Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja dat zou heel mooi zijn. Veerhaven heb ik al benaderd, die gaf alleen de sigma kleuren. Het lijkt me stug dat ze 2 componeten op de boeiing zetten, daar zullen ze toch een ral kleur voor moeten hebben.Lukt dat niet dan wil ik de moeite doen om een kennis, die bij Veerhaven heeft gewerkt, te benaderen.
Om het verwaaien met lege bakken op te vangen, heeft men in de voorste bakken een koproer ingebouwd.Lege duwbakken verwaaien nogal, dus die zou ik vierkante kimmen geven. Bij de duwboot heeft dat, wegens haar korte lengte, niet zoveel effect. Hoe geprinte boegschroeven zich qua slijtage gedragen heb ik geen ervaring mee. Houd wel rekening met onderhoud van die dingen en bouw zo dat je er later nog bij kunt. En nu we toch in die hoek zitten; misschien is het een optie om voorloptig alleen de buizen, voorzien van deksels waar het aandrijvingsmechanisme komt, te plaatsen. Eigenlijk worden die boegschroeven alleen maar gebruikt als er in de dalvaart gestopt moet worden. In wezen is het voor de duwcombinatie dan een hekschroef.
Op schaal varend heb je die situaties niet. Of je moet op de Luntersche beek gaan varen. Geen idee eigenlijk of daar stroom loopt.
Wat voor koppelsysteem heb je in gedachte? Op afstand bedienbaar zou ik voor een soort trekstang met haak of nok kiezen. Die valt dan op het andere schip in een soort houder. Bos en Kalis had op sommige duwboten met zandbakken zo'n systeem. Daarmee voeren ze tussen IJmuiden en Amsterdam. Kijk maar of je iets met deze info kunt. Gr. Klaas.
De VH 9 heeft 3 straalbuizen, de plaat die naar beneden gaat i.v.m. lucht happen ( Benninkklep)bij achteruitdraaien had alleen de Kraaienberg ( ex L 17) van Smals, andere duwboten niet. Flankingroeren zijn vervangen door de kopschroef. En een constructie om het schroefwater naar beneden te drukken in de vooruit bestaat ook niet op die boten. In het echt vid ik Flankingroeren beter dan een kopschroef. Vaar zelf meer dan 25 jaar als schipper bij HGK op de Herkules boten.Volgens mij hadden de oudere boten flankingroeren Mathieu en deze twee boegschroeven. Een en ander is een beetje onduidelijk. Stoompomp schreef dat ze geen straalbuizen had, maar op de foto van achteren zie ik de naam en 3 straalbuizen. Bij meerdere schepen heb je de zakkende plaat achter de schroeven, maar zo ik heb begrepen is dat om bij achteruitslaan te voorkomen dat de schroeven lucht happen. Complex bij die constructies. En met een gedeeltelijk afgesloten tunnel kun je ook niet te hard achteruit draaien. Zou interessant zijn om er tijdens een werfbeurt eens onder te kunnen kijken. Gr. Klaas.
deze regelaar was het. Kan die door 3 keer bec affikken? Had net gevaren en gaf op het droge nog een keer gas, dat was teveel. De schroefas word nog gesteund.Ronk, Enig idee waarom de regelaars zijn geneuveld? Welk merk en type regelaars gebruik je? Hebben de regelaars een BEC en hoe heb je die op de ontvanger aangesloten? In principe moet er van meerdere regelaars maar van één de BEC actief zijn. Bij de andere regelaars het rode draadje naar de ontvanger terug trekken en isoleren. Verder valt het me op dat de einden van de schroefaskokers niet afgesteund zijn. Waarschijnlijk gaat het eind met de schroef zwabberen waardoor er frictie ontstaat. In het slechtste geval raken de schroeven de romp. Heb goede ervaringen met CTI regelaars als die in de link. Laat de motor tot half gas wel een beetje piepen. Zet een 10A zekering tussen motor en regelaar. Succes ermee! Gr. Klaas.
https://www.rc-point.nl/index.php/c...vaar-rijregelaar-15a-envelop/a-11629-10000298
.heb nog een hele dus wou het eerst nog eens met de cti proberen. Het vaart wel heel leuk met 3 keer onafhankelijk.Ik ben het eens met @k-k.
Slecht bij één regelaar de rode draad in de stekker laten zitten en de andere twee het contactje uit de stekker trekken.
Het contactje zit met een soort van weerhaakje in de stekker, weerhaakje net een klein schroevendraaiertje omlaagdrukken en contactje uitnemen.
Nu kun je het geheel ook weer herstellen.
Als regelaar < ESC, stel ik voor, ik gebruik deze ook in mijn schepen : Rc 160a/320a/480a Esc 380/540/775 Geborsteld Motor Snelheidsregelaar Dual Mode Regelaar Band Rem Voor 1:10 Auto Aas Boot - AliExpress
Let op bij het kiezen, dat je de juiste batterij stekker kies.
Als alternatief kun je ook bekijken, hier staat een schema bij : Waterdichte 1060 Rtr 60a Geborsteld Elektronische Snelheidsregelaar Esc Voor 1:10 1:12 Rc Boot Hsp Auto Rc Auto Axiale Scx10 Vs Quicrin - AliExpress
Succes.