vario ec 135

De helicommand gaat eruit eerst is kijken zonder

Hei Kevin ,

Wij zijn met Ron , CORSAIRK hier van het Forum toen bij jullie geweest om de VARIO Trainer met de 4 blads in te vliegen , dat is toen perfect gegaan met de helicommand ,
dus als je wil , doe even een PB naar Ron en hij zal U verder helpen , en je weet sowieso dat Didier een oude rot is op gebied van 4 bladsheli's zonder ELECTRONICA te vliegen , dus je hebt alle hulp .... ;-)

Zowel met als zonder electronics te vliegen ... :cool:

Grtz

Ronny

Dan moet je je indedaad gewoon door Didier laten helpen, en dan zal alles goed komen.

Neem wel de tijd om er mee te leren vliegen, maar je zult zien dat na een aanvankelijk best wel lastig begin, het allemaal best wel meevalt. Gewoon NIET opgeven.

Persoonlijk vind ik Estab niet een aanvulling op je heli, maar een verarming van je vliegbeleving. Non-Estab leren vliegen is een verrijking van je vliegvaardigheid, waar je ook met "gewone"peddelstang heli's voordeel bij hebt.

Maar goed, er zullen er tientallen zijn die dat weer niet met mij eens zijn.
Die discussie wil ik hier verder niet meer gaan voeren.

Groet, Bert

EDIT: heb net gezien welke helicommand je hebt (in de "te koop" sectie). Zo'n ding heb ik al eens voor iemand in een SkyFox gebouwd. Die doen het best goed, maar je hebt groot gelijk dat je dat ding verkoopt: als ik naar de fragiele bouw van de hoofdprint kijk, zonder behuizing, trekontlasting op de aansluitingen, onbeschermde pinnen waar de stekkers op komen etc. etc., dan zou ik daar nooit van mijn leven een dure schaalheli aan toevertrouwen. Dan ziet dat blauwe kastje er een stuk vertrouwenwekkender uit....

Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik Estab niet een aanvulling op je heli, maar een verarming van je vliegbeleving. Non-Estab leren vliegen is een verrijking van je vliegvaardigheid, waar je ook met "gewone"peddelstang heli's voordeel bij hebt.

Achja, is maar net afhankelijk van waar je naar zoekt in je vliegbeleving.

Idd Bert.. ik deel u mening :-)

We zullen Kevin z'n heli wel in orde krijgen, geen probleem..dat type vario rotorkop vliegt sowieso best prettig..

Groeten, Didier

Yep, die vliegen écht prettig (eens je er aan gewend bent)

Succes met omscholen van Kevin (voor het invliegen zal dat niet nodig zijn, dat moet u lukken he?)

Groet, Bert

ok ik heb een probleem :( als ik de gyro aansluit en ik beweeg mijn swash plate flipt mijn staart servo :( ik heb al ander servos gepakt dan doet hij het ook, ik nog is proberen met een ander gyro .

ps: ook een vraag ik heb nu futaba s9303 op de swash maar als ik een hc3 x-treme wil moet ik toch digital servos hebben ?.

ok ik heb een probleem :( als ik de gyro aansluit en ik beweeg mijn swash plate flipt mijn staart servo :( ik heb al ander servos gepakt dan doet hij het ook, ik nog is proberen met een ander gyro .

ps: ook een vraag ik heb nu futaba s9303 op de swash maar als ik een hc3 x-treme wil moet ik toch digital servos hebben ?.

Weet je zeker dat je geen mixer ergens verkeerd hebt staan?
Want zo niet, het lijkt mij heel sterk dat het aan je gyro of aan je staartservo ligt

De Helicommand die je had, heeft géén digitale servo's nodig. Dat weet ik uit ervaring. Van die HC3-Extreme weet ik het niet.

Dus andere servo's of niet, da's jouw keus, en daar ga ik mij niet (meer) mee bemoeien.

Groet, Bert

Weet je zeker dat je geen mixer ergens verkeerd hebt staan?
Want zo niet, het lijkt mij heel sterk dat het aan je gyro of aan je staartservo ligt

De Helicommand die je had, heeft géén digitale servo's nodig. Dat weet ik uit ervaring. Van die HC3-Extreme weet ik het niet.

Dus andere servo's of niet, da's jouw keus, en daar ga ik mij niet (meer) mee bemoeien.

Groet, Bert
Hoi bert

ik heb de helicommand gyro er is opgezet en dan is alles ok :) dus het moet aan die ander gyro liggen :) .

ja voor die hc3 heb ik digitale servo,s nodig maar we gaan eerst testen zonder iets erop

Dan gebruik je die oude helicommand toch eerst uitsluitend als hekgyro?

