Ventus 2,5 m. van Baudis

Jan,
Op mijn dg600 heb ik het stukje aileron op de wingtip laten meebewegen op de wijze zoals Bertus aangeeft. Bij de DG staan de wingtips wel niet in een hoek zoals op een ventus. Maar bij de DG werkt dit perfect. Het pennetje zit in de wingtip, hierdoor kunnen ook de winglets geplaatst worden zonder dat er een pinnetje in de weg zit. Ik dacht dat Richard een miniservo op het laatste stukje had zitten. Maar die heeft wel 5.5m span, er zal wel iets meer plaats zijn. Voor de programmatie denk ik dat Gerben je het juiste antwoord gegeven heeft.
dg600_wingtip01.jpg

bij de grote (ja weer eens een vergelijking) zwevers hebben ze het vaak zo gedaan dat het buitenste deel van het roer door een plaatje aan het binnenste roerdeel word opgetild. het binnenste roer word aangestuurd (omhoog) het plaatje dat onder dit roer zit neemt bet buitenste roertje mee omhoog. bij een uitslag naar beneden gaat het buitenste roertje dan niet mee. dit om het weerhaan effect tegen te gaan.
ik weet niet of de echte dat ook heeft.

Groeten Halmar

bij een uitslag naar beneden gaat het buitenste roertje dan niet mee. dit om het weerhaan effect tegen te gaan

Halmar, volgens mij bedoel je het "haakeffect" :wink:

weerhaak, weerhaan, haakeffect, net wat ze je geleerd hebben. het komt uiteindelijk op het zelfde neer :roll:

Groeten Halmar

ik dacht dat weerhaan het effect was waarbij je bv met crosswind door de wind die tegen je staart duwt begint te draaien... das dan wel op de grond!, in de lucht is speelt dat dan geen rol meer.

Matthias zei:
ik dacht dat weerhaan het effect was waarbij je bv met crosswind door de wind die tegen je staart duwt begint te draaien... das dan wel op de grond!, in de lucht is speelt dat dan geen rol meer.

Klopt denk ik inderdaad..
Heb hier net nog een paar weken geleden in geoefent, landen met crosswind en dan na de landing voeten tegen geven.

On-topic:
Heel aardig model, Jan, die Ventus..

oh oh, ik begin dingen door elkaar te halen :oops: iedereen weet wat ik bedoelde? dan gaan we weer verder met dat vliegtuig :wink:

jan, hoe heb je de roeren nu gekoppeld?

Groeten Halmar

Koppeling van de rolroeren:

Neem per vleugel
- twee stukjes witte binnenkabel,
- stukje 1 mm staaldraad.

Dan
- staaldraad vastklijmen in één stukje wit,
- laten uitharden,
- andere stukje er bij opschuiven (NIET vastlijmen),
- uitsparingen maken in de twee roeren,
- hele zaakje aan de roeren vastlijmen.

Zoiets. 8)

Als ik weer de beschikking over de camera heb laat ik het zien.

De programmeerproblemen zijn opgelost :D (zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=23444)

Bijna al het lood is geplaatst.

De antenne moet nog weggewerkt worden.

De winglets zijn gelijmd, nog een beetje afwerken.

Zwaartepunt nog een keer checken.

En dan moest het zo langzamerhand maar eens wezen!! :P

jan.

jan brilman zei:
waar je hoogstarthaak moet staan of heb ik het verkeerd begrepen
Nee, dat heb je goed begrepen.

Nou is het probleem dat ik hier geen 1:1 Ventus bij de hand heb :? (jij wel? 8O ).

Volgens mij zijn er vuistregels waar de haak moet komen. :yes:

Die zou ik dus graag horen.

jan.

Hallo.

Nou ik bezit met nog iemand een 1:1 ventus Ct 17,6 meter. Heb ook dus de originele handboeken ed. Dus als je interesse heb voor info... Please let me know.

CT betekend dus dat er een Twee takt Solo motor erin zit je je thuis kan brengen. Niet zelfstarten.

Kijk eens op www.spoeky.nl voor foto's en filmpjes

groeten Bob

Collegae!

Vanavond het eerste handstartje gemaakt (met windkracht 0, 0,5 . . .). :D

normal_HPIM1773%20%28Small%29.JPG

Geen groot succes :? , maar geen schade. :P

Alleen de servo-tray is losgeschoten.

Ik mail de filmpjes naar Niek, en dan zien we wel even . . .

jan.

Ik kijk op de foto boven nog even naar de stand van het hoogteroer.

(Als je dat niet weet is het net of ik op Hitler lijk . . . :wink: )

jan.

Jan,

Ik hoop dat je niet te veel schade hebt...

Waarom hang je hem niet gewoon achter een sleepkist? Dit lijkt me de veiligste manier om een zwever in te vliegen, klein of groot. Als je hoog genoeg bent, heb je voldoende tijd en ruimte om hem bij te trimmen. Een degelijke sleper zal weinig problemen hebben om zelfs een slecht uitgetrimd en/of gebalanceerd toestelletje omhoog te brengen.
Een handstart houdt altijd een beetje meer risiko's in (mijns inziens).

Waarom hang je hem niet gewoon achter een sleepkist?
Tja . . .

Omdat ik niemand in de buurt weet met een sleepkist. :nooo:

En ik dacht: zo'n handstartje: wat kan er fout gaan? :?

Een van de volgende mogelijkheden:
- zwaartepunt niet goed?
- instelhoek stabilo niet goed?
- te weinig airspeed?
- hoogteroer niet goed afgesteld?
- nog andere zaken?

Anyway, na loslaten lag 'ie na een korte vlucht slechts 5 meter verder in het gras . . . 8O

Dat is niet de glijhoek die ik voor ogen had . . . :nooo:

Maar verder niks aan de hand, we proberen het binnenkort weer, of ik ga toch maar eens bij Bertus langs . . . :wink:

jan.

Hmm, harde landing helaas :(
Het lijkt er inderdaad op dat het zwaartepunt te ver naar voren zit, want die werpsnelheid lijkt me wel veilig.
Ik ben wel benieuwd naar wat er nu mis was..

groet,
Jip

lijkt op een aardig ver naar voren zwaartepunt. maar hoe was je hoogteroer uitslag toen je m los liet? als die iets up was, dan is er iets grondigs fout lijkt me. als hij neutraal of down stond kan dat de smak verklaren. de werpsnelheid voor een stabiliteits testje lijkt me prima.

Back