Vapextech Instant vs. Sanyo Eneloop

Slechts 1000mA presteren? Wij gebruiken ze in alle zenders hier thuis en ze doen het echt super. Ik geloof dat ze zelfts bij het TV programma Radar als besten werden getest, tegenover de batterijen van Duracell enzo.
Ben wel benieuwd waar je jouw informatie op baseert ;)
Ik gebruik de aldi ook regelmatig en die meting van 1000mAh is niet door mij zelf gedaan omdat ik met een simpele lader werk.
Ik ga dat dus nog eens testen.
In mijn camera komen ze echter vrij snel op een drempelspanning waarbij mijn camera zegt accu vervangen terwijl ze nog niet echt leeg zijn.
Als ze al een week liggen gebeurt dat nog sneller en dat is wat Plotterwelt bedoelde.
Ik gebruik in mijn camera nu de turnigy AAs en die doen het een stuk beter zonder de aldi AAs af te keuren voor andere doelen.
Ik heb ze ook veel gebruikt en doe dat nog steeds.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik alleen Eneloops, de andere types ken ik niet. Oordeel ik dus ook niet over.
Maar eneloops, daar zweer ik bij... Voor zenders en kleinere vliegtuigen. Calmato ed. Niet meer als 5 a 6 servo's. Dan vind ik het voltage te ver zakken.

In mijn camera heb ik eneloops die ik 1 a twee keer per jaar op laad. Ik moet ook zeggen dat ik dat cameratje (ondertussen alweer haast drie jaar oud, en 4 keer geladen) niet echt veel gebruik, maar ik heb nog nooit met lege baterijen gezeten.

Verder heb ik ontvanger packs en zenderpacks zelf gemaakt van Eneloops. En mijn zenders laad ik zelden vaker als twee keer per maand. Ik vlieg nu al vier jaar op eneloops, en heb net het eerste pack vervangen. Mijn zenders vlieg ik voortaan trouwens leeg, en wissel dan van pack.

Van mijn vliegtuigen laad ik er een a twee vaker als eens per maand. En dat zijn degene die ik het meeste vlieg.
Ik meet voor elke vliegdag de voltages van mijn ontvanger packs, en heb altijd een reserve pack bij voor als ik het niet vertrouw.

Voor mij is het grootste voordeel van eneloops dat ik niet iedere keer moet laden als ik de kans heb om vlug even te gaan vliegen. En dus gewoon een toestel uit het rek pak, en kan vliegen..

Frank.

Lid van de familie Manders....

Ik heb nu 8 stuks AA Vapextech instant hier liggen.

IN2100AA.jpg

http://www.vapextech.nl/IN2100AA.pdf

Hier gekocht voor €13,50, oftewel €1,70/stuk. Via HK krijg je het niet goedkoper. (20 USD). Via vapextech.nl ben je het dubbele kwijt. :confused:

Eerste discharge op 0,2A tot 1V is 1750mAh. Eerst maar eens een keer of vijf cyclen, en dan kijken of de in de specs genoemde 6,8A discharge haalbaar is.

Uitspraken over de "houdbaarheid" gaat uiteraard nog even duren.

Ik gebruik inmiddels eneloops omdat deze op dat moment € 2 per stuk kostten.

Tot nu toe erg tevreden erover, sterker nog alle batterijen wat vervangen moeten worden worden eneloops...

Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de vapex batterijen, ik ben over de gewone 2700mah niet echt tevreden (zelfontlading gaat erg snel (of ze zijn na 2x laden met vapex lader gewoon kapot)).

Na het drie keer cyclen met 0,2A laden/ontladen van het 4 cellen pack heb ik de Vapextech Instant cellen even op hun donder gegeven.

5A: storten binnen enkele seconden totaal in. Hooguit zeer korte tijd toelaatbaar als piek.
3A: Spanning stabiliseert na enige tijd rond de 4,3V. Niet aan te bevelen.
2A: Spanning stabiel op 4,7V.

Kortom: max. veilige discharge voor onze doeleinden is 2A.

