vario zelf bouwen

Nog niet, maar dat ben ik wel van plan.

Niet die van jouw link, maar simpeler en vooral veel lichter.
Een soort parkflyer vario dus :)

Hoe precies weet ik nog niet. Hangt er van af wat ik op de grond allemaal te weten wil komen. Alleen of het model daalt of stijgt, of ook hoe snel enz.
Als iemand nog ideeën heeft... ;)

Ik heb de belangrijkste onderdelen al:

DSC00047%20%28Small%29%7E0.JPG

433Mhz zender-ontvanger setjes.
Links 2 zentertjes, rechts 2 ontvangers.

DSC00050%20%28Small%29%7E1.JPG

Luchtdruk sensoren.

Nu nog tijd... :?

Joost

hi Joost
Even een vraagje ben je bekend met de electronica ???
Heb zelf jaren geleden al een vario gemaakt die nog steeds in mijn 4 meter kist zit
Dus kan je misschien een eind op weg helpen en waarschuwen voor de valkuilen die er zijn.
groeten jan

Hallo Jan,

wat versta je onder bekend met elektronica?
Ik weet over het algemeen wel wat ik doe, maar leren kan altijd :)
Ik ben vooral benieuwd naar de valkuilen.

Vind je het misschien leuk om een verslagje te maken van jouw vario?
Ik meen me te herinneren dat er vorig jaar ook iemand mee was begonnen, dus interesse is er wel.

@Jos van het Bos, ga jij die vario bouwen? Ben je al begonnen?

Joost

Ik loop ook al een tijdje te broeden op een zelfbouw vario. Ik dacht aan een ontwerp waarbij een PIC de hoogtesensor uitleest en audio genereert.
In eerste instantie dus alleen stijgen/dalen...

Wat zou een variometer nog meer moeten dan alleen stijgen/dalen meten? Ik kan namelijk niks extra's bedenken voor tijdens het zweven...

wat dacht je van de hoogte sprekend door te geven aan je porto
spanning van je accu doorgeven
tek (dit systeem zorgt ervoor dat de zogenoemde knuppel thermiek niet weergegeven word)
en er zijn nog wel meer toepassingen te bedenken
groet gj

Ik heb echt wel veel interesse in een zeer simpele vario. Is er iemand die mij aan zo eentje kan helpen? Zelfbouw mag ook. Ik volg dit projekt met spanning!

De hoogte meten is wat anders dan de stijging of daling meten.
Verschil in hoogte (zoals de naam al zegt) is relatief. Gewoon 2 meetwaarden vergelijken en je weet of je daalt of stijgt.

Tek lijkt mij overbodig. Hoewel ik helemaal geen ervaring heb met vario's en ik er dus eigenlijk niks over kan zeggen.
Mij lijkt dat je zelf wel weet of je aan de knuppel trekt of niet.

De snelheid waarmee er gestegen of gedaald wordt is natuurlijk ook wel interessant :)

Als je een vario ontwikkeld die je gaat produceren, moet je er ook rekening mee houden dat er op het veld meer tegelijk aan kunnen staan.........
Hier houd ik nu geen rekening mee. (ik zou zo snel niet weten hoe eigenlijk)

Ik heb nog niks ontworpen, maar volgens mij kan je met een paar weerstandjes, een condensatortje en een opamp heel snel detecteren of het model (de sensorspanning) daalt of stijgt.

Aan de zendmodule komt een IC dat 4 digitale signalen encodeert naar het serieel signaal dat verzonden zal worden. Dit IC bevat ook een 8 bit poort om een 'kanaal' te kiezen. (256 kanalen dus)
Alleen betekent dit volgens mij niet dat ze langs elkaar kunnen zenden. Ze negeren alleen andere kanalen, maar als je met z'n tweeen staat te zenden gaat het alsnog fout vrees ik. Dit moet dus nog getest worden.

1 pin kan ik gebruiken om het stijgen/dalen aan te geven.
Een andere om de mate waarin dit gebeurd aan te geven. Aantal pulsjes per seconde ofzo. (555je erbij)

Dan heb ik er nog twee over.

In princiepe kan je m.b.v. een microcontroller oversturen wat je wilt. Leuk protocolletje bedenken en dat op de grond weer decoden.

Maar ik ben er voor om simpel te beginnen.

Als ik de tijd er voor vind.. ik heb al te veel lopende projecten.
Binnenkort gelukkig vakantie :)

