Vario Ecureuil

En de reden waarom ik dit draadje maar ben begonnen:

Er zaten nog wat onderdelen in een doos, je kan het al een beetje zien
uKrxlhk.jpg


Deze dus:
SKKDeDK.jpg


Groeten,

Arie
 
Om die te testen kan ik nog niet met de romp vliegen, dus maar een in m'n snoepdoosjes naar onderdelen gezocht ;)

Paar zijplaten gevonden
bfbI6Bn.jpg

Ook de koellucht panelen zijn er
J99y6IZ.jpg


En dan de verder onderdelen,

Meedraaiende staart of niet?
iJ8o5ge.jpg

Die met de vrijloop dan maar (die ene is wel groter, maar de binnenring is aan de binnenkant even groot

Metalen of kunststof bovenplaat
V7ta8tD.jpg

Doe de metalen dan maar

En welke aandrijving dan?
5wCrRMP.jpg

Draad, of klauwkoppeling, of die starre as met pennetje dwars, weet even niet hoe die heet?

Wordt de linkse denk ik, daar heb ik ook de staartrotor bij.
Eh, wit of zwart tandwiel,
CCw2t3z.jpg

Geen idee welke beter is.

Weet jij dat @brutus ?

Pff, je zou er keuze stres van krijgen.

Volgende keer meer

Groeten,

Arie
 
Met of zonder vet afscherming
9cVsgej.jpg

Kijk of ze er goed tussen passen,

En dan nog rode of zwarte tussen balkjes
awPOeAY.jpg

Wel of geen druklager bij de rotor as
kYmpWaV.jpg

Die heb ik, dus doe ik, maar er zijn modellen waar die niet op zitten volgens de tekening, b.v. Kobold, en Cub ook niet lijkt het.

En zelfs bij de assen zijn er 4 soorten
OT6rG29.jpg

Kortom,

Er is genoeg om wat moois te maken, eerst maar eens in een schoonmaak badje.

Groeten,

Arie
 
Druklager zou ik zeker gebruiken, icm. de alu domplaat. Als aandrijving de middelste met klauw, en dan het lichtkleurige tandwiel, het zwarte ziet er versleten uit.
 
He Rheli, die ga ik zeker gebruiken, valt me alleen op dat die niet op allemaal zit.

Tandwielen vertekenen op de foto, als ik ze in elkaar steek is er geen verschil, ik vraag me alleen af of er verschil in sterkte/slijtvastheid is.

Voor de aandrijving ga ik nog even verder kijken wat ik allemaal heb om het compleet te maken.

Ook nog even aan de gang gegaan met de swashplate,
Van 4 punts aansturing, en normale kop
bVQGtWK.jpg


Naar 3 punts en 3 blad,
Zit een rare rand op de lange balllend, zit niet op de anderen
06Qasst.jpg

Dus even uitgewisseld
xZ7vh8N.jpg

En dan gaat het zo iets worden
648FeXw.jpg

Moet ze alleen nog vastzetten als alles klopt.

Groeten,

Arie
 
Sorry, ik heb het afgelopen week even heel erg druk gehad...

-De tandwielen zjn bij mijn weten volkomen gelijkwaardig, de kleur duidt niet op een ander materiaal of zo. Maar ik moet zondermeer met Rene eens zijn dat het zwarte tandwiel sleets oogt. Zekere voor het onzekere zou ik "wit" zeggen, die zieter in elk geval stukken beter uit. Als je tanden wilt tellen, bespaar je de moeite: Tussen de schuifmaat er mee (over de toppen van de tanden), afronden op hele millimeters, -2, en dan heb je het aantal tanden.
Dus stel, je meet 56,8 mm, dat word dan 57 - 2 = 55 tanden. Geldt ook voor de koppeling.
Bij een SkyFox mechaniek is de asafstand tussen motor en tussnas 38,5 mm, wat betekent dat koppeling + hoofdtandwiel gezamelijk ALTIJD 77 tanden moeten hebben. Dus 22 tands koppeling, 55 tands hoofdtandwiel, 23 tands koppeling, 54 tands hoofdtandwiel, etc etc

-De klauwkoppeling, zoals Rene ook al zegt, die zijn gewoon in alle opzichten het beste, TENZIJ je een lichte hoek hebt tussen mechaniek en de lange staart as. Dan moet je de "dogbone" koppeling gebruiken, dat is die zwarte huls waar als tegenstuk een kogel met een pen er dwars doorheen in komt. Vario noemt dat een kardanische koppeling, al is het dat strikt genomen niet. ALS je die cardanische koppeling besluit te gebruiken, doe je jezelf een plezier door het ding "vol te schieten" met vet (geen Vario vet, maar gewone EP-II kogellager vet) en uit de off road automodelbouw een stofhoes te lenen en het hele ding op te sluiten. Houdt je heli schoner van binnen, het vet in de koppeling, en het blijft ook schoner.
Met enige regelmaat (voor de winterstop, een maal per jaar, zou voldoende moeten zijn) uitspuiten met remreiniger en schoonmaken, en opnieuw invetten.

-Vario raadt zelf aan om in een schaalheli GEEN meedraaiende hekrotor in autorotatie te gebruiken, omdat dat merkbaar energie uit de rotor consumeert, en dat gaat dus ten koste van de tijd die je hebt om te "mikken", terwijl een romp landen via AR toch duidelijk meer precisie vereist.

