Vario Ecureuil

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door AHoogendijk, 13 mrt 2020.

  1. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    En de reden waarom ik dit draadje maar ben begonnen:

    Er zaten nog wat onderdelen in een doos, je kan het al een beetje zien
    [​IMG]

    Deze dus:
    [​IMG]

    Groeten,

    Arie
     
    Bas botenbouwer vindt dit leuk.
  2. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Om die te testen kan ik nog niet met de romp vliegen, dus maar een in m'n snoepdoosjes naar onderdelen gezocht ;)

    Paar zijplaten gevonden
    [​IMG]
    Ook de koellucht panelen zijn er
    [​IMG]

    En dan de verder onderdelen,

    Meedraaiende staart of niet?
    [​IMG]
    Die met de vrijloop dan maar (die ene is wel groter, maar de binnenring is aan de binnenkant even groot

    Metalen of kunststof bovenplaat
    [​IMG]
    Doe de metalen dan maar

    En welke aandrijving dan?
    [​IMG]
    Draad, of klauwkoppeling, of die starre as met pennetje dwars, weet even niet hoe die heet?

    Wordt de linkse denk ik, daar heb ik ook de staartrotor bij.
    Eh, wit of zwart tandwiel,
    [​IMG]
    Geen idee welke beter is.

    Weet jij dat @brutus ?

    Pff, je zou er keuze stres van krijgen.

    Volgende keer meer

    Groeten,

    Arie
     
    Bas botenbouwer vindt dit leuk.
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Met of zonder vet afscherming
    [​IMG]
    Kijk of ze er goed tussen passen,

    En dan nog rode of zwarte tussen balkjes
    [​IMG]
    Wel of geen druklager bij de rotor as
    [​IMG]
    Die heb ik, dus doe ik, maar er zijn modellen waar die niet op zitten volgens de tekening, b.v. Kobold, en Cub ook niet lijkt het.

    En zelfs bij de assen zijn er 4 soorten
    [​IMG]
    Kortom,

    Er is genoeg om wat moois te maken, eerst maar eens in een schoonmaak badje.

    Groeten,

    Arie
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Druklager zou ik zeker gebruiken, icm. de alu domplaat. Als aandrijving de middelste met klauw, en dan het lichtkleurige tandwiel, het zwarte ziet er versleten uit.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  5. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    He Rheli, die ga ik zeker gebruiken, valt me alleen op dat die niet op allemaal zit.

    Tandwielen vertekenen op de foto, als ik ze in elkaar steek is er geen verschil, ik vraag me alleen af of er verschil in sterkte/slijtvastheid is.

    Voor de aandrijving ga ik nog even verder kijken wat ik allemaal heb om het compleet te maken.

    Ook nog even aan de gang gegaan met de swashplate,
    Van 4 punts aansturing, en normale kop
    [​IMG]

    Naar 3 punts en 3 blad,
    Zit een rare rand op de lange balllend, zit niet op de anderen
    [​IMG]
    Dus even uitgewisseld
    [​IMG]
    En dan gaat het zo iets worden
    [​IMG]
    Moet ze alleen nog vastzetten als alles klopt.

    Groeten,

    Arie
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry, ik heb het afgelopen week even heel erg druk gehad...

    -De tandwielen zjn bij mijn weten volkomen gelijkwaardig, de kleur duidt niet op een ander materiaal of zo. Maar ik moet zondermeer met Rene eens zijn dat het zwarte tandwiel sleets oogt. Zekere voor het onzekere zou ik "wit" zeggen, die zieter in elk geval stukken beter uit. Als je tanden wilt tellen, bespaar je de moeite: Tussen de schuifmaat er mee (over de toppen van de tanden), afronden op hele millimeters, -2, en dan heb je het aantal tanden.
    Dus stel, je meet 56,8 mm, dat word dan 57 - 2 = 55 tanden. Geldt ook voor de koppeling.
    Bij een SkyFox mechaniek is de asafstand tussen motor en tussnas 38,5 mm, wat betekent dat koppeling + hoofdtandwiel gezamelijk ALTIJD 77 tanden moeten hebben. Dus 22 tands koppeling, 55 tands hoofdtandwiel, 23 tands koppeling, 54 tands hoofdtandwiel, etc etc

    -De klauwkoppeling, zoals Rene ook al zegt, die zijn gewoon in alle opzichten het beste, TENZIJ je een lichte hoek hebt tussen mechaniek en de lange staart as. Dan moet je de "dogbone" koppeling gebruiken, dat is die zwarte huls waar als tegenstuk een kogel met een pen er dwars doorheen in komt. Vario noemt dat een kardanische koppeling, al is het dat strikt genomen niet. ALS je die cardanische koppeling besluit te gebruiken, doe je jezelf een plezier door het ding "vol te schieten" met vet (geen Vario vet, maar gewone EP-II kogellager vet) en uit de off road automodelbouw een stofhoes te lenen en het hele ding op te sluiten. Houdt je heli schoner van binnen, het vet in de koppeling, en het blijft ook schoner.
    Met enige regelmaat (voor de winterstop, een maal per jaar, zou voldoende moeten zijn) uitspuiten met remreiniger en schoonmaken, en opnieuw invetten.

    -Vario raadt zelf aan om in een schaalheli GEEN meedraaiende hekrotor in autorotatie te gebruiken, omdat dat merkbaar energie uit de rotor consumeert, en dat gaat dus ten koste van de tijd die je hebt om te "mikken", terwijl een romp landen via AR toch duidelijk meer precisie vereist.