Ik ga nu hetzelfde doen met een setje Turnigy LSD's. Ik verwacht dat dit exact dezelfde cellen zijn als de Vapextech instant's...

Laatst bewerkt:
De Turnigy's reageren exact hetzelfde.

Capaciteit is met 2000mAh iets hoger dan de Vapextech Instant's (1850mAh).

Bij gebruik van vijf cellen toelaatbaar voor een kist met zes snelle digi servo's.
Ik raad het gebruik van vier cellen af ivm de grote spanningsval bij relatief lage piekstromen.

Heb inmiddels bijna alles vervangen door Eneloop. Fantastisch in m'n zender.

Wat mij wel opvalt dat bij gebruik van m'n Garmin GPS60cs totdat ie zichzelf uitschakelt ik hooguit 900 mah kan bijladen (cellen zijn 2000 mah). Ik heb de cellen hooguit 4x geladen tot op heden; zouden ze nog een beetje op gang moeten komen, of is er een andere verklaring?

Heb inmiddels bijna alles vervangen door Eneloop. Fantastisch in m'n zender.

Wat mij wel opvalt dat bij gebruik van m'n Garmin GPS60cs totdat ie zichzelf uitschakelt ik hooguit 900 mah kan bijladen (cellen zijn 2000 mah). Ik heb de cellen hooguit 4x geladen tot op heden; zouden ze nog een beetje op gang moeten komen, of is er een andere verklaring?
Dat wil niet zeggen dat ze dan leeg zijn maar bepaalde electronica neemt met met minder spanning geen genoegen en schakeld dan uit.
Met een cel meer zou het in principe beter gaan maar daar is meestal geen ruimte voor.
Ander voorbeeld is mijn reiswekkertje.
Als er oplaadbare AAAtjes in zitten is het display al snel niet leesbaar meer terwijl ik met niet oplaadbare AAA batterijen geen probleem heb.
De werkspanning van batterijen is van af 1.6V maar van oplaadbaar ongeveer 1.45V.;)

Laatst bewerkt:
Ik heb mij inmiddels wat meer verdiept in het laden van NIMH-accus en heb de deltapeak van m'n lader wat lager gezet en laad nu ook tussen de 0,5 en 1C i.p.v. 200-300 maH
Te rustig laden heeft als nadeel dat de delta soms niet wordt opgepikt

Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt door een moderator:
De Turnigy's reageren exact hetzelfde.

Capaciteit is met 2000mAh iets hoger dan de Vapextech Instant's (1850mAh).

Bij gebruik van vijf cellen toelaatbaar voor een kist met zes snelle digi servo's.
Ik raad het gebruik van vier cellen af ivm de grote spanningsval bij relatief lage piekstromen.

Heb je deze test ook met eneloop's gedaan?
en zoja, wat was het resultaat?

Hmmmm, waarover gaat deze discussie nou?
We willen cellen die weinig zelfontlading hebben?
Waarom?

Omdat we kort willen laden? Wat een kl...te argument. We willen 10 i.p.v. 40 min. laden. En daarvoor verliezen we wel even de veiligheid uit het oog!
We voeren hier een verkeerde discussie, denk ik.

Eneloops hebben allemaal een relatief hoge interne weerstand. Daardoor daalt bij belasting de spanning meer dan bij NiCads. In een kist met 4 of meer digitale servo's kan je spanning zomaar halveren. Dat vinden die 2.4GHz ontvangers niet leuk. Die resetten dan. Oeps ... 1-2 sec geen ontvangst. Als je dat in de landing gebeurt, heb je die 10 min. tijdwinst van het laden tenminst goed gecompenseerd met 100 uur repareren. :hammer:
En dan nog hopen dat je niemand geraakt hebt met je ongeleid projectiel.

Voor de capaciteit hoef je het niet te doen. Zelfs bij grote kisten (met 6 digitale servo's) heb ik nog nooit meer als 1000 mah uit een accu getrokken. Ik heb ooit eens met een groepje vliegmaten een 2-asser zwever 7 uur (!!!) aan één stuk in de lucht gehouden. Na een uur vliegen piloot wiselen zonder te landen. Na afloop was er nog geen 300 mah verstookt ...

