VanDutch 40 speedjacht, scratchbuild

Beste Lex,
De betere optie is misschien om keperweefsel te gebruiken, te herkennen aan een visgraatmotief ipv het gebruikelijke blokjesmotief.
Keperweefsel laat zich beter plooien en torderen dan normaal weefsel.
Keperweefsel is dusdanig te plooien dat het waarschijnlijk zelfs om de hoeken te leggen is tussen de bodem en de opstaande kanten.
Ik vrees dat glasvlies ook nog te stijf is om echt mooi strak te krijgen.
Met Dortmund in het verschiet moet dat daar voor een schappelijk prijsje op de kop te tikken zijn denk ik.
Voor de rest is het nu al een plaatje, inderdaad bijna zonde om er een kleurtje overheen te zetten.
 
Het is even stil geweest hier, er zijn wat zaken tussendoor gekomen waardoor ik geen tijd voor de VD had. Nu is dat gelukkig weer anders, dus weer een kleine update.

Vandaag heb ik de spiegel van de romp dicht gemaakt. Veel schuren door de ronde vorm.
full


full

Het gat in het midden is straks voor de heckschroef. Die opening wou ik er nu vast in maken omdat je er nog goed bij kunt.

En over openingen, ik zit momenteel te bedenken wat ik zal doen. De gaten voor de schroefassen, roeren en boegschroef er nu al in maken, of hiermee wachten tot na het lamineren. Wachten tot erna heeft in mijn ogen het voordeel dat de romp strak blijft voor het lamineren, nu al de gaten maken zou daarentegen betekenen dat de gaten dan bij het lamineren mooi doordrenkt worden met epoxy dus is dat beter watervast. Iemand ideeën hierover?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er werkelijk prachtig uit zeg!

Ik heb op de Vandutch gestaan....een plaatje van een schuit!
Beetje groot, maar erg mooi en strakke boot.

Ga het draadje met grote belangstelling volgen

Groet,
Harry
 
Lex,

Ziet er erg strak uit, wat betreft het lamineren, nu eerst G4 binnen en buiten erop, vaak in meerdere lagen, de eerste heel goed verdunnen, dat trekt helemaal in het hout, dan lamineren, na het lamineren pas je schroefasgaten ed maken, door de G4 zal ook het hout goed geimpregneerd zijn.

Snap het gat voor de hekschroef nog niet maar dat zal later wel duidelijker worden...


Groeten,

Tom Boere
 
Snap het gat voor de hekschroef nog niet maar dat zal later wel duidelijker worden...


Dat is het zelfde als een kopschroef maar dan achterop :confused: :confused:
En door dat gat komt de aandrijving Tom
mvg
Frederik:D:D
 
Vanochtend is het zwemplateau er achter gekomen.

full


Deze gaan er in als boeg en heck schroef, de mini uitvoering van Raboesch. Om de heckschroef re goed in te kunnen krijgen heb ik een huls van 0,5mm aluminium plaat er omheen gezet zodat ik hem daarmee in de spiegel kan zetten, en de motor van binnenuit demontabel blijft.
full


En dat komt dan zo te zitten:
full


Nu eerst maar eens de onderzijde van de romp lamineren. Ik ga direct met de epoxy aan de slag. Naar mijn idee trekt een deel van de epoxy dan ook in het hout waarmee je samen met het glasdoek een lekker sterke romp krijgt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt als een boot!!:hammer:

Wel eerst denk ik een laagje in het hout laten trekken denk ik....

Dan weer opschuren en dan epoxy laagje met doek.
 
Goed bezig Lex! Ziet er nog steeds 110% schaal uit :D

Ohwja: we bouwen de boot nu ook met een zwart frame voor het windscherm naast de gepolijste rvs versie. Heb je weer wat mogelijkheden in combinatie met de rompkleur ;)
 
Ik vind dat ze maar kleine roertjes heeft??

Of is dat niet nodig grote roeren??

Merlijn,

Wel mooi werk daar!!!

Kan ten minste echt met alles werken!!:D
 
De bodem is gelamineerd:
full


Was even een tijdje geleden dat ik een romp gelamineerd heb. Maar de lucht bracht alle herinneringen weer boven .... en niet alleen bij mij .... ;) :D

Het boegdeel met de stroken triplex is al meteen aardig vlak getrokken. Daar zal niet veel plamuur nodig zijn denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Koen,

De roeren zijn inderdaad klein van oppervlak. Bij lage snelheden tussen de 1-5 knoop reageert de boot er wel op hetzij vrij traag maar in de praktijk stuur je met die snelheden meer met de motoren dan met het roer. Zo heb je bij het afmeren wanneer je de boot goed kent helemaal geen roer en boeg/hekschroef nodig. Helemaal met 2x 480 pk manoeuvreert de boot werkelijk als een droom. Al is ze door haar hoge vrijboord behoorlijk windgevoelig tijdens die handelingen. Boven de 4 bft moet je daar serieus rekening mee gaan houden.

Bij hoge snelheden reageert de boot direct en strak op het roer. Maar dat is ook niet gek met die 2 slagroomkloppers die ongeveer 50cm voor de roeren draaien en met dank aan het ontwerp natuurlijk ;) Denk zelf dat wanneer je de roeren groter zou maken je er een zeer nerveus sturende boot aan overhoudt op hoge snelheden.
 
De 'modelroeren' die ik er onder ga zetten zijn ongeveer 50% groter dan de echte. Maar gelukkig is er zoiets als exponentiele roeruitslag .. ;)
 
Ziet er weer goed uit, Lex. Mijn handen jeuken alweer om iets te gaan bouwen. Je zet er toch wel een Politie-opbouw op hé? Anders heb ik wéér iets om op te letten...
(Zal Jeroen ook wel leuker vinden, denk ik...;))
 
Zo Roel, beginnen de modelbouw-ontwenningsverschijnselen je ondertussen parten te spelen? Nog even volhouden, je bent al bijna op de helft!

En verder, mocht je willen. Bereid je maar vast voor op een turbulent vaarseizoen ... :mrgreen:
 
Back
Top