Vario Hangmechaniek swashplate uitslag

Ik ben bezig een oude vario schaalheli nieuw leven in te blazen. De eerste stap was een electro conversie wat inmiddels gelukt is. Toen ik de heli kocht vloog deze met een VStabi. IK ben nu bezig om de VStabi in te stellen zodat ik een eerste testvlucht kan maken zodra de rest van de electronica binnen is.

IK heb ervaring met het instellen van een Flybarless unit op een TRex, maar het blijkt mechanisch bij een Vario toch anders te werken...

Vandaar de vraag; ik heb een testopstelling gemaakt. VStabi aangesloten, ontvanger aangesloten, alles werkt netjes. Met pitch op 0 en cyclic recht draait de hoofdas ook netjes. Maar aan de hoofdas zit ook de swashplate driver. En deze beperkt hoe groot de uitslag kan zijn van de swash vanwege zijn eigen lengte. Ik heb er eens mee zitten testen, en met 0 graden pitch gaat alles goed, dan kan ik de swash in alle kanten optimaal laten kantelen en draait alles nog netjes. Maar geef ik maar een paar graden plus of min pitch dan loopt die driver vast op de uitersten punten van de swash.

Dit lijkt me een mechanische bepaling, en heeft verder niet zoveel met de VStabi en/of ontvanger te maken lijkt me. Maar is dit wel goed? Ik lees hier en daar dat je van -5 tot +10 graden pitch moet kunnen geven, maar ik kom zo niet verder dan -3 tot +3. Of is het zo dat je de uitslag van de swash vanuit de cyclic moet beperken? Misschien omdat flybarless/schaal vliegen minder uitslag nodig heeft dan met een Trex vliegen?

Lijkt me toch niet helemaal te kloppen....

Ik kan gewoon + en - 10 graden collective maken zonder tegen de beperkingen van de swashdriver aan te lopen

Is het wel de juiste swashdriver? En zit hij goed gemonteerd?
bepaalde types van Vario kun je verkeerd monteren en dan heb je niet de volle slag beschikbaar.

Groet, Bert

Dat vraag ik me dus af, ik kan alleen erg weinig info vinden over hoe die driver gemonteerd zou moeten zitten. Ik heb er zelf niets aan veranderd, maar ik heb het mechaniek ook nooit vliegend gezien. Dus zeker weten of het goed zat doe ik niet....

Ik zal morgen eens een foto maken van het geheel...

Is het dat type, waarbij twee "J" vormige stripjes aluminium aan weerszijden van de as langs lopen?

Of is het het type waarbij een paar simpele kunststof geledingen de scharnierende beweging opvangen?

Groet, Bert

Hierbij een plaatje van een dergelijke swasdriver. Dit is niet die van mij, maar deze lijkt er precies op;

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Oh,dat is inderdaad de "budget swashdriver" van Vario, en die heeft wat minder bereik.

Ik heb deze op mijn driebladstrainer zitten en daar geeft hij ruim voldoende bewegingsvrijheid voor non-estab. Maar ik kan me voorstellen dat als je met E-stab vliegt en vast zit aan die 0 graden pitch op midden van de servo, dat het dan wat lastig wordt.

Toch moet hier volgens mij probleemloos +/- 9 graden haalbaar zijn, want mijn kop haalt dat ook moeiteloos. Alle .60 size meerbladskoppen van Vario zijn met de meenemer uitgerust die jij hebt, dus hij moet goed werken.

Als alternatief kun je Vario bestelnummer 68/20 nemen, dat is een kogelgelagerde metalen variant met een veel groter bewegingsbereik.

Heb ik erg goede ervaringen mee en als daarmee niet probleemloos +/- 15 graden kunt overbruggen, dan weet ik het ook niet meer :)

EDIT: maar ik zie dat op die foto de mechanische phasing niet goed staat.
De stuurstangen moeten paralel aan de hoofdrotor as staan, en de phasing moet je via de zender instellen.
Op de manier zo als op deze foto, komen er veel te grote krachten op de swashdriver en dat komt met deze kunststof uitvoering op den duur niet goed (die 68/20 van hierboven, die kan de opstelling zoals op de foto wel verdragen, maar het verdient nog steeds geen schoonheidsprijs)

Groet, Bert

EDIT: maar ik zie dat op die foto de mechanische phasing niet goed staat.
De stuurstangen moeten paralel aan de hoofdrotor as staan, en de phasing moet je via de zender instellen.
Op de manier zo als op deze foto, komen er veel te grote krachten op de swashdriver en dat komt met deze kunststof uitvoering op den duur niet goed (die 68/20 van hierboven, die kan de opstelling zoals op de foto wel verdragen, maar het verdient nog steeds geen schoonheidsprijs)

Groet, Bert

Ja, dat klopt, ik heb deze foto van een site waarin uitgelegd wordt hoe het niet moet :D. Maar hier staat de meenemer het beste op.

Dank voor je advies in ieder geval, ik ga die andere bestellen, want ik wil geen risico lopen. Heb je toevallig tips hoe die meenemer gepositioneerd moet worden? Of is het een kwestie van -5 en +10 uitmeten en zorgen dat de meenemer ergens in het midden en in ieder geval niet in de weg zit?

Gewoon monteren zoals op deze: Swashplate driver 10 mm - VARIO BENELUX
afbeeldingen te zien is, en dan inderdaad een beetje schuiven tot er niks aanloopt en de meenemer een beetje in het midden van de totale slag zit.
Dat wijst zich min of meer vanzelf.

Maar je kunt eerst nog even het volgende proberen: De kogeloogjes hebben altijd een nauwere en een ruimere kant.
Best kans, als jouw kogeloog soms van de kogel afglipt, dat ie verkeerd om zit (of het boeltje is versleten natuurlijk).

Draai het kogeloogje eens om, en vervang desnoods de kogel voor een nieuwe als je die hebt liggen, en kijk eens of dat beter gaat.

Want in alle eerlijkheid: Vario waarschuwt dat je voor ieder optoeren even die meenemer moet checken (een enkele keer schijnt hij er af te glippen als je de heli veelvuldig bij de bladhouders oppakt) maar hij is er bij mij in 4 jaar nog nooit afgekomen, en ik heb dezelfde die jij nu hebt.

Een andere mogelijkheid, is (het spul is tweedehands als ik het goed begrijp) dat er een verkeerde kogel aan de tuimelschijf zit. Er moet een korte kogel gebruikt worden. Bij een lange kogel, moet de swashdriver ook een grotere slag maken en ik kan me voorstellen dat het bereik dan snel te klein wordt.

Hopelijk heb je er wat aan.

Groet, Bert

Zeker, dank je wel. Het oogje is redelijk versleten. Het is ook al een oudere set. Ik vervang nu liever iets te veel dan dat ik straks alles in de soep draai....

Je hebt gelijk!

Trouwens, ik kan de versie die jij hebt (68/25) al niet eens meer vinden in het huidige assortiment, maar hij zal zo rond de 30 Euro gekost hebben, tegen 55 Euro voor de metalen versie. Kleine meerprijs, grote extra zekerheid.

Succes!

Groet, Bert

Back