Inzakken van de spanning onder belasting kan je voorkomen door een grotere accu te nemen. Nadeel is dat je meer accu meeneemt dan nodig. Als dat in de plaats van lood komt is dat niet erg. Anders zonde van het gewicht.

Als een NiMh overlijdt wordt de inwendige weerstand heel hoog. Daardoor is de accu niet meer in staat om stroom te leveren. Einde model ....
Als een NiCad overlijdt wordt (blijft) de inwendige weerstand laag. Je vliegt dan op 3 cellen. Je servo's worden traag (héé wat is er met mijn kist aan de hand?!). Met een beetje geluk kun je hem nog heel naar binnen loodsen. Mits je rustig vliegt, en de servo's niet te zwaar belast, want anders reset je 2.4 GHz ontvanger.

Enne, ook een Eneloop vind het fijn om geheel geladen en ontladen te worden. Ook al heeft hij daar (veel) minder last van dan een NiCad, het is toch beter vor hem ...

Nee, alleen bij HLG/DLD vind ik het gebruik van niMh's/Eneloops een reële optie. Daar is dat gewicht wel een issue. Vaak kan zonder lood, met alleen de accu het zwaartepunt gerealiseerd worden, en de belasting (grootte van de stroom) is beperkt.
Voor alle andere gevallen: NiCads gebruiken, luidt mijn advies.

Gr. Dirk.

Dus om je samen te vatten:
1. Eneloops hebben een relatief hoge weerstand
2. Als ze overlijden is de interne weerstand zeer hoog

1 --> Relatief ten opzichte van NiCd? Vergeleken met andere NiMh hebben Eneloop batterijen een erg lage interne weerstand. Om de spanning te halveren moet je ruim over de 10 A heen voor een AA Eneloop.

2 --> Hoe realistisch is spontaan overlijden? Ik ben na 50.000 Eneloop batterijen nog nooit een kapotte tegengekomen. Laat staan eentje die zonder waarschuwing er mee ophield.

Natuurlijk vind een Eneloop het fijn geladen en ontladen te worden, daar zijn ze voor gemaakt ;) Maar zonder gekheid, elke keer dat je ze laad/ontlaad slijten ze weer iets..

Dus om je samen te vatten:
1. Eneloops hebben een relatief hoge weerstand
2. Als ze overlijden is de interne weerstand zeer hoog

1 --> Relatief ten opzichte van NiCd? Vergeleken met andere NiMh hebben Eneloop batterijen een erg lage interne weerstand. Om de spanning te halveren moet je ruim over de 10 A heen voor een AA Eneloop.
Ook als de accu half leeg is?!

2 --> Hoe realistisch is spontaan overlijden? Ik ben na 50.000 Eneloop batterijen nog nooit een kapotte tegengekomen. Laat staan eentje die zonder waarschuwing er mee ophield.

Natuurlijk vind een Eneloop het fijn geladen en ontladen te worden, daar zijn ze voor gemaakt ;) Maar zonder gekheid, elke keer dat je ze laad/ontlaad slijten ze weer iets..

Kleine aanpassing: NiMh's hebben een relatief hoge weerstand, niet specifiek Eneloops.
De kans op spontaan overlijden is idd. klein.

De strekking van mijn verhaal was:
A. Ik lees een discussie waarin het meest gebruikte argument luidde: de lage zelfontontlading van Eneloops. Dat is in mijn ogen een van de minst belangrijke punten.
Je praat over een tijdwinst van hooguit 10 minuten, marginaal dus. Terwijl er andere veel belanrijker argumenten spelen die niet genoemd werden. Bovendien: hoe weet je hoeveel lading er nog in zit? Natte vinger!! En dan ben je aan het vleigen, kom je in een pracht van een thermiek bel terecht, kun je 1-2 uur boven blijven. Durf jij het? Denk je er dan aan om op tijd te landen?
B. Ben je bewust van de voor- en nadelen van de verschillende accu-soorten, en maak een keuze die daarop gebaseerd is.

