(Ver)bouw Formost 150 met Jetcat P80

De formost had er na odoorn 47 vluchten op zitten en dat is erg mooi :) Vanavond besloot ik om de 50 te halen ;) Tevens wou ik wat starts maken op de onboard gas tank om te kijken hoelang je daarmee doet. Beetje veel wind maar dan kan ik mooi oefenen met landen zonder flaps. Dat ging in odoorn best aardig maar dat veld is ook mooi lang.

1e vlucht (48 tot) ging goed maar de snelheid blijft vrij hoog zonder flaps. Ik had het hele veld nodig en dat met 4bf. De 2e vlucht (49 tot) weer normaal en maar weer met flaps geland. Hij reageert dan een stuk minder fel maar wordt ook veel stabieler en zelf een windvlaag was goed te corrigeren. Landing was 100x beter. Toen was het zover, vlucht 50 was aan de beurt :) Als er iets mis gaat dan gbeurd het nu zou je denken. Ik kreeg nog een telefoontje van het werk waar ik bleef, ik had een vergadering maar was het compleet vergeten :( Naja, kist tanken en gaan maar, ik haalde dat toch niet meer ;) Start was prima en ik strok hem mooi omhoog naar een meter of 40. Daarna een bocht inzetten om downwind langs het veld te vliegen net als anders. Ik ging terug naar 1/2 gas maar ik verbeelde me dat de motor wat verder terug ging en net een fractie eerder. Problemen? Heb ik nog vermogen? Het is vlucht 50...... had ik nu maar niets gezegd. Ik gaf gas maar ipv het bekende lawaai werd het stil..... Toch problemen met de motor? Ecu had ingegrepen? Hoe dan ook, tijd om te landen :) Even goed uitstippelen en dat pad volgen. Ik dacht even dat ik het veld net niet ging halen maar met een volle tank heb je nog zoveel massa dat je meer aan up moet hangen in de landing. Zonder flaps haalde ik perfect het veld en kwam na 1/4 veld aan de grond en stond na 3/4 veld stil. Snel erheen en de motor op koelen gezet, die liep nog vrij.

Terminal er maar aan en die gaf een flameout. ??? Gek, alles leek goed totdat ik uit de vul opening kero zag lopen. Iets te snel getanked en de kraan vergeten dicht te zetten. De hopper was leeg getrokken want in de leiding naar de promp en motor zat niets meer. De tank was daarna aan het overhevelen en vulde de hopper weer, daarom leek alles goed bij een eerste blik.

Ik vergeet vlucht 50 niet snel meer :)

Laatst bewerkt:
Hahaha, even snel..........

Maar gelukkig is alles nog goed gekomen en nee zo iets doe je niet snel meer ;-)

Gisteren weer 2 vluchten gemaakt. De motor begint alleen iets minder mooi te lopen nu. Heeeel soms (1 a 2 keer per vlucht) valt het toerental heeeel kort weg. Dit is een fraktie van een seconde en ik dacht dat ik me het verbeelde, maar anderen hoorde het ook. In de logs kan ik niets geks vinden. Bij de 2e landing kwam ik wat te snel binnen en de kist begon te springen. Ik drukte down maar daardoor veerde het voorwiel in en veerde de kist weer omhoog. Dan maar slippen ;) Gek genoeg ging de motor ook uit door het stuiteren maar dat had hij al eerder gedaan.

Motor ratelt een heeeel klein beetje bij het uitlopen. Je hoort het niet als hij loopt en ook niet als je met de hand draait. Lagers zullen iets minder worden. Trilling is er niet. De motor loopt 100% zuiver en je merkt niet dat hij loopt als je hem vast houdt :) Trilling kan het niet zijn.

Op de vision gaat dat prima, die voorpoot kan niet inveren.... Bij een verende poot is het niet zo handig inderdaad :) Tenzij je los wil komen ;)

Hey Herman
Kijk ff goed naar je brandstofpomp motortje kan versleten zijn je dan kan die gaan pendelen ik heb daar nu ook last van ff nieuw motortje er in

Gr Limme

Daar dacht ik ook aan maar die is nog maar 60 liter oud......... nog als nieuw dus :) Wil niet zeggen dat die versleten is natuurlijk. Hij lijkt eerder makkelijker te gaan lopen dan moeilijker. De dip is ook zo fel en kort dat de pomp het niet kan zijn eigenlijk.

Of een P80 voor de vision, als die motor niet meer gaat lopen (of niet naar mijn zin) of ik stop met het turbine vliegen compleet. Electro heeft de toekomst, ook met grote jet's. Als ik zie dat je voor het geld van een turbine nu ook een goede electro setup hebt die ook erg goed klinkt dan weet ik niet of ik nog wel in turbine wil investeren. Prestaties zijn ook gelijk of nog maar net iets minder.

Of een P80 voor de vision, als die motor niet meer gaat lopen (of niet naar mijn zin) of ik stop met het turbine vliegen compleet. Electro heeft de toekomst, ook met grote jet's. Als ik zie dat je voor het geld van een turbine nu ook een goede electro setup hebt die ook erg goed klinkt dan weet ik niet of ik nog wel in turbine wil investeren. Prestaties zijn ook gelijk of nog maar net iets minder.

zodra er een electro of een ducted fan is die uitstroom snelheden hebben van meer dan 1100kmh ben ik ook van de partij..

De Dyn-e-max fan's presteren erg goed. Snelheden van de jets liggen hoog, tegen de 250 km/h voor een jetlegend hawk met een 6kw setup. Dat is erg leuk :) Daarom wil ik de formost verkopen om de vision op electro te krijgen. Daar zal dan een 10kg edf setup in komen.

Nog even wat investeren om hem af te maken. Ik heb een emcotec switch besteld. Is wat beter dan stekkers in en uitelkaar halen.....

Hehe, de 2205 retract bij hobby city zijn er weer :) Dat is de perfect maat voor de formost Met een setje besteld. Enige nadeel is een dubbel voorwiel...... ach, als het maar in de romp past. Anders een andere poot voor knutselen.

Ik kreeg al commentaar dat de formost geen echte jet was. Er zat een jetjoe in, geen retracts, je moest hem verbouwen edg..... Retracts heb ik dan teminste wel :)

2205(1).jpg

Volgens mij zijn dast de dezelfde retracts als ik had (zonder de poten dan).

Geen bijster beste kwaliteit maar het werkt, en de prijs is er ook naar.

Back