Verboden voor hotliners?

hoi jan,

Helemaaal mee eens,heb je geen intresse om volgend jaar F5B te gaan vliegen met je kist.
ik zelf vlieg ook F5B maar het is een beetje dun gezaaid met vliegers,dus de competitie ligt al een jaar op z,n gat bij gebrek aan deelnemers.
en hoe meer zielen hoe meer vreugd.
groeten ruud

@ Ruud

Lijkt me leuk om eens een wedstrijd te vliegen.
Het nadeel van dit soort modellen is dat de lol van een beetje
rondraggen er redelijk snel af is.

Ik heb vorig jaar in Duitsland en Belgie een aantal wedstrijden
bezocht om eens te kijken hoe e.e.a. er zoal aan toegaat.

Hoeveel mensen zijn er nodig om de competitie nieuw leven in te blazen?

Groeten,

Janwillem

Hallo,

Even een update. Vrijdag het clubblad in de bus gehad, met bijgaand het nieuwe veldreglement.

Deze paragraaf is nieuw:

"Elektro vliegen:
snelle kleine speedkistjes/delta's, etc. en F5b modellen zijn NIET toegestaan.
We spreken bij <NAAM VERENIGING> uitsluitend van een zwever met elektro-hulpmotor. Dit betekent: de kist zo snel mogelijk op hoogte brengen, motor uit en zweven. Ieder bestuurslid heeft het recht om elektro kisten die buiten dit beeld vallen zonder discussie een vliegverbod te geven."

Ok, het is duidelijk.
Ik ga hedenavond schriftelijk mijn lidmaatschap opzeggen.

Groeten,
Jan

Hmm, de beslissing is dus daadwerkelijk gevallen... 8O :cry:

Is daarbij nog enige vorm van inspraak van de leden bij geweest?

Stom dat een bestuurslid zelf mag zomaar even mag bepalen wat hij een "zwever met hulpmotor" vind en wat niet. Dat is zo subjectief.

Succes met het vinden van een nieuwe club.

Paul

Alleen elektro-zweven dus? Snelle kistjes en delta's met verbrandingsmotor mogen wel, evenals F3B zwevers blijkbaar? Ik heb het idee dat een elektro-vlieger met een bepaald toestel en zijn vlieggedrag het voor anderen verpest heeft. Je moet geen toestellen verbieden, gevaarlijk gedrag moet verboden worden. Blijkbaar weet het bestuur daar geen onderscheid in aan te brengen. Diezelfde bestuursleden laten een automobiel voorafgaan door een man die zwaait met een rode vlag? Stuur ze eens op excursie naar een elektro fly-in.

Ik vind het weer erg om zo,n verhaal te lezen.Als er helemaal niets meer kan op onze velden en binnen onze verenigingen zijn we op weg naar een RADIKALE hergroepering die voor niemand goed is Bestuurder denk toch nog even na !

En als je nou eens vraagt waarom precies het niet zou mogen? Als ze geen goede argumentatie kunnen geven dan kan het toch ongedaan gemaakt worden?

Persoonlijk zou ik niet eens meer op zo'n club willen. Iedereen maakt toch zelf uit met wat voor vliegtuig hij vliegt? Als iemand anders een ander type kiest moet hij daar niet moeilijk over doen.

Groeten Laurens

Dit zijn heel erg spijtige ontwikkelingen.
Als modelvliegers zodanig verdeeld raken en groepen gaan uitsluiten staat dat de ontwikkeling van de sport in de weg.

Bijzonder jammer vindt ik dat deze beslissing waarschijnlijk op onkunde en daardoor voortgebrachte angst (voor het onbekende) berust.
Hoeveel leden van deze club hebben daadwerkelijk wel eens een echte F5B kist zien vliegen?

