Vario & TEK hoe en wat?

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
Ja hallo zeg, jij schrijft letterlijk: volgens mij is er geen enkele vario met een dubbele sensor op de markt en vervolgens kom je met met het Schulz gegeven dat er "zwei drucksensoren in betrieb sind". Dit was mij reeds bekend, ook dat er een sensor gebruikt wordt voor vario en TEK en de andere voor de hoogtemeeting. Het verschil met de Picolario Talk zit hem hierin dat er slechts een druksensor voor alle functies gebruikt wordt die overigens in de praktijk minstens zo nauwkeurig is als de Skymelody.
Het op zijn minst "vreemde gedrag" van Hernn Schulz staat overigens buiten discussie. :wink:

Even tussen door , ik heb mij picolario vandaag uitgeprobeerd , zo op het eerst ben ik erg tevreden echter ik heb nu last van “knak” storingen .
Heeft iemand een idee hoe ik dit eenvoudig kan oplossen.
b.v.d

Tenzij iemand andere ervaringen heeft, ik ben er inmiddels aan gewend dat het signaal af en toe wegvalt.
Zal komen door een ongunstige liggeing van de kist(en dus antenne) op dat moment, en invloed van de besturing aan boord.
Ik heb het bij alle vario systemen dus ik kan niet de schuld aan één merk geven.
Mogelijk dat de korte antennes gevoeliger zijn vooreen optimale uitstraling/ontvangst.
Het vermogen van die zendertjes is ook laag..

Kolpt, het signaal kan wel eens wegvallen. De beste keuze voor het plaatsen van de de vario met de korte zendantenne vergt nogal wat experimenteren. Bij mijn ASW27 heeft de beste ontvangst geresulteerd in het verlengen van de antenne met ca. 40 cm en deze simpelweg met een connector in de GFK vleugel verlegd.

Hé AJS (hoe heet je eigenlijk???, al is het maar een voornaam...)
Da's een leuke tip.
Leg je dan de eigenlijke antenne gewoon recht in de romp en dan 90 graden de hoek om, de vleugel in?
Dan heb je altijd wel een gedeelte dat gunstig op de ontvanger antenne staat!

Wat ik ook gemerkt heb is de ontvangerplaats, ik heb via een oortelefoon contact met de LPD ontvanger, die in mijn broekzak zit. De lijn tussen de ontvanger wordt dan gehinderd door de zender waarmee je vliegt! Draai je dan je lichaam dan heb je vaak direct weer contact.

Het zou beter zijn een ontvang antenne op je hoofd te plaatsen, haha, of het hele ding op je hoofd te zetten! (Nieuwe gadget, de vario-pet..)

Het zou mooi uit te proberen zijn door twee ontvangers te gebruiken, één op een tafel naast je met een speaker, de andere in je oor. Dan hoor je vanzelf als de ene wél ontvangt en de andere niet.

Goedenavond Richard, btw mijn naam is Arnout.
De orginele antenne blijft in de romp en gaat vervolgens via de connector (vaste aansluiting) ca. 40 cm met een staaldraad van 0,8 de vleugel in.
De ontvanger LPD clip ik zo hoog mogelijk vast aan de zenderriem, bijna aan de schouder met een zo kort mogelijk verbinding naar het oortelefoontje. De antenne van de LPD wijst recht omhoog en altijd richting model. Het idee van de pet met "ingebouwde LPD" heb ik reeds op eerder op de Koralp gezien.

