varende zeeschouw

• Topicstarter Topicstarter annehoog
  • Startdatum Startdatum
Roel,

Ik moet daar inderdaad maar eens naar toe ja, Maar alleen voor de werf hoor. Mijn geld geef ik al uit aan deze hobby. Mijn kledingkast is waarschijnlijk de kleinste en leegste dameskledingkast die je ooit hebt gezien :D
Ondertussen ga ik die latjes toch maar uit Duitsland laten overbrengen. Ik denk nl. niet dat ze op de bataviawerf ook latjes van 0,5X0,7mm hebben en ik heb niet het nodige gereedschap om dat zelf te fabriceren uit grovere stukken hout. Maar wellicht hebben ze een mooie mast voor me....

Hoi,

Het is weer lang geleden dat ik de laatste update heb gegeven en ik ben volgens mij de langszaamste modelbouwer aller tijden, maar de bouw gaat toch door!
Dus niet gigantisch veel te melden, maar toch iets:
De kielbevestiging, twee staafjes die in de boot boven de waterlijn in komen. De hulpkiel wordt bevestigd door twee schroefdraden die door de staafjes gaan en vastgezet worden met een kopmoertje. Het geheel wordt ook nog dwars op de spanten vastgezet, maar ik wil de ruimte nog even openhouden voor de electronica.
normal_img_0190.jpg

Een tijdelijke hulpkiel:
normal_img_0198.jpg

De kajuitopbouw golft twee kanten op en moest dus worden opgebouwd met latjes, hier de spanten die ik daarvoor heb gemaakt.
normal_img_0169.jpg

En het resultaat (moet nog afgewerkt worden. Het geheel is trouwens afneembaar)
normal_img_0197.jpg

normal_img_0196.jpg

Tussendoor ook nog wat kleinere dingetje gemaakt: de banken voor de kuip, de roosters voor de kuipvloer en het roer
normal_img_0192.jpg

En de kuip ingericht. Alles zit nog los aangezien ik nog niets heb gelakt.
normal_img_0193.jpg

OK, dat was het, niet erg veel gezien hoe lang ik al bezig ben, maar beter dan niets toch?

Ondertussen gaat het werk hier gestaag door....

Groetjes,
Anne

Complimenten, meer kan ik niet zeggen (sta met mijn mond vol tanden....)

Dat ziet er zeer strak uit, laat de volgende foto's maar komen.

Pendelaar

Aan "De langzaamste modelbouwer aller tijden":
Nou én? Dit is gewoon móói...
Juist die 'paar kleine dingetjes' maken zo'n model áf...

Ga zo door! Geen haastwerk van maken omdat ze moet varen voor een bepaalde datum...

Dank jullie wel!

Een reden voor de hoogte is de bereikbaarheid. Er komt ook nog het een en ander aan electronica omheen en als het er boven uit steekt kan ik de moertjes makkelijker vastdraaien. Althans dat is de theorie.
Een tweede reden is dat ik ook nog een zijwaartse versteviging er aan zal gaan bevestigen. Het zit overigens nog niet vastgelijmd dus ik kan nog alle kanten op.

Anne

Een van de best geassorteerde houthandels bevindt zich in Arnhem, het zou me verbazen als geen eikehout in alle soorten en kwaliteiten hebben.
Wel spaarpot meenemen, goed hout kost wat.
http://www.af.nl/

ga anders eens bij een parket zaak langs,
even wat foto's meenemen , om de boel aan de praat te krijgen
lijkt me gek dat ze daar niet wat afvalstukken hebben liggen.
misschien willen ze ook nog wel zagen?

groeten en succes met bouwen

Anne,

ook van deze kant: Chapeau! Ziet er keurig uit!

Je hebt het over de bevestiging van je hulpkiel.
Kun je daar een schetsje van maken?
Ikzelf ben inmiddels voorzichtig gestart met de Marieje, een Deense Galjas uit 1898.
Die heeft hoogst waarschijnlijk ook een hulpkiel nodig, en ik wil al in de eerste fase voorbereidingen treffen om die makkelijk te (de)monteren.

