Vario R22 Elektro conversie

IK heb ze nooit gekend die tol gyros,maar als ik het zo hoor, was het denk ik wel een kunst apart om hiermee te vliegen :-)

Nee hoor, vloog niet of nauwelijks moeilijker dan een huidige gyro in rate mode. Maar de staart was beduidend minder strak, en dingen als bijvoorbeeld met de staart in de wind hooveren of hard achteruit vliegen gingen gewoon niet of veel minder goed. In dat opzicht is er wel veel "verbeterd", alleen die gyro's van vroeger daar kon iedere boerenlul mee overweg.... tegenwoordig is dat allemaal een stuk ingewikkelder geworden.

Afstellen was met die dingen juist een eitje: basis (mechanische) afstellingen goed, en dan aan het potmetertje van de gain draaien tot de staart het rustigst was (soms had je zelfs een vanaf de zender instelbare gain.... WOW... LUXE!8-O)

Groet, Bert

Nee hoor ! Daar waar iedereen al was overstapt naar de piezo`s vloog ik mijn trouwe Vario Jet-Ranger met een tolgyro. Waarom ? gewoon omdat het erg prettig vloog en ik niet het gevoel had dat hij tekort schoot. Ik kon er gewoon hard mee achteruitvliegen, hij hield de staart keurig vast. Ik had er gewoon geen omkijken naar, terwijl de toen nog nieuwe piezo`s kampten met temperatuur problemen. (edit) Bert is mij net voor haha.

@ Bert, vergeet niet dat de starre aandrijving al een verbetering van 200% was, de tolgyro presteerde dan al veel beter !

Nee hoor, vloog niet of nauwelijks moeilijker dan een huidige gyro in rate mode. Maar de staart was beduidend minder strak, en dingen als bijvoorbeeld met de staart in de wind hooveren of hard achteruit vliegen gingen gewoon niet of veel minder goed. In dat opzicht is er wel veel "verbeterd", alleen die gyro's van vroeger daar kon iedere boerenlul mee overweg.... tegenwoordig is dat allemaal een stuk ingewikkelder geworden.

Afstellen was met die dingen juist een eitje: basis (mechanische) afstellingen goed, en dan aan het potmetertje van de gain draaien tot de staart het rustigst was (soms had je zelfs een vanaf de zender instelbare gain.... WOW... LUXE!8-O)

Groet, Bert

Haha back to Basic,

inderdaad mis het soms wel die ouwe meuk,zit nu regelmatig de veslagen te lezen op dit forum en schitterend.
Een beetje het Tolletje missen??
Ik heb hier nog me oude beginners heli staan (MFA) jawel met tolletje en Terratop zender ppfffttt mag wel weer eens het oude stof er af halen.

Het nieuwere spul is best leuk maar zo geavanceert dat je door de instellingen ,kopjes,lampjes e.d. zomaar de bomen het bos niet meer zie maarja je mot met de tiet mee gaan he;)

Ik zal het draadje niet verder vervuilen
en zal binnenkort eens naar olderberkoop komen(vanuit blijham niet zo ver)

S6 allemaal

jeroen

Nou, nog ééntje dan....

@ JJ de haan: jeetje, zo'n MFA heb ik ook ooit gehad (ergens eind 80, begin 90)....En ook met TerraTop....
Vond toen dat ie best leuk vloog maar heb er later nog eens mee gevlogen...8-O wat een hondehok! Bewaar er wel heel goede herinneringen aan, dat wel... Vloog nog als alle vleugelmannen aan de grond bleven vanwege de wind.

@ Rheli: ik heb in de tolgyro-tijd nooit met een dikke holle as gevlogen: in de Bell 47 kon dat domweg niet (alles kan, maar dan zu ie heel erg lelijk worden) en destijds waren mijn bouwvaardigheden niet goed genoeg (en mijn studietijd te druk) om mijn Heim Starranger om te bouwen.

Ik heb dus ook nooit hard achteruit kunnen vliegen....
Maar inderdaad, die tolletjes voldeden mij ook prima, sterker nog, toen ze niet meer te krijgen waren heb ik met die Bell 47G (die ik nog steeds vlieg overigens) ware drama's gehad om de staart weer rustig te krijgen: die dunne as kan gewoon niet goed met een piëzo overweg...

En inderdaad, die temperatuur.... soms moest je je heli een half uur laten staan voor je kon gaan vliegen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Ok even een foto van mijn nostalgie(1985)
Foto-4VS7SNZF-D.jpg

Foto-XMKYLVC7-D.jpg

Foto-EHUZTXOI-D.jpg

Greetz,

Jeroen

Precies ! en zo ook een grote schaalhelie, een langzamere servo brengt dan meestal rust in de tent :p

Haha, als IK dat zeg, gelooft men dat soms niet.... ("hebbie hem weer met zijn anti-electronica praat"....);)

Groet, Bert

@ JJdehaan: had jij geen koelproblemen met dat ding? jouw ventilatorhuis is nog het "oude" type. Die van mij liep daarmee hardstikke warm.
Later een iets gewijzigd slakkehuis om de fan en toen waren de temperatuurproblemen over.

Had wel veel last scheurende frameplaten en motorbevestigingen.

Groet, Bert

Ja, die MFA helietjes waren nog erger dan de eerste Schlutertjes ;)
Maar ze waren betaalbaar, en er zijn er veeeel over de toonbank gegaan.

Maar nog even over de staart, zelfs op mijn HK 450 helietjes heb ik met opzet een HXT 900 servootje gezet, en dat maakt het beestje zoveel rustiger.
En idd Bert, er zijn er weinig die daar in geloven.

