Vario R22

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de oude benzinemechaniek van Vario waarbij de motor voor in de cockpit is geplaatst? Volegns mij waren er behoorlijk wat temperatuur problem is dat met de huidige mechaniek verholpen, waarbij de motor in het midden van de heli zit?

Mvg

Ed

Vooropgesteld dat ik niet uit persoonlijke ervaring met dit mechaniek spreek, maar ik kan mij niet herinneren dat er specifiek met dit mechaniek temperatuursproblemen waren: die versie met de motor meer naar achteren is bij mijn weten niet vanwege temperatuurproblemen ontwikkeld, maar om bij de grote Bell 47 G III een schaalcockpit mogelijk te maken.

De enige temperatuurproblemen waar ik weet van heb in verband met benzinemechanieken, is dat toen men aanvankelijk het eerste benzine mechaniek in een licht uitvergrote Jet ranger romp plaatste en de motor zo laag in de romp hing dat warme lucht direkt de romp uit geblazen werd, alles goed ging, maar zodra dit mechaniek in een grotere romp geplaatst werd (grotere afstand tussen luchtuitlaat v/d motor en rompbodem), er recirculatie van warme lucht optrad. Toen is voor romp-mechanieken de hulpfan in het ontwerp opgenomen om de afvoer van warme lucht uit de romp te verbeteren en sindsdien zijn er bij mijn weten geen echte temperatuurproblemen meer geweest, ook niet met een 23 cc motortje in een 14 kilo zware 2.5 meter heli...

Bij mijn weten heeft de R22 ook gewoon die hulpfan.
Alleen de trainers hebben geen hulpfan, logischerwijze omdat er geen romp omheen hangt waarbinnen de lucht kan circuleren. Ombouw is simpel: langere vliegwiel bout en fan kopen, en indien nodig een koeltunnel in de romp aanbrengen.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Hoi Bert,

De fan zit reeds aan de onderzijde gemonteerd, ik had op rr gelezen dat er problemen waren met temperaturen maar zal eerst een gaan testen.

Toevallig enig idee welke motor er op een elektrische startmotor van Fema/Vario zit?

Mvg

Ed

Hoi Bert,

De fan zit reeds aan de onderzijde gemonteerd, ik had op rr gelezen dat er problemen waren met temperaturen maar zal eerst een gaan testen.

Toevallig enig idee welke motor er op een elektrische startmotor van Fema/Vario zit?

Mvg

Ed

Hoi Ed,

nogmaals, ik heb geen eigen ervaring met de R22, anders dan dat ik er eentje ooit voor iemand ingevlogen heb, maar dat was gewoon een paar minuten hoover, dat zegt niet veel....:rolleyes:. Maar als die extra fan er op zit, MAG er geen oververhitting optreden, en zou dat toch gebeuren, dan moet je het ergens anders zoeken dan de plaatsing van de motor, die heeft daar nl niks mee te maken. Je kunt dan denken aan slechte zuigerveren, of veel te schraal afgesteld, of verkeerde olie. De ingebouwde fan van de Zenoah is nl volledig afdoende voor de koeling op zich, en de hulpfan dient er alleen maar voor om te voorkomen dat warme lucht terugkeert in de romp, en daardoor de ingebouwde fan weer warme lucht aan zuigt. Dus eventueel checken of de koeltunnel wel goed op de bodemplaat v/h mechaniek aansluit, als daar te grote kieren zitten zou het ook fout kunnen gaan. Daar heb ik echter nog niet van gehoord.

Als ik me niet vergis zit er op de starter een 7.2V speed 400 (of 480, dat cijfer moet je even checken, de 7.2V ben ik zeker van).
Het is belangrijk dat je 8 cellen NiCd/NiMH gebruikt, of gelijkwaardig aan LiPo, anders draait de boel te langzaam, slaat hij niet snel genoeg aan en verbrand je de startmotor (is mij overkomen). Dat is tamelijk kritisch bij die dingen. Ik heb zelf destijds de startmotor vervangen voor de BB versie, dat ging beter...
Het moet echt "schakelaar aanraken=lopen" zijn, anders ga je geheid problemen krijgen. Om eerlijk te zijn, ik ben er vanaf gestapt, omdat ik te vaak een vliegmiddag verknald zag door een niet startende motor, maar er zijn zat mensen die er wel uitstekende ervaringen mee hebben.
Als het werkt is het echter wel "ubercool" ....

Groet, Bert

Ik ga bij deze set de standaard motor vervangen voor een brushless even kijken wat mogelijk is. In duitsland had iemand de motor van een KDS gebruikt en stuurt deze aan met een potmeter van de zender om een beetje een vertraging te hebben.