In mijn ervaring zijn wedstrijdvliegers (of mensen met dergelijk materiaal) zeer gedisciplineerde vliegers. Ze veroorzaken over het algemeen zeer weinig overlast. Ik voel me veiliger als een "wedstrijdvlieger" op een 1/2 meter over het veld komt vliegen als wanneer opa half overtrokken met zijn electrozweverje over de pits dwarrelt.

Bovendien brengen mensen met dit soort materialen over het algemeen een hoop kennis binnen de vereniging. Je leert nou eenmaal meer van materialen op de grens van hun vermogen belasten als van beproefde 7 cellen/speed600 concepten.

Veel sterkte in het vervolg van je vliegcarriere, het lijkt me erg spijtig zoals dit geggaan is.

Gerben

De reden voor de uitsluiting is me nog niet duidelijk. Ik denk dat het 'probleem' ook opgelost had kunnen worden door snel en langzaam verkeer te scheiden. Bij ons vliegen heli's en vliegtuigen ook niet tegelijkertijd, een kwestie van even op het veld overleggen, geven en nemen, geen probleem.

Geen van de toestellen op de volgende foto's mag dus vliegen bij jullie???
http://www.airtoi.nl/images/winssen 2003/
http://www.toiweb.nl/images/hmvc2003/

Misschien handig om bestuursleden op deze discussie te wijzen?

Jan Weststrate zei:
Stel: je bent al jaren lid van een club waar uitsluitend met zwevers en electrozwevers gevlogen mag worden, verder zonder restricties wat betreft type kist, motorisering e.d.
Jan's eerste bericht in deze discussie, in het vervolg eerst de discussie weer even doornemen voor je reageert en vragen stelt Ron ;)

Het gevaar van een dergelijke Internet discussie wordt hier wel heel erg duidelijk. Als niet alle betrokkenen aan een dergelijke discussie deelnemen ontstaat een beeld van de situatie die slechts een kant van de medaille laat zien.

Ook ik ben lid van de betreffende vereniging en ook ik zou liever een wat ruimhartiger beleid zien t.a.v. toegelaten types modellen.

Toen onze vereeniging(en) zonder veld kwamen te zitten omdat het toenmalige veld werd volgebouwd is een van onze leden bij dit veld uitgekomen en gaan informeren naar de mogelijkheden. Die bleken er te zijn, maar wel met beperkingen. Zo mag er van 1 april tot 21 juni niet gevlogen worden in verband met broedtijd van vogels, sterker nog: je mag dan niet eens op het veld komen.
Voor zwevers (eventueel voorzien van electromotor voor het omhoog brengen) is dit een uniek gelegen veld. Voor overige toestellen zijn er bij de betreffende clubs andere vlieglocaties voorhanden.

Een reactie uit de club die ook een bredere kijk op de zaak geeft:

hoe iets uit z'n verband gerukt kan worden door halve informatie te geven :
dit is namelijk die meneer die de enige zwever boven het veld uit de lucht
ramde met z'n racebak. En daarna met 200 km/uur tussen de schapen de grond
in dook. Nog geen kwartier voor de eigenaar van het veld met een paar dure
paarden langskwam...................

laten de heren volgens wie alles moet kunnen gauw een eigen
accufetisjistenclub oprichten.
dan blijven wij opa's wel gevaarlijk tegen de wind in hangen.

Ik ben sinds gisteren inderdaad ook opa ;) ;)

Deze bijdrage is niet bedoeld om mensen tegen elkaar op te zetten.
Hopenlijk maakt het mensen wel wat meer bewust van het feit dat de 'waarheid' soms wat breder is dan wat het in eerste instantie lijkt.

Over halve informatie gesproken; wat was de oorzaak van deze mid-air en crash? Onkunde van de piloot of een onvoorziene omstandigheid?
Lijkt me - in het licht van deze discussie, en de daaruit getrokken conclusies - toch wel belangrijk om te weten. :roll:

Als ik deze quote namelijk zo lees wordt de indruk gewekt dat de piloot in kwestie een roekeloze snelheidsfreak is, en ik weet niet of dit de bedoeling is (en of het uberhaupt waar is)...

