vario ervaringen :?:

Ik heb vandaag de eerste ervaring met een rc variometer opgedaan en het viel me 100% mee.
Ik heb voor een deftige prijs een skymelodie vario op de kop kunnen tikken. Ik was op zoek naar een heel simpele vario aangezien ik GEEN vrouwenstem wil horen tijdens het vliegen en dat het mij om het vliegen gaat en niet om een (illegaal) hoogterecord te doen is. Daarom heb ik uitgekeken naar een MPX helios of een skymelodie van het oudere type. Dus met alleen maar de variofunktie en de batterijspanningsbewaking. Na een tijdje viel de helios af aangezien ik de rompslomp met de externe zend antenne wou vermijden.
Ondanks dat het er tamelijk gunstig uitzag vanmiddag qua thermiek heb ik echt moeten "wringen" om de cularis boven te houden. Na 40 minuten stond ik terug beneden. De andere vluchten leverden ook geen grote tijdswinsten qua vluchtduur meer op maar het viel me wel op dat je op grote hoogte veel soepeler en geleidelijker gaat sturen met een vario. Je hoort (zonder TEC) dan onmiddellijk of je afkipt of wegglijdt tijdens het bochtenwerk.
Ik denk dat ik nog vele uren plezier aan deze vario ga beleven.
Groeten,
Jo

Ik heb deze topic een beetje aangepast...
Misschien handig om onze ervaringen te delen? Dan hoeven we niet alle toekomstige variogebruikers naar de Duitse fora te verwijzen...

8O Als ik dat geweten had was ik eens komen kijken...
Het was inderdaad prachtig weer vandaag, heb nog wat aan mijn watervliegtuig gepruld.
Moet zaterdag naar de watervliegmeeting in Nederland 8)

Bij ons mogen we sowieso niet te hoog vliegen ...( officieel niet boven de 150 meter )
Was de voorzitter v/d grote club toch modelzwevers tegengekomen zeker op een 2400 voet ( dikke 700 meter ) 8O Dat mag niet hé... :lol:

Dat is zo, wij kunnen moeilijk schatten hoe hoog onze toestellen hangen... 8)
In de verte lukt het nog een beetje , omwille v/d horizon of andere punten waarop je u kunt richten.
In de hoogte zie je alleen maar lucht en wolken.

Zweven doe ik nooit zonder de vario. Je kunt dan veel beter inschatten hoe het daarboven verloopt.
Zaterdag nog op 770 voet gezeten met redelijke thermiek.

Gr.
Taco.

Knikvleugeltje, jij hebt toch een Helios? Ik ook sinds vandaag. Ben benieuwd naar de ervaringen.
Zelf kan ik wel leven met die antenne, beetje slim inbouwen in de vleugels van mijn Cirrus (die toch nog opnieuw bespannen moet worden) en ook ik heb niet direct behoefte aan een vrouwenstem als ik sta te vliegen :D

-edit: Taco, als ik je website aanklik verwacht ik zwevers, geen dakpannen......

Helios

@ Rien123: Hier heb ik geen ervaring mee.

@ PH-AJH: via onze site kun je 'doorlinken' (of hoe dat heet) naar 'vliegtuigen'.
http://www.dakpannenhandelwestera.nl/Vliegtuigen.html

Ja, ik gebruik de helios (3 stuks) en een ZLOG.
De helios is oud, maar goed, en geeft in tegenstelling tot wat je wel eens leest zeer goed aan wat er gebeurd. Tevens is dit systeem simpel, en goedkoop.

Ik gebruik meerdere setjes omdat sommige zwevers vrij smal en klein zijn in de romp- vooral met aandrijfaccu- zodat de helios op een plek zit dat je er niet één twee drie meer bijkomt.

Als ik op het vliegveld ben wil ik niet eerst met allerlei draadje prutsen, en van hoe zat het ook alweer???????

Gr.
Taco.

Hoi Taco,
Ah op die manier. ik had wel het knopje "hobby" gezien maar dacht dat dat over hobby dakpannen ging LOL.

Wat heb jij met de antennedraden gedaan voor je Heliossen? Ingebouwd of vastgeplakt aan de achterlijst? Ik heb ze bij de Cirrus op de achterlijst vastgezet maar als ik de vleugels opnieuw in de folie ga zetten verwerk ik ze er direct in.
Ik heb trouwens een oude portable scanner van mijn vader gekregen zodat ik niet per sé het oortelefoontje hoef te gebruiken (kan wel trouwens, past ook op de scanner). Vindt het originele ontvangertje wat onhandig in gebruik.

antennedraad

Als antennedraad gebruik ik altijd een enkel koperdraadje van een oude spoel (trafo).
Die loopt dan binnen in de vleugel (of aan de rand aan de buitenkant onder folie geplakt) naar een MPX-stekker(of sub-D), zodat je nooit stekkertjeswerk hebt.

