Veel informatie gevraagd

Discussie in 'Beginners' gestart door Willie Bakker, 29 aug 2017.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Collega van mij, overbuurman, belde eergister bij mij aan. Motor doet raar? Mag dat?

    Of ie doorgefikt was... ik snuiven aan dat ding... geen BBQ noch Coca Cola!
    Prop had een tikkie gedaan tegen de tafel. Oeps oh pardon.
    40A regelaar op 4S... mwagh... dacht ik... geroosterd broodje!
    Zit er in die ARF-schuimkraag met leuter van een prop dan geen 60A regelaar?
    Nieuw model... minste of geringste regelaar in rook op? Nee dus... 40A, niet meer, een 'afgemeten' stroom trechtertje.

    Dus... Ik zeg!... 'is je regelaar'. Alzoot... effe reprogrammeren met een Turnigy kaartje...
    Regelaar werd warm, warmhoudplaatje geworden. Fet-arm is niet altijd beter!

    Dat motortje testen op een nieuwe verse 60A Hobbywing pardoes uit archief, motor direct als een zonnetje... nah!

    Moraal van het verhaal... Het kan zo stuk... zelfs door er naar te wijzen! China is geen garantie voor succes, politiek al helemaal niet.

    Moin! Dries zet nimmer iets in overbelast modus, gaat gecalculeerd en behoedzaam te werk.
    Ik denk dat GJ even ontstellend met de gedachten elders was :D Enkelen weten waarom.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2017
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Dries kennende moet de fabrikant van de betreffende motoren zich diep schamen!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dries, ik schrijf gewoon direct op wat ik denk.
    Dat jij dat als aanvallend of iets dergelijks vind kan ik niets aan doen.
    Maar wat de uitgefikte motor betreft, dat vind ik gewoon echt dom.
    Een electromotor gaat niet zomaar stuk.
    Dan is ie te zwaar gepropt en de reden.. die ken ik niet.
    Maar als er 1 stuk gaat, dan ga je toch kijken naar je andere of volgende aandrijvingen of dat wel goed is.
    Dan brandt je geen 2e af.
    Ik zie jou niet als een beginner, dus ik had dit ook niet verwacht.
    Er zijn volksstammen die prima met een brandstofmotor overweg kunnen maar van electro geen brood gegeten hebben.
    Dat is niet erg maar daarom schreef ik ook, vraag advies aan iemand die bekend is met electro.
    En koop een Unilog of iets anders dat gegevens in de vlucht kan meten.

    En ja, Bas heeft een beetje gelijk, mijn gedachten zitten soms ergens anders maar ik ben nu weer vreselijk vrolijk want ik heb na 3 jaar mijn gezondheid vreselijk achteruit zien gaan eergisteren de mededeling gekregen dat men me gaat screenen voor een levertransplantatie.
    Dus eindelijk is er weer hoop, hoewel de kans op overlijden ongeveer 30% is is dat een betere kans dan zo door te gaan, ik was vorige week donderdag al bijna 2x dood, ik werd wakker op de intensive care.


    En we gaan weer ON TOPIC.

    Willie wilde weten hoe je foto's kan plaatsen.
    Als je antwoord op een bericht dan zie je onder het tekstvak in het midden een knop "Upload Bestand".
    Daar klik je op.
    Dan kan je verwijzen naar een foto.
    Hij wordt dan up-geload (goed nederlands).
    En dan ze je onder het tekstvak een miniatuur verschijnen, daarnaast de tekst "volledige afbeelding" klikken.
    Dat doe je bij elke foto die je wil laten zien en aan het einde plaats je gewoon het bericht zoals je altijd deed.

    Zie onderstaand screenshot.

    upload.JPG

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2017
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Gj, je vroeg zelfs niet naar de omstandigheden of het verhaal erachter. je stel botweg dat ik er niets van ken. Je veroordeelt dus direct zonder de feiten te weten. Vind ik een hele hele nare manier van communiceren. En ja, dat blijft hangen.

    Bij mijn zlin weet ik niet wat er gebeurd is. De dag voordien had ik er nog even een clubgenoot mee laten vliegen, ik was aan het inpakken en wou de laatste lipo niet vol meenemen naar huis, dus gevraagd om enkele minuten te vliegen.
    De volgende dag terug de zlin, volle lipo erin, roeren allemaal ok. Ik zet de throttle cut af en geef een slootje gas. En de vonken springen uit de motor . Ik vermoedde een uitgefikte regelaar (alhoewel die ruim binnen marge was) . Dus regelaar vervangen. Die wordt direct kokend heet. Weer een regelaar kapot.. toen verdacht ik de motor. Uitgebouwd en sluiting tussen twee wikkelingen, koper zag al goed zwart.
    Weer nieuwe regelaar en motor. Terug vliegen. Prima.