Niet dat ik me verder in deze discussie wil mengen (heb er verder ook niks mee te maken) maar dit is wel hoe een buitenstaander de betreffende quote kan interpreteren....

ron van sommeren zei:
De reden voor de uitsluiting is me nog niet duidelijk. Ik denk dat het 'probleem' ook opgelost had kunnen worden door snel en langzaam verkeer te scheiden. Bij ons vliegen heli's en vliegtuigen ook niet tegelijkertijd, een kwestie van even op het veld overleggen, geven en nemen, geen probleem.
Als dit het geval was geweest dan had deze midair dus niet eens plaatsgevonden. :? ;)

toine zei:
Het gevaar van een dergelijke Internet discussie wordt hier wel heel erg duidelijk. Als niet alle betrokkenen aan een dergelijke discussie deelnemen ontstaat een beeld van de situatie die slechts een kant van de medaille laat zien. ...
Hoi Toine, vandaar ook mijn opmerking eerder in deze discussie:
ron van sommeren zei:
...Misschien handig om bestuursleden op deze discussie te wijzen? ...
Hier ligt een schone taak voor je :)

Een mid-air alleen lijkt me niet voldoende om een hele categorie toestellen uit te sluiten, dan zouden we bij Cumulus allang uitgevlogen zijn ;) Elke soort heeft bij ons (in vijfentwintig jaar) wel eens een mid-air gehad. Zelfs een keer met heli's. Er moet meer aan de hand zijn zou ik zeggen, anders lijkt mij de reactie van club/bestuur zeer overtrokken.

Hallo allemaal,

Het wordt nu wel een heftige discussie!

Even reageren op wat reacties:

Paulraaf zei:
Is daarbij nog enige vorm van inspraak van de leden bij geweest?

Niet dat ik weet, mij is niets gevraagd.

Oei, per ongeluk op OK geklikt, ik was nog lang niet klaar...
Even editen.

@ Ron:

Je had het dus al gezien, geen brandstofkisten.

Deze vereniging is sinds jaar en dag een vereniging waar met zwevers en electrozwevers gevlogen wordt.
In het verleden heb ik met veel plezier gevlogen met diverse kisten, varierend van langzame duurvluchtkisten tot snelle hotliners, zoals de Sinus van Aeronaut en de Chili van Graupner.
Nooit heb ik hierbij enig probleem ondervonden met leden die het soort kist waar ik mee vloog ter discussie stelden.

Ik heb de indruk dat bepaalde leden de verhuizing van veld aangegrepen hebben om dit soort maatregelen in te voeren.
Feit blijft dat een wijziging van de voorwaarden van lidmaatschap van een vereniging democratisch tot stand zou moeten komen, bijvoorbeeld door stemming in een algemene ledenvergadering.
Dit is hier niet gebeurd.

Wat betreft de midair:

Dit verhaal heeft inderdaad betrekking op mij. Wat er gebeurd is is het volgende:
Ik was aan het vliegen met een F5B-achtige kist, gemotoriseerd met 10 cellen. Sommige leden mogen dit een "racebak" noemen, het zij zo, ieder zijn smaak. Toestellen met een ander karakter dan MIJN favoriete kisten worden door mij NIET betiteld met een denigrerende omschrijving.

De oorzaak van de crash is het feit dat ik de kist even uit het oog verloor door de felle zon. Na enig zoeken zag ik hem weer, hij vloog toen recht op een andere zwever af, een fractie van een seconde later bleek de hoogte ook nog gelijk te zijn...
Helaas, het was te laat om de koers nog te wijzigen, de vleugeltip schampte de cockpitkap van de andere kist. Deze kist is even later veilig geland en had slechts minimale schade.
De stelling dat ik deze kist "uit de lucht geramd heb" is op zijn minst gezegd enigszins bezijden de waarheid.
Mijn kist kwam er minder goed af: de vleugel scheidde zich van de romp doordat de vleugelbouten afbraken. De vleugel kwam na enkele minuten (tenminste, zo keek het) vrijwel onbeschadigd neer.
De romp, ja het is niet anders, werd een projectiel en boorde zich in het weiland in de grond.
Een romp zonder vleugel is volgens mij per definitie een projectiel, ongeacht het soort kist.

