vario ervaringen :?:

Daar is volgens mij wel vraag naar ja. Als je hem nou eens in het electronica deel te koop zet?
 
Variokeuze

Ik ben afgelopen seizoen begonnen met een easy star om het vliegen te leren. Dat gaat ondertussen wel aardig. Om langer in de lucht te blijven kijk ik waar vogels op thermiek cirkelen en probeer dan mee te liften.
:zon: Leuk maar ondertussen wil ik wat meer. Mijn idee is dat ik basis stappen van thermisch vliegen met dit beginnerstoestel onder de knie krijg, om daarna een beter toestel te kopen. Overweeg nu een vario aan te schaffen om te oefenen in de basistechniek.

Of is dit een parel voor de zwijnen gooien ? 8-O

Ik kom verschillende merken tegen (Wtech / Helios / Picolario),maar niet echt goedkoop. Weet iemand een prijsgunstig :D alternatief ?

Groet,

Evert.
 
Is er al meer bekend over die WSTech III? Ik zat zelf te denken om te upgraden (vlieg nu met de II versie) maar de ervaring van Dennis maakt me wat huiverig.
Ik ben ook benieuwd of er mensen zijn die de WSTech III willen gebruiken om de capaciteit van de aandrijfaccu te monitoren, omdat je o.a. de stroomsensoren van de Unilog erop kan aansluiten.
 
Of is dit een parel voor de zwijnen gooien ? 8-O

Ik kom verschillende merken tegen (Wtech / Helios / Picolario),maar niet echt goedkoop. Weet iemand een prijsgunstig :D alternatief ?
Groet, Evert.

Met mijn beperkte vario-ervaring durf ik nu al te zeggen dat het zeker geen parels voor de zwijnen is. Het geeft je gewoon erg veel meerwaarde, ook op een Easyglider.

Prijzen: ik heb zelf eerst een gebruikte Helios aangeschaft. Dat is het goedkoopst, 50 tot 60 euro. Werkt prima maar geen extraatjes en even wat gedoe met de lange 27 mHz antennes (2x60 tot 90 cm; die moet je wel kwijt kunnen).
Modernere varios zenden meest op 433 mHz en hebben een heel kort antennetje. Dat werkt dus gewoon simpeler en de ontvangst is makkelijker goed te krijgen.
De WSTech die ik heb zit op 160 euro, inclusief een 433 mHz ontvanger waarop je tientallen kanalen kunt kiezen. Vind ik zelf achteraf gezien zeker waar voor je geld. Basic maar heel goed.
De duurdere varianten zijn voor wat het vario-gedeelte betreft volgens mij niet beter dan de Helios en zeker niet beter dan de meest basale WSTech maar hebben allerlei extraatjes. Alleen jij kunt bepalen of je dat extra geld er aan uit wilt geven.

Dan zijn er nog een aantal minder bekende (goedkope) merken die als je Googled nogal eens niet zo'n fantastische vario-functie hebben. En dan is goedkoop misschien wel duurkoop.
 
Is er al meer bekend over die WSTech III? Ik zat zelf te denken om te upgraden (vlieg nu met de II versie) maar de ervaring van Dennis maakt me wat huiverig.
Ik ben ook benieuwd of er mensen zijn die de WSTech III willen gebruiken om de capaciteit van de aandrijfaccu te monitoren, omdat je o.a. de stroomsensoren van de Unilog erop kan aansluiten.

Ik heb inmiddels een nieuwe gekregen die goed lijkt, maar het weer heeft het nog niet toegelaten om hem echt te testen...

Gr Dennis
 
Heren,

Gisterenmiddag met stel roofvogels meegelift in de thermiek.:zon:
Toestel was machtig hoog en moest ik geforceerd naar beneden sturen.
Smaakt naar meer, en jullie verhalen maken me wel enthousiast:p, dus wil toch vario op de Multiplex gaan kopen. Is dit wat om te starten:

https://www.vliegtuigmodelbouw.nl/artikelen.php?deel=Aanbiedingen

Mijn NiMh pakket is 7 cellen. Kun je na 4 cellen een extra plusdraad aansolderen en de vario daarop aansluiten :confused: ?
Lopen deze 4 cellen dan extra snel leeg tov het hele pakket, of wordt door de stroom door het gehele pakket het geheel gelijkmatig ontladen :confused: ?


Groet,

Evert.
 
Dat is dezelfde set als die ik heb. Persoonlijk vind ik dat echt een goede deal.
Vario, 433 mHz multi-kanaal ontvanger en oortelefoontje.

Over de stroomvoorziening; waarom zou je dat zo doen? Je hebt toch een ontvanger die gevoed wordt met 4,8V en stroom levert aan je servo's? Daar prik je de vario gewoon bij, op een leeg plekje op je ontvanger of met een Y-kabeltje.
 
voeding

idd steek je de zender van je vario gewoon op je ontvanger er bij.
Gaat heel goed.
Nooit een probleem mee, hij heeft ook maar heel weinig stroom nodig.
Taco.
 
Vario parels voor de zwijnen ?

Dat is dezelfde set als die ik heb. Persoonlijk vind ik dat echt een goede deal. Vario, 433 mHz multi-kanaal ontvanger en oortelefoontje.
Vario WStech gemonteerd in de Easystar, blijkt inderdaad een fluitje van een cent :) te zijn. Gewacht op een zonnig dagje :zon:en het ding vandaag aan het einde van de dag geprobeerd in Twente. Ging zo hoog dat ik hem er bewust uitgestuurd heb, anders was ik bang dat ik hem kwijt was. Tevens geeft het signaal je beter zicht op wat je vliegtuig nu echt aan het doen is en hoe je vliegt. Met nog ruim een week vakantie voor de boeg en de huidige voorspellingen gaat dit uren vliegplezier opleveren. Dank voor jullie advies, blij dat ik hem aangeschaft heb :lol:.

Groet,

Evert.
 
Dat doet me deugd Evert :D
Vandaag was ook wel een superdag. Koude nacht gevolgd door een lekker zonnetje: gegarandeerd mega-thermiek.
Mij valt trouwens nu ik een vario gebruik pas op hoe vaak er thermiek is en hoe wisselend die gelocaliseerd is. Ook op een geheel bewolkte dag zitten onder die grijze cumuluswolken enorme bellen. Eerder zou ik daar niet aan gedacht hebben.
Het stroomverbruik in mijn elektrozwevers is gehalveerd. Niet alleen doordat ik belletjes oppik maar ook doordat ik beter vlieg. Wat jij ook al opmerkte, je hoort het direct als je teveel trekt of duwt. En zeker op hoogte is dat een waardevolle aanwinst. Alleen daarom al zou ik geen TEK willen, dan mis je dat ineens.

Morgen nog zo'n superdag en maandag misschien ook nog wel :cool:
 
... Mijn NiMh pakket is 7 cellen. Kun je na 4 cellen een extra plusdraad aansolderen en de vario daarop aansluiten :confused: ? Lopen deze 4 cellen dan extra snel leeg tov het hele pakket, of wordt door de stroom door het gehele pakket het geheel gelijkmatig ontladen :confused: ?...
De vier cellen lopen sneller leeg dan de resterende drie cellen. En het zou kunnen dat de vario hinder ondervindt van de lagere spanning die optreedt wanneer de motor loopt, geen idee.
 
Back
Top