Ikzelf dacht aan het volgende:
ik laat uit de hulpkiel 2 draadeinden omhoog steken.
deze komen door 2 buizen die in de romp zijn bevestigd. De buizen moeten zo lang zijn dat ze boven de waterlijn uitsteken. Op die manier heb ik direct een waterdichte doorvoer.
Deze buizen (bv. messing) kunnen goed aan de romp worden bevestigd en boven op deze buizen kan de hulpkiel met een moer worden vastgeschroefd.
De buizen moeten lopen tot de onderzijde van de kiel. Hierdoor komt de kracht die de moeren leveren bij het aandraaien niet op de constructie, maar uitsluitend op de buizen. (Die dan dus op de hulpkiel moeten rusten.)

Wim

Hee Anne,

Ziet er mooi uit hoor! Ben erg benieuwd naar het resultaat.

(Enne... Mag ik meedoen met de verkiezing voor de langzaamste modelbouwer? Na veel klooien heb ik het lood eindelijk in het roer en zwaard zitten... Nu pas... 8O )

wimg zei:
Anne,

ook van deze kant: Chapeau! Ziet er keurig uit!

Je hebt het over de bevestiging van je hulpkiel.
Kun je daar een schetsje van maken?

Wim,

Bedankt en geen schetsje meer nodig, je wilt het doen op precies dezelfde manier als dat ik het heb bedacht. Let alleen op dat ik over nog een versteviging dwars er op ga zetten zodat de zijwaardse krachten niet alleen op de kielbalk terecht komen. Om dezelfde reden zet ik het geheel ook vast aan de mastvoet.

Anne

Lidewij zei:
Hee Anne,

Ziet er mooi uit hoor! Ben erg benieuwd naar het resultaat.

(Enne... Mag ik meedoen met de verkiezing voor de langzaamste modelbouwer? Na veel klooien heb ik het lood eindelijk in het roer en zwaard zitten... Nu pas... 8O )

Ook jij bedankt en leuk te weten dat je ook nog actief bent.
En och dan zijn we maar langzaam, we doen het toch voor de hobby en ontspanning!? Kom maar op met die foto's van het roer en het zwaard, jouw draadje staat hier ook nog ergens.

Anne
(PS: ik vond het lood in roer en zwaard ook veel geklooi 8) )

Anne,

ik was inderdaad ook al van plan balkjes oid naar de romp te maken om de dwarskrachten te beteugelen.

Leuk dat je hetzelfde idee hebt om de hulpkiel te bevestigen.
Ik ga er mee door.

Wim

:offtopic:
Wim,

Om maar even af te wijken van het onderwerp in mijn eigen draadje:
die deense galjas, ziet er verdraaid mooi uit en er zijn mooie (detail) foto's van te vinden dus dat moet een mooi model worden.
Hoe lang wordt het model in schaal 1:50 en ga je haar met het volledige zeilplan varen?
De Zwitserse minisailers zeilen alles vanaf 1 á 1.20m zonder hulpkiel, als jouw model die maat haalt zou je dat kunnen proberen. Hoewel het dan wel een erg-mooi-weer-zeiler zou worden.
Ik kijk uit naar je bouwverslag!

Anne
:ontopic:

Bouwverslag gaat er zeker komen, maar ben nu nog de spanten aan het kontroleren.
Ik heb van m'n oom (= eigenaar / schipper) een spantenplan gekregen, die ik in karton heb opgebouwd.
Daaraan zag ik dat de boeg en hek niet lekker liepen, dus ben ik die nu aan het her-construeren.
Voorzijde heb ik klaar (2 spanten aangepast) en ben nu met de hek bezig.

Het geheel gaat in 1 op 20 gebouwd worden. Op deze manier krijg ik een model van ca. 86 cm romplengte. Er steekt echter een enorme boegspriet uit, en er hangt nog een bootje achter, waardoor de totale lengte behoorlijk groter wordt.

Waterverplaatsing heb ik berekend op ca. 4,5 kg.

