Verboden voor hotliners?

Stel: je bent al jaren lid van een club waar uitsluitend met zwevers en electrozwevers gevlogen mag worden, verder zonder restricties wat betreft type kist, motorisering e.d.
Dan, op een dag, komen enkele leden op het idee dat voortaan "snelle" electrozwevers, zoals hotliners en F5B-achtige kisten voortaan niet meer gewenst zijn, ja zelfs bij voorkeur verboden moeten worden.
Stel dat je zelf een groot liefhebber van dit soort kisten bent, dan heb je wel een probleem als je lid bent van deze club.

Wie wil er raden:

1) Dit was een nare droom
2) Deze situatie is echt

Ik ben benieuwd!

Groeten,
Jan

ik gok 2, lijkt me geloofwaardig, want het ziet er ook gevaarlijk uit...

niels

Optie 2 anders stel je zo een vraag niet.

Vraag me dan wel alleen af waarom, geven ze een goede reden.
Discriminatie van modellen de laatste nieuwe, eerst geen vrouwen lid van een modelbouwclub en nu al over de modellen.

Allebei goed geraden! De vraag was misschien te makkelijk. Men geeft de volgende redenen:

1) De club heeft pas een nieuw veld, de omgeving is aangemerkt als stiltegebied. Een snelle electrozwever is natuurlijk een enorme geluidsbron, vele malen harder dan de boer die iets verderop het gras maait met zijn trekker met maaimachine.
2) Er zijn leden die niet van snelle kisten houden. Ze vinden deze storend als ze met hun langzame thermiekzwevers zo lang mogelijk stil tegen de wind in proberen te hangen.

Ik ben wel benieuwd of er meer verenigingen zijn die restricties stellen aan het soort modellen waarmee gevlogen mag worden. Zijn (F5B) hotliners bij de meeste verenigingen welkom?

Groeten,
Jan

regeltjes, stilte gebieden :-(

Vraag me af wat effect dit heeft, neem aan de je blijft hotlinen
en je niet gaat "zweven".

Wat zijn je opties?

Andere club?
Wildvliegen?

Ziedaar het resultaat van "regeltjes"

Johan

Wow, dit is ook een soort van nachtmerrie van mij aangezien ik en iemand anders de enige op de club zijn die met elektroracers vliegen. Gelukkig nog nooit echt commentaar erop gehad.

Vlieg je met echte F5B's? Dus vertraging met flinke prop met onnoemlijk hoge stroom? Die maken inderdaad redelijk wat geluid. Misschien een optie om dan met kisten zonder vertraging te vliegen. Dat scheelt alweer aardig wat.

Dat leden er niet van houden kan ik me voorstellen. Ieder z'n ding maar om dat op deze manier te uitten :?. Je kan het ook omdraaien. Die trage zwevers hangen maar in de weg terwijl ik omhoog spuit met 180 Km/u.

Paul

Tja, wat nu? Wildvliegen ben ik zeker niet van plan. Bij mij in de buurt is een recreatieterrein waar ik wel eens stiekum met mijn DLG gevlogen heb, maar geen haar op mijn hoofd die erover denkt om daar met een snelle electrozwever te gaan vliegen.
Overigens vlieg ik niet met een echte F5B motorisering, maar met slechts 10 cellen en een directdrive motor! Ik heb echter zeker plannen om door te groeien naar een "echte aandrijving" met een stijgsnelheid > 50m/s.
De enige oplossing is denk ik om naar een andere club uit te kijken. Dat zal dan wel een club worden waar ook met verbrandingsmotor wordt gevlogen. Wie weet er nog een leuke club in of in de buurt van Noord Holland waar je zonder gezeur met F5B(achtige) kisten kan vliegen?

Groeten,
Jan

Misschien is het een optie om de dagen van de week te "verdelen". Afhankelijk van de hoeveelheid vliegers voor elke dicipline, 3 dagen "echt" zweven en 4 dagen voor de "speed" liefhebbers?
Een voor die zeurkousen over de "herrie" heb ik één oplossing, OORPROPPEN! De vogels en andere dieren trekken zich HELEMAAL NIETS van die vliegtuigen aan en als jullie je daaraan ergeren doe je maar oorproppen in dan hoor je ze niet.
Dit laatste meen ik uit de grond van m'n hart want er wordt zo vreselijk veel onzin verteld met betrekking tot de dierenwereld en het geluid dat wij op wat voor manier dan ook produceren.
Natuurlijk moeten wij geen pestherrie gaan maken als dat niet strikt nodig is en dat is het zelden!!!!! Veel "natuurliefhebbers" beginnen direct vuur te spugen als er ook maar iets gebeurt wat geluid maakt. Wij hebben vele keren weidevogels gehad die hun eieren op ons veld uigebroed hebben. Eenden en zwanen zitten bijna elk jaar op hun nest langs de slootkant(en) van ons veld. Een modelvliegtuig dat langs of over het nest gat wordt compleet genegeerd! Zolang wij zelf NIET naar die nesten toegaan om te kijken blijven de vogels zitten. Zelfs als je op de maaier zit, en die maakt best een hoop herrie, kan je tot op een meter langs de nesten maaien zonder dat de vogels verstoord worden!!!! Het lijkt wel alsof de vogels denken, "iets dat zo duidelijk laat merken dat het eraan komt heeft niets gevaarlijks voor mij in de zin".
Zo, het is off-topic maar ik moest het even kwijt!

