OK, ik heb eens een en ander opgezocht en ben tot de volgende conclusies gekomen:
Er worden een hoop termen door elkaar gebruikt, die niet altijd op zijn plaats zijn. Voor de duidelijkheid: dit zijn de definities van enkele begrippen zoals ik ze gebruik:
Variometer: een instrument dat de snelheid van stijgen of dalen weergeeft
Energie gekompenseerde (TEK) variometer: een instrument dat de variatie in energieinhoud van het vliegtuig weergeeft
Hoogtemeter: een instrument dat de hoogte van het vliegtuig weergeeft (dit was wel duidelijk hè?

)
Pitot-buis: een instrument dat gebruikt wordt om de snelheid van een vloeistof/gas te meten.
Een variometer in zijn eenvoudigste vorm is een drukreservoir dat via een buisje met de statische druk is verbonden. Door te stijgen/dalen zal er door dit buisje lucht gaan bewegen. Met een venturibuis wordt de snelheid van deze luchtbeweging gemeten.
Een variometer zal dus ook 'knuppelthermiek' meten, iedere verandering in hoogte wordt immers waargenomen.
De uitvoering met het drukreservoir van een klassieke vario wordt in de modelbouw uiteraard niet gedaan. Hier wordt meestal een absolute druksensor gebruikt, waarvan de waarde achteraf gedifferentieerd wordt (het verschil tussen twee opeenvolgende meetpunten wordt berekend).
Bij een TEK Variometer wordt er aan de ingang van een variometer een compensatie uitgevoerd mbv een 'Brunswick buis'. Als een zwever duikt, zal er een onderdruk (tov de echte statische druk) ontstaan aan de ingang van de variometer. Dus: door het dalen stijgt de statische druk maar dit wordt gecompenseerd door deze onderdruk. Hetzelfde geldt natuurlijk voor stijgen maar dan omgekeerd.
Een TEK Vario maken voor modelbouw werkt volgens hetzelfde principe: gewoon de ingang van je absolute druksensor voorzien van zo'n "brunswick buis".
Een betere benaming voor de TEK Vario vind ik dan ook "energie-inhoud-variatie-meter". Maar dat staat natuurlijk niet.
Wat wordt er nu in een skymelody gemeten? Er zijn twee sensoren aan boord: eentje voor de hoogtemeting en eentje voor de TEK Vario. In werkelijkheid gaan dit twee dezelfde sensors zijn, maar eentje heeft de compensatie aangesloten en de andere niet. Het is immers niet mogelijk een hoogtemeting te doen met een statische druk waar een compensatie op is uitgevoerd.
Een pitot buis staat met zijn opening recht in de beweegrichting van de lucht. Op die manier ontstaan er twee drukken: de statische en de dynamische. Het verschil hiervan bepaalt de snelheid van de vloeifstof/het gas. Dit is dus niet het buisje zoals op de skymelody wordt gebruikt.
Het zou dus mogelijk moeten zijn om met een differentiële en een absolute sensor een opstelling te maken waarbij er MEER informatie beschikbaar is:
- hoogte
- snelheid
- vario
- TEK Vario (door berekening)
En dàt is waar ik naartoe wil
Bronnen: veelal
Wikipedia en de site van de
Skymelody