vario ec 135

Dat doen ze inderdaad voor zover ik weet. :D gelukkig wel....

Ze hebben het gegarandeerd ontworpen om "zonder electronica" goed te kunnen functioneren. Ik kan me alleen niet voorstellen dat ze het bewust zo ontworpen hebben dat het MET electronica NIET werkt.... Dat lijkt me eerder een onbedoeld bij-effect dan een gewenst ontwerpdoel, zeker in deze tijd.
Denk ook niet dat het daar specifiek voor ontworpen is, eerder andersom: FBL en HH gyro's zijn oorspronkelijk bedoeld om met "normale" spullen goed te werken, en tegenwoordig heb je bijvoorbeeld rotorkoppen die met de hand slecht te vliegen zijn, juist omdat er electronica is.
Vario had al een "multiblade gyro" voordat de V-stabi op de markt was (werkte alleen niet zo goed voor zover ik weet) dus vies van electronica zijn ze ook niet.

Groet, Bert
 
Kweenie.... Is volgens mij een slecht argument om het toerental van die EC 135 op te schroeven: Vario geeft aan dat de 1500 mm rotor 1600RPM mag draaien, en dat je de NOTAR's dan ook zo hoog mogelijk moet draaien, inderdaad vanwege die fan. (Vario beveelt minimaal 17000 op de motor aan, =1465 op de kop). Da's dus een aanbevolen toerengebied van 1465 tot 1600 RPM. Die NOTAR van jou bleef met 1500 dus heel ruim binnen de grenzen die Vario aangeeft. Dat zegt dus niks over wat de EC 135 wel of niet kan hebben. Is volgens mij ook een beetje appels met peren vergelijken als je op basis van een 150 cm rotor die 100 RPM onder zijn maximaal toegestane toerental draait, besluit een andere, grotere rotor boven diens maximaal toegestane toerental op te schroeven....

De Fenestron schijnt ook kritisch te zijn, en niet te langzaam te moeten draaien, maar het moet op zich willen vliegen binnen die 1350 die max voorgeschreven is voor de EC 135, en anders moet je toch ergens gaan zoeken waarom die Fenestron niet goed werkt, liever dan het toerental opschroeven.

Ik moet dan toch steeds iedere keer denken aan het advies van Vario, dat "high tech gyro's en supersnelle servo's" er toe kunnen leiden dat de Fenestron niet (goed) werkt, terwijl hij het beter schijnt te doen met een goedkope gyro en S9206. Ik weet niet waarom Vario dat zo nadrukkelijk beweert, maar zij produceren het ding....
(ze zeggen daar bij Vario wel vaker iets wat ik niet snap, maar iedere keer als ik eigenwijs ben, blijken zij toch gelijk te hebben....)

Groet, Bert

Inderdaad Bert, klopt wat je zegt, ik was even vergeten dat de rotordiameter op de EC groter is dan bij de MD 520.. my mistake..
Dan gaan we experimeteren vanuit die 1350 rpm.. moet dus zo goed aan't vliegen te krijgen zijn..

groeten!
 
Voor wat betreft het toerental, daar heb ik onlangs wat ervaring mee opgedaan. We hebben de 4-blads (1680mm) benzintrainer van Erik onlangs omgebouwd met de nieuwe PoweRotoR E-aandrijfkit hiervoor. Op wens van Erik eerst gevlogen met 1300rpm. RPM hold ingesteld (en ook daadwerkelijk gemeten). Erik vond dit veel te hoog in vergelijk met zijn benzine motor, vloog niet lekker. Daarna ingeregeld op 1200rpm en nu vliegt het ding als een scheermes. Ook hier zit een HC3X in.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor wat betreft het toerental, daar heb ik onlangs wat ervaring mee opgedaan. We hebben de 4-blads (1680mm) benzintrainer van Erik onlangs omgebouwd met de nieuwe PoweRotoR E-aandrijfkit hiervoor. Op wens van Erik eerst gevlogen met 1300rpm. RPM hold ingesteld (en ook daadwerkelijk gemeten). Erik vond dit veel te hoog in vergelijk met zijn benzine motor, vloog niet lekker. Daarna ingeregeld op 1200rpm en nu vliegt het ding als een scheermes. Ook hier zit een HC3X in.

