Veiligheid in het vliegen met RC helis

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Daviddutch, 14 jul 2013.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    wtf...

    maatje 700 zitten we allemaal wel eens aan te denken als we veiligheid verdedigen..
    en meestal denk je ook wel eens aan wat er zou kunnen gebeuren..

    Maar dat dit gebeurt?
    niet verwacht..
    nu weten we ook niet of het de jongen zijn eigen schuld was (waarschijnlijk toch te dichtbij gezeten/even controle verloren..), kan ook een mechanisch defect zijn, maar de familie heeft het er maar mooi mee te doen..
     
  2. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    gruwelijk bericht, bah ..... ja, het blijft opletten. Reden te meer om er weer eens bij stil te staan. Dit kan iedereen overkomen ......

    gr
    Bas
     
  3. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Tip van een 700-size rotorblad gaat ongeveer 156 m/s bij 2000rpm. Bladen zijn 180 gram per stuk met het zwaartepunt iets meer naar buiten gericht. Dan heb je echt een enorme hoeveelheid energie. Helemaal als je de blade grips muurvast heb zitten en het blad niet kan knikken. Dan komt de energie van het andere blad er ook nog eens bij.

    Een kogel met het gewicht van een paar gram gaat ongeveer 400 m/s. De ravage van een rotorblad wil ik niet zien, laat staan meemaken.

    Echt heel triest en verdrietig wat er gebeurt is. Ik hoop alleen niet dat de politiek in Nederland zich met veiligheidseisen op het veld gaat bemoeien........
     
  4. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
  5. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Ook in NL nieuws als Jongen onthoofd door modelheli - NOS Nieuws, Modelhelikopter doodt eigenaar | Spitsnieuws en wat nu.nl er van maakt.. "De jongeman bestuurde het helikoptertje zelf met een afstandsbediening. "
    Als dit 'm inderdaad is toch iemand die goed kon vliegen:

    Maarja bijvoorbeeld op weg van je werk naar huis kan je ook iets overkomen.. (zoek op Google Nieuws bv eens op motorrijder of verkeersongeval)
    Eigenlijk vind ik dit veel ernstiger:
    "In het Kempense Heist Op Den Berg kwam vanmiddag een 13 jarig kindje om het leven bij een zwaar ongeval.

    Het tragische ongeval gebeurde vanmiddag rond 15.30 op amper 100 meter van de schoolpoort.

    Het is al het vierde zware verkeersongeval met kinderen deze week bij de start van het nieuwe schooljaar. In Leuven raakte afgelopen dinsdag een jonge fietser uit Bertem zwaargewond. Ook in Lier vond er een zwaar verkeersongeval plaats met een fietser die op weg was naar school. In Meise werd een tiener gegrepen door een bestelwagen... "
    Toch mag je als haastige of niet goed oplettende automobilist gewoon de weg op.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. MMirage

    MMirage

    Lid geworden:
    1 aug 2009
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Amsterdam
    Sneu voor de kerel in kwestie is een understatement maar persoonlijk vind ik het redelijk wonderbaarlijk dat het niet VEEEEEEEEL vaker gebeurt. Bij de (10)duizenden 3D filmpjes op youtube met alles vanaf 450-size zit buitengewoon veel materiaal waar echt nog maar erg weinig marge is om iets dergelijks te voorkomen.
    En wat is er dan nog nodig voor een slice van een blade? Rx glitch?, materiaal failure?, afgeleid door iets of iemand?, verblind door de zon? Kortom, NIKS !

    Was laatste zelf aan het knallen met een redelijk onschuldig klein en licht EDFje toen er plotseling een hele dikke bromvlieg vlak onder m'n zonnebril kroop, schrok me echt helemaal de t.....! Met een heli (vlakbij ) was het gegarandeerd loss of control geweest. Zijn van die stomme dingetjes....
     
  7. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Quote uit de Washington post..

    Pirozek's death, Hanson said, likely is only the second ever caused by a remote control helicopter in the United States. He said some years ago an instructor in Texas was killed by a remote control helicopter after the student he was teaching lost control of it.

    Hoe naar dit ongeluk ook is het komt echt zelden voor dus.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    jup... Maar hoeveel benen/armen en andere dingen zijn er niet licht aangepast na een "probleempje"met een heli?
    hoeveel vliegtuigmensen hebben handen met littekens van een prop?

    Het gaat vaker mis dan je denkt.. Alleen vliegen ze meestal niet tegen erg noodzakelijke lichaamsdelen.
    Het hele 3d verhaal is altijd al wat bijzonder, we vertellen de beginners ver weg te vliegen ivm gevaar. ong 5 tot 10 x de rotordiameter als leidraad.
    en 3d vliegers zie je erg vaak binnen die zone snoeihard heen en weer gaan.

    nu hebben zij doorgaans hun spullen wel in orde, maar 1 linkje los en hij kan makkelijk in je schoot springen.