    Volgend probleem: FMS mustang. Setup kan 5s aan (mits zwaardere ESC) en vliegt al jaren zo. Tot ik met een losse magneet zit. Uitbouwen, terug inlijmen (polarisatie ok). Testdraaien: prima. Zuivere motor. Testvlucht: prima in orde. Tweede vlucht lijkt ook alles goed tot in een halve cubaan de motor inkakt en met een mooie rookpluim tegen de staalblauwe hemel afscheid neemt van de eigenaar. Succesvolle noodlanding. Toch iets fout gelopen. Ach ja...

    Het originele kyosho flutmotortje van mijn calmato st destijds hield er ook zomaar mee op in vlucht (tweedehands).

    Gemeenschappelijke factor op al die dagen: het was zeer warm.

    Ik overprop mijn en andere setups nooit en reken ze met eCalc uit. Meet en test. Unilog is wel een goede tip.

    Gemeenschappelijke noemer: het zijn allen "normale componenten" voor "normale toepassingen" en dat heeft zijn (soms) beperkte kostplaatje en zijn evenredige kwaliteit.

    Ik geniet volop van het electrovliegen van 1s indoorzwevertjes, tot 10s powertoestellen. Het heeft me veel hoofdbrekens al bespaard want ik ben elektrisch aangelegd, niet mechanisch. Maar foutvrij? Neen dat niet.

    Ik hoop echt voor je dat je het diepste gezondheidsdal gepasseerd bent en het terug crescendo mag gaan.

    Willy, nog zin om te posten?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, Dries, maar het kwam op mij over alsof electro niet geschikt was voor beginners en dat is het juist wel.
    In je eerste geval zou ik denken.. los schroefje ergens in de motor terechtgekomen?
    Die magneten zuigen alles van metaal naar binnen.

    2e geval, misschien had de losse magneet al schade aangericht aan de wikkelingen.
    De isolatie van die koperdraad stelt niet zoveel voor en dat kan inderdaad je hele aandrijving opblazen.

    Ik had ook eens een motor zelf gewikkeld, alles doorgemeten en het leek normaal.
    Tot ie een minuut of zo gedraaid had, toen zag ik op de voeding ineens de stroom omhoog knallen, alles uitgezet en ja hoor, een wikkeling lag tegen het blik aan.

    Calmato, tweedehands, je weet niet wat er bij de eerste eigenaar mee gebeurd is.
    Daarom kocht ik in F5B nooit motoren van niet wedstrijdvliegers want 1x de motor te heet en de motor is eigenlijk stuk.
    Wedstrijdvliegers loggen alles en vaak kan je de data ook bekijken voor de koop.
    En je weet op een gegeven moment ook wel van wie je dingen kan kopen en niet.

    Een Unilog zou uitbranden door losse magneten, defecte wikkelingen en zo ook niet tegenhouden.
    Maar je kan wel exact je aandrijving meten en kijken of je berekeningen kloppen.

    Trouwens raar dat je me geen bericht kan sturen, ik heb niemand geblokt.
    En ik ontvang genoeg berichten van anderen.

    Wat betreft gezondheid, ik schijn eerst nog door een heel diep dal te moeten, zoals ik me nu lichamelijk voel schijnt nog vele malen erger te worden.
    Als ik maar weet dat ik daarna langzaam bergopwaarts kan vind ik het allemaal best.

    GJ
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Tuurlijk is electro geschikt voor beginners. Net zoals brandstof. Als ze maar de juiste begeleiding krijgen.

    Neen, tapatalk (foon) meldde mij doodleuk dat ik niet kon berichten. Eigenaardig...

    Ik snap het eerste geval nog altijd niet. Weet niet wie dat er de oorzaak was en wie in zijn val meegenomen. Was gelukkig bij een throttle check.

    Tweede geval wist ik dat het kon foutlopen maar wist ik ook wel dat ik de kist altijd kon terug halen als het in de lucht fout zou lopen. Lange piste en veel buitenlanding gelegenheid .

    Ik doe honderden vluchten per jaar. Statistisch gezien gaat het ooit wel eens fout, zeker met de goedkopere setups. Mijn F3A wedstrijdkist heeft nog geen toer gemist, daar is de zwakste component te vinden tussen sticks en grond.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik heb het even geprobeerd, gewoon vanachter mijn laptop, geen tapatalk.
    Ik zag bij jou geen opties om een bericht te sturen, wel de melding:
    Dit lid begrenst wie zijn/haar volledig profiel mag bekijken.
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2017
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat raar,
    Ik ontvang berichten van meerdere mensen.
    En ik heb niks begrenst zoals alleen leden of mensen die ik volg.

    Het staat zo ingesteld:

    Capture.JPG
     
  9. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Wellicht dien je Accepteer aan te vinken? Staat bij mij op alleen leden.
    Maar als je wel berichten ontvangt lijkt dat het ook niet.

    Je profielpagina is wel begrenst. Tenminste het staat zo ingesteld dat ik het ook niet mag bekijken.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, ik heb nu in privacy wat dingen aangepast.
    Misschien zat het daar.

    Maar Willy zijn vragen gaan er zo wel aan.
    We wachten geduldig op de foto's.

    GJ
     
  11. Willie Bakker

    Willie Bakker

    Lid geworden:
    29 aug 2017
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Emmercompascuum
    Maar Willy zijn vragen gaan er zo wel aan.
    We wachten geduldig op de foto's.

