vastzetten tail piper cub

Beste mensen,

Ik ben bezig met een piper cub j3 kit van hobbyking met een aardig beknopte beschrijving. Nou wil ik de tail vastlijmen maar weet niet of die goed staat. Zie foto. Kan iemand mij vertellen of ik hem zo vast kan zetten?

Bedankt alvast.

Groetjes Mike
f5gk.jpg
[/URL][/IMG]

cil0.jpg

Nee, dit ziet er heel raar uit.
Bedoel je met 'tail' soms het kielvlak?
Heb je wel eens eerder een modelvliegtuig gebouwd?
En dan bedoel ik dus echt bouwen, niet het afmaken van iets dat in grote (voorgemonteerde) delen uit de doos komt (ARF)

Beste Bruno,

bedankt voor je reactie, want advies kan ik het niet noemen. Ja ik heb eerder een vliegtuig gebouwd. Een Robbe Charter, waar hier ook een soort bouwverslag van staat. Een depron tiger moth en nu deze. Dit is duidelijk geen ARF en is van balsa hout in elkaar gezet. Als je figuur zagen bedoeld, nee dan heb ik geen vliegtuig gebouwd. Misschien kan je me vertellen wat er heel raar zit? In een ander verslag kan je zien hoe hij het heeft gedaan, zie foto. Ik bedoel met tail, het stabilo, kielvlak, hoogteroer en richtings roer.

HKJ3CubReadytogo16Aug20134_zps648a59e2.jpg

Laatst bewerkt:
Hier klopt iets niet.

Het vaste deel van het richtingsroer zit te ver naar achteren. Dit moet zo ver naar voren dat het beweegbare deel van het richtingsroer zowel aansluit op het vaste deel als tegen de achterzijde van de romp.

De opening tussen het beweegbare deel van het richtingsroer en de achterzijde van de romp is dan weg.

Beste N.P.S,

bedankt voor je reactie. Is dit wat je bedoeld, zie foto? De zwarte pijl gaat meer naar de staart toe zodat er geen opening meer is. De rode pijl is iets waar ik ook over twijfel. Het staat nu in rechte lijn met het vliegtuig. Moet dit niet iets schuiner staan, waardoor het stabilo ook iets rechter op komt te staan? Het kielvlak zit nu op de plek waar eigenlijk de pushrods horen te zitten. Moet perse het kielvlak hoger komen?

Bedankt alvast.

Gr Mike

2s6u.jpg

Ik zit net te kijken maar dat kan eigenlijk niet meer naar voren. Als ik het stabilo meer naar voren zet dan moet ook het kielvlak en hoogteroer meer naar voren. Het hoogteroer kan dan niet meer bewegen??

ykp8.jpg

Misschien haal je wat termen door elkaar.
Even naar je eerste foto:

cub_tail_zpsd6db554e.jpg

Hier zit je stabilo op zijn kop. Het hoogteroer moet aan de achterkant.

Het kielvlak met richtingsroer moet aansluiten op de achterzijde van de romp. Die grote kier onderaan tussen romp en richtingsroer hoort er niet te zitten.

Zo zit het bij een echte:

Piper_Cub.jpg

Het bovenste stuk van het richtingsroer (wat dus vóór de scharnierlijn zit) loopt boven het kielvlak uit, zo te zien heb jij dat stuk van het richtingsroer op het kielvlak geplakt?

Verder:
IAls ik het stabilo meer naar voren zet dan moet ook het kielvlak en hoogteroer meer naar voren. Het hoogteroer kan dan niet meer bewegen??
In je richtingsroer moet een halfronde uitsparing komen waar de verbinding tussen linker en rechter helft van het hoogteroer in kan vallen, dan kan het wel bewegen en kan je kielvlak met richtingsroer ook naar voren.

Cub_rudder_zps6168ca8a.jpg

Laatst bewerkt:
overigens;
Beste Bruno,

bedankt voor je reactie, want advies kan ik het niet noemen.
Waardeloze reactie. Bruno stelt een normale, serieuze vraag. Zonder te weten wat jouw ervaring is kan niemand fatsoenlijk advies geven.

Dat jij zelf niet kunt bedenken dat er in het richtingsroer een uitsparing moet komen voor de verbinder van het hoogteroer laat wel zien dat je niet veel weet van hoe een modelvliegtuig in elkaar zit (en er ook nog nooit eentje goed hebt bekeken), zo raar is de vraag van Bruno dus niet.

Excuus is wel op zijn plek denk ik.

Beste Arjan,

bedankt voor je reactie/ advies. Bruno, bij deze mijn excuus. Inderdaad heb ik niet veel ervaring met het bouwen van modelvliegtuigen en doe ik graag ervaring op door het bouwen van een vliegtuig.

Naar mijn idee zit er geen onderdeel op zijn kop zoals je al had aangegeven. Alleen de positie klopt niet. Volgens mij hoeft er geen uitsparing te komen maar moet ik het stabilo en het richtingsroer hoger zetten waardoor de kier alleen onder ontstaat. Aan de staart van het vliegtuig een balsa stokje plaatsten die de kier opvult tot aan het richtingsroer. Dat was mijn idee in ieder geval. Maar goed, ik ben ook niet ervaren.

Verder is het een lasercut kit en geen ARF, vandaar mijn reactie. Maar hulp is welkom ik ben er nog steeds niet uit. Welk deel zit op z'n kop als je kijkt naar het plaatje van hobbyking?

gwnu.jpg

Bruno, bij deze mijn excuus.
:thumbsup:

Naar mijn idee zit er geen onderdeel op zijn kop zoals je al had aangegeven.
denk het toch wel, in ieder geval op de eerste foto. Waar ik een rode pijl heb gezet is het scharnier van het hoogteroer; het hoogteroer is veel smaller dan de rest van het stabilo, dus daar zit het niet goed volgens mij...

