Veerhaven 9 dolfijn 1:35

Mooi werk, ik vraag me wel af of je binnen die spanten nog veel plaats gaat hebben om van alles in te bouwen want ze nemen zo op het eerste gezicht wel wat plaats in, nu ik vind het schitterend dus van af nu volg ik deze !!!
 
Ronk, Jan heeft daar wel een goed argument. Misschien valt het mee met de ruimte tussen de spanten en kijk of je de gaten voor de schroefassen er al in hebt en zo niet hoe je die nog kunt maken. Als je de boot een paar lagen epoxy met keperweefsel geeft, dan kunnen er wel een paar spanten uit om ruimte te maken. Desnoods zet je er later voor de stevigheid een paar langsspanten tussen. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Ronk, Jan heeft daar wel een goed argument. Misschien valt het mee met de ruimte tussen de spanten en kijk of je de gaten voor de schroefassen er al in hebt en zo niet hoe je die nog kunt maken. Als je de boot een paar lagen epoxy met keperweefsel geeft, dan kunnen er wel een paar spanten uit om ruimte te maken. Desnoods zet je er later voor de stevigheid een paar langsspanten tussen. Succes ermee! Gr. Klaas.
Mooi werk, ik vraag me wel af of je binnen die spanten nog veel plaats gaat hebben om van alles in te bouwen want ze nemen zo op het eerste gezicht wel wat plaats in, nu ik vind het schitterend dus van af nu volg ik deze !!!

Ja de gaten voor de schroefassen zitten er al in, en de motors die ik heb (krick vertragingsmotor 6 op 1) past precies tussen een spant. Daarvoor heb ik wel een schroefas van 27 cm voor moeten bestellen. Dat weefsel had ik ook al bedacht, heb daar alleen geen ervaring mee
 
Laatst bewerkt:
Je moet eens vragen aan kenners zoals klaas en andere die in hout bouwen sommige werken ook met 4G om alles dicht te maken, dit is in feite een 2 componenten vernis die je volgens mij makkelijk kan aanbrengen en er keper weefsel kan in vermengen, natuurlijk kan je dan ook gewoon Epoxi gebruiken of Polyester, allemaal mogelijk.
Ik maak het tegenwoordig gewoon op een 3d printer omdat dit eigenlijk goedkoper (veel goedkoper) is en vooral niet zo stinkt en geen rotzooi geeft maar het heeft ook zo zijn negatieve dingen hoor.
Nu goede raad post veel foto's dat is buiten leuk ook handig om alle bouwers hier een goed inzicht over je bouw te geven en soms krijg je echt goede tips en oplossingen mee.
Ik heb wel het gevoel dat de superbouwers hier wat verdwenen zijn maar wie weet kijken ze wel in stilte mee, alleszins ik probeer altijd te helpen waar mogelijk... nog eens naar je romp gekeken, en inderdaad een makkelijke boot heb je niet gekozen! Maar je gaat zo veel plezier hebben van deze bouw!
 
Je moet eens vragen aan kenners zoals klaas en andere die in hout bouwen sommige werken ook met 4G om alles dicht te maken, dit is in feite een 2 componenten vernis die je volgens mij makkelijk kan aanbrengen en er keper weefsel kan in vermengen, natuurlijk kan je dan ook gewoon Epoxi gebruiken of Polyester, allemaal mogelijk.
Ik maak het tegenwoordig gewoon op een 3d printer omdat dit eigenlijk goedkoper (veel goedkoper) is en vooral niet zo stinkt en geen rotzooi geeft maar het heeft ook zo zijn negatieve dingen hoor.
Nu goede raad post veel foto's dat is buiten leuk ook handig om alle bouwers hier een goed inzicht over je bouw te geven en soms krijg je echt goede tips en oplossingen mee.
Ik heb wel het gevoel dat de superbouwers hier wat verdwenen zijn maar wie weet kijken ze wel in stilte mee, alleszins ik probeer altijd te helpen waar mogelijk... nog eens naar je romp gekeken, en inderdaad een makkelijke boot heb je niet gekozen! Maar je gaat zo veel plezier hebben van deze bouw!

