Van welke fabrikant komt deze Corsair?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Santman, 1 jul 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met die motor word dat een beetje een teleurstelling, want met 6 cellen zul je ongeveer 6000 toeren halen, om en nabij, en dan heb je zelfs met een 14 x 12 nog steeds maar plm 500W, 2,5 kilo trekkracht en dat zal vermoedelijk wel vliegen, maar behoorlijk marginaal qua start en klimvermogen.
     
  2. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Ik kan ze natuurlijk ook koppelen om tot 8 , 10 of 12 cellen te komen.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan inderdaad... Als het identieke pakketten zijn.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik denk dat je mijn verhaal, na het lezen/begrijpen van Bert's verhaal, nu ook beter zult begrijpen.
    Een elektromotor probeert toerental hetzelfde te houden, ongeacht de propgrootte. Hij zal net zoveel stroom trekken als nodig om dat voor elkaar te krijgen, al zo het tot zijn vurige dood leiden.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2019
  5. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Inderdaad :yes:
     
  6. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Inmiddels ben ik een stukje verder gekomen.
    Richtingsroer opnieuw ingelijmd, servo's voor hoogte- en richtingsroer geïnstalleerd, motorsteun en motor gemonteerd en bevestigingsblokjes voor de cowl aangebracht.

    Rest alleen nog de aansturing van de ailerons, balanceren en daarmee ook vinden van de juiste positie voor de accu.

    Zoals te zien is zitten de beide kabels voor aansturing van de ailerons op één hoogte. Het lijkt me dat - op het moment dat ik één servo gebruik met een kruis of zo'n rond wieltje - de beide kabels meer krom getrokken worden dan dat ze horizontaal door de oranje hulzen worden geleid. Dat is natuurlijk niet goed.

    Is het verstandig dat ik twee afzonderlijke servo's ga gebruiken (er is wel wat weinig ruimte), of zijn er nog mogelijkheden om met één servo aan de slag te gaan?

    [​IMG]
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je de plaatsing van de servo een beetje gunstig kiest, valt het met die doorbuiging reuze mee, want je kunt de servo zo monteren dat de kabels al een beetje "voorgebogen", zijn in de middenstand, maar dan de andere kant uit dan dat de servo ze wil buigen (als je begrijpt wat ik bedoel...).
     
  8. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt Brutus. Moet alleen even kijken of er genoeg ruimte is 'aan de voorkant' (onderzijde van de foto daar waar het balkje zit) om de servo ver genoeg in de juiste positie te kunnen plaatsen.

    Werkt dit niet, dan wordt het toch plan B waarbij twee servo's worden gebruikt die horizontaal worden geplaatst. Dan is de vraag welke servo's te gebruiken.
    Ik weet nooit hoe krachtig deze dienen te zijn.

    Ik heb een R6208 SB ontvanger liggen voor digitale servo's. Daarom zit ik te kijken naar Corona DS238 MG servo's. Zijn die geschikt?
    Specs:
    Operating Voltage: 4.8V / 6.0V
    Operating Current: 300mA / 400mA
    Operating Speed: 0.15sec.60º/ 0.14sec.60º
    Stall Torque: 4kg.cm / 4.6kg.cm
    Size: 29X13X30mm
    Weight: 22g

    Gr,
    Mark
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maak je geen zorgen, het WERKT! We deden vroeger immers niet anders? In de tijd waar deze kist uit stamt, had niemand geld voor twee rolroerservo's (wat een verspilling! :jan:) want daarvoor waren servo's veel te duur....
     
  10. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven


    Zoals gezegd zit ik ook altijd te hannessen met de kracht van de servo’s. Waarschijnlijk overdimensionerr ik altijd.
    Is er ook iets van een rekenregel om te bepalen hoe sterk de servo’s dienen te zijn voor de verschillende roeren? Dan weet ik dat ook gelijk voor in de toekomst.

    Mark
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2019
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.770
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een echte rekenregel weet ik niet van, maar een fatsoenlijke standaardservo (S3001 of equivalent) zou het gewoon goed moeten doen op een kist van rond de 150 cm span, MITS je wel zorg draagt voor een licht lopende aansturing. Maar dat mag vanzelfsprekend verondersteld worden...
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    hou ff in het achterhoofd dat mini servo's en zo misschien best een hoop kilo's kunnen trekken, maar ze blijven wel klein..
    op wat grotere toestellen ga je met een mini servo eerder stukken krijgen dan met een standaard maat servo.
    gewoon grotere tandwielen.
    kan meer kracht hebben voor het kapot gaat.
    ook meer gerammel en misbruik.
    denk in bijvoorbeeld een 3001 van futaba (+/- 3 kilo).. daar waren vroegah alle kisten op gedimensioneerd.
    wil je voldoende power, hitec 945. ook standaardmaat, maar dan rond de 9 kilo

    qua krachten:
    http://mnbigbirds.com/Servo Torque Caculator.htm
    vroeger rekende het ding zelf, blijkbaar moet je dit tegenwoordig in een excel zetten
    Edit: blijkbaar had iemand er al wat mee gedaan
    http://pongo-air.com/servotorque.html


    Qua servo's, setup en verder:
    persoonlijk ben ik groot voorstander van 1 servo per roervlak.
    veel makkelijker afstellen. voor veel toestellen ook veel makkelijker en spelingvrij in te bouwen.
    nu ben jij dat stadium al voorbij. dus bij jou is het met name het afstellen :D
    ander voordeel is dat wanneer een servo gaat rommelen, je in ieder geval nog een 2e hebt. dus een kans om terug te komen.
    andere kant, wanneer gebeurt dat, als je je toestel een beetje in de gaten houdt..

    zolang je voldoende kanalen hebt, en voldoende ruimte, zou ik voor 2 gaan.
    al verwacht ik dat hier de ruimte te klein is, dat je met de servo hevels in het gedrang komt.
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2019
  13. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Theo op de club weet dat precies
     
  14. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    218
    Locatie:
    EIndhoven
    De afgelopen weken helaas helemaal geen tijd gehad om aan de kist te werken. Veel te druk met werk.

    Maar rond de kerst heb ik meer tijd, dus dan heb ik nog ruimte om voor die tijd de info bij Theo op te halen.

    Bedankt voor de tip Femmo. (Soms is informatie dichter bij te halen dan je van tevoren denkt.....)
     
    femmo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina