VELOX MAIDEN met SUCCES!!!!!!

Koenieboy zei:
Afgelopen zondag heb ik nog eens gevlogen met de velox van Sandor op een Flyin in Brugge

hier het filmpje van de tweede vlucht: Koen Achten jr Velox Brugge

De flameout was niet gepland :) , bij de landing had ik me verkeken op de snelheid die de velox nog had...

Super gevlogen
zit een lekkere snelheid in :lol:
veld was ook wel erg kort volgens mij?
gebruik jij een beetje flaps met de start of is dat niet nodig

gr maikel

Bij de start is het niet nodig. Bij een normale landing :D gewoon full flaps en de voorgeschreven up bijmixen. Dan kan ie heel traag binnenkomen (zie filmpje op Sandor z'n homepage).

Ja, irritant hè? Ik denk ook wel eens ergens van verschoond te zijn, en dan zie ik die ellende ook ineens weer voorbij komen.

Groeten Urlien. :!:

Urlien zei:
Ja, irritant hè? Ik denk ook wel eens ergens van verschoond te zijn, en dan zie ik die ellende ook ineens weer voorbij komen.

Groeten Urlien. :!:

ja maar dat is maar 1 keer per maand :D :D :D :Fade-color

s33.gif

De Velox heeft z'n maiden gehad

Ik moet wel zeggen dit is de meest bizare maiden die ik ooit in mijn vlieg tijd heb gehad :?

vroeg op het veld om hem met mijn vliegmaatje in te vliegen.
Weer was super , briesje strak blauwe hemel.
Tanken en gaan !!!!!!!!
Nou daar begon het :oops:
Gelukkig geen last van zenuwen of i.d.
De motor op volle toeren en rollen maar.
Bij het lostrekken ging het toestel gelijk op 90 graden staan met zijn neus recht op .
Ik dacht wooooow down geven 8O 8O 8O
op dat moment dacht ik dat ik te veel up had gegeven in de start.
nadat ik hem weer recht kreeg (dat lukte alleen met vol down) deed ik mijn knuppel weer laten vieren om voorwaardse snelheid te krijgen .
Nadat ik mijn knuppel liet vieren ging hij gelijk weer op zijn staart staan.
geloof het of niet hij hoeverde gewoon :lol: ( zag er wel gaaf uit maar niet de bedoeling)
ik dacht "okee afgeschreven kist , niet te vliegen ,recht leggen en dichtbij crashen ( hoef je niet zo ver te rennen met de blusser)
ik had hem weer recht met vol down en heb toen de motor dicht getrokken uit uit gezet.
de motor liep nog volgas en bij het aftoeren ging hij als een hairier met nog vol down richting aarde.
Grote plof :evil:
De retracts stonden nog uit.
hij kwam vlak op zijn wielen terecht van zeker 10 mteter hoogte.
ok denk je ,motor ondertussen uitgezet, kijk maar eens wat er nog van over is :?
bij aankomst bij het toestel was ik zeer verbaast :|

schade: alleen het schotje waar het retract plankje in gemonteerd zit gebroken.
waardoor de neuspoot naar binnen was geschoten en de electronica plank ontzet heeft
verder niks te zien.
de hoofdpoten en de bevestiging totaal geen schade, echt ongelovelijk
geen kraken in de kist.

even op een rijtje;
de kist kwa kwalitijd super sterk een 10 plus
retracts beter bestaat niet 10 plus

even serieus nou. :D

conclusie,
kist veel te achterlijk.
maar hoe kan dat :?:
bij de bouwbeschrijving geven ze 2 zwaarte punten aan.
1 is op de 10 mm buis
2 is 12mm achter de 10 mm buis

ik heb hem 10 mm achter de 10 mm buis uitgebalanceerd
omdat mijn kist zwaarder is dan de 2 proefmodellen dacht ik als ik hem nou op 10 mm achter de 10mm buis
pak heb ik iets meer rotatie bij de start(nou dat had hij ook) :o
en dan zit ik nog voor de 12 mm die ze opgeven
ik heb de kist wel 3 keer uitgebalanceerd door 2 gaatjes te boren op het zwaartepunt.
daar een ijzerdraad in te doen en ophangen.
gebalanceerd met een volle hopper en een lege tank en retracts uit.
ben er 100 % zeker van dat dit goed is gedaan .

naar mijn mening moet hij verder naar voren
ben er ook 100% zeker van dat dit ook geen stuurfout is(want dat intereseerd mij niet . ik zou dat altijd toegeven)

Al met al nagenoeg geen schade, ga het zwaarte punt naar voren brengen op de 10 mm buis en volgende week weer proberen :D

En even contact op nemen met de leverancier :idea:

gr maikel

Hoi, jammer van je maiden.

