varende zeeschouw

• Topicstarter Topicstarter annehoog
  • Startdatum Startdatum
John,

Je loopt niet geheel op de zaken vooruit want we hebben al een mm en een varend optimistje.
Grachten in overvloed, maar overwegend idd niet ideaal (hoewel het me wel erg stoer lijkt om kapitein te spelen vanaf het terras van Annies verjaardag)
Achter ons huis ligt echter een weinig bevaarde gracht (te lage brug), dus daar kan ik dichtbij terecht. Verder idd op de vlietlanden want daar hebben we ook een wat groter bootje liggen.

Anne

wimg zei:
In de praktijk de juiste plaats van de hulpkiel bepalen wil natuurlijk wel, maar je kunt dan niet zo veel meer spelen met de plaats. Je kunt nog een klein stukje naar voor of achter, maar wanneer dat niet voldoende is, heb je toch een probleem.
Ik probeer in eerste instantie de plaats zo goed mogelijk te bepalen en (inderdaad) in de praktijk de definitieve plaats te bepalen.

Ik denk dat het gezien mijn cyferlijst voor de exacte vakken het een nog grotere gok voor mij zou zijn als ik zou gaan rekenen :wink:
Verder heb ik de ervaring van mijn optimistje die ondanks al het vooruitdenken (door een ander) in de praktijk toch een ander zeilpunt bleek te hebben. Er bleken gewoon te veel variabelen mee te spelen. (mast net iets zwaarder, andere materialen, het zeiltje net iets anders etc.)

je dat het lukt de plaats van de kiel in het bad te testen?
Je wilt je lateraalpunt (wat je met je kiel juist sterk beinvloed) toch zo dicht mogelijk bij/boven je zeilpunt hebben?
Je zeilpunt krijg je doordat de wind in het zeil blaast.
Kombinatie van zeilpunt en lateraalpunt bepalen of het schip neutraal vaart, danwel oploeft of afvallig is.

(Of wil je een grote ventilator voor het bad zetten? ;) )

Je kan lachen, maar met mijn optimistje is dat ook redelijk gelukt 8)

Het voornemen is om in eerste instantie niet te veel werk in de kiel te steken, pas als de boot mooi in balans ligt, ga ik een mooie afgewerkte maken. Ik heb trouwens eens (een niet meer terug te vinden) voorbeeld gezien van een hulpkiel schaal 1:1 van mensen die met de zeeschouw naar Engeland wilden. Daar was de kielbalk met de vorm van een elips verdiept over de hele lengte van het platte vlak van de kielbalk.

Anne

annehoog zei:
Grachten in overvloed, maar overwegend idd niet ideaal (hoewel het me wel erg stoer lijkt om kapitein te spelen vanaf het terras van Annies verjaardag)
Achter ons huis ligt echter een weinig bevaarde gracht (te lage brug), dus daar kan ik dichtbij terecht. Verder idd op de vlietlanden want daar hebben we ook een wat groter bootje liggen.

Hee... Wonen we dan zo dicht bij elkaar? Ik heb een vrij brede tuin aan het water, en daar valt prima te varen. Hoewel er in de zomer ook vrij veel bootjes langskomen...
Vlietlanden lijkt me ook het meest handige, bij de Kaag heb je ergens een strandje waar het vrij lang ondiep is en waar dus geen boten varen.
En op de singels in Leiden is het ook niet al te druk met boten.

Lidewij zei:
Hee... Wonen we dan zo dicht bij elkaar? Ik heb een vrij brede tuin aan het water, en daar valt prima te varen. Hoewel er in de zomer ook vrij veel bootjes langskomen...
Vlietlanden lijkt me ook het meest handige, bij de Kaag heb je ergens een strandje waar het vrij lang ondiep is en waar dus geen boten varen.
En op de singels in Leiden is het ook niet al te druk met boten.

Helaas, ik deel niet in jouw geluk met een tuin aan het water, bij mij zit er nog een hofje achter met een kleine woning.
We zouden in de zomer eens moeten afspreken. Bij molen de valk bijv. moet het goed varen zijn, genoeg ruimte naast het sloepenverkeer... 8)

Vlietlanden ben ik in de zomer vrij vaak te vinden. Daar kan je zowel vanaf steiger als vanaf het strand varen bovendien kan ik daar van de ruimte en kluisjes binnen gebruik maken omdat ik er een bootje heb liggen. De kaag kom ik wat minder vaak (heb geen auto, en da's nog een aardig eindje fietsen).

Wat de bouw van de zeeschouw betreft: ik ben er achter dat ik nog vergeten was de romp te versterken op de plekken waar de verstaging en de ophanging van de zwaarden moet komen, dat wordt dus de eerstvolgende klus.

Anne

Varen bij de HMBC op elke zondagochtend op Madestein in Den Haag zuid. Altijd zeilers behalve als er ijs ligt!

LaurenZ/ MM117

Back