Donders, maar dat is een goed idee heren, zo is de ligging van het zwaartepunt ook in de hoogte te bepalen. Dank!
Dus 1x het ZWP bepalen met het vliegtuig 10 graden naar voren gekanteld en 1x met het vliegtuig 10 graden naar achteren gekanteld. Die lijntjes zetten we dan gewoon op de vliegtuigtekening of berekenen het 3D zwaartepunt direct uit de meetwaarden.
Nog wel wat verzinnen hoe die hoek van het vliegtuig een beetje nauwkeurig te meten, maar dat is met moderne meetinstrumenten of ouderwetsche goniometrie vast wel te doen.
Oke, ik besef, veel mensen vragen zich nu af, wat moet ik daar dan mee, dat 3D zwp van m'n vliegtuig? Voor hen goed nieuws, als je je dat afvraagt, dan hoef je er niets mee. Vergeet het.
Zelf wilde ik het graag van onderstaande constructie weten. (
Die je overigens niet in een vanessa rig kan hangen, maar dat geeft niet, het werkt ook als het zwp op een andere manier gemeten wordt)