Veerhaven 9 dolfijn 1:35

Ik heb op de zijkanten 1 laag zitten, even rustig uit laten harden. Volgens de verpakking is 12 tot 18 uur uitharden normaal. Morgen krijgen de zijkanten een 2e laag, en dan volgende week is de onderkant aan de beurt
 
Dag,

heb een foto gevonden v/d Veerhaven.Was op een beurs in Genk.
Was van een lid van een club.Had die boot gekocht van iemand.
Misschien heb je wat aan deze foto.
Grtjs,Marc.

866c91e14a920fc25fe1e7f6000a4e5d.jpg
 
Mooi model, hoop dat mijnes ook zover komt ...
De veerhaven 7 is in principe hetzelfde model als de 9 die ik bouw, herken alleen die dubbele brug niet zo. Ben eigenlijk wel benieuwd welke kleur rood voor dit model is gebruikt, ik heb alleen maar de sigma marine kleurnummers, en ik hoef geen 2 componentenlak op mn model.
 
Dag Ronk,

is helaas de enigste foto die ik toen genomen heb.Dat dacht ik toch.
Indien ik er nog moest vinden,zal ik ze hier posten.
Grtjs;Marc.
 
Als ik zo de kleuren zie dan zit er teveel oranje in het rood. Raad je aan om Veerhaven eens aan te schrijven voor een RAL nummer. Lukt dat niet dan wil ik de moeite doen om een kennis, die bij Veerhaven heeft gewerkt, te benaderen. Succes verder met jet lamineren. Heb je eventueel al een of meerder plaatjes? Gr. Klaas.
 
Lukt dat niet dan wil ik de moeite doen om een kennis, die bij Veerhaven heeft gewerkt, te benaderen.
Ja dat zou heel mooi zijn. Veerhaven heb ik al benaderd, die gaf alleen de sigma kleuren. Het lijkt me stug dat ze 2 componeten op de boeiing zetten, daar zullen ze toch een ral kleur voor moeten hebben.

Hier de plaatjes, in het donker wel van heel slechte kwaliteit
1673036433316590005401170487462.jpg
16730364716987642004579507461134.jpg
 
Je had van de zijkant de losse einden zo onder het vlak kunnen draperen. De volgende keren een stukje om de bocht meenemen. Anders heb je geen overlapping t.b.v. de sterkte. Leg de romp eventueel onder een hoek van 45°. Best kans dat ze bij Veerhaven 2 componentenverf gebruikten. Heb je die Sigma kleurnummers? Gr. Klaas.
 
Ik heb het zo gedaan omdat er tegels op de romp liggen om een beetje wrong wat er in zat nog proberen weg te halen, met alleen beplanking is dit niet gelukt. Met de onderkant overlap ik de kimmen wel iets. De kleurnummers zijn:
-6188 voor het rood
-6333 voor het rood onder de waterlijn (anti fouling?)
-5177 voor het lichtgrijs
-5198 voor het donkergrijs
De verfwinkel bij ons in het dorp kan hier wal ral kleuren van maken, of wat er het dichtste bij komt
 
Laatst bewerkt:
Ha die Rijk,
Ik heb je verslag hier gevonden en ff bijgelezen, das weer een heel project wat je hier aan het maken bent, mooi hoor :worship::worship:
Nog veel succes met deze schuit
 
Lege duwbakken verwaaien nogal, dus die zou ik vierkante kimmen geven. Bij de duwboot heeft dat, wegens haar korte lengte, niet zoveel effect. Hoe geprinte boegschroeven zich qua slijtage gedragen heb ik geen ervaring mee. Houd wel rekening met onderhoud van die dingen en bouw zo dat je er later nog bij kunt. En nu we toch in die hoek zitten; misschien is het een optie om voorloptig alleen de buizen, voorzien van deksels waar het aandrijvingsmechanisme komt, te plaatsen. Eigenlijk worden die boegschroeven alleen maar gebruikt als er in de dalvaart gestopt moet worden. In wezen is het voor de duwcombinatie dan een hekschroef.
Op schaal varend heb je die situaties niet. Of je moet op de Luntersche beek gaan varen. Geen idee eigenlijk of daar stroom loopt.
Wat voor koppelsysteem heb je in gedachte? Op afstand bedienbaar zou ik voor een soort trekstang met haak of nok kiezen. Die valt dan op het andere schip in een soort houder. Bos en Kalis had op sommige duwboten met zandbakken zo'n systeem. Daarmee voeren ze tussen IJmuiden en Amsterdam. Kijk maar of je iets met deze info kunt. Gr. Klaas.
Om het verwaaien met lege bakken op te vangen, heeft men in de voorste bakken een koproer ingebouwd.
 
Volgens mij hadden de oudere boten flankingroeren Mathieu en deze twee boegschroeven. Een en ander is een beetje onduidelijk. Stoompomp schreef dat ze geen straalbuizen had, maar op de foto van achteren zie ik de naam en 3 straalbuizen. Bij meerdere schepen heb je de zakkende plaat achter de schroeven, maar zo ik heb begrepen is dat om bij achteruitslaan te voorkomen dat de schroeven lucht happen. Complex bij die constructies. En met een gedeeltelijk afgesloten tunnel kun je ook niet te hard achteruit draaien. Zou interessant zijn om er tijdens een werfbeurt eens onder te kunnen kijken. Gr. Klaas.
De VH 9 heeft 3 straalbuizen, de plaat die naar beneden gaat i.v.m. lucht happen ( Benninkklep)bij achteruitdraaien had alleen de Kraaienberg ( ex L 17) van Smals, andere duwboten niet. Flankingroeren zijn vervangen door de kopschroef. En een constructie om het schroefwater naar beneden te drukken in de vooruit bestaat ook niet op die boten. In het echt vid ik Flankingroeren beter dan een kopschroef. Vaar zelf meer dan 25 jaar als schipper bij HGK op de Herkules boten.
 