Ik heb vorig weekend, op een heel bumpy-dag (veel onregelmatige wind) dit bij de landing ook aan de hand gehad. Het toestel had één keer de grond geraakt en ik wou doorstarten en juist op het moment dat ik het gas wou opentrekken ging ie in een hover :D. Ik heb de wielen nog kunnen intrekken en hij viel plat op de grond. Ik dacht dat het aan de wind lag, plots windstootje.

Nou ben ik niet meer de enige die kan hoveren met een jet (en nog zonder thrustvector :lol: )

Misschien heb je wel gelijk dat het zwaartepunt iets te ver naar achter ligt, maar dit hangt ook wat van je vliegstijl af. Heb je bij het optrekken ineens veel hoogte getrokken of heb je rustig opgebouwd??

Als je in m'n filmpje ziet (ergens bovenaan in dit draadje) zie je dat als ik een Snap-roll doe, het toestel erna een tijdje horizontaal naar beneden. Het duurt even voordat hij met z'n neus terug naar beneden gaat.

Koenieboy zei:
Hoi, jammer van je maiden.

Ik heb vorig weekend, op een heel bumpy-dag (veel onregelmatige wind) dit bij de landing ook aan de hand gehad. Het toestel had één keer de grond geraakt en ik wou doorstarten en juist op het moment dat ik het gas wou opentrekken ging ie in een hover :D. Ik heb de wielen nog kunnen intrekken en hij viel plat op de grond. Ik dacht dat het aan de wind lag, plots windstootje.

Nou ben ik niet meer de enige die kan hoveren met een jet (en nog zonder thrustvector :lol: )

Misschien heb je wel gelijk dat het zwaartepunt iets te ver naar achter ligt, maar dit hangt ook wat van je vliegstijl af. Heb je bij het optrekken ineens veel hoogte getrokken of heb je rustig opgebouwd??

Als je in m'n filmpje ziet (ergens bovenaan in dit draadje) zie je dat als ik een Snap-roll doe, het toestel erna een tijdje horizontaal naar beneden. Het duurt even voordat hij met z'n neus terug naar beneden gaat.

en de kist die jij vliegt ligt het zwaartepunt verder naar voren dan die van mij.
die van jou ligt op de 10 mm buis
even een serieus punt om naar te kijken

maar het komt goed hoor.

het kan nooit kwaad het zwaartepunt wat te ver naar voor te leggen. Je moet dan wat langer rijden, maar jullie hebben ook plein genoeg denk ik

Koenieboy zei:
het kan nooit kwaad het zwaartepunt wat te ver naar voor te leggen. Je moet dan wat langer rijden, maar jullie hebben ook plein genoeg denk ik

ja okee maar de bouwbeschrijving moet wel kloppen!!!!!!!!!!

Koenieboy zei:
de manier die sandor gebruikt voor het zwaartepunt is het toestel opnemen met 2 vingers

ja maar hij heeft dikke vingers en ik kleine vingertjes met veel dunnere vingertopjes :D

hihihihihihhihihhihihihihi

Urlien zei:
butler zei:
geloof het of niet hij hoeverde gewoon :lol:

c_42.gif

Jammer dat ik er niet bij was vandaag, had het spektakel wel mee willen maken.
BLIJ004.gif

Groeten Urlien. :arrow:

Ja Urlien voor mij geen probleem 3d te vliegen met een jet.
het was ook wel gecontroleerde ongecontroleerde controle of zo iets :lol:

het was ook wel gecontroleerde ongecontroleerde controle of zo iets

aha zoals de meeste bij ons vliegen dus 8O 8O

Nou ben ik niet meer de enige die kan hoveren met een jet (en nog zonder thrustvector )
ha koen ik ga de mijne ook volgende week invliegen dus wie weet zijn we straks wel met zijn drieen :wink: :wink:
leuke demo mischien voor op pampa 3 hoverende velox`e

grt

Back