Hmmmm, waarover gaat deze discussie nou?
We willen cellen die weinig zelfontlading hebben?
Waarom?
Omdat we kort willen laden? Wat een kl...te argument. We willen 10 i.p.v. 40 min. laden. En daarvoor verliezen we wel even de veiligheid uit het oog!
We voeren hier een verkeerde discussie, denk ik.
Eneloops hebben allemaal een relatief hoge interne weerstand. Daardoor daalt bij belasting de spanning meer dan bij NiCads. In een kist met 4 of meer digitale servo's kan je spanning zomaar halveren. Dat vinden die 2.4GHz ontvangers niet leuk. Die resetten dan. Oeps ... 1-2 sec geen ontvangst. Als je dat in de landing gebeurt, heb je die 10 min. tijdwinst van het laden tenminst goed gecompenseerd met 100 uur repareren.

En dan nog hopen dat je niemand geraakt hebt met je ongeleid projectiel.
Voor de capaciteit hoef je het niet te doen. Zelfs bij grote kisten (met 6 digitale servo's) heb ik nog nooit meer als 1000 mah uit een accu getrokken. Ik heb ooit eens met een groepje vliegmaten een 2-asser zwever 7 uur (!!!) aan één stuk in de lucht gehouden. Na een uur vliegen piloot wiselen zonder te landen. Na afloop was er nog geen 300 mah verstookt ...
Inzakken van de spanning onder belasting kan je voorkomen door een grotere accu te nemen. Nadeel is dat je meer accu meeneemt dan nodig. Als dat in de plaats van lood komt is dat niet erg. Anders zonde van het gewicht.
Als een NiMh overlijdt wordt de inwendige weerstand heel hoog. Daardoor is de accu niet meer in staat om stroom te leveren. Einde model ....
Als een NiCad overlijdt wordt (blijft) de inwendige weerstand laag. Je vliegt dan op 3 cellen. Je servo's worden traag (héé wat is er met mijn kist aan de hand?!). Met een beetje geluk kun je hem nog heel naar binnen loodsen. Mits je rustig vliegt, en de servo's niet te zwaar belast, want anders reset je 2.4 GHz ontvanger.
Enne, ook een Eneloop vind het fijn om geheel geladen
en ontladen te worden. Ook al heeft hij daar (veel) minder last van dan een NiCad, het is toch beter vor hem ...
Nee, alleen bij HLG/DLD vind ik het gebruik van niMh's/Eneloops een reële optie. Daar is dat gewicht wel een issue. Vaak kan zonder lood, met alleen de accu het zwaartepunt gerealiseerd worden, en de belasting (grootte van de stroom) is beperkt.
Voor alle andere gevallen: NiCads gebruiken, luidt mijn advies.
Gr. Dirk.