Enig idee of the standaard uitlaat die Vario levert gerepareerd kan worden in de bocht zit een behoorlijk scheur en de hele uitlaat bestaat uit i geheel en staat bij Vario ook niet meer op de site.

Mvgf

Ed

De heli die ik ingevlogen heb, had de zelfde uitlaat als o.a. de grote BO 105 en volgens mij ook de grote Bell 47G. Kijk daar maar eens, want hoe dan ook, die is in elk geval pas te maken.

Wat brushless betreft, weet ik niet wat de mogelijkehden van je zender zijn, maar zou ik gewoon een halve seconde vertragingh op een schakelkanaal programmeren.

Groet, Bert

Hoi Ed,

ik heb een R22 (met het VR22 mechaniek) motor dus voorin.

Ja die motor loopt heet, slechte koeling, (Ik had geen extra koelvin gemonteerd, Ja stom he.

Inmiddels heb ik de heli naar electro omgebouwd. Een scorpion 5035.
Maar de eerste testvlucht moet nog gaan plaats vinden.

Gr. Martin.

Ik heb inmiddels van Vario al een mail gehad dat ze bocht voor 55 euro konden leveren.

De startmotor is ook werkeknd ga hem de eerste keren toch gewoon aantrekken tot ik zeker weet dat de zenoah makkelijk start. De motor heeft nu 20 minuten gelopen en hij blijft niet stationair goed draaien ga toch maar een de carb uit elkaar halen en de isolator vervangen.

In eerste instantie wil ik het proberen met de benzine motor, ik wel een paar mooie filmpjes gezien van een electro ombouw van de VR22 waarbij je echt dan mooi de bladen hoort klapperen.

@Martin is dat de heli die we vorig jaar in Horst hebben gezien?

Mvg

Ed

@Martin is dat de heli die we vorig jaar in Horst hebben gezien?

Mvg

Ed

Ed,

dat klopt, vanaf die tijd had een ander bouwproject voorrang.

Bij de R22 heb ik al 3x de isolator moeten vervangen.
Bij lang hoveren of stationair lopen wordt ie dus veel te heet en dus krom.
Ik zou nu een aftermaket Aluminium isolator met teflon-pakkingen gebruiken van bv FG.

Welke olie gebruik je? en welke verhouding?
Welke carburateur? "Vario" Zenoah?

Gr. Martin.

PS: Je hebt een PB van mij.

Laatst bewerkt:
Als brandstof gebruik ik de Aspen die ruik je tenminste niet als er een druppeltje ergens opkomt. Bij de Aspen meng ik nog een beetje mobil 1 omdat ik 1:50 te arm vind, en dit ook toepas in mijn FG wagens die het zomers behoorlijk te verduren hebben.

De motor is er een van Vario.

Op de R22 van mij zit wel een extra koelvin en ik heb van meerdere vliegers gehoord dat dit gewoon goed moet werken zelfs met temperaturen van 30 graden.

De isolator ga ik eerst maar vervangen die heb ik toch liggen.

Mvg

Ed

Ed,

ik gebruik nu zo'n soort isolator:

ADA Tuning Isolator für Zenoah / Chung Yang - blau | eBay

Aspen 1:50 is meer dan genoeg olie,

1. Aspen is goede brandstof

2. Aspen gebruikt hoogwaardige olie.

3. Een heli staat te draaien met een constant toerental, in tegenstelling
tot een Auto, daar is de smering weg als het gas abrubt dicht gedaan wordt,
ook gaat de carburateur volledig open, daarom is daar soms zelfs 1:25 nodig.
Bij R22 (ca 900 rotor toerental) gaat de carburateur nooit helemaal open en
is de smering door het vaste toerental redelijk constant.
Te vet smeren, heeft heet en onrustig lopen van de motor tengevolg.
Er zet zich kool af in de motor, die soms ook weer mee verbrandt wordt.

Ik zelf smeer 1:50 Bel Ray, Tango 95

Ik heb geen ervaring met Aspen (of Stihlmix) omdat ik dat geld weggooien vind.
Van iedereen die het gebruikt hoor ik niet anders dan dat de 1:50 OK is, maar ALS je bij mengt, dat je dan de originele ASPEN (of Stihl) olie bij moet mengen, NIET een andere soort, en daar zou ik dan ook heel erg voorzichtig mee zijn.

Zelf gebruik ik gewoon Euro 95 met Castrol RS of TTS, in 1:40, en dat loopt fantastisch; ik controleer regelmatig de binnenkant van de motor via bougiegat en uitlaatpoort, en alles blijft brandschoon van binnen.