4g heb ik al wel ervaring mee, dat is sowieso ook handig tegen rot. Wat de superbouwers betreft, u maakt anders wel superschepen

Voor het werken met epoxy heb ik veel advies gehad van Forumleden. Wat dat betreft heeft het bouwverslag wel vruchten afgeworpen. Er ontstaat een leuke wisselwerking. Kijk maar of je er iets uit kunt halen. zie link. De laag plastic, die ik op de mal had geplakt, kun je weglaten. Gr. Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
Eens in verdiepen, opzich heb ik nog wel even tijd nodig om de romp dicht te maken, maar als ik er inderdaad spanten uit wil halen moet ik wel weten hoe ik een stevige romp krijg
 
Ronk, Lees het verslag eens op je gemak door. Door alle reacties en mijn eigen antwoorden daarop zit er wel wat ruis op, maar dat moet je maar voor lief nemen. G4 is prima spul om iets waterbestendig te maken, maar erg veel sterkte voegt het niet toe. Epoxy op zich is ook niet sterk, maar in combinatie met keperweefsel is het supersterk. Daarna kun je gerust de helft van de spanten uit de romp verwijderen. Even kritisch kijken welke je nog kunt gebruiken voor bevestiging vaan apparatuur. Het maakt de romp bestand tegen puntbelasting. Dus stoten of een aanvaring geeft hooguit een beetje verfschade. Een behandeling met epoxy etc. lijkt omslachtiger dan het is. Ga niet plamuren eer je epoxy opbrengt. Het liefst gelijk op het hout, dan krijg je een veel betere hechting. Heb nog steeds spijt dat ik mijn tankertje (avatar) niet gelijk met mijn coastertje in de epoxy heb gezet. Nu is de oude dame met haar balsa-romp erg kwetsbaar. Maar goed, ze is nu 60 jaar oud en zal die paar jaar dat ik er nog mee vaar wel uithouden. Succes verder. Gr. Klaas.
 
Was van plan om lekker aan mn Cadillac te gaan sleutelen in de vakantie, maar dat is door de regen verandert in beplanken van de veerhaven, dir ik daarvoor mee naar huis had genomen. En de romp zit nu dicht.
IMG_20230104_140138.jpg
IMG_20230104_140051.jpg
IMG_20230104_140117.jpg
IMG_20230104_135948.jpg
IMG_20230104_140033.jpg
IMG_20230104_135837.jpg

De bakboords zij heb ik al geschuurd, de rest moet nog geschuurd en kiervrij gemaakt worden.
 
Ronk, Lees het verslag eens op je gemak door. Door alle reacties en mijn eigen antwoorden daarop zit er wel wat ruis op, maar dat moet je maar voor lief nemen. G4 is prima spul om iets waterbestendig te maken, maar erg veel sterkte voegt het niet toe. Epoxy op zich is ook niet sterk, maar in combinatie met keperweefsel is het supersterk. Daarna kun je gerust de helft van de spanten uit de romp verwijderen. Even kritisch kijken welke je nog kunt gebruiken voor bevestiging vaan apparatuur. Het maakt de romp bestand tegen puntbelasting. Dus stoten of een aanvaring geeft hooguit een beetje verfschade. Een behandeling met epoxy etc. lijkt omslachtiger dan het is. Ga niet plamuren eer je epoxy opbrengt. Het liefst gelijk op het hout, dan krijg je een veel betere hechting. Heb nog steeds spijt dat ik mijn tankertje (avatar) niet gelijk met mijn coastertje in de epoxy heb gezet. Nu is de oude dame met haar balsa-romp erg kwetsbaar. Maar goed, ze is nu 60 jaar oud en zal die paar jaar dat ik er nog mee vaar wel uithouden. Succes verder. Gr. Klaas.
Bij het maken van de spanten heb ik geen rekening gehouden met de dikte van de huid, daarom is alles 2 mm dikker. Als daar nog eens een paar mm bij komt gaan de tunnels wel heel erg afwijken. Opzich is de romp nu al vrij stevig, denk dus dat ik m alleen in de g4 smeer
 
Kijk maar wat je doet Ronk. Bij mij resulteerden 3 lagen 80-grams keperweefsel met epoxy in een 1 mm dikke laag. Geen idee hoeveel speling je hebt onder de boot. Je zou ook één laagje weefsel kunnen nemen onder het vlak en twee of drie op de verticale delen. Op bovenstaande foto zie ik tussen achtersteven en zijkant een kwetsbaar stuk(je). Met G4 maak je het hout wel waterbestendig, maar je voegt geen sterkte toe. Ben bang dat je daar op termijn problemen krijgt. In wezen moet je zelf bepalen hoe en waarom je het doet. Vaak komt het neer op een compromis en als het niet (te veel) opvalt hebben de meeste er geen erg in. Voornaamste is dat het voor jouw doen een leuke boot wordt, die lekker vaart. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Ronk, Als je met tunnels de straalbuizen bedoelt kun je dat probleem omzeilen door de straalbuizen van een stukje metalen of kunststof pijp te maken. Die kun je deels in de huid laten verzinken. De tunnels woden gevormd door de welvingen in het vlak, waardoor je grotere schroeven kunt gebruiken en het water beter aanstroomt zonder dat er lucht wordt aangezogen. Gr. Klaas.
 