Punten die bij NiMh's/Eneloops een rol spelen, zijn:
  1. totale uitval bij overlijden 1 cel (geldt voor alle NiMh, niet alleen Eneloop),
  2. kans op een essentiële spanningsval bij hoog verbruik (veel digitale servo's in je kist) waardoor een reset op je ontvanger kan plaatsvinden,
  3. de mogelijke vliegduur op één pakket speelt slechts zelden een rol.
    (nuancering: bij gebrik 2.4 GHz ontvanger geldt een verbruik van 100-150 mAh per uur),
  4. Alle NiMh's hebben een flink hogere capaciteit dan NiCad's (± 1,5x bij eenzelfde cel-grootte),
  5. Liever meer accu dan lood in je kist.
Een laatste argument: gewicht speelt minder een rol dan je denkt. Als een kist van 1 kg 5% zwaarder wordt (50 gr !!!) gaat hij wortel(1,05)= 2.46% harder vliegen. Dat verschil merk je niet.

Dirk.

Punten die bij NiMh's/Eneloops een rol spelen, zijn:
1. totale uitval bij overlijden 1 cel (geldt voor alle NiMh, niet alleen Eneloop),
Dat argument werd, en wordt dus nog steeds, vaak genoemd maar dat is volgens mij een nonargument. Het risico dat een NiMH cel onderbroken raakt is zeer klein. Het is niet nul maar het zit er niet veel boven. ;)
De NiCad cellen gingen vaker kapot dan de NiMH cellen. De reden was het aangroeien van dendrites waardoor een cel kortgesloten raakte. Een NiCad cel die onderbroken raakt kwam en komt heel zelden voor. Dendrites kunnen in een NiMH cel niet ontstaan dus kan er ook geen kortgesloten cel ontstaan.
Daardoor is de mythe ontstaan dat als een NiCad cel defect gaat hij kortgesloten raakt en een NiMH raakt onderbroken. Dus net als bij een NiCad cel kan een NiMH onderbroken raken. Dat komt echter zeer zelden voor en is niet iets waar je extra rekening mee hoeft te houden want dat deed je "vroeger" met je NiCad cellen en nu met je LiPO cellen ook niet.

2. kans op een essentiële spanningsval bij hoog verbruik (veel digitale servo's in je kist) waardoor een reset op je ontvanger kan plaatsvinden,
Daar heb ik nog NOOIT een probleem mee gehad. Je moet namelijk wel de juiste cellen voor jouw toepassing kiezen! Penlight cellen (AA cellen) zijn totaal ongeschikt voor toepassingen waar veel stroom gebruikt wordt. Als je die dus voor je ontvanger met digitale servo's gaat gebruiken kan je problemen krijgen. Dan zijn die NiMH cellen niet de oorzaak maar jouw verkeerde keuze!

3. de mogelijke vliegduur op één pakket speelt slechts zelden een rol.
(nuancering: bij gebrik 2.4 GHz ontvanger geldt een verbruik van 100-150 mAh per uur),
In principe helemaal mee eens maar ook hier geldt dat je de juiste keuze moet maken voor jouw toepassing. Het kan wel eens zo zijn dat je voor hele kleine cellen moet kiezen in verband met ruimte gebrek of gewichtsproblemen. Dan heb je bewust die keuze gemaakt en weet je van te voren dat je b.v. maar 2 of 3 vluchten met die accu zal kunnen maken zonder hem tussen door te laden.

4. Alle NiMh's hebben een flink hogere capaciteit dan NiCad's (± 1,5x bij eenzelfde cel-grootte),
Dat is een te rooskleurige voorstelling van zaken. NiMH heeft tussen de 1,3 en 1,4x de capaciteit van NiCad's met dezelfde celgrootte. Het is een beetje afhankelijk van het merk maar de meeste zitten dichter bij de 1,3x dan bij de 1,4x en niet één haalt de 1,5x!

5. Liever meer accu dan lood in je kist.
Helemaal mee eens.

Erns

Ik kan me flink vinden in jou argumenten. ook als die soms de mijne ontkrachten.
Het belangrijkste: er wordt nu nagedacht over zaken die er toe doen (ipv. 10 min korter laden ...).

Gr. Dirk.

Back