Om even heel duidelijk te stellen wat, naast de technische datasheet, het grote voordeel is van een Skymelody tov een Picolario....
Wanneer er iets stuk gaat, eender door welke omstandigheid, dan is met de Picolario meteen je hele registratie weg.
Met de Sky Melody heb je verschillende componenten, dus meer kans dat je of je batterijbewaking en hoogteregistratie, of je vario of je zendmodule nog hebt.
Bovendien kan je de losse zendmodule nog voor andere zaken gebruiken. Het is de innovatieve modelbouwer die hier de toepassingen op bedenkt natuurlijk.
De Vario, met compensatie is mogelijk nog te voorzien van uitbreidingen.
Ik onderzoek op dit moment of het realiseerbaar is dit systeem te koppelen aan meerdere drukgaatjes en een thermos. Het systeem ondervind geen hinder in hoogteregistratie door eventuele wijzigingen in het concept.
Mogelijk dat ontvangstproblemen verholpen kunnen worden door terug te gaan naar de dipool antenne, zoals vroeger bij vario's gebruikt werd. Ik zoek nog naar een oplossing die bij de frequentie past, wat natuurlijk uiterst belangrijk is. Men moet steeds voorzichtig zijn met zendertjes en antennes. Dit kan nooit zomaar ongestraft veranderd worden. Het zendertje zal steeds afwijkingen en soms zelfs onherstelbare schade hebben als we teveel rotzooien met de antenne.

Storingen op draad kunnen we wegnemen door gemantelde, afgeschermde draad te gebruiken waarvan één zijde aan de massa verbonden is.

Wat betreft de compenstaie op dit moment met de Skymelody.
Feilloos is het niet natuurlijk, maar mijn bevindingen waren simpelweg uitmuntend. Zelfs met stevige snelheidsveranderingen gaf het systeem geen enkele maal knuppel. Erg belangrijk is een correcte plaatsing van je pitot. Het valt of staat ermee natuurlijk.
Waarom een variosysteem nu per sé een dubbele druksensor nodig heeft weet ik ook niet hoor.
Compenseren doe je niet op die manier.
Bovendien is het een fout idee dat de vario een gesloten systeem is waarvan enkel de totaaldruk registreert.

De pitobuis is overigens heel erg simpel te maken. Nodeloos om hier zoveel geld voor neer te tellen.
De diameter van het gaatje is geen wetenschap. De hoek waaronder je het boort echter wel. Het aantal en de positie is evenzeer belangrijk om de gegevensoverdacht correct te houden bij ongecoördineert vliegen, wat de meeste zwevliegers voordurend doen natuurlijk.
De 1/1 zwevers hier op het forum kunnen de werking perfect beschrijven, eveneens van de vario.
Je kan nog zoveel vertellen over onderdruk en wat nog meer...Uiteindelijk moet je toch bij de juiste wetenschap blijven om correct te zijn, wat toch de bedoeling is in het doorgeven van informatie op forums.
De vraag is echter....Kan je het allemaal wel gebruiken voor jou doeleinden?

De gemoedstoestand of karakter van de verkoper heeft natuurlijk geen enkele invloed op het produkt...

OK, ik heb eens een en ander opgezocht en ben tot de volgende conclusies gekomen:

Er worden een hoop termen door elkaar gebruikt, die niet altijd op zijn plaats zijn. Voor de duidelijkheid: dit zijn de definities van enkele begrippen zoals ik ze gebruik:
Variometer: een instrument dat de snelheid van stijgen of dalen weergeeft
Energie gekompenseerde (TEK) variometer: een instrument dat de variatie in energieinhoud van het vliegtuig weergeeft
Hoogtemeter: een instrument dat de hoogte van het vliegtuig weergeeft (dit was wel duidelijk hè? :-))
Pitot-buis: een instrument dat gebruikt wordt om de snelheid van een vloeistof/gas te meten.

Een variometer in zijn eenvoudigste vorm is een drukreservoir dat via een buisje met de statische druk is verbonden. Door te stijgen/dalen zal er door dit buisje lucht gaan bewegen. Met een venturibuis wordt de snelheid van deze luchtbeweging gemeten.
Een variometer zal dus ook 'knuppelthermiek' meten, iedere verandering in hoogte wordt immers waargenomen.
De uitvoering met het drukreservoir van een klassieke vario wordt in de modelbouw uiteraard niet gedaan. Hier wordt meestal een absolute druksensor gebruikt, waarvan de waarde achteraf gedifferentieerd wordt (het verschil tussen twee opeenvolgende meetpunten wordt berekend).

