Ver/herbouw Gloster Meteor Mk4 (Schaal 1:5 PHiB)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Frank Hartog, 8 feb 2009.

  1. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    alleen potlife 1 uur klopt volgens mij niet want ik kwam uit op een kleine drie kwartier (op de gram nauwkeurig gewogen!)



    Hoi Frank,

    Het klopt wel hoor, allen moet je je bakje aanpassen, neem een lage brede bak inplaats van een hoge, in een hoge heb je kans dat het zelfs gaat koken de epoxy, dus zorg dat je volume klein blijft, meerdere keren kleine hoeveel eenheden aan maken.

    Nog een TIP Frank, voor dat je je glas mat op het werk neerlegt eerst het te beplakken vlak in smeren met epoxy dan de mat er op en tamponneren maar,
    op deze manier heb je minder kans op lucht belletjes onder je mat en gebruik je ook minder epoxy.

    Groet Jan.
     
  2. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Het is allemaal prima gegaan, de boel is netjes uitgehard,
    dus eerst de houten latjes aan de buitenkant weggeschuurd, de romp is weer één geheel!

    [​IMG]

    gr.

    Frank
     
  3. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Zie er weer netjes uit. Als je de rovings plaats maak ze eerst goed nat met epoxy. Ik haal ze altijd via een tooltje, van ijzerdraad gebogen geleiding en zorgt dat de roving in de epxoy komt, en plaats ze dan. Dit zelfde tootltje zorgt ervoor dat overtollige hars van de roving afgehaald wordt. Zo krijg je een goed doordrenkte roving met minimale hars.

    [​IMG]

    Ray
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Gisteren Roving geplaatst in het bovenste gedeelte achter de cockpit;
    ben d'r nog wat onhandig mee maar het zit er allemaal op,
    de roving is nog afgedekt met 160grams mat, wellicht wat overdreven maar ik kan gewicht genoeg hebben voorin,

    [​IMG]

    En Jan, heb de epoxy nu in een platte schaal gedaan en 'potlife' is nu inderdaad een uur 1, bedankt voor de tip!

    gr.

    Frank
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Naar aanleiding van de foto (van de overigens zeer net uitgevoerde reparatie):

    Neem eens een stukje (ijzer)garen. Sterk genoeg om precies 1 kg. aan op te hangen.
    Neem een even lang stuk elastiek, sterk genoeg om precies 1 kg. aan op te hangen.
    Knoop beide uiteinden aan elkaar en hang aan een uiteinde op.
    Neem een gewicht van 1,5 kg en hang het aan dit dubbeldraads touwtje op.

    Wat gebeurt er?

    Het stukje ijzergaren breekt. Omdat het nauwelijks rekt (t.o.v. het elastiekje) moet het nagenoeg alle kracht opbrengen (1,5 kg) en daarvoor is het niet sterk genoeg.
    Nadat het ijzergaren is gebroken komt alles aan het elastiekje te hangen, die kan ook die 1,5 kg niet houden, en breekt dus ook.

    Glas en koolstof hebben ook elasticiteit. Veel minder dan rubber, maar de elasticiteit van glasvezel is een factor 10 hoger dan die van koolstof.

    De koolstof moet dus alle kracht opbrengen.
    Je reparatie was veeeeeel sterker geweest als je hem met glas had uitgevoerd.

    Verder, het moet gezegd, het ziet er fantastisch uit. Voorzichtig landen .... ;-)

    Gr. Dirk
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Daar zit wat in dirk....
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.405
    Locatie:
    Spijkenisse
    Mooi werk Frank! Wat een bizar verhaal, zo'n romp die spontaan doorscheurt, maar goed dat het niet in de lucht is gebeurd.....

    Die 8411's zijn prima, ook lekker sterk voor in een kist als deze.