Eerste 2 proefvaarten gedaan, bij de 2e proefvaart fikte 2 van 3 regelaars uit. Wat adviseren jullie voor regelaars nu? Moeten er 3 zijn en ik ben niet rijk...
 
Ronk, Enig idee waarom de regelaars zijn geneuveld? Welk merk en type regelaars gebruik je? Hebben de regelaars een BEC en hoe heb je die op de ontvanger aangesloten? In principe moet er van meerdere regelaars maar van één de BEC actief zijn. Bij de andere regelaars het rode draadje naar de ontvanger terug trekken en isoleren. Verder valt het me op dat de einden van de schroefaskokers niet afgesteund zijn. Waarschijnlijk gaat het eind met de schroef zwabberen waardoor er frictie ontstaat. In het slechtste geval raken de schroeven de romp. Heb goede ervaringen met CTI regelaars als die in de link. Laat de motor tot half gas wel een beetje piepen. Zet een 10A zekering tussen motor en regelaar. Succes ermee! Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/index.php/c...vaar-rijregelaar-15a-envelop/a-11629-10000298
 
Ik ben het eens met @k-k.
Slecht bij één regelaar de rode draad in de stekker laten zitten en de andere twee het contactje uit de stekker trekken.
Het contactje zit met een soort van weerhaakje in de stekker, weerhaakje net een klein schroevendraaiertje omlaagdrukken en contactje uitnemen.
Nu kun je het geheel ook weer herstellen.
Als regelaar < ESC, stel ik voor, ik gebruik deze ook in mijn schepen : Rc 160a/320a/480a Esc 380/540/775 Geborsteld Motor Snelheidsregelaar Dual Mode Regelaar Band Rem Voor 1:10 Auto Aas Boot - AliExpress
Let op bij het kiezen, dat je de juiste batterij stekker kies.
Als alternatief kun je ook bekijken, hier staat een schema bij : Waterdichte 1060 Rtr 60a Geborsteld Elektronische Snelheidsregelaar Esc Voor 1:10 1:12 Rc Boot Hsp Auto Rc Auto Axiale Scx10 Vs Quicrin - AliExpress
Succes.
 
Ronk, Enig idee waarom de regelaars zijn geneuveld? Welk merk en type regelaars gebruik je? Hebben de regelaars een BEC en hoe heb je die op de ontvanger aangesloten? In principe moet er van meerdere regelaars maar van één de BEC actief zijn. Bij de andere regelaars het rode draadje naar de ontvanger terug trekken en isoleren. Verder valt het me op dat de einden van de schroefaskokers niet afgesteund zijn. Waarschijnlijk gaat het eind met de schroef zwabberen waardoor er frictie ontstaat. In het slechtste geval raken de schroeven de romp. Heb goede ervaringen met CTI regelaars als die in de link. Laat de motor tot half gas wel een beetje piepen. Zet een 10A zekering tussen motor en regelaar. Succes ermee! Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/index.php/c...vaar-rijregelaar-15a-envelop/a-11629-10000298
deze regelaar was het. Kan die door 3 keer bec affikken? Had net gevaren en gaf op het droge nog een keer gas, dat was teveel. De schroefas word nog gesteund.
 
Ik ben het eens met @k-k.
Slecht bij één regelaar de rode draad in de stekker laten zitten en de andere twee het contactje uit de stekker trekken.
Het contactje zit met een soort van weerhaakje in de stekker, weerhaakje net een klein schroevendraaiertje omlaagdrukken en contactje uitnemen.
Nu kun je het geheel ook weer herstellen.
Als regelaar < ESC, stel ik voor, ik gebruik deze ook in mijn schepen : Rc 160a/320a/480a Esc 380/540/775 Geborsteld Motor Snelheidsregelaar Dual Mode Regelaar Band Rem Voor 1:10 Auto Aas Boot - AliExpress
Let op bij het kiezen, dat je de juiste batterij stekker kies.
Als alternatief kun je ook bekijken, hier staat een schema bij : Waterdichte 1060 Rtr 60a Geborsteld Elektronische Snelheidsregelaar Esc Voor 1:10 1:12 Rc Boot Hsp Auto Rc Auto Axiale Scx10 Vs Quicrin - AliExpress
Succes.
.heb nog een hele dus wou het eerst nog eens met de cti proberen. Het vaart wel heel leuk met 3 keer onafhankelijk.
 
Ronk, Vergeet niet om een zekering bij elke motor te zetten. Zie je kans om te testen of bij de defecte regelaars alleen de BEC of het regelgedeelte voor de motor kapot is. Trek bij de defecte regelaars eens het rode draadje naar de ontvanger terug (zoals Henk beschreef). Het zou best eens kunnen dat alleen de BEC overleden is en dat de rest het nog doet. En in wezen heb je maar een BEC nodig om de ontvanger en servo van stroom te voorzien. Hoop dat het allemaal lukt. In theorie zouden 3 dezelfde BEC's geen ruzie moeten maken, maar er wordt geadviseerd om er maar eentje te gebruiken. JE schrijft dat het deze regelaar was, maar zie geen plaatje of link. Gr. Klaas.
 
Back
Top