Bij een TEK Variometer wordt er aan de ingang van een variometer een compensatie uitgevoerd mbv een 'Brunswick buis'. Als een zwever duikt, zal er een onderdruk (tov de echte statische druk) ontstaan aan de ingang van de variometer. Dus: door het dalen stijgt de statische druk maar dit wordt gecompenseerd door deze onderdruk. Hetzelfde geldt natuurlijk voor stijgen maar dan omgekeerd.
Een TEK Vario maken voor modelbouw werkt volgens hetzelfde principe: gewoon de ingang van je absolute druksensor voorzien van zo'n "brunswick buis".
Een betere benaming voor de TEK Vario vind ik dan ook "energie-inhoud-variatie-meter". Maar dat staat natuurlijk niet.

Wat wordt er nu in een skymelody gemeten? Er zijn twee sensoren aan boord: eentje voor de hoogtemeting en eentje voor de TEK Vario. In werkelijkheid gaan dit twee dezelfde sensors zijn, maar eentje heeft de compensatie aangesloten en de andere niet. Het is immers niet mogelijk een hoogtemeting te doen met een statische druk waar een compensatie op is uitgevoerd.

Een pitot buis staat met zijn opening recht in de beweegrichting van de lucht. Op die manier ontstaan er twee drukken: de statische en de dynamische. Het verschil hiervan bepaalt de snelheid van de vloeifstof/het gas. Dit is dus niet het buisje zoals op de skymelody wordt gebruikt.

Het zou dus mogelijk moeten zijn om met een differentiële en een absolute sensor een opstelling te maken waarbij er MEER informatie beschikbaar is:
- hoogte
- snelheid
- vario
- TEK Vario (door berekening)
En dàt is waar ik naartoe wil :-)

Bronnen: veelal Wikipedia en de site van de Skymelody

Hoi Martin

Om even heel duidelijk te stellen wat, naast de technische datasheet, het grote voordeel is van een Skymelody tov een Picolario....
Wanneer er iets stuk gaat, eender door welke omstandigheid, dan is met de Picolario meteen je hele registratie weg.
Met de Sky Melody heb je verschillende componenten, dus meer kans dat je of je batterijbewaking en hoogteregistratie, of je vario of je zendmodule nog hebt.

ik wil niet vervelend zijn, maar ik vind het JUIST een heel groot voordeel dat de picolario alles in 1 apparaatje heeft, 1 het is daardoor minimaal in omvang (ik zet hem ook in kleine kistjes in) en 2 ik zeg altijd maar zo, hoe minder je aan een apparaat hoeft te doen voordat het werkt, hoe minder problemen je hebt (kabelbreuk, stekkers die losse kontakten hebben, niet 100% goed gemonteerde onderdelen die kunnen losschieten en noem maar op).
Maar goed ik zeg het al 'Ik vind...' dwz redelijk subjectief ;)

Wat betreft een goede hoogtemeting naast een TEK gecompenseerde Vario meting geef ik je helemaal gelijk, daar komt de Picolario niet mee...

Groetjes,

Bob

PS je dacht het al... een happy Picolario gebruiker

Bob.
Hierin heb je overschot van gelijk.
Ik vergeet vaak dat deze toestellen ook in de wat kleinere zwevers gebruikt worden.
Plaats is dan een prioriteit, zeer begrijpelijk.

Maarten.
De benaming pitot is idd niet correct, doch erg gangbaar ( nog steeds) in de zweefwereld. Eigenlijk zijn er verschillende namen in gebruik, waarvan "Duze" er één is.
De goede naam voor de Skymelody buis en alle andere is Totaal energiesonde, waarvan meerdere uitvoeringen en types bestaan, naargelang de wensen van de gebruiker of de eigenschappen van het vliegtuig.
Informatie over alle gangbare types vind je bij de fabrikant: http://www.esa-systems.com/
Snelheidmeting is idd zeer welkom bij onze wat grotere modellen. Het zou veel "vergissingen" tijdens de landing kunnen voorkomen en met wat oefening zou het beter thermiekwerk kunnen opleveren.
Een uitdaging dus om dit te realiseren.
De data zou met de Skymelody eenvoudig aan het zendertje kunnen aangeboden worden.

Back