-De Domplaten zijn als het goed is alle drie compatibel met het taatslager, maar in het verleden is het bij de introductie van dat taatslager de maatvoering van het domlager gewijzigd als ik me goed herinner. Het kan dus zijn dat e.e.a. toch niet past. Hou me ten goede, dat weet ik niet 100% zuiver meer, dat is voor mij ook al best wel lang geleden. Taatslager is in elk geval sterk aan te bevelen, maar of de domplaat van aluminium of kunststof is, maakt heel erg weinig uit, en naar mijn mening is kunststof gewoon "beter" in de zin van "beter trillingdempend".
 
Bedankt Bert,

Ik kon nog wel even wachten hoor ;)

Ben van alles bij elkaar aan het zoeken, demonteren schoon maken, en dan kom je van alles tegen.
Ik heb maar 1 maar tandwielen, dus dat komt goed, is een handige manier om te meten!

Inderdaad staat er op de tekening een 10x21x5 lager in de domplaten, terwijl het allemaal 10x19x5 is, dus dat is een keer veranderd.

Ik heb inmiddels eenhele verzameling onderdelen. Ook wat nieuwe lagertjes besteld.
Weet jij een manier om het lager uit de gearbox te halen waar de rotoras in steunt? (nt 38)
upload_2020-4-11_18-9-16.png


Ik had nog een staatbuis, die voelde zeer zwaar aan, wat bleek, er zit volgens mij een stuk stalen bus in, en daar kwam ook een hele rij huisvlijt uit
pGwc1p1.jpg

Dat moet vast anders kunnen.

Als ik alles compleet heb ga ik 2 heli's maken.

1 voor testen met de 3 blad, met een Microbeast en digitale servo's met 3 punt aansturing, en de Rossi.

De ander een simpele, met 4 punts aansturing, analoge servo's en een webra 50 er in, met een kapje van een Cub er dan op.

Groeten,

Arie
 
Weet jij een manier om het lager uit de gearbox te halen waar de rotoras in steunt? (nt 38)
Ja hoor, is heel simpel, maar je moet een beetje voorzichtig zijn en wat "gevoel" hebben.
Zet de rotoras in het lager en heel voorzichtig "wrikken" en tegelijk wat trekken. Je bent even bezig, maar dan komt hij tiende voor tiende langzaam naar buiten wiebelen.
Als het niet lukt moet je even een trekkertje maken uit een stukje passende messingbuis en een bout waarvan je de kop konisch wegslijpt/draait/vijlt. Heb je ook binnen een half uur gemaakt.
Daar heb ik ergens een voorbeeldje van staan in een van de motorendraadjes, zal hem even opzoeken, en dan plak ik het linkje hier wel even in.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/handige-truukjes.262971/#post-3925622
 
Laatst bewerkt:
Die lagertjes zijn behoorlijk klein, en krijgen nogal wat kracht te verwerken: Het hoofdrotor koppel (het koppel wat door de hekrotor opgevangen moet worden) wordt volledig uitgeoefend door de zijdelingse krachten op precies die twee lagertjes, die onder de hoofdas en onder dat vlak er voor liggende kleine pinionwiel. En die krachten liggen ergens in de buurt van de 50 kilo voor gewoon hoveren, beetje afhankelijk van het systeemtoerental en het vlieggewicht.

Dat deel van het ontwerp (de keuze voor die lagermaat, bedoel ik) is al 50 jaar oud, stamt van de Kavan JetRanger, maar destijds waren de motoren stukken minder krachtig. Omdat Heim voor een binnentandwiel koos, kon die lagermaat ook niet groter gekozen worden, ze liggen al min of meer stuikend tegen elkaar aan.
Dus het kan überhaupt weinig kwaad dat lager in de gaten te houden, al moet ik heel eerlijk zeggen, dat ze bij mij acht jaar lesbedrijf probleemloos haalden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi leuk bouw draadje over vario heli . Zag op de foto de staart rotor vanachter gezien links zit , maar bij de orginele rechts . Dit kan aande andere kant worden gezet met een paar aanpassingen . Wellicht overweging? Ik heb ook nog veel vario parts liggen voor skyfox , incl 5 blads kop en tuimelschijf Mocht je interesse hebben pb me maar.
Gr Rinie
 
Hoi leuk bouw draadje over vario heli . Zag op de foto de staart rotor vanachter gezien links zit , maar bij de orginele rechts . Dit kan aande andere kant worden gezet met een paar aanpassingen . Wellicht overweging? Ik heb ook nog veel vario parts liggen voor skyfox , incl 5 blads kop en tuimelschijf Mocht je interesse hebben pb me maar.
Gr Rinie

Ha Rinie,

Ooit heb ik besloten om dat niet te doen, en dat laat ik nu maar zo, de rotor draait ook de andere kant op.

Overigens heb ik een 3 blads rotorkop, en die lijkt wel heel veel opdir 5 blads van jou.
Vlieg je niet met die 5 blads op die Hughes 500?

Heb op het moment wel vario onderdelen, ga eerst deze twee eens samenstellen.

Groeten,

Arie
 
Ik heb er mee gevlogen , was niet tevreden over kwaliteit gears vario vooral die kleintjes . Gaan vaak stuk zelfs na goed afstellen . Heb er toen een align 700e ingezet maar die hoofdas is 12 mm ipv . Past dus niet .
 
Back
Top