Als ik je romp bekijk, volstaat volgens mij 1 laagje epoxy met keperdoek. Als je de lichtste neemt kom je op 2/10 mm uit dat gaat geen belemmering zijn voor de schroeven denk ik.
Je hoeft voor de stevigheid geen extra epoxy toe te voegen, enkel om het geheel waterdicht te maken. En zoals klaas reeds schreef G4 maakt enkel je houd watervast maar dicht niet echt de kieren. Epoxy zonder doek doet dit wel maar kan door een aanvaring of werking van je houten romp in de zon haarscheurtjes gaan vormen met alle nadelige gevolgen er aan verbonden.
Dus.... laagje epoxy aanbrengen, hierin een dun keperdoekje tamponeren en als het geheel bijna uitgehard is ( als kouwgom aanvoelt ) met een verfrollertje nog een extra laag aanbrengen waar je een glad opp wil bekomen ( dit laatste laagje is enkel om schuurwerk achteraf wat te verminderen.)
veel succes
 
In klaas verslag lees ik dat hij zn romp in 2 keer heeft gedaan. Ben eigenlijk benieuwd of ik dat ook kan. Zit zelf te denken om eerst het vlak te doen, en dan de zijen, om en om
 
Ronk, Lees nog even mijn verslag na. Het lijkt dat ik het 2 x heb gedaan, maar in werkelijkheid was het 3 x. In wezen kan er veel. Goed opgesteld moet je de gehele romp in één keer kunnen doen. Hoog genoeg opstellen opdat restant keperweefsel vrij afhangt. Dan wordt het niet van de romp weggedrukt. In wezen is het model van de romp niet zo complex. Alleen even kijken hoe je het weefsel knipt, rekening houdend met hoeveel lagen je op wilt brengen en waar je de overlappingen (zo die nodig zijn) wilt hebben. Hangt van de breedte van je weefsel af. Bij mij was het gemakkelijk. Weefsel 1 meter breed. De romp 15 hoog en 15 breed. Dus 15 + 15 + 15 + 5 cm overlengte werden stroken van 50 cm breed. Romp ingestreken met epoxy en daaroverheen het weefsel gedrapeerd.. Daarna tamponeren en kijken of het weefsel doorzichtig wordt. De eerste keer ging het mis bij de voorsteven, dus ingeknipt, wat resulteert in een overlap. Die schuur je later gemakkelijk weg. De tweede laag ging zonder inknippen. Een kwestie van op de juiste manier te tamponeren. Je staat versteld hoeveel ruimte je hebt om het doek in de epoxy te vleien. Toen ik voor de derde keer wilde opbrengen ging het mis. Had een nacht uit staan harden en na het schuren nam ik de romp af met aceton. Waarschijnlijk te snel eroverheen met epoxy, waardoor er een effect ontstond als met verf over siliconenkit. Is allemaal na te lezen in mijn verslag. Knip het weefsel eventueel bij de hoeken in. Krijg je wel een dubbeling, maar ook extra sterkte. En waar te dik schuur j het weg.
Durf je alles niet in één keer te doen, doe het dan in 2 of 3 keer. Het halve vlak met één zijde en kop en daarna de andere helft van het vlak, de andere zijkant met de kont. Bedenk iets wat voor jou is te overzien en werkbaar. En, een beetje plankenkoorts hoort erbij. Ook bij mij gaf het spanning. Achteraf dacht ik: Was dat het nou? Maar dat is altijd van achteren bezien. Dus neem je tijd, bedenk een methode, leg alles klaar, controleer het nog een keer, maak je epoxy aan en dan gaan! Gr. Klaas.
 
Bedankt, als ik de spullen binnen heb ga ik aan de gang, keper weefsel 160 grams en 2 componenten epoxyhars
 
Met dat160 grams doek heb je denk ik aan één laag genoeg. Eventueel hoeken inknippen. Kijk maar hoe het valt. Gr. Klaas
 
hoe lichter het doek hoe beter het drapeert over de hoeken , bij scherpere hoeken dus beter 2 dunne lagen dan 1 dikkere
 
Back
Top