    We gaan het volgen:D
     
  8. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Klinkt volledig logisch Dirk, dank voor je uitleg,
    echter mag ik me qua houtbouw een specialist noemen, (hum) wat kunststoffen weet ik nog nagenoeg niets, dus ik heb bij zeker vijf mensen:, Dolf Schelvis (Gloster Meteor), Sjoerd Hiemstra (Thunderjet), Ray Struik (T33), Leonce Bimbergen (NF5) en Dick van Mourik (Div. Zlins) raad bevraagd en ze hebben me allemaal verteld op deze manier (Carbon) versterkingen aan te brengen dus heb ik dat maar gedaan.... :D

    Frank
     
  9. Haddock

    Haddock

    Lid geworden:
    18 jan 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Velserbroek
    Hallo Dirk, ook al is de glas-epoxiecombinatie elasticer dan carbonepoxie, de laatste kan beduidend meer trekkracht weerstaan.
    H.Gr. Dolf
     
  10. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Hoi Dirk,

    Ik sluit me volledig aan bij Dolf. Glas en Carbon zijn stoffen die niet graag op druk dan wel maximale elasticiteit belast worden. Dus jou theorie van breken is niet aan de orde. Als het carbon breekt is de belasting zo groot dat het niet meer uitmaakt wat je hebt gemaakt.
    Als je de zelfde stijfheid wilt gaan bereiken in glas dan zal dat tot een zeer hoog gewicht leiden wat niet bevorderlijk is. Dus carbon is een goed oplossing hier.

    Frank, misschien ga je het nog doen maar carbon gording onder in de romp overlopend in het vleugel-bed is zeker aan te bevelen. Beter een ligger creëren onder in de romp waar de krachten vanuit de neuspoot overgaan in de vleugel dan een paar rovings boven in.

    Ray
     
  11. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Zoiets bedoel je? :cool:

    [​IMG]


    gr.

    Frank
     
  12. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    692
    Locatie:
    Enkhuizen
    Mee eens.

    Koolstof is zeer vorm vast, maar kan slecht tegen punt belasting, dus zoals Frank het nu heeft aangebracht is prima, je kunt met veel minder gewicht een zeer stijf geheel maken...:D

    Groet Jan.
     
  13. Haddock

    Haddock

    Lid geworden:
    18 jan 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Velserbroek
    Hallo Ray
    Niet met het laatste eens want als de Meteor met een harde klap met zijn hoofdpoten op de grond komt zal heel veel kracht door de vleugellip worden opgenomen zodat op de bovenkant een pure trekkracht resulteert, vandaar de versteviging in lengterichting rondom het gat van de cockpit. Alleen als het toestel hard op de neus terecht komt wordt het neusgedeelte aan de onderkant op trek belast, vandaar ook een versteviging van carbon aan de onderkant.
    H.Gr. Dolf
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2009
  14. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Verder met soppen, ik begin er echt schik in te krijgen met dat spul,
    eerst nog een paar strengen carbon aangebracht,
    'moest' van Dolf nog vanaf voor onder bij de wieldeuren een baan schuin omhoog naar achteren leggen:

    [​IMG]

    Als ik nu zo in de romp kijk is het inmiddels wel een heel carbon netwerk geworden,
    voor de kenners onder ons wellicht overdone maar in ieder geval een mooi oefening om met het materiaal om te gaan
    en voorin kan ik toch gewicht zat hebben;

    [​IMG]

    De neus zit nu in ieder geval 'kei' vast, en de romp kan je nu ook niet meer zo makkelijk indrukkken overal...

    [​IMG]

    En nog een extra spant geplaatst om de lip van de vleugel wat steviger vast te houden,

    [​IMG]

    nu is het tijd om de buitenkant flink strak te maken; schuren plamuren schuren etc, :hammer:,

    Frank
     
  15. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Super, ik zou het zelf niet beter gedaan kunnen hebben. Dit gaat niet direct meer kapot. Overigens zijn wij modelbouwers in het algemeen goed in dingen versterken (zwaar maken) op de verkeerde plaatsen. Met carbon roving kan je dus een sterke constructie maken die ook ligt is. Ik ben alleen van mening dat je dan een gedefineerd punt zwakker moer maken die kapot gaat. Dit punt moet wel makkelijk te repareren zijn. Bij de T33 heb ik de neuspoot op twee stiften van 6mm staal geplaatst. Deze konden buigen als de poot een te harde klap krijgt. Met vier imbusjes zat het geheel vast en de stften zijn dus makkelijk uit te wisselen.

