Vandaag heb ik de variometer Sky Assitant uit de doos gehaald en de handel ""droog"" getest. Daarvoor moet je de software op de PC installeren en sluit je de vario via USB kabel aan de PC aan

c:.
Je kunt middels de software veel variabelen op de vario instellen zoals de gevoeligheid van de vario, de pulsduur tussen de tonen, gewenste hoogte weergave, boord voltage drop, alarmsettings en welke parameters je hoe vaak op de datalogger opgeslagen wilt hebben. (En nog een hele riedel statistische bewerkingen van de signalen

)
Een van mijn zorgen was de gevoeligheid van deze vario. Daarvoor heb ik hem getest middels de methode zoals een video van sky melody laat zien:
http://www.tek-variometer.de/Video_Szenen/video_szenen.html Wat blijkt: je kunt de vario heel gevoelig instellen. Met dat aspect lijkt het wel goed te zitten.
Een van de handigheden die ik tegen kwam, en die ik zeker ga gebruiken, is dat je de daalsnelheid van je vliegtuig kunt instellen. Daarbij hoor je geen variotoon als het vliegtuig zijn "normale" daalsnelheid heeft, terwijl je de vario wel heel gevoelig kunt zetten.
Wat me na de installatie bij blijft is dat dit gebaseerd is op een
ander concept dan de concurenten. Zo is bv. de vario van WStech veel meer een "plug en play" systeem. Bij de Sky Assitant moet je eerst een uurtje parameterisen. Maar dan kun je de vario specifiek instellen op het vlieggedrag van je vliegtuig / weersomstandigheden. En na dat uurtje parameteriseren komt het fine tunen met o.a. de data uit de datalogger...
Kan me zo voorstellen dat de verschillende concepten een verschillende gebruikersgroep aantrekt.
Hoop komende week de lucht in te gaan, zal dan vlieg-ervaring posten.