vario ec 135

welke batterij is beter voor de servos en helicomand .
ik heb nog een 4NH-3000 CS 4,8v 3,0ah (300gr)
en nog een 5N-5000 nimh 6,0v 5,0ah (400gr)

enk dat de plek voor de regelaar wel OK is, als je ontvanger daar niet in de buurt ligt.

Over welke batterij je nodig hebt voor ontvanger en de rest, daar doe ik geen uitspraken over (domweg omdat ik dat niet weet).

Groet, Bert

hoi bert

de ontvanger ligt er een stuk af .

ja over de batterij vroeger had ik in mijn vario skyfox deze ook zitten 4NH-3000 CS 4,8v 3,0ah (300gr maar ik weet niet of dat hij nu veel gaat gebruiken met die helicomand en zo .

Battery

welke batterij is beter voor de servos en helicomand .
ik heb nog een 4NH-3000 CS 4,8v 3,0ah (300gr)
en nog een 5N-5000 nimh 6,0v 5,0ah (400gr)

Hei Kevin ,

Dit zijn NiMh cellen zeker ?
Je moet opletten met de Voltage , als je deze zou meten bij een pas opgeladen batterypack dan meet je geen 6 Volt , maar 7 of 7.4 Volt ... als je de 5N-5000 nimh 6,0v 5,0ah (400gr) zou nemen ..

Dit kan , ik zeg , dit kan , mis lopen als je servo's en of je helicommand niet tegen die Voltages kunnen ...

Ik werk persoonlijk liever met een LIPO , is veel lichter , en je kan kijken naar de NRG series , hier zet je dan een Voltage regulator tussen die de spanning van 7.4 Volt ( deze van je LIPO ) naar beneden brengt naar 5.2 Volt ...

Maar als ik jou was , dan zou ik de 4NH-3000 CS 4,8v 3,0ah (300gr) nemen als je niet wil werken met een LIPO bijvoorbeeld ...

Grtz

Ronny

Het enige wat ik er van kan zeggen, is dat die 4 cel accu met analoge swashservo's en zonder Helicommand, méér dan voldoende is voor ongeveer 1.5 uur onafgebroken vliegen. En da's voorzichtig geschat omdat ik niet weet hoeveel kracht die Fenestron vraagt

Zodra je digitale servo's en helicommand gaat gebruiken kan ik je met de beste wil van de wereld niet vertellen wat wel, en wat niet voldoende is; dat weet ik gewoon domweg niet, zoals ik al eerder gezegd heb.

Groet, Bert

Met een lipo en BEC kan je waarschijnlijk dezelfde vliegtijden krijgen.
Mits je de juiste keuze maakt voor het aantal Mah's die je nodig hebt en eerst kijken waar je de lipo exact wilt zetten, en hoeveel gewicht je daar dan kan gebruiken/nodig hebt.
Dan kan je hem namelijk vooraf op maat en gewicht uitzoeken.

N.a.v. EricW:

wat ik bedoel te zeggen, is dat ik niet weet wat de piekstromen zijn die er gaan lopen. M.a.w ik heb geen flauw idee wat de rating van de spanningsregelaar moet zijn in geval van LiPo voeding, of wat er met de spanning van die 3000 mAh NiMH gebeurt als de Helicommand alle vier de swashservo's tegelijk aanstuurt en ze er flink aan moeten trekken. De staart komt daar ook nog bij, en een Fenestron vergt voor zover ik weet behoorlijk wat meer kracht als een conventionele hekrotor.

Puur als gemiddelde stroom denk ik niet dat digitale servo's zo heel veel meer trekken (iets, niet heel veel) maar het zijn juist die piekstromen waar ik me zorgen over maak. Ik heb al teveel heli's "onverklaarbaar" naar beneden zien komen die uitgerust waren met de laatste stand van techniek....

Ik ga me dan ook absoluut niet wagen aan een schatting van wat voldoende is/zou moeten zijn. Er zijn anderen die daar veel meer van weten dan ik.

Groet, Bert

Bedankt alleen die helicomand ik snap er niets van die van mijn t-rex600 is toch beter voor intestellen

Haha, dan kunnen we elkaar een hand geven: ik weet er ook niks van (maar dat interesseert me ook weinig, ben zo'n ding niet nodig).

Nogmaals, succes, en op de club kunnen ze je vast wel verder helpen met dat ding.

Groet, Bert

Waarom?
Is er dan niemand daar die je even door de setup kan heen helpen?
En dat "ding" is vele jaren aan ontwikkeld door mensen met veel knowhow op het gebied van regeltechniek.
Ook onderdeel van de hobby, en een toevoeging voor je investering, en je hebt hem al.....
Heel zonde om hem dan niet te gebruiken.
Maar goed, dat vind ik ;) (en met mij de meeste denk ik wel)

Laatst bewerkt:
@ EricW: tsja, vond dat ook al vreemd....

@ Kevin: In dat geval: wees heel voorzichtig, en lees goed dit: [96390] meerblads-rotorkoppen-afstellen-en-vliegen-6,

met name het stuk waar in staat hoe zender, servo's etc ingesteld moeten worden en het stuk waarin het invliegen beschreven is.

Als je alles goed doet, en je gaat voorzichtig te werk, moet het niet al te veel problemen opleveren. Maar denk er om: een rigid biedt maar heel weinig ruimte voor fouten, dus wees voorzichtig. Liever een keer voor niks naar het veld, dan terug naar huis met brokken...

Succes!

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom?
Is er dan niemand daar die je even door de setup kan heen helpen?
En dat "ding" is vele jaren aan ontwikkeld door mensen met veel knowhow op het gebied van regeltechniek.
Ook onderdeel van de hobby, en een toevoeging voor je investering, en je hebt hem al.....
Heel zonde om hem dan niet te gebruiken.
Maar goed, dat vind ik ;) (en met mij de meeste denk ik wel)
Hoi
ik ken niemand voor die helicommand :(.
ik ga een robbe hc3 xtreme kopen denk ik .

@ EricW: tsja, vond dat ook al vreemd....

@ Kevin: In dat geval: wees heel voorzichtig, en lees goed dit: [96390] meerblads-rotorkoppen-afstellen-en-vliegen-6,

met name het stuk waar in staat hoe zender, servo's etc ingesteld moeten worden en het stuk waarin het invliegen beschreven is.

Als je alles goed doet, en je gaat voorzichtig te werk, moet het niet al te veel problemen opleveren. Maar denk er om: een rigid biedt maar heel weinig ruimte voor fouten, dus wees voorzichtig. Liever een keer voor niks naar het veld, dan terug naar huis met brokken...

Succes!

Groet, Bert

Hoi bert

Die kop afstellen is geen probleem ik vlieg in een schaal club en daar zitten een paar mannen met 3 4 5 6 blad kop op hun heli zonder een helicommand of zo en didier kent er heel veel van :).

Laatst bewerkt door een moderator:
Back