Volgens mij hoeft er geen uitsparing te komen maar moet ik het stabilo en het richtingsroer hoger zetten waardoor de kier alleen onder ontstaat.
Het kan zijn dat het stabilo boven op de romp moet komen maar daar heb jij al van alles zitten....? In ieder geval moet er óf in het richtingsroer, óf in het kielvlak een uitsparing komen om de verbinder van de beide hoogteroer-helften doorheen te laten lopen. Dat kan niet anders..

Aan de staart van het vliegtuig een balsa stokje plaatsten die de kier opvult tot aan het richtingsroer.
Dat lijkt mij niet.

-edit- toch wel. In de manual op het plaatje van het staartwieltje (laatste bladzijde) kun je zien dat in die kier nog een onderdeel moet komen, namelijk het deel waar het staartwieltje in draait. Dan kun je het hele uitsparing-verhaal inderdaad vergeten en zit het op je eerste plaatje al goed.

Ik begrijp de verwarring in de foto maar het zit echt goed. Op de tweede foto is dat beter te zien (de foto waarin jij de uitsparing hebt getekend). In de tekening van de kit staat 1 kleine foto waarin je de opvulling naar mijn idee kunt zien. Maar een uitsparing klinkt wel logischer. Zal het vliegen benadeeld worden als het hoogteroer is lager of hoger ligt dan misschien wel de bedoeling is?

Hier kun je ook zien dat de uitgang van de pushrods nu mijn stabilo zit.

fuxz.jpg

Dan is er sprake van een flinke bouwfout als het stabilo in de uitgangen van de pushrods zit. Dat kan een groot probleem zijn als het stabilo nu in een andere hoek t.o.v. de lengte-as is geplaatst.

Denk dat het de beste oplossing is als je de fout corrigeerd.

Bedankt in ieder geval. Ik zal de fout corrigeren door het stabilo hoger te plaatsen maar als ik het goed begrijp klopt die kier omdat daar het staart wieltje nog moet komen en zit het allemaal niet echt raar (behalve het stabilo)?

Is dit de nieuwste techniek, of een verschrijving?

cub_tail_zpsd6db554e.jpg

Het hoogteroer VOOR de vleugel.

Ik zal de fout corrigeren door het stabilo hoger te plaatsen
en zit het allemaal niet echt raar (behalve het stabilo)?

:confused:

Bij een bouwdoos zit toch een bouwhandleiding
Het lijkt me tijd dat je die een keer gaat bekijken. ;)

Als je verder leest dan schrijft hij dat het omgedraaid zit wat overigens niet het geval was. Dus nee, geen nieuwe techniek.

En tja, de handleiding, daar valt een boek over te schrijven. Het is een semi brochure handleiding waar dit verhaal niet in staat. Jammer maar waar. Dus ervaren hulp is welkom.

Wat ik denk dat de afronding van de tail met het stukje balsa hout niet rond maar plat de tail moet afdekken. Daar komt dan plat het stabilo op. Iemand hetzelfde idee??

Gr Mike

Volg gewoon volgens de bouwbeschrijving, dan komt alles goed. Elke andere "verbetering" of "versterking" levert over het algemeen een slechter vliegend toestel op.

Wat die foto betreft, het lijkt er inderdaad erg op dat het stabilo verkeerd om in de romp zit. De smalle roervlakken, die behoren te kunnen bewegen zitten normaal achteraan en het brede vaste gedeelte zit vooraan.

Op de foto lijkt het smalle gedeelte vooraan te zitten. Een foto vanaf de bovenkant zou duidelijkheid kunnen verschaffen.

Is dit de nieuwste techniek, of een verschrijving?
Het hoogteroer VOOR de vleugel.
Nee, dat is geen verschrijving. Ik heb dat plaatje er neergezet omdat het mij opviel dat het er volgens mij verkeerd om op zit. De tekst is van mij, om hem te laten zien hoe de diverse onderdelen heten en wat er niet klopt. En ik trok de conclusie:
Hier zit je stabilo op zijn kop. Het hoogteroer moet aan de achterkant.
Maar Oosie25 zegt dat het maar zo lijkt. Ik begrijp dat niet want ik zie duidelijk de scharnierlijn en het hoogteroer aan de voorzijde. Ik denk dat het inmiddels omgedraaid is want op de volgende foto's lijkt het wel goed te zitten.

De handleiding bevat geen tekst die dit verhaal uitlegd helaas. Maar goed dat jullie mij kunnen helpen.

Verder geeft de eerste foto een vertekend beeld van diepte waardoor lijkt dat het omgedraaid zit. Dit zit op de andere foto hetzelfde en dat klopt daar gaat het om. Bedankt in ieder geval.

Bruno, bij deze mijn excuus. Inderdaad heb ik niet veel ervaring met het bouwen van modelvliegtuigen en doe ik graag ervaring op door het bouwen van een vliegtuig.
Is al goed.:thumbsup:
Als ik mijn reactie nog eens nalees, zou je daar een wat cynische ondertoon in kunnen horen. Dat was dus absoluut niet de bedoeling, in tegendeel.
Het klopt dat ik door vragen te stellen probeer de gedachtengang van originele vragensteller probeer te doorgronden en dan door meedenken de fout boven water te krijgen.
Maar zo te zien is dat met vereende krachten gelukt.
Succes!

Back