Hi heren
Enkelen op en aan merkingen over de bouw van een vario
Wat er niet is kan je ook niet meten met anderen woorden het is geen wondermiddel je ziet meestal eerder dat er thermiek is en dan hoor je de variometer pas iets doorgeven.
Het is in de meesten gevallen ter bevesteging ,het is alleen handig als je van boven af op je kist kijk(wasserkuppe)dan blijkt een stijging moeilijker met het oog te worden waar genomen of zijn het dan de spanningen
om een afzuiperte voorkomen die je minder inzicht geven.
nu even over de techniek.
De druk sensoren die makelijk verkrijgbaar zijn
er zijn twee soorten druk sensoren èèn absoluten en een verschil metende sensor
de absolutensensor meet een luchtdruk t.o.v een dichte kamer dus de absoluten luchtdruk waarden en de ander heeft een gaatje in de anderen kamer dus meet de druk t.o.v de buiten luchtdruk.
Veel van deze druksensoren berusten op rekstrookjes die op een membraam zijn gemaakt dit membraam word door een verschil in druk iets vervormd waardoor een verschil in de rekstrookjes ontstaan en dit word verder verwerkt ,de druksensoren zijn erg ongevoelig hierdoor en bestrijken een rang van 1 tot 2 atmosfeer
Terwijl wij er verschillen in microbars willen meten ziet u het probleem al zitten
de versterking moet hoog worden opgeschroefd worden met alle instabiliteits problemen
terwijl we ook de grote verschillen in onze eigen atmosfeer moeten kunnen verwerken De schakeling mag niet vast lopen in zijn eigen voedings spanning
Als we dat voorelkaar hebben kunnen we door de spanning te differeren
het verschil van drukwaarden meten m.a.w. stijgen of dalen van de druk
Dus nu eindelijk hebben we een Variometer.
Nu nog hoe brengen we dit over liefst met een zender signaal al hoewel er ook anderen systemen zijn
Het moet een freqentie stabiel signaal zijn en goed over een groteren afstand onder alle omstandingheden goed waarneembaar te zijn
De wedgeving laat ons niet toe een zender onbewaakt ergens te laten functioneren blijft alleen de vrijenbanden voor speelgoed over
Dus liefst niet op de 27 mhz band en de 432MHZ zenders van joost hebben niet zoveel reikwijdte lijkt mij
Tot zover voorlopig als er vragen zijn (en dat geloof ik zeker wel)schroom niet en stel ze gerust goed voor de discustie
groeten jan

Hallo!

Ik heb geen idee of ik veel baat heb bij een Vario, ik denk dat het wel meevalt, maar ik vind het gewoon leuk om te bouwen en te testen.

Ik heb druksensoren met een gevoeligheid van 450mV/kPa :) Ik denk dat dit wel genoeg is.
De luchtdruk neemt ongeveer 1 honderdste Bar af per 8 meter.
Dat is dus 100 Pascal per 8 meter en dus 45 mV per 8 meter.
Ongeveer 5,5mV/m dus, dit lijkt mij zeer goed detecteerbaar.

Differentiator circuitje erachter en hoppa.

Wat voor sensor heb jij gebruikt?

De reikwijdte van mijn zendertje schijnt best goed te zijn, dit moet ik nog testen.
Hij kan tot 12V aan, en kan dus direct aan de accu gehangen worden.
Bij een niet gemotoriseerde zwever kan je helaas maar van 4.8V uitgaan.

Reikwijdte test komt nog.

Sterker nog, ik moet nog met alles beginnen.
Eerst tentamenweek, dan een weekje ertussen uit, dan m'n frees afmaken, en wie weet dat ik dan hier mee aan de slag ga.

Joost

Hi Joost
Ach het is maar net wat je er van verwacht, het vertelt je echt niet waar de thermiek zit (je kunt erg dicht langs een bel vliegen ) ,het laat je alleen weten dat je in een stijg of daal gebied bent geweest of als je geluk heb nog in zit.
Ik weet niet of er momenteel gevoeliger druk opnemers zijn dan enkelen jaren terug (heb het niet meer bijgehouden)
IK gebruik als ik mij goed herinneerd een KPY12 of zo iets ,zou het thuis na moeten kijken in de Doc.
Maar ik weet dat je het geheel goed moet in pakken
Tijdens het testen bleef het signaal maar instabiel ,als er een deur open ging ,hoorde je het signaal veranderen ,als het buiten iets waaiden het zelfde resultaat
maar het was er leuk om er mee te spelen,om te zien dat het werkte.
Een stukje ventiel slang op de druksensoor en dan het einde dicht maken met een knijper of iets dergelijk en dan het ventielslangtje iets verder terug met de vingers dicht knijpen ,zo gevoelig was het uiteindelijk

Met het zendertje had ik toch wel een probleem ,had soms een hoek van het model waar het zend signaal weg viel als het model wat ver weg vloog (>400 meter)
dus de afstraling van de antenne signaal was niet optimaal.
Het zendertje kan makkelijk werken op 12 volt maar dat kost me een extra accu lees gewicht ,dus alles op de ontvanger accu (4,5v)
nu heb ik een spannings bostertje gemaakt om op 9 Volt het zendertje te voeden moet nog zien of dat beter gaat.
achter de differentiator gelijk een lf oscillator in die direct het zendertje FM moduleert via een varicap in een kristal oscillator
hierdoor ging de toon omhoog als er stijging was en onstond er een brom toon als je in een daal gebied vloog net als de 1:1 vario's ,erg leuk
zoals het werkte.

In mijn zwever heb ik een gekochte vario zitten, deze werkt op 432MHZ (geloof ik).

Heb hem een keer meegegeven aan een 1:1 zwever en zelf met ontvanger op de grond gebleven. Ik had de vario gewoon achterin gelegt, bagage vak. berijk was zeer goed, op een kilometer of 2 nog geen enkel probleem.

Groeten Halmar

Hai halmar
Dat jou gekochten vario op 432Mhz werkt ,wil helemaal niet zeggen dat die beter werkt.
en dat je op 2 Kilometer geen enkel probleem heb gehad ....prima!
Zo als ik al schreef ""dus de afstraling van de antenne signaal was niet optimaal."" als je een lageren freqentie gebruikt is de antenne opzich wat langer en dus niet altijd optimaal in een model te plaatsen zoals je zou willen.
Maar een zendertje en een ontvanger te bouwen op 432 Mhz is niet zo eenvoudig ,de kleine module's die joost wil gebruiken komen mij bekend voor en hebben niet zoveel vermogen op 432MHZ vandaar
Plus het zendertje moduleren en later het signaal uit de ontvanger hoorbaar te maken zal ook niet meevallen.
tot zover weer jan.

Back