VanDutch 40 speedjacht, scratchbuild

Merlijn en Lex bedankt voor het antwoord.

Ik had er al een beetje aan gedacht dat ze ook met de schroeven konden sturen:p

Lex gaan we die plesie boten een flink pesten:p

Jij te hard varen en ik illegale sleep klussen zonder vergunning:D
 
Ik heb hier al een potje houtlijm uit het schap gehaald... Ruik ik elke avond aan, voor ik ga slapen.
Verder: trillende handjes, om de vijf minuten in de Lasva (riviertje achter het huis) kijken of ik niet ergens een boot te water kan laten, repareren van alle electronica in huis (In het land der blinden is éénoog koning) en tijdens dat werk soldeerdampen opsnuiven....:vamp:
 
Hoi Roel,

Ik zal ook een balonnetje vullen met epoxydampen om op te sturen. Die lucht heb ik hier nu toch genoeg .. ;)

En om de eventuele verwarring uit de lucht te halen, ik ben Lex en mijn zoon die ook meebouwt heet Jeroen... vandaar.
 
Vandaag maar eens de stoute schoenen aangetrokken en de boormachine en rondvijl gepakt. De schroefassen, motoren en roerkonings zijn zu ingebouwd. Hier komen ook de eerste punten die niet schaalgetrouw zijn aan het licht, beetje aanpassen aan de model techniek.

Hier de motoren met de schroefassen. In plaats van achter in de machinekamer liggen ze midscheeps onder de vloer. Daardoor kan ik normale schroefassen met vaste koppelingen gebruken, efficient en stil.
full


Detail van de motor. Voor het alu koppelingshuis heb ik eigenbouw waterkoelingen gemaakt. Met de gebruikte buitenlopers is dat de enige manier van koeling. De bel loopt trouwens 1,5mm boven de romp ...
full


Gevolg van deze plaatsing is dat de schroefashoek kleiner uit kan vallen dan bij het origineel. Alleen maar gunstig!
full


Nog een beeld van recht van achter.
full


Nu verder met de inbouw van de boegschroef, de voorste dan dus.

Enneh Frederik, hij zit nog steeds los hoor ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zal waarschijnlijk heel wat voorbereiding in gekropen zijn, netjes gebouwd!
Een uniek stuk wordt het zeker en vast
(pb gestuurd)

Daan
 
Je bent zeker goed bezig Lex, maar toch een vraag van mijn kant.

Wat voor motoren gebruik je eigenlijk? Zo langzamerhand zie ik ook in de botenwereld het borstelloze geweld zijn intrede doen. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik me daar tot nu toe nog niet echt in verdiept heb.:rolleyes:
 
Hallo Wiggy,

Het hele verhaal omtrend de motor en regelaarkeuze staat hier keuze-brushless-motor

Maar wat ik er ondertussen van weet, en ook ervaren heb, is dat brushless alleen nuttig is in snelle boten. Voor een langzaam varend schaalmodel (niet planerend) zijn de oude vertrouwde borstelmotoren een betere keuze. Het grote nadeel van brushless hierin is dat ze (of eigenlijk de regelaars) een bepaald minimaal toerental nodig hebben om goed te kunnen lopen. Dan is stapvoets varen of voorzichtig manouvreren lastig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De boegschroef zit er nu ook in

full


full


En ik heb een testje gedaan. Men neme een kleine luidspreker en maakt daar een koker omheen.
full


full


Vervolgens het opgenomen geluid van de originele scheepshoorn in een geluidsmodule opgenomen, een kleine versterker erachter, en dan krijg je dit:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Lex,

Heb je de voorkant van de tunnel ook helemaal flush met de romp of maak je de fairing er later nog op? Is wel een hoop extra werk om dat achteraf te doen aangezien je anders het uitstekende stukje van de voorkant van de tunnel als aanslag had kunnen gebruiken ;) Of was de tunnel te kort hiervoor?

De fairing is namelijk niet voor de show, maar voorkomt dat de tunnel op hoge snelheid water schept.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Merlijn,

Dat randje komt er nog op. Ik heb er aan gedacht om het zo te doen zoals je zegt maar dat bleek heel lastig uitmikken met het inlijmen van de losse buisdelen. Bovendien is de rompwand daar niet vlak maar in twee richtingen bol. Ik maak de romp nu eerst helemaal vlak en daarna leg ik er een randje van het afgezaagde buisje op als aanslag. Gaat goed komen!
 
Hallo Lex,

Dat ziet er al prima uit zeg!

Op de foto van de spiegel lijkt het, alsof de schroefassen nóg wel vlakker in de romp hadden gekund, er hoeft maar een millimeter of vijf speling tussen de tunnelbuis en de prop te zitten.
Of houdt je ruimte voor grotere props?

Groeten, Jan.
 
Of houdt je ruimte voor grotere props?

Hoi Jan,

Dat is het 'm precies! Nu hebben de 33mm schroeven een mm of 7 speling, ik kan dus nog naar 36mm gaan. (of groter maar dan afgetopt) Het is nog even gokken wat ik ga doen. Op 2S lipo's met grotere schroeven, of 3S met kleinere schroeven. De motoren kunnen in ieder geval makkelijk grotere aan, het is even kijken hoe het vaarbeeld en het stroomverbruik uitpakt. Nu nog even iets te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen .. ;)
 
Hoi Lex. Jij zit inderdaad met 2 losse buizen, wij slechts met 1. Even niet aan gedacht :)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Merlijn,

Kijk, daar ben ik dan in het voordeel! De echte heeft 'alleen maar' aan-uit schakelaars op de boeg- en heck schroef, bij mij komen er regelaars tussen. Met de servouitslag op de zender kan ik ze dan zo afregelen dat boeg en heck even snel draaien ;)
 
Back
Top