Guys, ik vertrek even naar het vliegveld met de Robby, ik zal jullie laten weten hoe het verloopt.

Ik ga nog wat met het high tech materiaal prutsten :-)

Alles staat haaks ingesteld, heb enkel het servo heveltje, 1 bolletje naar buiten gebracht. dus in principe gaat de gyro minder moeten werken en ga ik mijn gain kunnen verlagen. Mijn atv en anderen staan op 100% , Enkel heb ik mijn limits afgesteld dat er geen gebrom meer is van de servo bij volledige uitslag. Dat is natuurlijk aan 1 kant 100% en de andere 69% Misschien lukt het wel zo. Ik hou jullie op de hoogte

Gr
Kevin

Het kan heel goed zijn dat je nu wat beter stuurt. Met name als je de gain verlagen kan, betekent dat dat hij bij gewenste stuuruitslagen ook minder tegenwerkt => je houd dan ook meer uitslag over (de uitslag tijdens vliegen is de uitslag op de testbank MIN de tegenactie van de gyro)

Bealngrijk: als hij nu onverhoopt te giftig stuurt, alleen de ATV in de zender verlagen, niet met gain lopen klieren.

Succes!

Groet, Bert

@ JJdehaan: had jij geen koelproblemen met dat ding? jouw ventilatorhuis is nog het "oude" type. Die van mij liep daarmee hardstikke warm.
Later een iets gewijzigd slakkehuis om de fan en toen waren de temperatuurproblemen over.

Had wel veel last scheurende frameplaten en motorbevestigingen.

Groet, Bert
Alles staat haaks ingesteld, heb enkel het servo heveltje, 1 bolletje naar buiten gebracht. dus in principe gaat de gyro minder moeten werken en ga ik mijn gain kunnen verlagen. Mijn atv en anderen staan op 100% , Enkel heb ik mijn limits afgesteld dat er geen gebrom meer is van de servo bij volledige uitslag. Dat is natuurlijk aan 1 kant 100% en de andere 69%

Je heb wel de servo limits in je gyro menu wel aan gepast hoop ik?? had jij geen koelproblemen met dat ding? jouw ventilatorhuis is nog het "oude" type. Die van mij liep daarmee hardstikke warm.

ik vloog met methanol met wonderolie er in hartstikke vet natuulijk
en soms liept ie wel wat warm

Eureka, probleem opgelost, een vrij aangename controleerbare staart die zijn heiading houd nu, en ook een stuurings uitslag op de heck die echt goed zit nu. Heb nu het buitenste gaatje op mijn servo hevel gebruikt en nu doet hij het goed, mijn gain gezakt naar 48% en ik heb genoeg staart besturing nu.

Ik ben blij dat dit de oplossing was :-) Ook de pitch up en het achteruitvliegen is nu zo goed als geen probleem meet.

Nu nog die manier van sturen gewoon geraken en een beetje oefenen en dan komt het wel goed denk ik. :-)

Temperatuur problemen heb ik niet, ik ga zo even de castle uitlezen en dan plaats ik de afbeelding met de grafieken van de regelaar wel even.

Bedankt voor alle hulp alvast.

gr
Kevin

Ben blij dat alles nu goed gaat bij jou. Ben benieuwd wanneer ik kan gaan testen, en naar de resultaten van de castle.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook vanaf hier gefeliciteerd!

En don't worry, het went niet alleen snel genoeg, het is (kom je vanzelf achter) een veel natuurlijker manier van vliegen, die ook veel beter bij zo'n grote machine past.

Veel goeie vluchten toegewenst!

Groet, Bert

Nou, blij dat het opgelost is. Het toerental zit wel goed denk ik zo. Dat klapperen van de bladen he, dat maakt het zo geweldig.

En de T10, ik zie nu dat je een Futaba T9 hebt.

Groet, Marco.

@ Ed : ik gebruik de standaard staart bladen, rotor diameter van 39cm.

@ Marco : ja idd, het geluid zit wel goed zo, ik heb de governor functie gebruikt zoals je me aangetoond hebt met set rpm, op 880t komt op 84,1 van de regelaar volgens het programma, temp max is 39, ammaïs 32 gemiddeld en tijdens een pitch up 43,5.
Ik gebruik een 17tand op de motor, ik heb het toerental nu naar 900 verhoogd, in de hoop van meer response op de tail te krijgen. ik ga het vandaag nog even uitproberen. En desnoods die revo gebruiken, maar ik ben daar niet zo bekend mee, maar ik begrijp nog altijd niet goed hoe het komt dat ik zo weinig draai mogelijkheid heb, en dit toch ondanks het feit dat mijn limits ingesteld zijn op de beide uiteinden van mijn staart rotor as. Het is natuurlijk allemaal nieuw voor mij met zo een groot ding vliegen. maar ik moet wel zeggen dat het zalig is om met zo iets de lucht in te gaan, en enorm stabiel vind ik ;-). Wat bedoel je met de T10 Marco? Gr. Kevin

Dank u voor de geluks wensen, ik zal ze nodig hebben :-)

Hier is de graphiek, had de governor eens op 910T ingesteld omdat het voor mij nog vrij weinig leek op 850T en ook heb ik gemerkt dat mijn temperatuur daalde en amperage verbruik.

Al bij al mag ik niet klagen over de waarden die hier te zien zijn.

Maar het was een testje.

Ik ga morgen het toerental op een veilige 875 toeren zetten denk ik.

grafiekr22testvluchtgov.jpg

By kknops at 2012-03-16

http://imageshack.us/photo/my-images/851/grafiekr22testvluchtgov.jpg/

gr kevin

Back