Dit incident had iedereen kunnen gebeuren, ongeacht vliegervaring en type zwever.

Overigens is dit voorval niet de oorzaak van de discussie over de veldregels. Een lid dat op die dag aanwezig was, vertelde me dat hij me al voor de fatale vlucht had willen zeggen "dat we dit soort kistjes hier eigenlijk niet meer willen hebben", dus nog voor hij me een meter had zien vliegen.
Later, in een kleine discussie met hem, zei hij me dat een type kist dat wel onder de "gewenste" soorten viel, bijvoorbeeld kon zijn: een F3J-zwever, desnoods zwaar gemotoriseerd.
Zo'n kist zou ik best wel willen hebben, maar die valt voor mij helaas buiten de begroting.
Op zo'n manier maak je er volgens mij wel een eliteclubje van voor mensen met dikke beurzen en gekochte dure bakken.
Een hotliner bouw ik tegenwoordig zelf, de eerste is bijna klaar, op die manier blijft de hobby voor mij een beetje betaalbaar.
Ik heb een draadje geopend op E Zone:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=186917

Inmiddels heb ik mijn lidmaatschap opgezegd, ik zou zeggen, heren, van mij zullen jullie geen last meer hebben.
Met veel genoegen ben ik zo'n 15 jaar lid geweest, jammer dat het zo gelopen is.

Inmiddels heb ik vanavond telefonisch een goed gesprek gehad met een bestuurslid naar aanleiding van dit draadje.

Wordt vervolgd...

Tot slot nog even de opmerking dat ik geenszins de bedoeling heb gehad om de vereniging of wie dan ook in een kwaad daglicht te zetten. Daarom heb ik ook de naam niet genoemd.
Ik was vooral benieuwd of er meer verenigingen zijn waar dit soort problemen spelen.

Iedereen bedankt voor de reacties tot zover.

Groeten,
Jan

Hoi Mannen,

Even iets uitleggen over de veldsituatie van "V4 vereniging van zweefvliegtuigmodelbestuurders". De vereniging is begonnen op een veld van ca. 21 hectare in het Amsterdamse havengebied in de nabijheid van petrochemische industrie. Hierom mogen er geen brandstofmotoren bij de vereniging gebruikt worden en zijn wij een vereniging van zweefvliegers. Ca. 10 jaar geleden moesten wij daar weg en zijn dichter naar Amsterdam verhuist naar het veld aan Daveren. Dat veld was kleiner dan 9 hectare. Vorig jaar werd dit veld volgebouwd en hebben wij de laatste dagen tussen de heistellingen gevlogen. Ook hebben wij vorig jaar getracht na 10 jaar gesprekken voeren met het recreatieschap Spaarnwoude daar een veld te bemachtigen. Dit is allemaal op niets uitgelopen omdat alle geschikte velden te dicht in de buurt van de FMS of de Heemskerkse L.C. lagen. Op het laatste moment werden wij op onze huidige lokatie geattendeerd. Onze voorzitter is met de landeigenaar gaan praten en tot een overeenkomst gekomen. De vereniging betaalt geen huur voor de lokatie en kan daarom geen rechten laten gelden. Op de weilanden om het veld lopen grote huisdieren. Wanneer een groot huisdier door een modelvliegtuig wordt omgelegd en dat dan ook nog de voorpagina van de landelijke dagbladen haalt, kan iedereen bedenken dat dan de goede naam van de vereniging is beschadigd en dat de vereniging zijn veld kwijt is en dan ook niet zo makkelijk een nieuw veld kan vinden. Ook zitten dan meer dan honderd leden zonder vliegveld.

