Hoi Bert,
De fan zit reeds aan de onderzijde gemonteerd, ik had op rr gelezen dat er problemen waren met temperaturen maar zal eerst een gaan testen.
Toevallig enig idee welke motor er op een elektrische startmotor van Fema/Vario zit?
Mvg
Ed
Hoi Ed,
nogmaals, ik heb geen eigen ervaring met de R22, anders dan dat ik er eentje ooit voor iemand ingevlogen heb, maar dat was gewoon een paar minuten hoover, dat zegt niet veel....

. Maar als die extra fan er op zit, MAG er geen oververhitting optreden, en zou dat toch gebeuren, dan moet je het ergens anders zoeken dan de plaatsing van de motor, die heeft daar nl niks mee te maken. Je kunt dan denken aan slechte zuigerveren, of veel te schraal afgesteld, of verkeerde olie. De ingebouwde fan van de Zenoah is nl volledig afdoende voor de koeling op zich, en de hulpfan dient er alleen maar voor om te voorkomen dat warme lucht terugkeert in de romp, en daardoor de ingebouwde fan weer warme lucht aan zuigt. Dus eventueel checken of de koeltunnel wel goed op de bodemplaat v/h mechaniek aansluit, als daar te grote kieren zitten zou het ook fout kunnen gaan. Daar heb ik echter nog niet van gehoord.
Als ik me niet vergis zit er op de starter een 7.2V speed 400 (of 480, dat cijfer moet je even checken, de 7.2V ben ik zeker van).
Het is belangrijk dat je 8 cellen NiCd/NiMH gebruikt, of gelijkwaardig aan LiPo, anders draait de boel te langzaam, slaat hij niet snel genoeg aan en verbrand je de startmotor (is mij overkomen). Dat is tamelijk kritisch bij die dingen. Ik heb zelf destijds de startmotor vervangen voor de BB versie, dat ging beter...
Het moet echt "schakelaar aanraken=lopen" zijn, anders ga je geheid problemen krijgen. Om eerlijk te zijn, ik ben er vanaf gestapt, omdat ik te vaak een vliegmiddag verknald zag door een niet startende motor, maar er zijn zat mensen die er wel uitstekende ervaringen mee hebben.
Als het werkt is het echter wel "ubercool" ....
Groet, Bert