Steek je de vleugel in elkaar aan de romp, heb je automatisch contact.

Taco.

Omdat het mij tot nu toe niet lukt goede ontvangst te krijgen met mijn Helios (bereik is sterk afhankelijk van de vliegrichting) ben ik op zoek gegaan naar ander materiaal voor de antennes. Bij de firma I-glas heb ik kopertape gevonden, wat aan één zijde plakt. Ik hoop dat op een gunstige plek onder de vleugels te kunnen plakken.
Een rol van 33m (!) en 4mm breed kost inclusief verzenden, hou je vast, E 8,42. Daar kun je heel wat mee experimenteren.
Het mooie lijkt mij dat het aerodynamisch geen verliezen oplevert en je niet in hoeft te bouwen. Daarnaast kun je aan dit tape een draadje met stekkertje solderen.
Ik houd u op de hoogte.

En nu heb ik er twee :D
Van mijn lieve echtgenote voor mijn verjaardag (duurt nog even) een WSTech Classic sound gekregen. Dan kan de Helios vast in mijn Cirrus blijven zitten - ga morgen proberen hoe de nieuwe antennes het doen. De WSTech zit nu in mijn Hurricane maar is door het korte antennetje zó ergens anders in te stoppen. Die gaan we morgen ook eens uitproberen!

Die van WSTech zijn bij Hangar in Kampen in de aanbieding trouwens. Het is de Classic, met LPD ontvanger en oortelefoontje. Dik afgeprijsd........van 239 voor 159.

Het leek niet bepaald thermisch weer vandaag maar....de vario's gaven wat anders aan :D

De WSTech in mijn Hurricane doet het perfect. Zendt op 433 mHz, met het bijgeleverde LPD ontvangertje is de ontvangst vlekkeloos. De vario zelf is heel klein, licht en met een antenne van een cm of 15 zó in de romp te leggen. Heb er twee (zwakke) belletjes helemaal mee uit kunnen klimmen en ben na een uur geland omdat ik het erg koud begon te krijgen.

De MPX Helios in mijn Cirrus doet het nu ook redelijk goed. De kopertape is een uitkomst, makkelijk aan te brengen en blijft goed zitten. De stijg-daal aanduiding werkt prima (niet anders dan de WSTech) maar de ontvangst is wat minder.
De ontvangstproblemen lijken in het ontvangertje te zitten. Als ik het staafantennetje vast pakte was het signaal in alle richtingen en hoogtes duidelijk, zodra ik het losliet erg veel ruis. Ik heb het staafje nu vervangen door een draadje van ongeveer 60 cm (zomaar, op de gok) en dat gaat een stuk beter. Moet het nog steeds vasthouden voor echt goede ontvangst maar dat is niet zo'n probleem. Overweeg wel ook deze vario van een 433 mHz zendertje te voorzien - dat zou voor een paar tientjes moeten kunnen. Een handleiding hoe dat gaat heb ik op het net gevonden.

Ik heb vandaag ook wat thermiek kunnen pakken. De thermiek in de Lopikerwaard was wel heel erg zwak waardoor ik er "uitviel". Het was wel weer even prettig om aan de, voor mij eerste thermiek, van dit jaar te snuffelen. Toch een halfuurtje gevlogen met 55 seconden motorlooptijd. (Dat levert zo'n 250-275mtr totale starthoogte op)

De vario Picolario Talk doet bij mij vanaf 2003 al probleemloos zijn werk.

Dennis wilde vandaag zijn nieuwe WSTech III testen. Dat liep helaas op een fiasco uit. Deze nieuwe vario geeft beroert geluid. Daarnaast worden de servobewegingen feilloos meegezonden! Heel irritant. Ik hoop dat het goed opgelost wordt door de leverancier, want dit is wel sneu.

Ik hoop dat het goed opgelost wordt door de leverancier, want dit is wel sneu.

Ik heb net een mailtje richting de duitse leverancier gestuurd met mijn slechte bevindingen...
Heb hem helaas vandaag niet telefonisch kunnen bereiken.
Ik had me nog zo verheugt op mijn verjaardags kado:-(

Back