    Kun je mij uitleggen hoe ik de foto's kan plaatsen?
     
  12. Willie Bakker

    Willie Bakker

    Lid geworden:
    29 aug 2017
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Emmercompascuum
    Bij deze dan de foto's
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ziet er best nog netjes uit en is prima te gebruiken om de eerste stappen in modelvliegen te zetten.

    Je zou een nieuw ontvangeraccuutje nodig hebben alleen verkoopt niemand ze meer met die Simprop stekkers.
    Dus dat wordt dan zelf of iemand anders vragen de stekker om te zetten.
    In de zender zit waarschijnlijk een 8 cellen Ni-Cad accu.
    Die zal je moeten vervangen voor een Ni-Mh accupack.
    Wat ik al zei in een eerdere post klopt. ik vermoedde dat het geheel uit omstreeks 1995 was.
    Dat kan dus goed kloppen want die zender is in 1997 uit het programma gehaald.
    Maakt niet uit, mijn zender is ook al redelijk oud en de kwaliteit van Multiplex is prima.
    Voor Ni-Mh cellen is de oranje lader die je hebt minder geschikt, misschien zou je een goedkoop ladertje erbij kunnen kopen.
    Voor een paar tientjes heb je een modern ladertje dat alles kan laden.

    Zoiets: https://hobbyking.com/en_us/imax-b6-50w-5a-charger-discharger-1-6-cells-genuine.html?___store=en_us

    Er zitten ook gloeipllugklemmen bij en die 2V Cyclon accu.
    Die accu zal wel dood zijn, vervangen voor een andere 2 Volt accu kost ook niet de hele wereld, 10 euro of zo.

    Ik denk dat men op de club de motor eerst even wil voelen voordat men hem start.
    Even doorspoelen met verse brandstof kan geen kwaad.

    Die electrostarter kan je aan de kant gooien.
    Een goede motor start zonder electrostarter, met een electrostarten kan je heel veel schade aanrichten (gebroken drijfstangen als de motor verzopen is of zo).
    Normaal moet een motor, na een paar keer brandstof aanzuigen, in een klap of 3-4 lopen.

    Maar het ziet er allemaal goed uit, dat gaan ze wel aan de praat krijgen voor je.
    De Charter is een goedmoedig modelletje, dus op naar de eerste lessen.

    Kooplijstje:

    Zenderaccu (20-25 euro)
    Ontvangeraccu (10 euro)
    Gloei-accu (2 volt 5Ah) (10 euro)
    Brandstof (20 euro)
    Goedkoop ladertje bij Hobbycity maar vraag even op de club welke. (20 Euro)
    Laadkabeltjes, als die er niet bij zitten. (10 euro)

    Misschien een nieuwe gloeiplug a 7 euro en een reserveprop a 8 euro.

    Veel plezier in deze vreselijk verslavende hobby!

    Gert-Jan
     
  14. Willie Bakker

    Willie Bakker

    Lid geworden:
    29 aug 2017
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Emmercompascuum
    Dank je wel voor je info Gert- Jan,
    Ik ga binnenkort eens naar Fliegerfarm hier net over de grens, eens kijken wat het spul daar kost.
    O ja en ga lid worden bij de OLC.

    Gr. Willie
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Da's een leuke club met een mooi veld!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zie in ieder geval een Webra kamzuigermotortje. Oud spul, maar zeker niet minder. Zuigerveermotor... die zich het beste laat stoken op wonderolie 'n beetje nitro, 5%, en methanol.
    Brandstof haal je in Kampen, Hangaar, of in Valthermond. Bij Remke. Info via OLC of via PB, Remke is bekend in de regio. Fliegerfarm heeft Simprop meuk. Onlangs weer lieden met veel te hete motoren en doorfikkende pluggen. Er is iets met die olie. Bij mij gaan dan de alarmbellen rinkelen. Ooit een nieuwe motor in 2008 van een vroegtijdige burn-out voorzien! Zelfde zooi product.

    Kan handig zijn motor een poetsbeurt te geven... als ie vast zit.
    Door hem in een grote jampot met methanol te weken komt ie wel los. Geen WD40 meuk. Lost de ingedikte ricinus niet op.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2017
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... Webra's willen héél graag een scheutje wonderolie....
     
  18. Willie Bakker

    Willie Bakker

    Lid geworden:
    29 aug 2017
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Emmercompascuum
    Hallo allemaal,

    Ik heb tot nu toe nog maar weinig gedaan met de modelvliegsport, maar ik ben van plan om het binnenkort (als het wat warmer wordt) weer op te pakken.
    Zoals eerder geschreven ga ik naar Odoorn voor nog meer informatie en om lid te worden.

    Groeten Willie.
     
  19. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Zo zien we het graag.
    Iemand met het verstand op de juiste plaats.
    Johan.
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Weet je al welke stickmode in Odoorn wordt gebruikt? Dan kun/moet je daar al rekening mee houden tijdens bouwen en eventueel simulator-en.
     

Deel Deze Pagina