    -De Domplaten zijn als het goed is alle drie compatibel met het taatslager, maar in het verleden is het bij de introductie van dat taatslager de maatvoering van het domlager gewijzigd als ik me goed herinner. Het kan dus zijn dat e.e.a. toch niet past. Hou me ten goede, dat weet ik niet 100% zuiver meer, dat is voor mij ook al best wel lang geleden. Taatslager is in elk geval sterk aan te bevelen, maar of de domplaat van aluminium of kunststof is, maakt heel erg weinig uit, en naar mijn mening is kunststof gewoon "beter" in de zin van "beter trillingdempend".
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Bedankt Bert,

    Ik kon nog wel even wachten hoor ;)

    Ben van alles bij elkaar aan het zoeken, demonteren schoon maken, en dan kom je van alles tegen.
    Ik heb maar 1 maar tandwielen, dus dat komt goed, is een handige manier om te meten!

    Inderdaad staat er op de tekening een 10x21x5 lager in de domplaten, terwijl het allemaal 10x19x5 is, dus dat is een keer veranderd.

    Ik heb inmiddels eenhele verzameling onderdelen. Ook wat nieuwe lagertjes besteld.
    Weet jij een manier om het lager uit de gearbox te halen waar de rotoras in steunt? (nt 38)
    upload_2020-4-11_18-9-16.png

    Ik had nog een staatbuis, die voelde zeer zwaar aan, wat bleek, er zit volgens mij een stuk stalen bus in, en daar kwam ook een hele rij huisvlijt uit
    [​IMG]
    Dat moet vast anders kunnen.

    Als ik alles compleet heb ga ik 2 heli's maken.

    1 voor testen met de 3 blad, met een Microbeast en digitale servo's met 3 punt aansturing, en de Rossi.

    De ander een simpele, met 4 punts aansturing, analoge servo's en een webra 50 er in, met een kapje van een Cub er dan op.

    Groeten,

    Arie
     
    Bas botenbouwer vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja hoor, is heel simpel, maar je moet een beetje voorzichtig zijn en wat "gevoel" hebben.
    Zet de rotoras in het lager en heel voorzichtig "wrikken" en tegelijk wat trekken. Je bent even bezig, maar dan komt hij tiende voor tiende langzaam naar buiten wiebelen.
    Als het niet lukt moet je even een trekkertje maken uit een stukje passende messingbuis en een bout waarvan je de kop konisch wegslijpt/draait/vijlt. Heb je ook binnen een half uur gemaakt.
    Daar heb ik ergens een voorbeeldje van staan in een van de motorendraadjes, zal hem even opzoeken, en dan plak ik het linkje hier wel even in.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/handige-truukjes.262971/#post-3925622
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2020
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  9. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Super,

    Zijn er uit.

    Ze voelden niet zo geweldig, en ik weet de herkomst niet, vandaar even vervangen.

    Groeten,

    Arie 1586625609489.jpeg
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die lagertjes zijn behoorlijk klein, en krijgen nogal wat kracht te verwerken: Het hoofdrotor koppel (het koppel wat door de hekrotor opgevangen moet worden) wordt volledig uitgeoefend door de zijdelingse krachten op precies die twee lagertjes, die onder de hoofdas en onder dat vlak er voor liggende kleine pinionwiel. En die krachten liggen ergens in de buurt van de 50 kilo voor gewoon hoveren, beetje afhankelijk van het systeemtoerental en het vlieggewicht.

    Dat deel van het ontwerp (de keuze voor die lagermaat, bedoel ik) is al 50 jaar oud, stamt van de Kavan JetRanger, maar destijds waren de motoren stukken minder krachtig. Omdat Heim voor een binnentandwiel koos, kon die lagermaat ook niet groter gekozen worden, ze liggen al min of meer stuikend tegen elkaar aan.
    Dus het kan überhaupt weinig kwaad dat lager in de gaten te houden, al moet ik heel eerlijk zeggen, dat ze bij mij acht jaar lesbedrijf probleemloos haalden.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2020
  11. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Hoi leuk bouw draadje over vario heli . Zag op de foto de staart rotor vanachter gezien links zit , maar bij de orginele rechts . Dit kan aande andere kant worden gezet met een paar aanpassingen . Wellicht overweging? Ik heb ook nog veel vario parts liggen voor skyfox , incl 5 blads kop en tuimelschijf Mocht je interesse hebben pb me maar.
    Gr Rinie
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ha Rinie,

    Ooit heb ik besloten om dat niet te doen, en dat laat ik nu maar zo, de rotor draait ook de andere kant op.

    Overigens heb ik een 3 blads rotorkop, en die lijkt wel heel veel opdir 5 blads van jou.
    Vlieg je niet met die 5 blads op die Hughes 500?

    Heb op het moment wel vario onderdelen, ga eerst deze twee eens samenstellen.

    Groeten,

    Arie
     
  13. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    571
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Ik heb er mee gevlogen , was niet tevreden over kwaliteit gears vario vooral die kleintjes . Gaan vaak stuk zelfs na goed afstellen . Heb er toen een align 700e ingezet maar die hoofdas is 12 mm ipv . Past dus niet .
     
  14. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.602
    Locatie:
    Krabbendijke

Deel Deze Pagina