    Feit dat het zo weinig echt heftig mis gaat, getuigt naar mijn mening van het feit dat helivliegers doorgaans goed en gepast met het materiaal omgaan, veiligheidstechnisch
     
  9. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Blijkbaar. En dat zal komen omdat je niet zomaar met een 700 wegvliegt. In het traject ernaartoe leer je veel. Lijstje dodelijke ongevallen met een RC helicopter.

    2003 Houston, VS
    2005 Zuid Korea
    2008 Braziliƫ
    2013 Zwitserland
     
  10. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.872
    Locatie:
    Nijmegen
    zonder de moraalridder te willen uithangen : het verbaast mij eigenlijk dat er tijdens onze heli wedstrijden in NL geen veiligheidsnet tussen jury en heli's zit. Het is godzijdank nog nooit mis gegaan maar aan de andere kant is voorkomen beter dan genezen natuurlijk .... misschien iets om over na te denken ....

    gr
    Bas
     
  11. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Dat verbaasd mij ook. Ook bij de IRCA filmpjes zag ik nauwelijks tot geen netten.
     
  12. Tecto

    Tecto

    Lid geworden:
    11 jul 2013
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Gouda
    De harde waarheid is dat overal waar gestunt wordt, de risico's vele malen groter zijn dan bij normaal gebruik. Dit geldt niet alleen voor helikopters.

    Het is bij sommige mensen eigen dat ze de uiterste grens zoeken en voor ze het beseffen zijn ze een stap te ver of geven ze alles in handen van de techniek. Ondanks alle kundigheid kan techniek falen en materiaal stuk gaan. Soms heeft een klein mankement of moment van onachtzaamheid grote gevolgen.

    Het is en blijft in en in triest als het weer eens mis gaat.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    zijsprongetje: kijk s naar rally...

    mensen staan een meter naast het parcour, ook in de bochten en bij jumps etc.
    Het mag eigenlijk een wonder heten dat het daar niet vaker mis gaat.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    2013 Maleisie
    Baby dies after radio-controlled helicopter goes rogue at event - Nation | The Star Online

    En tussen/boven vlieger/helper en heli Bas? En/of een helm?

    Ik ben gestopt met helpen (starter en pylonjury) met pylonrace-wedstrijden omdat er geen veiligheidsnetten meer onder de pylons waren.
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2013
  15. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Yup en de twee recente en fatale ongevallen voor de piloot waren immers met 700 formaat heli's. Zelf lijkt een 700 me wel gaaf maar vooral vanwege de kosten heb ik er geen en veiligheid is wel tweede argument.

    Ik ben in de tijd dat ik met de hobby bezig ben verschillende berichten tegengekomen over verwondingen met kleinere heli's als een 450 maar geen daarvan met fatale gevolgen. Het lijkt wel meer voor te komen door beginnersfouten (herkenbaar en goed dat ik die met een 450 maakte) of omdat je dus niet zo ver bij je vandaan kan vliegen.

    Je kan ook veel geluk hebben zoals de man die hier z'n verhaal doet Man vs. Machine - HeliFreak
     
  16. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ook een 700..
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En kleinere heli's kunnen je, minstens, het licht uit ogen slaan.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2013
  18. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
  19. Tecto

    Tecto

    Lid geworden:
    11 jul 2013
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Gouda
    Door dit bericht op YouTube wat filmpjes bekeken met gelijkwaardige helikopters. Ook van de jongen die slachtoffer is van dit ongeval, en van andere y tubers waar hij op was/is geabonneerd

    Kippenvel bij het aanschouwen van de capriolen die er worden uitgehaald en soms is de afstand van helikopter - piloot nog geen drie meter. Stunts dat er op zijn kop onder een hoogte van hooguit 50cm onder een dranghek word gevlogen. Tja dan vraag je je af als het mis gaat en de stukken in het rond vliegen wat de gevolgen kunnen zijn. In dit geval missie geslaagd en luid gelach en gejuich. Als het mis gaat dan is het huilen met de wolven in het bos.

    Sorry maar vind het waanzin ten top en gebrek aan..... om met propellers met een spanwijdte van 150 cm -soms nog meer - bij hoog toerental dergelijke capriolen te doen en zulke afstanden te hanteren.

    Wil benadrukken geen conclusies te trekken over dit tragisch ongeval en hoe of wat, verre van dat.

    Ben alleen geschrokken van de filmpjes die er legio te vinden zijn. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat sommige zich daardoor laten inspireren.
     
  20. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    dit verbaast mij ook al een tijd. Op wedstrijden is het risico extra groot, want de machines worden tot (en soms over) het uiterste gebruikt. Ook is de piloot op de top van zijn kunnen bezig en is de kans dat hij een fout maakt groter dan wanneer hij rustig aan het vliegen is.
     

Deel Deze Pagina