De vogels en andere dieren trekken zich HELEMAAL NIETS van die vliegtuigen aan

Wel een beetje off topic.

Maar zag laatst op TV dat ze op schiphol een aparte "vogeldienst"
hebben. Deze mensen moet vogels verjagen van van
luchthaven schiphol. Ze gebruiken Knallen, luidsprekers en
alles wat hun fantasie hun biedt.
Ook wordt een valkenier ingezet, dit alles om vogels te verjagen.
Toch blijft de luchthaven een geweldig broedgebied voor vogels.

Naar ik aanneem maakt maakt een boeing meer lawaai
dan 80dba op 7 meter.
Vogels en andere dieren schrikken eerst wel van lawaai, maar
wennen er ook aan.

Denk dat mensen meer moeite met lawaai hebben en vogels
( de dierenwereld in het algemeen.)
als excuus gebruiken.

Johan

Johan

Bij ons op de club broed al jaren in het voorjaar een zwaluw in het grasmaai hok als je er lang loopt in het voorjaar vliegt hij je bijna om je oren dus van dat vogel gezeur wordt ik doodziek het beestje heeft het altijd best naar zijn zin volgens mij anders komt hij toch niet ieder jaar terug?
Toen vroeger de spoorlijn aangelegd werd zeiden ze dat de koeien geen melk meer zouden geven en ik drink nog iedere dag melk
Bert

Dat is wat ik bedoel. Ik ga er van uit dat de club van Jan alleen met zwevers en elektrokisten mag vliegen om dat geluids probleem. We hebben allemaal voorbeelden te over dat het voor het overgrote deel zwaar overdreven is. Het probleem is echter om de overheden daarvan te overtuigen. Zeker als het als zo erg wordt dat elektromodellen die een "beetje pit :wink: " hebben ook al niet meer mogen vliegen. :wink:

zwaluw in het grasmaai hok

Dat zijn boerenzwaluwen, die houden van een beetje lawaai.
daarom huizen ze in in boerderijen. ze houden van het
geluid van diesel tractoren.

Meeuwen zijn trouwens ook gek op tractoren. Weleens een boer
zien ploegen? met daarachter een zwerm meeuwen?

Vogels zijn niet bang voor lawaai, wel voor mensen die ze
besluipen in parka jassen met verrekijkers, dat zou verboden moeten worden.....

Vergeet niet "vogelverschikkers zijn stil en bewegen niet......dragen wel
vaak een hoed en een parka."

:-)

Johan

Hoi jan,

Tja daar ben je lekker mee volgens mij is het kift en angst voor het onbekende.
Mijn zwever je kent m,n motor maakt wat geluid maar dit alleen de eerste paar meters voordat de prop pakt.
En dan nog ik heb maar drie seconden nodig om boven te komen,en geen vijf minuten met een gierende motor/vertraging zoals de wat tragere vliegers.
En als zij lekker boven stil hangen kan jij er toch onderdoor scheuren?
En volgens mij kan rechtshalve blijven vliegen met je kist,ze kunnen nooit een type plotseling uitsluiten buiten een ledenvergadering om.
En ja niet gewenst je kan niet met iedereen vriendjes zijn.
Sterkte ruud

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Toch fijn dat er ook nog mensen zijn die inzien dat het vliegen vooral een hobby moet blijven, als je teveel regeltjes en beperkingen instelt gaat de lol ervan af!
Ik wacht even af hoe e.e.a. zich ontwikkelt, heb momenteel toch geen vliegklare kist. Als de nieuwe zwever(?) klaar is en men doet weer moeilijk als ik daarmee kom vliegen ga ik denk ik ter plekke mijn lidmaatschap opzeggen. Zou wel jammer zijn na zo'n 15 jaar lid geweest te zijn. :cry:

Groeten,
Jan

hoi jan,
Wat is de definitie van een hotliner vleugelbelasting? type motor? aantal cellen?vlieggedrag?
ook met m,n 4meterzwever kan ik aardig scheuren Het duurt iets langer om boven te komen,maar recht naar beneden wil hij wel een beetje vaart maken en fluiten.
groeten ruud

denk dat er toch wel een verschil zit in een zwever die aanduikt, of een 30 cellen hotliner die aanduikt.

gerard_nl zei:
denk dat er toch wel een verschil zit in een zwever die aanduikt, of een 30 cellen hotliner die aanduikt.

Maar waar ligt de grens? Wanneer is een elektrozwever een hotliner en wanneer is het een warmliner?

Paul

Waar je je al niet druk over kunt maken. :?:

Ik vlieg zelf met een Ariane met een Hacker B50 F5B op 27 cellen.
Door de sterke vertraging op deze motor en de grote propellor (16 x 16)
maakt hij vliegend (op de grond met cavitatie is wat anders) echt niet heel veel geluid.

Ik denk dat je eerder bang moet zijn voor de snelheden van dergelijke modellen als voor het lawaai wat ze (misschien) maken.

Laten we het gezellig houden :lol:

Janwillem

Back