Hallo allemaal,
Het wordt nu wel een heftige discussie!
Even reageren op wat reacties:
Paulraaf zei:
Is daarbij nog enige vorm van inspraak van de leden bij geweest?
Niet dat ik weet, mij is niets gevraagd.
Oei, per ongeluk op OK geklikt, ik was nog lang niet klaar...
Even editen.
@ Ron:
Je had het dus al gezien, geen brandstofkisten.
Deze vereniging is sinds jaar en dag een vereniging waar met zwevers en electrozwevers gevlogen wordt.
In het verleden heb ik met veel plezier gevlogen met diverse kisten, varierend van langzame duurvluchtkisten tot snelle hotliners, zoals de Sinus van Aeronaut en de Chili van Graupner.
Nooit heb ik hierbij enig probleem ondervonden met leden die het soort kist waar ik mee vloog ter discussie stelden.
Ik heb de indruk dat bepaalde leden de verhuizing van veld aangegrepen hebben om dit soort maatregelen in te voeren.
Feit blijft dat een wijziging van de voorwaarden van lidmaatschap van een vereniging democratisch tot stand zou moeten komen, bijvoorbeeld door stemming in een algemene ledenvergadering.
Dit is hier niet gebeurd.
Wat betreft de midair:
Dit verhaal heeft inderdaad betrekking op mij. Wat er gebeurd is is het volgende:
Ik was aan het vliegen met een F5B-achtige kist, gemotoriseerd met 10 cellen. Sommige leden mogen dit een "racebak" noemen, het zij zo, ieder zijn smaak. Toestellen met een ander karakter dan MIJN favoriete kisten worden door mij NIET betiteld met een denigrerende omschrijving.
De oorzaak van de crash is het feit dat ik de kist even uit het oog verloor door de felle zon. Na enig zoeken zag ik hem weer, hij vloog toen recht op een andere zwever af, een fractie van een seconde later bleek de hoogte ook nog gelijk te zijn...
Helaas, het was te laat om de koers nog te wijzigen, de vleugeltip schampte de cockpitkap van de andere kist. Deze kist is even later veilig geland en had slechts minimale schade.
De stelling dat ik deze kist "uit de lucht geramd heb" is op zijn minst gezegd enigszins bezijden de waarheid.
Mijn kist kwam er minder goed af: de vleugel scheidde zich van de romp doordat de vleugelbouten afbraken. De vleugel kwam na enkele minuten (tenminste, zo keek het) vrijwel onbeschadigd neer.
De romp, ja het is niet anders, werd een projectiel en boorde zich in het weiland in de grond.
Een romp zonder vleugel is volgens mij per definitie een projectiel, ongeacht het soort kist.
Dit incident had iedereen kunnen gebeuren, ongeacht vliegervaring en type zwever.
Overigens is dit voorval niet de oorzaak van de discussie over de veldregels. Een lid dat op die dag aanwezig was, vertelde me dat hij me al voor de fatale vlucht had willen zeggen "dat we dit soort kistjes hier eigenlijk niet meer willen hebben", dus nog voor hij me een meter had zien vliegen.
Later, in een kleine discussie met hem, zei hij me dat een type kist dat wel onder de "gewenste" soorten viel, bijvoorbeeld kon zijn: een F3J-zwever, desnoods zwaar gemotoriseerd.
Zo'n kist zou ik best wel willen hebben, maar die valt voor mij helaas buiten de begroting.
Op zo'n manier maak je er volgens mij wel een eliteclubje van voor mensen met dikke beurzen en gekochte dure bakken.
Een hotliner bouw ik tegenwoordig zelf, de eerste is bijna klaar, op die manier blijft de hobby voor mij een beetje betaalbaar.
Ik heb een draadje geopend op E Zone:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=186917
Inmiddels heb ik mijn lidmaatschap opgezegd, ik zou zeggen, heren, van mij zullen jullie geen last meer hebben.
Met veel genoegen ben ik zo'n 15 jaar lid geweest, jammer dat het zo gelopen is.
Inmiddels heb ik vanavond telefonisch een goed gesprek gehad met een bestuurslid naar aanleiding van dit draadje.
Wordt vervolgd...
Tot slot nog even de opmerking dat ik geenszins de bedoeling heb gehad om de vereniging of wie dan ook in een kwaad daglicht te zetten. Daarom heb ik ook de naam niet genoemd.
Ik was vooral benieuwd of er meer verenigingen zijn waar dit soort problemen spelen.
Iedereen bedankt voor de reacties tot zover.
Groeten,
Jan