Veiligheid (fail safe bij pcm ontvangers)

Gisteren, zaterdag 13 mei op het nieuws: Twee mensen overleden en vier zwaar gewonden bij een neerstortend modelvliegtuig bij een modelvliegshow in Hongarije. Moet er niet aan denken dat dit ons overkomt in Nederland.
Veel piloten vliegen met pcm ontvangers en hebben fail safe (standaard bij pcm ontvangers) niet geprogrammeerd.
Wat houdt dat in. Als je fail safe niet hebt geprogrammeerd, worden de laatste servo standen vastgehouden, als fail safe wordt ingeschakeld. Dit kan inhouden, dat een model volgas ongecontroleerd wegvliegt zonder dat je daar wat aan kunt doen.
Ikzelf ben een groot voorstander van het programmeren van de fail safe en dan in ieder geval zodanig dat het gas gedrosseld wordt naar stationair of uit, wanneer fail safe ingeschakeld wordt.
Je voorkomt daarmee dat een modelvliegtuig of helikopter ongecontroleerd wegvliegt met meer of volgas vermogen.
Het kan je een model kosten, maar in ieder geval wordt letsel of schade aan anderen beperkt.
Denk er eens over na en ik hoop dat je daarna zegt......, je hebt gelijk.
Ik progammeer mijn fail safe zodanig dat de motor stationair gaat draaien of uitgeschakeld wordt wanneer fail safe wordt ingeschakeld.
Dit zelfde kun je ook doen bij een batterij fail safe, als je daar de geschikte apparatuur voor hebt.

Groetjes en many happy landings,

Frits van Laar
KNVvL, afdeling modelvliegsport, sectie RC Helikopters

frits
ik deel dit idee met je.
ook zou ik het iets vinden voor de knvvl als regel in de BVR.
dat als je pcm gebruikt de boel het beste uit kan worden gezet zo dat er de prop rotor sneller stil staat of meteen stil staat als fail save in gaat. niet alleen beter voor de veiligheid maar ook voor de motor's

fail-save....

heb net op een duits forum gelezen (piloot=duitser), dat het neerstorten waarschijnlijk juist komt door de failsave....

piloot word dood door schuld oid ten laste gelegd, en zit nu vast op het bureau.

ja han
maar dat de fail save niet geprogrameerd is dat word er niet bij verteld.
fail save staat niet voor model redden maar staat voor veilig falen.
dat betekend dus dat het minst erge word gekozen

Han Veldhuis zei:
heb net op een duits forum gelezen (piloot=duitser), dat het neerstorten waarschijnlijk juist komt door de failsave....
Dat is natuurlijk baarlijke nonsens. Men moet oorzaak en gevolg natuurlijk niet met elkaar verwarren. Dat is net zoiets als beweren, dat de auto doorslipte omdat de ABS in werking trad.

Uiteraard is het bij alle PCM-, IPD-, Berg-, HRS- en MPD-ontvangers (en typen, die ik nog vergeet) raadzaam de failsafe te programmeren met gas-dicht of stationair. Het is een kleine moeite om dit te doen en het verbaast mij dan ook, dat dit meestal achterwege wordt gelaten.

De bewering, dat dit je een model kan kosten is onjuist. Het kan wel de schade beperken. Bij de meeste merken treedt de fail-safe in werking als er gedurende 0,3 à 0,5 sec. geen geldig signaal (of een deel daarvan) wordt ontvangen. Tot aan deze tijd wordt de hold-mode aangehouden en als er geen fail safe is geprogrammeerd wordt deze voortgezet. Zodra er weer een geldig signaal of zelfs een flard daarvan wordt ontvangen geeft de ontvanger de nieuwe servo-posities weer door. Afhankelijk van het pcm-systeem kan dit max 0,02 sec. duren. Zoiets als een fail safe lock is dus een verzinsel: als de storing vermindert of verdwijnt is de fail safe onmiddellijk buiten werking.

De fail safe is super !!!! Behalve als bijvoorbeeld je ontvangeraccu de geest geeft !! dan werkt niks meer !!

Inderdaad Eddie,en als je kristal het begeeft in de ontvanger dan werkt Fail-save ook niet(vraag me niet hoe ik dat weet :| )

Maar buiten dat vind ik het goed dat men er weer aan herinnert word om de failsave wel in te stellen,ik stel het zelf ook altijd zo in dat de gas naar stationair gaat.

Je moet wel effuh goed lezen marco !!!
Niet vergeten , maar hij had t idee dat t wel even kon zonder !!!
Laksigheid en een beetje dom natuurlijk , maar gelukkig geeft ie dat ook zelf toe !!
Je zou de mensen die niet eens weten dat een fail safe op een PCM systeem zit de kost moeten geven !!
Read the focking manual is het toch ???

Voor heli's kan ik niet spreken, persoonlijk vind ik dat fail-save een vals gevoel van veiligheid geeft. Ik ben absoluut geen voorstander van fail-save en ben zelf geen voorstander van PCM met failsafe. Ik vlieg dus met FM/PPM ontvangers. Liever een slecht signaal dat doorkomt dan geen signaal. Ik heb eerlijkgezegd al meer miserie gezien met zo'n failsave dan zonder, net zoals ik al evenveel modellen op pcm als fm in de grond heb zien gaan.
Wat er in Hongarije juist gebeurd is weet ik niet, als het zo te lezen 2 zenders op dezelfde frequentie zijn, dan helpt geen enkel systeem hiertegen.

Als je kunt kiezen tussen ongecontroleerd crashen(met ppm)waarbij de motor mischien wel volgas draait,of met PCM ,waarbij je bv de gas stationair laat draaien of helemaal uit laat gaan,en de andere functies bv naar neutraal,dan kies ik toch wel voor de PCM ...

ik mijn heli's programmeer ik de failsafe bewust op een verminderd vermogen maar lang niet uit. De heli kan nog vliegen met dat vermogen. Ik heb in de kleine heli al eens storing gehad waarbij de ontvanger in hold ging, heel even. Als hij toen uit ging was hij niet meer te redden, nu nog net.

Ik weet dat dit niet veilig is maar doe het toch zo. In een vliegtuig kan de motor makkelijk uit, die krijg je veel makkelijker zonder motor aan de grond. Mijn heli's liever niet zonder draaiende motor in de lucht..... dan valt er veel minder te redden na een storing.

Marcel zei:
Als je kunt kiezen tussen ongecontroleerd crashen(met ppm)waarbij de motor mischien wel volgas draait,of met PCM ,waarbij je bv de gas stationair laat draaien of helemaal uit laat gaan,en de andere functies bv naar neutraal,dan kies ik toch wel voor de PCM ...
100% mee akkoord, maar ik heb in praktijk al gezien dat dit een mooie theorie is die helaas niet blijkt te werken.
Nogmaals, ik spreek me niet uit over heli's, daar heb ik geen ervaring mee

Met een T-Rex indoor willen vliegen en ook de failsafe liever op behoud van heli programmeren dan op gas uit/verminderen van letselschade???
Verstand komt met de jaren....;)

eddie ik had het goed gelezen.
hoe je het ook om schrijft hij had het vergeten als nummer 1 van de dingen te doen te zetten. daar voor is die dus nu gestraft wel zonde van de heli daar niet van.

Hi Herman,

Fijn om te horen dat je de fail-safe omprogrammeert als je indoor gaat vliegen met je T-Rex.
Ik wilde je alleen maar even aan het denken zetten ;)

Peter

Back