Ver/herbouw Gloster Meteor Mk4 (Schaal 1:5 PHiB)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Frank Hartog, 8 feb 2009.

  1. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Nog hier ergens op het Forum een foto gevonden van Dolf z'n kist:
    inderdaad de tanks op de vleugel; dat werkt dus! :D

    [​IMG]

    En de romp is deelbaar (doe ik niet) en de vleugeltips zijn demontabel ( in mijn geval een vleugel uit één stuk)

    Gr.

    Frank
     
  2. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hoi Frank,

    Ja dan vind ik het ook niet gek dat het stuk gaat.

    Dat word dan nog een hele klus, kun je niet beter een nieuwe romp maken,voor de sandwich weet ik nog weel een adresje, 3 en 5 mm.

    Groet Jan.
     
  3. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Hoi Frank,

    Hierbij het bewijs dat de M54 (T33) die ik voor PBib heb gebouwd twee squadron emblemen voerde. Polly grey op de ene zijde en Diana op de andere.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dus geen foutje
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Vanavond met karton aan de gang geweest om een goed idee te krijgen hoe het framewerk voor de romp eruit gaat zien:

    [​IMG]

    Materiaal zal 5 of 6mm multiplex worden, vóóraan worden ze aan het neusspant gemonteerd en dan doorlopend
    tot aan de achterrand van de vleugel, zoiets dus (had geen langere stukken karton maar het gaat om het idee,)
    Daar weer bovenop komt een demontabele plaat met ventielen, servo's, powerbox ontvangers etc

    [​IMG]

    Nu de romp nog open is moet ik zoveel mogelijk doen/ voorbereiden, als 'ie straks dicht is kan ik er veel moeilijker bij!

    Epoxy, Glasmat, vulmiddel etc. is allemaal besteld, en van het weekend maar eens op zoek naar een mooi stuk multiplex,

    gr,

    Frank
     
  5. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hoi Frank,

    Ik hoorde van Dolf dat er een mal van is!!!!!!!

    Groet Jan.
     
  6. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Dit weekend maar eens begonnen met de reparatie van de romp.
    De enige manier om de twee delen op de goede positie samen te voegen is door ze eerst op de vleugel te zetten,
    Dus eerst de vleugel voorzien van plastic ter bescherming,

    [​IMG]

    Dan het achterste rompdeel monteren;

    [​IMG]

    En vervolgens het voorste deel met tape op z'n plek 'hangen'

    [​IMG][​IMG]

    Trouwens bij het zien van de spant waar de lip van de vleugel invalt, vond ik die toch wel een beetje iel en dun voor een kist die tegen de 20kg gaat wegen:confused:
    toch ook maar iets zwaarder uitvoeren!

    [​IMG]

    en mede clublid gaf me de volgende tip,
    om de beide delen zo zuiver mogelijk op elkaar uit te richten kan je heel simpel rondom latjes plakken!

    [​IMG]

    Op die manier 'dwing' je de beide delen elkaars contour te volgen;

    [​IMG]

    Binnen enkele minuten zitten beide delen voldoende stevig aan elkaar.
    Aan de binnenzijde kan nu glasweefsel, epoxy en roving aangebracht worden,

    [​IMG]

    En als dat gebeurd is, kunnen de latjes eenvoudig weggeschuurd worden,
    daarna met filler aan de gang schuren en spuiten ! (ff simpel gezegd dan :D)

    Het is in ieder geval een mooi gezicht om de romp weer als één geheel te zien,
    (die is trouwens 2m58 lang.....)

    [​IMG]

    binnenkort verder,

    Frank
     
  7. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Frank, inderdaad een ideale manier om zo met latjes uit te lijnen, zo heb ik lang lang geleden ook een keer een nieuwe neus sectie aan mijn Saab Viggen moeten plakken. Groot voordeel is dat de oppervlaktes tot op minder dan een halve milimeter strak gelijk blijven zonder straks kilo's vul middel in te smeren. Nog een kleine tip; ik beplak de tussenruimtes strak met schilderstape. Deze hecht niet aan de epoxy en zo zijn straks de gaten al aardig goed gevuld.

    Groetjes,
    Gerald
     
  8. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal

    Ook een ideetje !!
    In plaats van karton kun je ook Depron gebruiken ...
    Is zeer makkelijk in vorm te brengen , stijver dan karton en de dikte is ook meestal dezelfde als de triplex spanten die in het toestel geplaatst worden!( minder profielfout ...):cool:
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2009
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Op zich een mooie techniek, maar heb je de romp echt in het geheel niet tussen drie rechte, paralell lopende lijnen rechtop gezet, met een winkelhaak de contouren gevolgd, en dan maar meten of het geheel recht is? :shock:

    :?


    jan.
     
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Een kist die twee verschillende squadron emblemen voert :confused: ... lijkt me sterk. Zijn die twee foto's niet gewoon op verschillende tijdstippen genomen en had de M54 eerst op beide zijden het ene embleem en na overdracht aan het andere squadron, op beide zijden het andere embleem?

    Foto's zijn slechts een momentopname. Je kan ze niet naast elkaar leggen.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2009
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    chips, had je deze techniek niet een paar maanden eerder kunnen publiceren hier, heb net die ME-262 weggegooid omdat ik niet wist hoe die romp weer recht in elkaar te krijgen.
     