Om dit gegeven heb ik dus waarschijnlijk een hulpkiel nodig.
Volgens mij geeft minisail aan dat een model, om goed te kunnen zeilen, een lengte van minimaal 1 meter zou moeten hebben. Dat je boven de 1 a 1,2 meter geen hulpkiel meer nodig zou hebben wist ik niet.

Wim

wimg zei:
Het geheel gaat in 1 op 20 gebouwd worden. Op deze manier krijg ik een model van ca. 86 cm romplengte. Er steekt echter een enorme boegspriet uit, en er hangt nog een bootje achter, waardoor de totale lengte behoorlijk groter wordt.

Waterverplaatsing heb ik berekend op ca. 4,5 kg.

Om dit gegeven heb ik dus waarschijnlijk een hulpkiel nodig.
Volgens mij geeft minisail aan dat een model, om goed te kunnen zeilen, een lengte van minimaal 1 meter zou moeten hebben. Dat je boven de 1 a 1,2 meter geen hulpkiel meer nodig zou hebben wist ik niet.

Wim

Ik denk inderdaad ook dat het zonder hulpkiel net als bij mijn zeeschouw die even groot wordt als jouw model moeilijk wordt zonder hulpkiel. Het artikel waar ik de maten 1m tot 1.20m als minimum genoemd zag om te varen zonder "zusatskiel" kan ik niet mee terug vinden, maar als je Duits goed genoeg is, kijk dan even op http://www.minisail.ch: Müsste die Frage nicht lauten: Kann ich dieses Modell, ohne Zusatzkiel bauen? Um dies zu beantworten muss erst mal gerechnet werden. Siehe dazu auf dieser Webseite unter – Werft – Werkkunde – den Aufsatz von Franz Amonn zum Thema Stabilität, Ballast, Segeltrimm.

Groetjes,
Anne

Da's een handige link Anne. Dank daarvoor!

Ik ben nu net bezig met het bepalen van de plaats van de hulpkiel, dus ik moet het zeilpunt en lateraalpunt bepalen.
Daar staat volgens mij de juiste info om dit uit te voeren.

Nu weer terug naar jou model.

Wim

Het bepalen van het zeil- en lateraalpunt heb ik overgelaten aan de praktijk. Ik heb de montageplaats van de hulpkiel op het oog bepaald aan de hand van de meest gangbare plaat (net achter de mast). Met de vorm van de hulpkiel (diep, ondiep, lang, kort, naar achterstekend of juist niet etc. ) ga ik in het water (lees: de badkuip van mijn zus) experimenteren.

Anne

In de praktijk de juiste plaats van de hulpkiel bepalen wil natuurlijk wel, maar je kunt dan niet zo veel meer spelen met de plaats. Je kunt nog een klein stukje naar voor of achter, maar wanneer dat niet voldoende is, heb je toch een probleem.
Ik probeer in eerste instantie de plaats zo goed mogelijk te bepalen en (inderdaad) in de praktijk de definitieve plaats te bepalen.

Denk je dat het lukt de plaats van de kiel in het bad te testen?
Je wilt je lateraalpunt (wat je met je kiel juist sterk beinvloed) toch zo dicht mogelijk bij/boven je zeilpunt hebben?
Je zeilpunt krijg je doordat de wind in het zeil blaast.
Kombinatie van zeilpunt en lateraalpunt bepalen of het schip neutraal vaart, danwel oploeft of afvallig is.

(Of wil je een grote ventilator voor het bad zetten? ;) )

Wim

Alvast op de zaken vooruit lopend,

heb je al een vaar locatie in leiden of omgeving ?

In de stad zijn natuurlijk diverse grachten maar die lijken me niet ideaal, te veel plezier bootjes/sloepen enz.

Zelf wil ik nog wel eens op de vlietlanden of het valkenburgse meer gaan varen.
Of weet jij toevallig een mooi stukje binnenwater in leiden ?

(ik woon nu 6 jaar in Brabant, maar heb daarvoor in de buurt van Leiden gewoond en heb er 4 jaar gewerkt).

Back