Ventus 2cx van Topmodel CZ: enkele vragen aan de kenners

Dag samen,

Vandaag begonnen met het aftekenen van de neus om later de motor te installeren, verdori, wat zie ik , is de neus Ovaal!!
Pfff, ben ik blij dat ik dat niet met watervaste stift gedaan heb.
Tja, wat nu, ik denk dat ik dan toch maar ga voor een Pod Launching systeem van Topmodel CZ
Enerzijds heb ik al een moter voor de zwever en anderzijds is dit ook een mooie oplossing waarbij de pod ook gedemonteerd kan worden.
ik zal foto's maken van de operatie en deze posten

Ally ik bedoel die van de ailerons

Groeten John

die zijn verhoogt met houten latten (zodat de servo bijna gelijk komt met het ronde gat) en er met 5min epoxy op vastgezet.
enkel de flap servo's zitten in een raam.

Hoi John,

een pod is een mooie oplossing vind ik. Als je wilt slepen zit de originele neus er gewoon op. Maar de Ventus is een plaatje om te zien en heb hem in Vught zien vliegen en de vleugels.... die kromming van de fraaie vleugels is zo mooi !!

Groeten Peter.

Dag Bertus,

Helemaal mee eens, waren het niet dat de Ventus een zeer stevige neus heeft, in tegenstelling tot de Hawk, kun je deze niet echt vervormen, daarom bang ben dat er barsten of dat er stukjes uitbreken, en als laatste, ik al een Pod besteld heb.
Verder bied mij deze optie namelijk ook de mogelijkheid om te slepen, daar de Pod demonteerbaar is in pak weg 10 min.

Groeten John

De neus is stevig omdat je hem nog niet hebt afgezaagd. Op het moment dat hij is afgezaagd, word hij vanzelf vervormbaar.

Met alle goede bedoelingen, maar ik heb mijn keuze bepaald, het is de pod welke gisteren is binnen gekomen.
De motor is vandaag gemonteerd 50-65-07 van Roxy en word met een 15x8 prop uitgerust.
De pod zelf is demonteerbaar middels Een schroefje, daarna de pod omhoog schuiven en het gat dicht plakken met tape en klaar.

Info voor het afstellen van de Ventus:

Bitte beachten Sie unbedingt die folgenden Einstelldaten, die Daten in älteren Bauanleitungen können unterschiedlich sein !

Schwerpunkt: 68-75mm hinter der Nasenleiste
EWD: 1,25-1,5 Grad

(Bron: Modellbau Bichler)

Dag Eric,

Hier een post uit RC-Groep;

Congratulations on the successful maiden Flypingol. That is one of the best dolly take-offs I have ever seen.

I settled on a CG of 84mm. Futherback and it tucks-under during a dive test. I found that with the spoilers out, I need to apply a lot of up-elevator when landing.
18 mei 2014

Het een en ander zal natuurlijk ook afhangen van de EWD en hoe men graag heeft dat het model reageert op de besturing.

Het een en ander zal natuurlijk ook afhangen van de EWD en hoe men graag heeft dat het model reageert op de besturing.

Het zwp wordt vrijwel geheel bepaald door het vleugeloppervlak, het stabilooppervlak, de aerodynamische vleugelkoorde, de momentarm vleugel-stabilo en de gewenste stabiliteitsmarge.

De benodigde IHV (instelhoekverschil of EWD in het Duits) is hiervan een gevolg en mag eigenlijk nooit een uitgangspunt zijn.

Het effectieve IHV is trouwens niet simpel te bepalen voor een vleugel met wat verdraaiingen.

Rick

Ik wil graag wat puntjes-op-de-i-zetten/volgorde veranderen. Corrigeer me Rick als ik het fout heb.

Vleugel, stabilo (vorm/spanwijdte/koordes/oppervlak) en momentarm vleugel-stabilo zijn een bouwgegeven. Zo is de kist gebouwd, en zonder 'zagen' en/of 'plakken' verander je daar niets aan (niet instelbaar dus).
Tezamen bepalen deze het zgn. neutraalpunt.

De SM is het aantal procenten (van de aerodynamische koorde) dat het ZW-punt voor het neutraalpunt ligt.