Ik heb totaal geen last van de stinkerij, want ik heb op de tankbeluchting ook een aansluitnippel gezet: bij het tanken verbind ik de ontluchtingen van voorraadtank en on-board tank met elkaar, en je ruikt niks, je morst niks, je kunt niet meer overvullen, etc etc.
Als je na het vliegen gewoon de tank van de heli leegt, en even een prop papier in de uitlaat stopt, ben je volledig van de stinkerij verlost (mijn beide benzineheli's staan in de huiskamer), en je vaste kosten zijn instant gehalveerd, niet alleen vanwege de lagere brandstofprijs, maar ook omdat je niet meer naar een speciaalzaak hoeft, maar gewoon onderweg naar het vliegveld tegelijk met je auto ook je startkist vol kunt gieten....

Die Stihl en Aspen hebben inderdaad hun voordelen, maar niks wat je niet gewoon met simpele handelingen en maatregelen zelf ook kunt bereiken.

Groet, Bert

Vandaag even de carb open gehaald en de hele filter binnen bleek vol stof te zitten,

Na het vervangen van de kleine filter in de carb loopt de motor veel beter, heb even goed de alu isolator besteld.

Nu beginnen aan het schuurwerk.

In de heli zitten 4X S9202 heli servo's voor de tuimelschijf ik vind ze eigenlijk erg zwak maar Vario heeft ze wel voorgeschreven wat denken jullie?

Mvg

Ed

Die servo's zijn RUIM sterk genoeg....

Dat is, sorry dat ik het zo zeg, weer die dwaasheid van "digitaal is beter", "sterker is beter", "het moeten per se BLS servo's zijn".....

Je hebt met vier S9202 servo's gecombineerd dik 20 kilo trekkracht onder de tuimelschijf zitten, en dat is voor een paddelstang rotor echt MEER dan voldoende.

De respons van deze servo's past ook veel beter bij de vliegeigenschappen van deze heli (het is bepaald geen lichtvoetige overgemotoriseerde 3D fiets).

Hooguit moet je ze even checken als ze al veel vlieguren hebben, maar normaal gesproken gaan deze servo's een heli-leven mee.

Groet, Bert

Hoi,

Sorry Brutus, ik moet je tegenspreken.

Voor een VR22 kop met 216cm Rotor is een 9202, 5kg servo iets aan de zwakke kant.
Tevens zijn de stuurstangen bij een R22 erg lang en kop gaat wat zwaar.
Een 9206 9-10 kg servo is echt voorgeschreven door Vario.

Even opletten. Die 9206 kan niet op 5 cellen.

Als Vario de 9206 voorschrijft..... tjsa, dan geef ik je gelijk, zonder meer!

Ed meldde dat Vario de 9202 voorschrijft, en ik ging er gewoon vanuit dat die info klopte (ken ook niet alles uit mijn hoofd....:D)

@ Ed: sorry voor de mis-info van mijn kant! Vervangen dus!

Groet, Bert

In de manual die ik van Vario heb staat gewoon de 9202 in, die ik van XLV trainer heb staat 9206 maar die is ook 250cm in rotor doorsnede.

Ga ze toch maar aanpassen wil niet hebben dat om die paar servos het fout kan gaan.

Mvg

Ed

Tsja, echt duidelijk vind ik het niet uit die "Zubehor" te halen, al zou je inderdaad kunnen concluderen dat je met 9202 niet boven de 1.80 meter moet gaan, en dan zelfs nog niet met alle modellen....

Toch vliegt mijn Cobra nu al 7 jaar naar volle tevredenheid met 9202, en ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat de VR22 kop zoveel meer belasting op de servo's zou geven. Bij de Cobra geven de 9202 geen krimp, stuurt prima.

De BO zou ik er niet mee durven vliegen, maar ja, da's ook rigid.

Anyway, ik geloof Martin en ik ga dan ook al is het achteraf gezien, volledig mee in zijn advies. (Al zou ik zelf denk ik wel durven vliegen met 9202's, maar ja, ik vlieg dan ook erg kalmpjes....;))

Groet, Bert

Bert,

je moet bedenken dat de R22 de eerste grote schaalheli was van Vario.
Toen de beschrijving geschreven is, was er nog geen ervaring met die VR22 kop.

Helaas was Vario ten tijde van Uli Streich zeer conservatief, en stond niet open voor
vernieuwingen. Tuurlijk zal het werken, maar als er inmiddels een beter of andere
oplossing is, kies je daar toch voor.

Eigenlijk moet de bouwbeschrijving na 12 jaar eens herschreven worden,
zeker nu men een ander mechaniek toepast dan het VR22 mechaniek.

Back