Met een fenestron heb je volgens Vario (anders krijg ik weer het verwijt dat ik "anti electronica" ben), niet méér nodig dan de simpelste rate gyro en een zware hekservo (bijv S9206). Weet niet welke combo jij er in hebt zitten?

Groet, Bert

Dan gebruik je die oude helicommand toch eerst uitsluitend als hekgyro?

Met een fenestron heb je volgens Vario (anders krijg ik weer het verwijt dat ik "anti electronica" ben), niet méér nodig dan de simpelste rate gyro en een zware hekservo (bijv S9206). Weet niet welke combo jij er in hebt zitten?

Groet, Bert
Hoi bert
ik heb nu een futaba s9451 op de staart deze is zeker goed :) .

nu wil ik mijn castle regelaar instellen met de laptop maar ik krijg het ding niet ge download :( k...t computer

Hoeveel kilo trekt die S9451? en vooral, welke gyro had je er bij tussen staan?

Tsja, die regelaar kan ik je ook niet mee helpen.... heb ik ook al geen verstand van (wat dat betreft beperkt mijn kennis zich tot 450 size heli's:D)

Heb je nu geen spijt dat je die prachtige Rossi 65 eruit gehaald hebt? Prachtmotoren zijn dat....
Of hebben jullie geluidsproblemen op de club?

Groet, Bert

Hoeveel kilo trekt die S9451? en vooral, welke gyro had je er bij tussen staan?

Tsja, die regelaar kan ik je ook niet mee helpen.... heb ik ook al geen verstand van (wat dat betreft beperkt mijn kennis zich tot 450 size heli's:D)

Heb je nu geen spijt dat je die prachtige Rossi 65 eruit gehaald hebt? Prachtmotoren zijn dat....
Of hebben jullie geluidsproblemen op de club?

Groet, Bert
Nee het is gewoon eens als alles goed werkt is het mooi electro maar nu ben ik er nog een rookie in :) al mijn helis zijn nitro geweest nu heb ik ook nog een t-rex 600 fbl nitro super ding maar altijd kuisen na het vliegen.
en electro is veel properder :)

Nee het is gewoon eens als alles goed werkt is het mooi electro maar nu ben ik er nog een rookie in :) al mijn helis zijn nitro geweest nu heb ik ook nog een t-rex 600 fbl nitro super ding maar altijd kuisen na het vliegen.
en electro is veel properder :)

Oh.... kuisen moet je toch hoor, ook met electro... tenminste, als ik kijk wat voor een graspulp er aan die dingen van mij zit....

Vond het schoonmaken bij rompheli's juist altijd erg meevallen: als de uitlaat goed dicht is in de romp, en op de juiste plek naar buiten gevoerd word, was een "lapje om de kont" meestal wel voldoende. De trainers smeren zichzelf er wel altijd helemaal onder.

Maar, hoe sterk is die hekservo nu? en welke gyro zat er nu op die problemen gaf?

Groet, bert

Zoek dat dan eerst eens uit:

Vario schrijft voor de Fenestron vrij dringend de S9206, Graupner (JR) C4421 of DS 8231 voor, met een zo eenvoudig mogelijke gyro....

En dat zijn allemaal servo's met minstens 8 kilo trekkracht, en niet bijzonder snel, voor zover ik weet.

letterlijk staat in de katalogus: voordat je een of andere high-tech servo en gyro probeert, met als resultaat dat de Fenestron niet lijkt te werken, EERST gewoon met een eenvoudige G 300 of Graupner NEJ-120 BB ECO de probleemloze werking aantonen.

M.a.w. blijkbaar is high tech spul hier eerder nadelig dan voordelig, helaas vermelden ze er niet bij WAT er dan precies fout gaat.

(ik verzin dit niet zelf, je kunt het gewoon nalezen op pagina 109 van hoofdkatalogus #12).

Groet, Bert

De S9451 is een 7,4 kg servo op 4,8 V of 9,2 kg bij 6 V. De servo moet goed zijn aangezien de heli niet erg zwaar is. Ik heb zelf een bls452 op de fenestron gehad in combinatie met een GY401 .

De 9303 servo's zijn erg traag 0,24sec/60 graden. Maar als de servo's het goed gedaan hebben met de oudere helicommand zou het geen probleem moeten zijn. Aangezien de servo's al echt oud zijn zou ik toch een paar nieuwe nemen voor de swash en dat kunnen BLS451 zijn of goedkopere savox servo's die ook geschikt zijn.

Mvg

Ed

Back