Sorry, ik heb het afgelopen week even heel erg druk gehad...
-De tandwielen zjn bij mijn weten volkomen gelijkwaardig, de kleur duidt niet op een ander materiaal of zo. Maar ik moet zondermeer met Rene eens zijn dat het zwarte tandwiel sleets oogt. Zekere voor het onzekere zou ik "wit" zeggen, die zieter in elk geval stukken beter uit. Als je tanden wilt tellen, bespaar je de moeite: Tussen de schuifmaat er mee (over de toppen van de tanden), afronden op hele millimeters, -2, en dan heb je het aantal tanden.
Dus stel, je meet 56,8 mm, dat word dan 57 - 2 = 55 tanden. Geldt ook voor de koppeling.
Bij een SkyFox mechaniek is de asafstand tussen motor en tussnas 38,5 mm, wat betekent dat koppeling + hoofdtandwiel gezamelijk ALTIJD 77 tanden moeten hebben. Dus 22 tands koppeling, 55 tands hoofdtandwiel, 23 tands koppeling, 54 tands hoofdtandwiel, etc etc
-De klauwkoppeling, zoals Rene ook al zegt, die zijn gewoon in alle opzichten het beste, TENZIJ je een lichte hoek hebt tussen mechaniek en de lange staart as. Dan moet je de "dogbone" koppeling gebruiken, dat is die zwarte huls waar als tegenstuk een kogel met een pen er dwars doorheen in komt. Vario noemt dat een kardanische koppeling, al is het dat strikt genomen niet. ALS je die cardanische koppeling besluit te gebruiken, doe je jezelf een plezier door het ding "vol te schieten" met vet (geen Vario vet, maar gewone EP-II kogellager vet) en uit de off road automodelbouw een stofhoes te lenen en het hele ding op te sluiten. Houdt je heli schoner van binnen, het vet in de koppeling, en het blijft ook schoner.
Met enige regelmaat (voor de winterstop, een maal per jaar, zou voldoende moeten zijn) uitspuiten met remreiniger en schoonmaken, en opnieuw invetten.
-Vario raadt zelf aan om in een schaalheli GEEN meedraaiende hekrotor in autorotatie te gebruiken, omdat dat merkbaar energie uit de rotor consumeert, en dat gaat dus ten koste van de tijd die je hebt om te "mikken", terwijl een romp landen via AR toch duidelijk meer precisie vereist.
-De Domplaten zijn als het goed is alle drie compatibel met het taatslager, maar in het verleden is het bij de introductie van dat taatslager de maatvoering van het domlager gewijzigd als ik me goed herinner. Het kan dus zijn dat e.e.a. toch niet past. Hou me ten goede, dat weet ik niet 100% zuiver meer, dat is voor mij ook al best wel lang geleden. Taatslager is in elk geval sterk aan te bevelen, maar of de domplaat van aluminium of kunststof is, maakt heel erg weinig uit, en naar mijn mening is kunststof gewoon "beter" in de zin van "beter trillingdempend".