Hoi mijn toerental is goed zo hij draait nu heel goed, rustig boven de grond een 8 maken geen probleem maar rond vliegen toch maar niet zonder iets op :( .Een club lid heeft een beastx op een 5 blad en een ander lid op een 3 blad en dat vliegt ook heel goed en een beastx kost maar 150 euro .
En als je 2 of 10 bladen hebt dat weet dat ding toch niet alles boven de servos .
greetz
dus gaat het bijna met elke fbl systeem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi mijn toerental is goed zo hij draait nu heel goed, rustig boven de grond een 8 maken geen probleem maar rond vliegen toch maar niet zonder iets op :( .Een club lid heeft een beastx op een 5 blad en een ander lid op een 3 blad en dat vliegt ook heel goed en een beastx kost maar 150 euro .
En als je 2 of 10 bladen hebt dat weet dat ding toch niet alles boven de servos .
greetz
dus gaat het bijna met elke fbl systeem

Tip: trim hem een kwart slag naar voren en een heel klein beetje naar links, en ik wed, dat je van het ene moment op het andere zonder problemen rondvliegt. Zal in het begin een heel klein beetje onwennig aanvoelen, dus even kalm aan doen, met name bij het afstoppen. Maar geloof me, het valt echt goed te doen.....

Groet, Bert
 
Hoi
mijn 4 futaba s9303 servos op de kop gaan plaats maken voor 3 DS610 (Align) servos voor de beastx .
voor de rest is hij klaar alleen nog een piloot kopen .
greetz kevin
 
Hoi
Omdat hij nu toch uit elkaar is ben ik aan het denken om hem anders te doen, de ferrari kleuren zijn wel mooi maar deze bestaat niet echt en ik ben erop uitgekeken :( .
ik ga hem helemaal afschuren het gaat weer een klus worden omdat de stickers onder de vernis zitten :( .
zo ga ik hem proberen te spuiten als iemand tips heeft altijd welkom .


Uploaded with ImageShack.us
greetz kevin
 
de ferrari kleuren zijn wel mooi maar deze bestaat niet echt en ik ben erop uitgekeken :( .


Jeetje... raak jij zo snel verveeld?;)

Heb 3 jaar met een ongeschilderde BO 105 rondgevlogen omdat het vliegen toch hoofdzaak is.
De Cobra heeft ook minstens een jaar zonder zijn militaire jasje rondgevlogen....

tips? ja, wees voorzichtig met schuren. Als je te diep weg schuurt en je gaat door de gelcoat heen, ben je daarna weer tijden bezig om de romp strak te krijgen. Schuur je écht te diep, dan tast je de sterkte van de romp ook aan. Ik zou eerst voorzichtig ter plekke van de transfers beginnen met schuren, en als je daar een beginnetje gemaakt hebt (niet doorschuren tot ze helemaal weg zijn) gelijkmatig de rest van de romp schuren.

Succes, je zult nog wel even bezig zijn!

Groet, Bert
 
Jeetje... raak jij zo snel verveeld?;)

Heb 3 jaar met een ongeschilderde BO 105 rondgevlogen omdat het vliegen toch hoofdzaak is.
De Cobra heeft ook minstens een jaar zonder zijn militaire jasje rondgevlogen....

tips? ja, wees voorzichtig met schuren. Als je te diep weg schuurt en je gaat door de gelcoat heen, ben je daarna weer tijden bezig om de romp strak te krijgen. Schuur je écht te diep, dan tast je de sterkte van de romp ook aan. Ik zou eerst voorzichtig ter plekke van de transfers beginnen met schuren, en als je daar een beginnetje gemaakt hebt (niet doorschuren tot ze helemaal weg zijn) gelijkmatig de rest van de romp schuren.

Succes, je zult nog wel even bezig zijn!

Groet, Bert
Hoi ja ik zal nog wat bezig zijn :( maar de stickers zijn er af :) de ramen zijn eruit nu staat alles klaar voor het ku.... werk het schuren :( maar ja ik moet ook nog twee gaten opvullen van de vorige eigenaar onderkant .
maar ja nu de vario boek is door lopen voor wat prul.
greetz kevin
 
Allemaal mooi die militaire toestellen, maar denk er aan dat de camoflage écht werkt..de zichtbaarheid tijdens het vliegen gaat er flink door achteruit.. Dat weet ik nu uit eerste hand door het vliegen met de Ecureuil..

greets,

Didier
 
+1!

Heb de Cobra ook al eens bijna de grond in geboord bij een landingsaanvlucht warbij een rij bomen "vol in het blad" op de achtergrond stonden en de heli voor het oog min of meer wegviel.

Idem met de marinegrijze Lynx van mijn maat, die is bij grijsbewolkte dagen soms ook erg lastig te zien en dus te vliegen is.

Moet je dus écht mee oppassen.

Een oplossing kan zijn om een woestijn-camouflage te zetten, die steekt wat beter af tegen onze West-Europese landschapjes. Maar ja, dat moet je dan wel weer mooi vinden he?;)

Groet, Bert
 
Back
Top