Ventus 2cx van Topmodel CZ: enkele vragen aan de kenners

Het is dat Ally te ver weg woont en ik het te druk heb met werk maar mijn theorie klopt wel degelijk (ja, ik weet het, ik ben eigenwijs).
Er moet lood uit de neus als de staart hangt, daar durf ik, laten we zeggen 20 euro, op te zetten.
Ik heb dit vlieggedrag al zo vaak gezien en het lijkt heel tegenstrijdig, staart naar beneden en dan lood uit de neus, maar het is nu eenmaal zo.

Als je zelf kisten bouwt uit het niks (zoals ik altijd deed) dan kom je er in de praktijk wel achter waar het probleem ligt.

Mijn F5B Surprise 16 liet ook de staart hangen bij een wedstrijd in Duitsland.
Rudi Freudenthaler (de ontwerper) stond mee te kijken en na de landing kwam ie naar me toe.
Je zwaartepunt ligt te voorlijk.
En ja, inderdaad, het lag een millimeter of 3 voor waar het eerst lag omdat ik een andere accu gebruikte.
De Surprise was een soort voorserie en we hebben daarna veel contact gehad over wat er anders moest.
Daar is toen de Surprise 17 uitgekomen.
En nu heb ik vorig jaar nog getest en een nieuwe romp met stabilo gebouwd.
Die komt dit weekend uit de mal en dan zal hij in Gommersheim gaan vliegen.

Dus ik weet wel enigszins waar ik op moet letten maar heb (gelukkig) niet de theoretische kennis.

GJ

Bertus, maar ik heb altijd gelijk toch???
Hahahahaha,

In ieder geval, wat je doet aan aanpassing, altijd maar 1 ding tegelijk doen, niet en dit,
en dat.

GJ

Als je 'op z'n staart hangen' in deze discussie vervangt door:
'ik kan hem niet sneller krijgen' heeft (bijna) iedereen gelijk.

Rick

Zeer interessant, dit draadje, zeker nu ik komende week mijn Ventus van topmodels afgeleverd krijg dus ik volg dit met veel plezier.
Wat de setup is en hoe dat weet ik nog niet, wil hem wel electries aandrijven daar er in mijn club geen sleepers zijn.
Mijn eerste vraag zal zijn, hoe kan ik het beste de neus onder de juiste hoek verwijderen zodat de motor correct gemonteerd kan worden? linkje misschien
Verder succes met het afstellen van de Ventus!!!!!

John

Het makkelijkst is eerst bepalen welke motor erin komt, met de spinnermaat.
Dan moet je een plaatje hout met een gat van de spinnermaat maken.
Die schuif je over de neus, met wat domping, en teken je af op de romp.
En dan de zaag erin.
Het motorspant met UHU Endfest inlijmen, dat is de enige lijm die echt goed blijft hechten, ook bij een wat hardere landing.
Een andere optie is natuurlijk een motor in de romp bouwen (klapttriebwerk) of een afneembare pylon op de romp.

GJ

Er is nog een oplossing, daar ben ik zeer van gecharmeerd geraakt: een gat boren in je neus waaruit een verlengde motoras geschoven kan worden. In mijn Salto heb ik dat (vooral dankzij Terence) voor het eerst gemonteerd. Kijk hier maar eens.

JB

Heb in verleden in mijn 3.2 meter DG600 ook een motor met een langere as gehad. Deze motor kwam bij topmodel.cz vandaan. Zoals Jacob al aangaf heb je dan alleen een gat van een paar mm en verder blijft de neus intact. Mooiste oplossing denk ik.

Groeten Peter

Ja, daar zat ik ook meteen aan te denken toen ik Jacob zijn verhaal las.
Topmodel heeft dit al een tijdje op de markt.

foto_3984.jpg

foto_3980.jpg

Het maakt je model wel universeel..

GJ

Met daarbij de kleine prophouder een mooi setje. Ging prima met de DG in ieder geval. Makkelijk starten vanuit de hand. De Ventus zal iets zwaarder zijn maar draaide met de DG ook niet max vermogen van de motor.
Op ecalc.ch misschien te checken.

Groeten Peter.

1 nadeel, bij de Ventus zit alles al af fabriek in de neus gebouwd.
Een optie is een andere romp erbij kopen, maar die is niet goedkoop.
Net even gekeken en een kale romp is 140 euro maar een complete met alles erop en eraan is 350.

GJ

Dag samen,

Ben ook de threads aan het lezen op Ventus oder Discus 4,5 m von Topmodel cz
en hier staat ook deze mogelijkheid aangegeven.
Dit is inderdaad een oplossing maar wat mij dan stoort is dat dit optisch niet echt de beste oplossing is, losse camprop zonder spinner Mmmm?

Werken zal het allemaal wel en men heeft natuurlijk alle mogelijkheden nog.
Verder geeft men aan dat er nogal wat gewicht in die neus moet, in dat geval heb ik liever een motor met accu dan lood in die neus.
Verder word dit model uitgerust met fpv L.range materiaal en is dus een dikke accu wenselijk.
De motor word de Roxxy C50-65-07 daar ik deze al in voorraad heb.

Groeten John

John, aangezien je de neus af wilt zagen laat ik even wat plaatjes zien over hoe je het beste alles af kan tekenen en zagen.

Een rond gat met de spinnerdiameter uitzagen en over de rompneus schuiven (1 a 2 graden domp, is niet zo kritisch)

attachment.php

Spinner passen en dan zal hij waarschijnlijk nog niet mooi aansluiten.
attachment.php

Het geheel terugschuren tot alles mooi vloeiend loopt.
attachment.php

Wat ik alleen niet begrijp is, waarom een long range FPV setup?
Je gaat toch niet met een 4,5 meter zwever long range FPV-en? :confused:

GJ

He GJ,

Even mijn definitie van Long range FPV voor zover dat daaronder valt, wil eigenlijk zo richting 1,5 a 3 km hoog en zo rond de 10 km misschien 20 km weg.
En voor de wetsdienaars, nee ik doe dit niet in Nederland.
Maar dit hoort hier eigenlijk niet thuis.
Terug on topic.

GJ naar deze plaatjes en info was ik op zoek, met een dremel evt door slijpen lijkt het mij wel goed komen.
Dank u

Iemand al een beetje gespeeld met de combinaties van de flap en rolroeren tijdens thermieken en landen?

Groeten John

He GJ,

Even mijn definitie van Long range FPV voor zover dat daaronder valt, wil eigenlijk zo richting 1,5 a 3 km hoog en zo rond de 10 km misschien 20 km weg.
......

Groeten John

Ik vind dit zelf redelijk onverantwoord.. maar ieder zijn ding.

Over instellingen wat betreft kleppen en dergelijke.
Ally is aankomende zaterdag bij de E-Sleepmeeting in Vught.
Waarom kom je niet even langs, kan je met Ally en ook wat anderen praten.
En dan kan je de Ventus zien vliegen, denk ik.

En als je iets sleepbaars hebt, gewoon meenemen, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.

GJ

Dag GJ,

Alles in kleine stapjes, mocht het fout gaan kan de spotter het in het begin overnemen.

Word lastig dit weekend, zit in het buitenland.
Maar als het mogelijk is maak filmpje of foto's, zal zelf ook eens wat digitaal materiaal posten.

Groeten John

Back