Vario JetRanger III Trex 700 Wren 44 turbine

Ziet goed uit Herman, dat wordt binnenkort dus heerlijk schaal vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dankje Ed. Dat deed ik al met de kale romp :) Vorige week voor het eerst met de romp en deze bladen gevlogen en dat was echt super. Nog wat finetuning op de vstabi nodig want hij is nog te gevoelig. Moet meer als een grote logge heli gaan vliegen voor het schaal gevoel. Over 2 weken gaat hij mee naar nijverdal en ik hoop dan de voorste deuren er ook in te hebben. Eens kijken of die komend weekend gespoten en afgewerkt kunnen worden. Achterste deuren blijven er misschien wel uit ivm de uitlaten.

Leuk fris kleurenschema, mooie heli....

Alleen jammer als die deuren (achterste) er uit moeten blijven. Maar ja, anders had er sowiso een gat in gemoeten....

De hoeveelheid gassen en de temperatuur ervan, zal denk ik altijd wel minstens een beetje problematisch blijven voor een hoop turbine-schaalheli's, denk ik zo....

Groet, Bert

Dankje Bert. Het probleem met de uitlaat is dat je eigenlijk een dubbelwandige uitlaat nodig hebt maar dat is lastig en duur. Als ik genoeg ruimte rond de uitlaat hou moet dat wel gaan. Ik had de ruimte eerst een mm of 2 a 3 maar dat is te weinig. Verbranden ze later kan ik ze er altijd nog uithalen weer :) Qua looks zijn deuren met een gat beter dan geen deur. Om het gat de camoufleren wou ik het zo klein mogelijk houden maar heb nu een ander idee. De uitlaat is donker. Op een witte deur zie je dat nogal. Het staat denk ik niet verkeerd als ik de onderste helft van de deuren (voor ook) mat zwart maak (of een vlak op de deur). Dan valt de uitlaat al niet meer op. Ga ik eens mee spelen. Eerst de deuren schuren en wit spuiten maar.

Voor het kleurenschema doet een zwarte (of zeer donkere) baan over de onderste helft van de deuren geen kwaad: je hebt nu alleen maar verticale kleurvlakken, en dat komt de herkenning van de ligging niet ten goede.

En die kun je redelijk goed over laten lopen in de zwarte neus ook.

Lijkt me geen slecht plan om het zo te doen.
Maar dan zou ik persoonlijk wél matzwart nemen (valt de uitlaat meer tegen weg), en de heli afwerken met gematteerde blanke lak, anders krijg je een lelijk afsteken van mat tegen glans.

Ik spuit sinds een jaar of wat mijn heli's allemaal mat, en dat bevalt me beter dan glans: geen spiegelen van de zon meer, en de heli ziet er niet halverwege de vliegdag "vies" uit.... (hij ziet er vanaf het begin van de dag al dof uit :rolling:)

Maar ja, dat moet je zelf bekijken natuurlijk....

Groet, Bert

Hehe. De romp spuit ik altijd erg schraal waardoor je een wat zijdeglans effect krijgt. Polijsten doe ik zeker niet. Aflakken eigenlijk ook niet (vloog alleen electro dus dan niet nodig). Je hebt met turbine ook geen olie of andere smerige rotzooi op de romp (als je netjes tankt :)) dus aflakken is niet nodig denk ik. Mat zwart op de neus steekt helemaal niet zo af op de romp en staat super. Op de deuren valt het ook wel mee denk ik. Veel poetsen doe ik ook niet, mooie weathering wordt dat :) Alleen af en toe het stof en de vliegenpoep eraf :)

Wat betreft de ligging in de lucht, daar maak ik me niet druk om. Meestal vlieg ik in de avond of tegen de zon in en dat is het alleen maar een silhouette. Ook vliegt hij zo lekker stabiel met de vstabi dat de zichbaarheid niet heel erg belangrijk is. Daarnaast heb ik de verlichting er ook om die reden opgezet. Ik denk dat de verlichting goed gaat helpen.

