Verbouwing naar stoomsloep

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door wiggie, 25 aug 2011.

  1. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Je kan beter Loctite 648 gebruiken die is ook voor hete delen terwijl 603 dat zeker niet is.
     
  2. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Te laat! Het zit er al op.

    Conform de tip van John pas ik sowieso nog paspennen toe om er absoluut zeker van te zijn dat het niet loskomt in de toekomst.
    Ik heb alle delen met een perspassing gemaakt dus ik hoop dat het afdoende is.
    Qua temperatuursbestendigheid ontlopen de 603 en de 648 elkaar niet zoveel volgens Henkel. Zie http://hybris.cms.henkel.com/medias/sys_master/8802968043550.pdf

    Ik had ook nog wat beloofd.

    Het resultaat tot nu toe:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ga voor 0 speling op de drijfstangen dus die worden uitgerust met flenslagers. Ik wil een relatief onderhoudsvrije machine waar ik niet ieder jaar pasbussen moet gaan maken om de speling uit de drijfstangen te halen.
    Misschien voor sommigen vloeken in de kerk maar ik zie het maar zo.
    Als de heren in hun tijd de beschikking hadden over onze technologie had de stoommachine er heel anders uit gezien.
     
  3. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Vreemd dat tussen de folder en de spec bladen 50 graden verschil zit.
    De 603 behoud tot 125 graden zijn sterkte, 648 tot 175 graden.
    Mocht je het ooit nog eens losnemen, gebruik dan ook activator N7649.
    Het makkelijkste om te onthouden is bij alle fero-metalen (plus RVS en aluminium) heb je acitvator nodig, bij de rest van de non-fero niet.
    Wij waren groot afnemer bij Henkel en kregen geregeld cursus hoe om te gaan met hun (nieuwe) producten, ik heb dan ook een kast vol staan met van alles en nog wat :)
    Koop echter nooit die stiften van ze, dat is troep en voor de DHZ-markt gemaakt.
     
  4. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Zal het veel schelen dat ik de activator nu niet gebruikt heb?

    Ik vond zelf al dat het ongelooflijk snel uithardde.
    Henkel geeft 3 min op maar ik schat het op maximaal 30 a 40 seconden voordat de as niet meer te bewegen was in de gaten van de krukaswangen.
    Dat is voor de doorgaande as niet zo'n probleem maar met de drijfstang-as, waar ook de flenslagers op zitten (en die dus niet vastgelijmd moeten worden) was dat aan de krappe kant. Met de activator erbij ben ik bij dat het nog sneller gaat.

    Vanavond de paspennen erin. Heeft iemand daar nog zinnige dingen over te zeggen voordat ik er mee aan de gang ga en het achteraf op een andere manier zou kunnen.

    In mijn optiek moet een paspen iets taps toelopen om hem overal goed aan te laten sluiten in het gat. Dat gat moet dus ook taps toelopen uiteraard.

    Of werkt een recht gat met dito paspen net zo goed?

    Ik lees het wel.
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik ben weliswaar vierdegraads werktuigbouwer, maar voel me op dit soort praktische zaken toch dikwijls op glad ijs. Maar wat ik me herinner werden voor dit soort verbindingen meestal toch gewone cilindrische paspennen met een perspassing gebruikt. Maar dan ging het wel over gehard stalen en geslepen pennen. Tapse pennen maken volgens mij bij de geringste afwijking alleen een lijncontact, en zijn daardoor minder betrouwbaar.

    Maar je maakt ook andere perspassingen, dus moet dit ook wel lukken. Als je de tijd hebt ook maar met loctite denk ik.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  6. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Loctite doet wonderen Ad.
    En laten we realistisch blijven, het is geen turbine oid wat ik aan het maken ben.
    Het worden rechte paspennen. Is nog makkelijker ook.
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Alleen jammer als dat kogellagers niet goed tegen nat kunnen
    mvg
    Frederik
     
  8. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Daar ben ik dan weer niet zo bang voor Frederik.
    Het zijn RVS lagers en er zit staks zo'n hoeveelheid olie op dat water letterlijk geen kans heeft.
     
  9. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Waarom niet van dit soort pennen ?

    [​IMG]
     
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    ik heb inderdaad dit soort pennen er in zitten tegen het loswerken.
     
  11. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Heel apart, ik had al gereageerd op Boris maar kan die niet meer terugvinden in het topic, kromme volt ergens denk ik. Ik ben in ieder geval vanmiddag bij de automaterialenhandel langs geweest en heb nu voldoende paspennen voor de rest van mijn leven in alle kleuren, geuren en smaken maar wat belangrijker is, in de goede maat.
    Vanavond weer prutsen dus.
     
  12. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Bloed, zweet en tranen maar het zit in elkaar zonder slingers. Pfoehh.
    Ben blij dat dat klaar is.
    Nu de machine weer opbouwen.

    [​IMG]
     
  13. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Wiggie, hoe worden daar die lagers op hun plaats gehouden in axiale richting? Ik zie niet dat ze in een klein kamertje zitten oid?
     
  14. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Scherp opgemerkt hoor!
    Ik ga dat vermomd oplossen. Over de lagers komt een afdekplaatje om ze in verticale zin op hun plaats te houden. Normaalgesproken zit daar een oliepotje op om het glijlager te smeren. Nu wordt dat een vermomd madeschroefje in de vorm van een oliepotje dat precies tussen de twee lagers in valt. ( Het groefje tussen de twee lagers in).
    Zodoende kunnen de lagers niet zijdelings verplaatsen zonder dat het opvalt. Daarom is de as ook verbust tussen de krukaswagen en de lagers in.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je kan toch de lagerkap zo pas maken dat hij de lagers net vastdrukt?
    Veel makkelijker dan een puntstelschroefje dat de buitenschalen kan scheefdrukken.
     
  16. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Kan ook Harm.
    Het punt is dat je bijna niets nodig hebt omdat de zijdelingse krachten op de as verwaarloosbaar zijn. De schroefas zelf neemt de kracht van de schroef op. De machine drijft alleen maar aan. Het is ook meer een borging dan den bevestigingsmiddel.
     
  17. Fadi

    Fadi

    Lid geworden:
    2 mrt 2013
    Berichten:
    15
    Hi Wiggie,

    My name is Daniel, i live in Brazil and i'm building a Live steam, with Maccsteam boiler i wish you would observe and your opinion about my work. I can send pictures of my Live Steam ?

    Thanks friend =)
     
  18. Fadi

    Fadi

    Lid geworden:
    2 mrt 2013
    Berichten:
    15
    Live Steam

    Hi Wiggie,

    My name is Daniel, i live in Brazil and i'm building a Live steam, with Maccsteam boiler i wish you would observe and your opinion about my work. I can send pictures of my Live Steam ?

    Thanks friend =)
     
  19. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Daniel,

    No problem, but i think it's better to open a separate topic on this forum.
    There you can post your photo's and we can have a look at them.
     
  20. Fadi

    Fadi

    Lid geworden:
    2 mrt 2013
    Berichten:
    15
    Thanks Wiggie, i will do that.

    Best regards =)
     

Deel Deze Pagina