    Frank (Dolf) een top job.

    Ray
     
  16. Haddock

    Haddock

    Lid geworden:
    18 jan 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Velserbroek
    Hallo Frank
    Deze neus valt er nooit meer af, je was zeker een kapitaal kwijt aan koolstofband. Op de foto's is een half neuspootschot te zien en dat kan er makkelijk uit breken bij een harde landing en het is een heel karwei om dat weer netjes te krijgen als dat gebeurt (is mij overkomen met een heel schot maar aan de dunne kant).
    Je komt weinig mensen zoals jij tegen die zoveel in zo'n korte tijd kunnen doen. Petje af!!
    Dolf
     
  17. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    Vandaag (zondag ) verder met de meteor, de afgelopen drie dagen zijn we met zes man naar de beurs in
    Sinsheim geweest, errug interessant allemaal hoor!, en vlak naast de beurs is ook een techniek museum
    met een hoop vliegtuigen; ook een aanrader!

    maar wat betreft de Meteor, nadat er aan de binnenkant een hoop carbon is verwerkt is het nu tijd
    om de buitenkant glad te maken, eerst maar eens goed schuren en ontvetten,

    [​IMG]

    En dan een dunne laag plamuur erover, ik heb hier geen ervaring mee (een epoxy romp repareren)
    dus ik doe maar een beetje wat logisch lijkt, maar ik hou me altijd aanbevolen voor tips!,

    [​IMG]

    En dan flink schuren natuurlijk, met 'strijk' licht kan je mooi zien waar nog oneffenheden zitten,
    maar ik heb ook ergens gelezen dat je een dunne nevel van een donkere kleur opbrengt zodat je bij het
    schuren makkelijk kan zien waar hoge/lage punten zitten;

    [​IMG]

    Nadat alles goed glad is de boel afplakken en met spuitplamuur aan de gang om schuursporen en
    pinholes te vullen,

    [​IMG][​IMG]

    Na het opbrengen van de spuitplamuur kon je gelijk zien dat de oorspronkelijke breuklijn niet zichtbaar is,
    en dat is precies wat je wil natuurlijk!

    [​IMG]

    Nu eerst deze laag nat schuren, en dan zien of er een tweede laag nodig is, en dan zou in principe
    de aluminium kleur gespoten kunnen worden :D

    [​IMG]

    gr.

    Frank
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    1. Geen enkele stof wordt graag maximaal belast, want als je er dan ook maar 0,000...1% overheen gaat breekt het.:(

    2. Glas is een stof die ongeveer even sterk is in trek- resp. drukkrachten. Koolstof daarentegen bereikt bij druk hooguit 60% van de weerstand vergeleken bij trekbelastingen. Desondanks is koolstof (onder druk) nog steeds sterker dan glas, omdat het meer dan 2x zo sterk is.

    3. Alles is relatief, als je er een vingerdikke boom koolstof inlegt is mijn verhaal niet meer nodig. Zolang je probeert met zo min mogelijk extra gewicht de boel te repareren en op de zwakke punten te versterken, gaat mijn verhaal wel op.

    Wat ik beweer(de) is dat als je wilt versterken met zulke verschillende materialen, dan zul je ervoor moeten zorgen dat de minst elastische materialen op zich sterk genoeg moeten zijn om alleen (zonder hulp van het glas) de krachten te kunnen weerstaan (incl. een veiligheidsmarge).

    Op grond van de foto's die na mijn reactie zijn toegevoegd kan ik alleen maar zeggen dat de versterkingen er zodanig uitzien dat dat laatste wel goed zit. Komt in de buurt van die vingerdikke boom ;).

    Gr. Dirk.
     
  19. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Hoi Frank,
    ziet er goed uit. Interresant dit draadje, leer wat nieuwe dingen over het werken met mat en koolstof.
    Is dat op de achtergrond, hangend, een tweede meteor...(zelfde schaal?).

    Groetjes, Edwin
     
  20. Frank Hartog

    Frank Hartog

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.197
    Locatie:
    Westervoort
    da's de reserveromp (én vleugel) er zijn er destijds twee gesopt,

    gr.

    Frank
     

Deel Deze Pagina