  12. Haddock

    Haddock

    Lid geworden:
    18 jan 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Velserbroek
    Hallo Frank, ik heb net in mijn mailbox gezien dat je een bericht had voor mij. Ik heb je net daarvoor een persoonlijk bericht gestuurd. Ik ben nieuw op forums en ken de werkwijze nog niet zo goed. In mijn pb staat mijn emailadres.
    Haddock
     
  13. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Omdat ik nog wacht op een bestelling uit Duitsland met epoxy, glasmat enzo. vandaag maar eens wat
    kleine dingen rondom de vleugel gedaan. Het was me al opgevallen dat het rudder een wat kleine uitslag had; hij (of zij?) liep aan tegen de fin,

    [​IMG]

    Dus met de onvolprezen Dremel een klein randje verwijderd, en het rudder heeft nu voldoende uitslag,

    [​IMG]

    Verder kwam ik op het ventiel voor het landingsgestel nog wat dingen tegen die me niet zinden,
    wat te denken van slangetjes afgedicht met kopspijkers en verlijmd met CA lijm, en geknikt met een tie-wrap :confused:

    [​IMG]

    Deze gaan we dus vervangen door een UP3 van Ultra Precision, pak ik daar ook gelijk de wieldeuren mee!

    [​IMG]

    Er zit ook een mooie vijfvoudige persluchtkoppeling bij, maar zoals op de foto te zien is zijn de
    O ringen hard aan vervanging toe :D

    [​IMG]

    En bij nadere beschouwing bleken de luchtslangen hier en daar beschadigd en poreus/ verhard te zijn;
    je kon ze makkelijk stuk trekken! :schrik:

    [​IMG]

    Dus alles maar vervangen dan!

    En qua servo aansluitingen kon ik alle (keurig gesoldeerde) Y kabels eraf knippen,

    [​IMG]

    Want moesten we vroeger eerst alle functies verdelen over 8 of 9 kanalen,
    daar hebben we nu dus 14 kanaals materiaal voor! 8) heerlijk, gewoon alles erin pluggen en mixen op de zender!

    [​IMG]

    Bij één van de motorgondels sloot het toegangsluik niet goed, dus aan de binnenkant verstevigd,
    Hmmm, kan je gelijk zien dat er een brandje is geweest...............:rolleyes:

    [​IMG]

    En het landinggestel gedemonteerd, toch alles (remmen en zo) ff nakijken en testen op goede werking,

    Het landingsgestel is enorm, op de foto heb ik ter vergelijk een paar Pro Lynx struts van Sandor gelegd.....

    [​IMG]

    De retracts zijn van HAWE; enorme blokken! (nou zijn mijn handen niet zo groot maar toch :D )

    [​IMG]

    gr.

    Frank
     
  14. Gary27

    Gary27

    Lid geworden:
    1 jul 2006
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Amsterdam
    Komt het door ouderdom dat eerder alles zo knudde was? Eerder hadden ze waarschijnlijk ook niet beter? Iig mooi om te zien hoe je hem weer luchtwaardig maakt!
     
  15. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hoi Frank,

    Je hebt het tempo er lekker in!

    Maar waarom epoxy en glas uit Duitsland? is hier in Nederland ook goed te krijgen hoor.
    Ik gebruik altijd de epoxy van Wilsor uit Biddinghuizen, Flevoland.

    Groet jan.
     
  16. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Hoi Jan,

    normaal gesproken zou ik het bij de nederlandse fa. Composite Models besteld hebben ware het niet dat hij op dit moment
    geen epoxy heeft, daarom heb ik het rechtstreeks bij EMC-Vega besteld, (lekker makkelijke webwinkel, en luchtvaart kwaliteit epoxy...)
    en ze hebben ook het schuimmiddel EPS 50, ideaal voor het indekken van schuimvleugels, had ik ook nog nodig voor een ander projectje,

    gr.

    Frank
     
  17. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hoi Frank,

    Compositemodels, ja bij Ruud, ben een keer bij hem thuis geweest om een gilette op te halen.

    Wilsor heeft ook veel meer dan epoxy, hier een linkje, Wilsor Kunstharsen

    Groet Jan.
     
  18. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Vanavond nog even wat onderhouds werk gedaan,

    d'r zitten van die mooie luchtbandjes gemonteerd,

    [​IMG]

    dus maar eens testen of ze op druk blijven, vraag me eigenlijk af of ze wel geschikt zijn voor deze kist (zullen snel slijten denk ik)

    [​IMG]

    En de remmen gedemonteerd, remtrommel schoongemaakt en nieuwe O-ringen erin.
    De lucht aansluiting beviel me niet helemaal zo'n glad pijpje daar glijd de luchtslang toch zo vanaf?

    [​IMG]

    In de ritselkist vond ik nog een paar mooi aansluitnippels,

    [​IMG]

    Gaatjes opboren en M3 tappen,

    [​IMG]

    een druppie Loctite,

    [​IMG]

    en de nieuwe aansluitingen zijn klaar, ziet er toch beter uit als die gladde pijpjes...:yes:

    [​IMG]

    En vandaag ook mijn bestelling van EMC-Vega binnengekregen; kan ik komend weekend lekker mee aan de gang,
    heb met dat Epoxy glasmat gedoe nog niet zoveel ervaring dus dat kan wat worden :rolleyes:

    [​IMG]

    gr.

    Frank
     
  19. Teus

    Teus Guest

    Nauwkeurig afwegen/meten en de goede kamertemperatuur. Dan ben je al op de helft Frank.

    We volgen het project met grote belangstelling :D

    Gr. Teus
     
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    Echt goed gedaan ziet er erg mooi uit
     

Deel Deze Pagina