A
Aaalie
Guest
Hey Vincent,
zelf heb ik geen zin in geklier, toch ben ik nu van mening dat je Jan de verkeerde richting hebt opgeduwd. Zie onderstaand:
Je rust een porsche toch ook niet uit met bandjes van een fiat panda (niets ten nadele van kleine auto overigens).
M.a.w. Jan... je had niet alleen met veel moeite de axi hoeven inbouwen, echter je mag nu ook nog eens rolroeren uit je vleugel snijden en twee extra servo's monteren wil je de kist weer eerlijk en goedmoedig kunnen vliegen :? .
En op de door jou gegeven leverancier kan de motor zelfs tot 20 ampere aan http://www.lipoly.de/modellbau/motoren/mega/acn16-7/index.html
Deze motor houdt bij mij zijn hoofd al héél veel vluchten koel, en dat met de bewuste prop, op 3S lipo. Jan vliegt met 7 cellen, het was perfect geweest met die motor en prop... alles blijft keurig binnen de marges (die 20 amps wordt niet eens gehaald), de motor was makkelijk in te bouwen, en verder had er niets gewijzigd hoeven te worden.
Zelf ervaren was (achteraf) het beste geweest. Iedereen die wel eens met mij vliegt, weet hoe die motorcombi presteerd, en ook hoe die zich houdt (al vele jaren lang). Dat is praktijk, die geprobeert wordt na meten en redeneren (en soms een beetje lef hebben. Zonder bluf is het leven suf!)
Greetz van Aldert
ps. Vincent, dit is niet als persoonlijk aanval bedoelt. Al je bijdrages op dit forum wordt door mij altijd zeer gewaardeerd.
zelf heb ik geen zin in geklier, toch ben ik nu van mening dat je Jan de verkeerde richting hebt opgeduwd. Zie onderstaand:
Met zo'n ongelovelijk ongeschikt klein K*T propje is je vergelijking volledig oneerlijk. Indien, zoals eerder vermeld, een 5,5*4,3 cam wordt gebruikt presteerd die motor beslist 50% beter!prop-er zei:Aldert,
Ook van mijn kant bedankt voor je ervaringen! Toch nog een aantal vragen / opmerkingen:
Aaalie zei:Wat betreft de 16-7-6... erg goede motor (al zijn de meningen verdeelt). De motor zal in vergelijking met een standaart 400 toch zeker 50% meer presteren met dezelfde akku.
Van praktijk weer even terug naar theorie:
Op 8 cellen:
6V Permax speed400/Gunther 8 cellen: 325 gram 15180rpm 14,4A 100 km/u 134 Watt 9,2V
Mega 16 - 7 - 6 / APC 4,7x4,2: ~290 gram 20819 rpm 12,5 A ~107 km/u 113W
Axi 2212/12 / APC SF 7x4: 982gram 15237 rpm 27A 74km/u
Axi 2212/12 / Graupner Speed 6,5 x 6,5: 602gram 15132 rpm 27A 127 km/u
In vergelijking met een standaard Permax speed400 biedt een Mega 16/7/7 dus vergelijkbare prestaties. (en dus zeker niet 50% meer)
Je rust een porsche toch ook niet uit met bandjes van een fiat panda (niets ten nadele van kleine auto overigens).
Bovenstaand onderbouw je dus wat ik eerder heb vermeld. Een standaart Easystar is veel minder geschikt om met een langzamere axi en een grotere prop met minder spoed te vliegen. JIJ VLIEGT MET ROLROEREN, JAN (NOG) NIET!prop-er zei:De combinatie Axi 2212/12 met Graupner 6,5 x 6,5 biedt tov van de Permax speed400 bijna dubbele stuwkracht, 25% meer snelheid, en heeft daar het dubbele vermogen voor nodig.
In tegenstelling tot wat ik eerder heb gezegd, lijkt een APC SF 7x5 te veel stroom te trekken. Niet doen dus.
Zie tevens: http://www.lipoly.de/modellbau/motoren/mega/acn16-7/mega_16_7_6.html
http://www.lipoly.de/modellbau/motoren/modelmotors/axi/2212/index.html
Jouw opmerking over voldoende snelheid behouden kan ik beamen. Maar het heeft met de manier van vliegen te maken. Persoonlijk vind ik het prettig om veel stuwkracht te hebben, en lekker steil hoogte te winnen. Motor uit, en lekker zweven. Als je onder alle omstandigeheden optimale controle wilt houden, is een snellere prop inderdaad beter. (Ik heb ailerons op mijn Easystar, waardoor de controle bij lage snelheden veel beter is)
M.a.w. Jan... je had niet alleen met veel moeite de axi hoeven inbouwen, echter je mag nu ook nog eens rolroeren uit je vleugel snijden en twee extra servo's monteren wil je de kist weer eerlijk en goedmoedig kunnen vliegen :? .
Ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt, volgens Mega kan de motor tot 18 ampere aan. Mega houdt altijd een zeer veilige marge aan, de genoemde 21 ampere is (uit ervaring) geen enkel probleem. http://www.megamotor.cz/new/script/mega.php?sid=7c1aea8170e8002f5bbdeff06a2c1da7&ref=productsprop-er zei:P.S. : Mega 16 - 7 - 6 met een Graupner cam 5,5*4,3: 485gram 19187rpm 21A 104km/u (De Mega is geschikt tot 12A, en deze prop is dus niet geschikt!)
En op de door jou gegeven leverancier kan de motor zelfs tot 20 ampere aan http://www.lipoly.de/modellbau/motoren/mega/acn16-7/index.html
Deze motor houdt bij mij zijn hoofd al héél veel vluchten koel, en dat met de bewuste prop, op 3S lipo. Jan vliegt met 7 cellen, het was perfect geweest met die motor en prop... alles blijft keurig binnen de marges (die 20 amps wordt niet eens gehaald), de motor was makkelijk in te bouwen, en verder had er niets gewijzigd hoeven te worden.
Zelf ervaren was (achteraf) het beste geweest. Iedereen die wel eens met mij vliegt, weet hoe die motorcombi presteerd, en ook hoe die zich houdt (al vele jaren lang). Dat is praktijk, die geprobeert wordt na meten en redeneren (en soms een beetje lef hebben. Zonder bluf is het leven suf!)
Greetz van Aldert
ps. Vincent, dit is niet als persoonlijk aanval bedoelt. Al je bijdrages op dit forum wordt door mij altijd zeer gewaardeerd.