Vandaag de heli mee naar een demo. Dus tanken, op het veld gezet, schakelaar om en...... mmh... geen ontsteking. Wat nu weer, alles werkte super een paar dagen geleden. Kero plug wordt warm, kero gaat erin, accu niet goed? Spanning is prima maar de stroom was te laag tijdens het verwarmen van de kero plug. Stuk dus :(. Mooie timing... daar sta je dan. Net een nieuwe besteld.... 130 euro armer :( mooi spul totdat er onderhoud nodig is ;)

Dus de reserve heli mee. Accu's erin en in de zender opzoek naar het model...... gvd, die stond er niet tussen. Had nog niet gevlogen met deze zender :(. Dus die er nog snel ingegooid en na wat trimmen ging dat prima.

Hopelijk is de kero plug er snel dan komt de jeli over 2 weken meer naar de show in nijverdal...

Kleine update. Nieuwe keroplug doet het prima een staat een stuk lager qua spanning. Werkt net zo goed en leeft langer. In Nijverdal lekker gevlogen maar ik merkte dat de staart niet genoeg vermogen had als de wind er vol op stond. Dat gaf af en toe geen lekker gevoel en ik had 2x dat hij niet wou doordraaien. Aangezien ik liever wil vliegen hoe dat het beste uitkomt en meest schaal ik wil ik niet ook nog rekening hoeven te houden met wind op de staart. Ik heb een setje 105mm asymmetrische spinblades erop gezet. Die zijn een stukje breder en asymmetrisch. Ze zijn mat zwart wat nu weer niet super staat bij de heli maar dat lossen we nog wel op. Ze vliegen een heel stuk beter. Waar ik eerder met weinig wind net te weinig had heb ik nu met veel wind net genoeg. Je merkt af en toe dat hij net door wil draaien maar meestal draait hij prima. Gaat allemaal net wat soepeler nu. Afgelopen zaterdag 3x mee gevlogen met af en toe 5bft. De heli vliegt niet lekker strak meer maar de staart bleef goed reageren. Met 3bft heb ik u meer dan genoeg en dat is erg fijn.

IMG_1703_edited.jpg

IMG_1714_edited.jpg

mooi man, en leuke foto's ook nog ..

Groet
Uwe

Dankje. Wacht naar tot de deuren erin zitten en de andere details (heb nog een hele doos met onderdelen liggen) erop zitten. Wordt denk ik van de winter. In sept. komen de deuren erin denk ik.

Ik zie maar één klein puntje wat een beetje jammer is, is dat de rotoras erg kort is voor een JetRanger....
Dat is een typisch kenmerk, die "iele" hoge rotor-as...

Afgezien daarvan ziet hij er méér dan prima uit....

Groet, Bert

Ik zie maar één klein puntje wat een beetje jammer is, is dat de rotoras erg kort is voor een JetRanger....
Dat is een typisch kenmerk, die "iele" hoge rotor-as...

Afgezien daarvan ziet hij er méér dan prima uit....

Groet, Bert

Daar heb je helemaal gelijk in Bert. Zo staat het prima maar is het geen jetranger. Een langere as heb ik niet gedaan omdat het mechaniek daar flink op aan gepast moet worden. De as moet ongeveer 10cm langer en dan wordt de kans op trilling met deze zwaardere langere bladen toch vrij groot. Het is wel erg jammer.... Wellicht probeer ik het nog een keer maar je moet zelf een as gaan maken en daar ben ik ook niet zo'n fan van :)

10 cm???? ik denk dat je met 5 cm al mischien niet 100% schaal bent, maar wel al een stukken beter uiterlijk....

Het "uiterlijk verpestende" is niet zozeer de lage kop, maar het feit dat d kop in de romp steekt; m.a.w. het ontbreken van een kaal stuk as...

Voor trillingen maakt de lengte van de as overigens geen fluit uit hoor, hooguit voor groundresonance, maar in de lucht is er geen verschil.
Mijn Cobra heeft een hoofdas waarvan de lagers slechts ongeveer 7 cm uit elkaar staan, maar de as steekt minstens 18~20 cm boven het domlager uit. Geeft geen enkel probleem.

Groet, Bert

Waarom hol en hard?

De beste rotorassen zijn massief, van relatief zacht staal (assen in het algemeen, purifier-assen zijn ook boterzacht) met een goede oppervlakteharding.

Hoe harder de as, hoe meer hij neigt naar trillen.

Groet, Bert

Back