Wanneer een bestuur van een vereniging niet ingrijpt in een mogelijk gevaarlijke situatie kan de bestuursleden nalatigheid ten laste worden gelegd en bestaat de kans dat de bestuursleden in het persoonlijk vermogen worden aangesproken.

Bovenstaande ellende willen we elkaar toch niet aandoen?!
Bestuursleden zijn voor alles lid van een vereniging en daarbij bestuurslid omdat zij de hobby een zeer warm hart toedragen.

Namens het bestuur,

P.J. Cramer

Penningmeester

P.S. Lawaai en drukte kan je opzoeken maar rust en stilte moet ook gevonden kunnen worden.

Ik denk dat heel veel modelvliegvelden zich tussen weilanden en dus tussen koeien, paarden, schapen en ander vier-potig gajes bevinden. Bij die verenigingen zouden ze dan alleen maar aan (elektro)zweven kunnen doen? Ik denk dat jullie een beetje te (extreem?) voorzichtig zijn.

Het verhaal wordt in jullie geval natuurlijk anders wanneer de eigenaar zegt:"Ik wil niet dat met dat en dat type toestel gevlogen wordt". Een gegeven paard (vier-benig gajes) moet je niet in de bek (mond? ;)) kijken.

ps. Zoals een bekend Amsterdams filosoof plagt/pleegt te zeggen, "Elk nadeel hep sijn foordeel": als je dan zo'n beest 'omlegt' heb je meteen de diepvries vol voor de winter :).

Hier ons grasmaaier hok met een zwaluw nest.

afb2025.jpg

Die beesten vliegen ons zomers bijna voor je hoofd.
Je moet soms gewoon bukken.
Dus broedtijd is onzin. dieren trekken zich niet van vliegtuigen aan.
Wij halen gewoon de grasmaaier uit het hok en er gebeurd niets hoor.
Ze broeden gewoon door.

We slaan zoals vaak in Nederland erg door.
Als je maar voetbalt mag alles.

En veel mensen hebben een hekel aan snelle kisten.
Dit komt naar mijn menig omdat ze zelf niet met zo'n vliegtuig kunnen vliegen.
En bang zijn als een ander met zo'n model vliegt.
Ik zie liever iemand met een snel vliegtuig vliegen die goed kan vliegen.
Als iemand die met een eenvoudige zwever zijn handen vol heeft.
En de vreemste trucken uithaald om zijn model op het veld te krijgen.

Ik zie dit wekelijks en wordt er erg moe van.

iedereen heeft recht op mijn mening

Als al die leden van die bewuste club lid worden van dit forum lijkt mij dit op het eerste gezicht een goede zaak. Als ze echter zaken die ze op een statutaire vergadering kunnen zeggen beginnen uitsmeren in een draadje tja..........
:?

De vereniging is begonnen op een veld van ca. 21 hectare in het Amsterdamse havengebied in de nabijheid van petrochemische industrie. Hierom mogen er geen brandstofmotoren bij de vereniging gebruikt worden en zijn wij een vereniging van zweefvliegers. Ca. 10 jaar geleden moesten wij daar weg en zijn dichter naar Amsterdam verhuist naar het veld aan Daveren.
Daar mocht blijkbaar meer en zijn jullie gegroeit tot een club van meer dan 100 leden....... hm daar zitten nu dus ook de snelle jongens bij.
Daar MOET je dus een oplossing voor zoeken, tenminste als je geregistreerd staat als vereniging.
Of je had bij oprichting in je statuten moeten zetten dat alleen zwevers zijn toegestaan en geen elektromotoren.. lastig want waar leg je dan de grens??? Zwever met motor wel en 2km sneller niet enz...

Als desbetreffend lid hier werk van maakt kan het bestuur het nog erg lastig krijgen... En dat willen we mekaar toch niet aan doen?

Back