veerboot Dordrecht

De gasdrukregelaars zijn eigenbouw naar een algemeen bekend ontwerp.
Omdat er twee gescheiden branders zijn heb ik aan de intrede zijde van elke regelaar een afsluiter ingebouwd. Ook is er een bypass naaldventiel om de stoomdruk regeling toegevoegd om de minimale branderhoogte in te kunnen stellen.

Groeten Henry

Weer een beetje opgeschoten. De beide ketels zijn geïsoleerd en daarmee zijn de werkzaamheden die direct van invloed zijn op de afmetingen van de machineinstallatie afgesloten. Diverse kleinere zaken moeten nog gedaan worden maar ik wil nu graag wat aan het scheepsmodel zelf gaan doen.
De bokjes voor de roerservo's en de aansluitingen voor de roeren zijn geplaatst.
Ook is de aanzuigkast voor de montage van de ventilator gemaakt en provisorisch in de romp gemonteerd.
De "deksel" is op de pasrand van de romp opgebouwd zodat deze goed aansluit.
De foto's geven waarschijnlijk voldoende duidelijkheid.

Henry

full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Veel duidelijker zo Henry.
De isolatie ziet er ook weer strak uit hoor. Eigenlijk zonde dat je er straks zo weinig van terugziet. Ga je nog watertanks aanbrengen voor schone en vuile water?

Wiggie,

Tussen de ketels ligt een messing voedingwatertank.
Het condensaat wordt in de dwars geplaatste messing tank opgevangen.
Aan de beide korte zijden van deze tank is een verbinding gemaakt die in het rookgaskanaal uitkomt, deze eindigt op ca. 2/3 van de schoorsteenlengte.

Henry

full

Het is me helemaal duidelijk. Je had dat inderdaad al laten zien op eerdere foto's bedenk ik me. Laten we het luiheid van mijn kant noemen dat ik je de vraag heb gesteld.
De drukregelaar doet het overigens prima. Soms vergeet ik gewoon dat hij er tussen zit. Zo makkelijk werkt het.

Weer een stapje verder, het dek is gesloten en gelijk heeft de eerste passagier zich gemeld.

full
full

De vier dekhuizen en de beide lange zijwanden zijn in ruwbouw klaar en staan nog los op het autodek om de doorvoeringen van de schoorstenen en ventilatiekanalen in te meten.
Door de zeeg en de ronding van het dek was het nog veel werk om alles haaks en in lijn te krijgen, maar met behulp van een paar mallen is het toch aardig gelukt.

full
full
full

Hallo Henri,

Met bewondering kijk ik dit bouwverslag. Het wordt een model wat je zelden ziet. Ik moet wel zeggen dat het mooiste deel in de holte van het schip ligt.;)

Groeten Paul

Hartelijk dank voor alle positieve reacties.

Hawser,
Ook ik heb bij de keuze voor een houten dek en opbouw zo mijn bedenkingen gehad maar mede i.v.m. het totaal gewicht heb ik toch besloten deze bouwwijze te kiezen.
Aan de binnenzijde wordt alles met G4 lak behandeld om het intrekken van vocht tegen te gaan.
Verder wordt er zoveel mogelijk geïsoleerd, terwijl een ventilator voor de warmteafvoer zorgt.
Ik hoop dat dit voldoende is, we wachten af.

Henry

Back