ZW-punt en StabiliteitsMarge (SM) hebben een wiskundig relatie met elkaar. Als je kiest voor een van de twee, kun je de ander uitrekenen (mits het neutraalpunt ook bekend is).

Die SM geeft een indicatie van hoe sterk/heftig/snel een kist zichzelf corrigeert na een up- of down-verstoring:
- 15% tot 20% = hoge stabiliteit (trainer-type),
- 8%-12% is gebruikelijk voor geoefende piloten,
- 6% en lager voor de (zeer) goede piloten.
N.B.
Voor vliegende vleugels gelden veel lagere waarden.

Bij een gekozen SM is een kist slechts vliegbaar binnen een zeer smalle bandbreedte van het IHV (+ of - een paar honderste graden).

Ik wil....
......
- 6% en lager voor de (zeer) goede piloten.

Helemaal correct Dirk.

N.B.
Voor vliegende vleugels gelden veel lagere waarden.

Dit is nodig omdat anders veel te veel wrong of hoogteroer uitslag nodig is om te vliegen en te sturen, wat erg veel weerstand op zou leveren of zelfs lokale overtrek van de stuurvlakken.

Bij een gekozen SM is een kist slechts vliegbaar binnen een zeer smalle bandbreedte van het IHV (+ of - een paar honderste graden).

Beter gesteld kan je zeggen dat de smalle bandbreedte van IHV de vliegsnelheid bepaald.
Bij een grote stabiliteitsmarge kan het ~1 graad zijn, bij een kleine stabiliteitsmarge misschien 1/10°.
Je kunt dit zien aan hoeveel klick's hoogteroertrim nodig hebt om van stabiel heel snel vliegen naar stabiel heel langzaam vliegen te gaan.

Rick

En Toen,

Was het ineens heel stil, niemand die er verder nog vragen heeft en iedereen snapt wat er bedoelt word, toch??
Wel ik niet, kan wel enig samen hang voorstellen maar dan heb je het er ook mee gehad.

Affijn, terug naar het onderwerp, ik heb in de tussen tijd alles klaar gemaakt en vandaag was het idiaal om de Ventus uit te proberen met de Pod....
Alles gekontroleerd, uitslagen etc. het was zover,...
Op de kar en rustig gas geven,... maar inplaats van rustig te gaan rollen bij voldoende gas ging die direct met de neus naar beneden, vol up gegeven maar helaas, dan maar op het landingswiel, ook hier gelijk met de neus omlaag.
Alles nog eens bekeken, toch staat de Pod haaks op de romp.
Nog eens met lopen proberen (rennen), maar ook hier als er gas gegeven werd ging de neus omlaag!

Wat is hier aan de hand?

Ps hoe kan ik een foto uploaden van het geheel?

Zou leuk zijn als je foto's van de pod plaatste. :)

Ik denk dat de hefboom van de motor die ver boven het zwaartepunt licht, de neus omlaag trekt.

Itt. als de motor in de neus zit: die trekt het model recht naar voren.

Ik heb maar een heel klein stukje van het draadje gelezen, dus misscien zit ik er ook wel helemaal naast . . . :oops: )

jan.

Even van onder het stof halen...

Hoe bevalt de Ventus?
Ben namelijk nog de keuze aan het maken tussen deze of de Discus om de kerstman een beetje op weg te helpen. :)
De Discus heeft geen flaps wat dus ook wil zeggen minder servo's, minder onderdelen en dus ook minder dat stuk kan gaan tijdens vlucht.
Nu dus DE vraag of flaps op de Ventus en die 50€ merkwaardige verschillen maken in een bel? Helpen ze de landing te vergemakkelijken?
Verder ben ik voorstander van starten met een karretje om grondloops te voorkomen (zie men DG600 draadje) dus mijn volgende vraag: is het wieltje nodig of kan ik beter 1 bestellen zonder en tegelijk 300g (en 70€) besparen? De looks en coolheid zijn voor mij niet zo belangrijk als dat de veiligheid van de kist in het gedrang brengt.
Heeft er al iemand de overstap gemaakt naar de carbon vleugelbuis?

Vliegplein: vlak lang weiland met hier een daar wat putjes en bultjes om op te landen
Bedoeling: recreatief maar toch oog op lange vliegtijden

Groetjes

Back