verbouwing: Silverlit X-Plane

Laat ik dan ook maar eens weer een bouwverslagje openen;)

En waarom nou een x-plane....

Vorig jaar heb ik tijdens een meeting voor het eerst gevlogen met een x-plane op een veel te kleine parkeerplaats. Maar het vloog wonderwel goed op die kleine ruimte!!
Alleen de besturing, daar was ik niet zo tevreden over.

Toen ik dan een paar weken geleden op marktplaats een x-plane te koop zag staan, kon ik het niet laten.

Door mijn eerdere ervaringen met kleine vliegtuigjes (minium, fox), zag ik de mogelijkheden om hem om te bouwen naar echte rc.

Na een week kwam dan ook eindelijk het langverwachte pakket binnen, maar helaas, het vliegtuig had een hoop schade opgelopen door de vorige eigenaar.

981305456_5_YA3z.jpeg

De staart was op een aantal plaatsen gebroken en de propeller was afgebroken.
Eerst maar eens alles uit elkaar halen en lijmen. uhu por is mijn grote vriend en binnen een paar minuten is alles weer gelijmt en verstevigd.

Nu is het tijd om alle electronica eruit te halen (eerst het zwaartepunt bepaalt) om een te kijken hoeveel ruimte ik heb.

981305729_5_Z7CC.jpeg

981306037_5_IMXI.jpeg

De electronica stelt echt niet bijzonder veel voor.

981307004_5__QED.jpeg

en zo ook de servootjes. Ter vergelijking mijn servo er even naast gelegd.

981307592_5_lpod.jpeg

Als eerste heb ik de cockpit doormidden gesneden en uitgehold, om ruimte te maken voor de ontvanger en regelaar.

981306403_5_2BCF.jpeg

en ook op het restant van de romp maar wat materiaal weg gehaald voor extra ruimte.

985700656_5_9wqU.jpeg

En daarna alles weer netjes terug zetten en lijmen.

985700865_5_TX-3.jpeg

Nu een plekje zoeken en maken voor de servo's.
In de vleugel heb ik alvast ruimte gemaakt voor een rolroer servo, maar ga deze nu nog niet erin zetten en gebruiken. Ik wil eerst eens kijken of hij met deze opstelling wil vliegen.

985700574_5_ls-l.jpeg

985700749_5_R6jI.jpeg

Het volgende wat ik nu ga doen, is een bevestiging zoeken voor de accu.
Deze wil ik naast de servo's plaatsen, maar door het hoge gewicht (tis geen lipo) van 90 gram, moet het wel stevig worden. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit moet maken.
Misschien gebruik ik het originele bakje(waar het afwerp mechanisme in zat) ervoor, maar ik kan ook zelf iets maken van dun triplex.

Aahha geinig!

ben benieuwd, misschien als het wat wordt kunnen we met ze alle goedkoop x-plane toestellen gaan pimpen :)

Aahha geinig!

ben benieuwd, misschien als het wat wordt kunnen we met ze alle goedkoop x-plane toestellen gaan pimpen :)

Ik weet niet of dit met alle silverlit toestellen kan. Deze is toevallig een van de grootste (voor zover ik weet) met een span van bijna 800mm
De x-plane wordt niet meer gemaakt, maar af en toe staat er nog wel eens eentje te koop op MP

Het zou met de kleinere misschien wel mogelijk zijn om er besturing in te stoppen van de kyosho miniums.
Commander Clumsy was er in het verleden ooit eens mee begonnen, maar hij is al een tijdje niet meer aanwezig geweest op het forum.

Laatst bewerkt:
Gisteravond weer een beetje aan het freubelen geweest.
Een bakje voor de accu gemaakt, gewoon simpel 2 stroken van 6mm depron tegen de zijkant.
986542358_5_sy9o.jpeg

en dan via de onderkant een op maat gemaakt triplex plaatje ertegen gelijmd.
986542042_5_-y7Z.jpeg

Zo moet het lukken met de accu.
Tegen de zijkanten komen nog plaatjes hout, zoals al een beetje te zien is, waartegen ik een ander plaatje hout kan klemmen.
986542598_5_pNPE.jpeg

deze wordt vastgehouden met aan 1 kant een nokje en aan de andere kant 2 schroeven
986543083_5_OnhB.jpeg

Deze heb ik van de originele afwerp mechanisme gesloopt en op het hout gelijmt.
De andere helft met de schroeven lijm ik dan weer op het dekseltje.
986542510_5_s4f1.jpeg

Erg leuk om te zien, ikzelf heb hetzelfde een 2 weekjes terug gedaan met mn X-Plane die ik nog had liggen. Ik heb er de volgende servo's in gedaan:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King S0361 3.6g / .45kg / .12sec Micro Servo
en een brushed regelaartje (de enige die ik bij HK kon vinden):
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 30A BRUSHED ESC

De servo's heb ik op de originele plekken gemonteerd waar de actuators zaten en verder een lipo-tje:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rhino 460mAh 2S 7.4v 20C Lipoly Pack
die precies in het originele accuvakje past. Ik had nog een simpel 35MHz zender en ontvanger van Dynam gebruikt voor de besturing.
Moet alleen nog gaan testvliegen. Ben wel benieuwd als je met rolroeren aan de slag gaat.
:D

Laatst bewerkt:
Heb je er ook fotoos van?? ben wel benieuw hoe je het hebt opgelost
Helaas zit ie al helemaal weer dichtgeplakt, maar de ontvanger heb ik op de originele plek gekregen zonder schuim weg te hoeven snijden. De 2 servo's zitten op de plek van de originele actuators met dezelfde stuurstangen. De lipo zit/past netjes in het accuvakje onder het neuswiel en de regelaar heb ik in het vak vast gezet waat het bom lanceer ding zat. Voor het CoG heb ik wel een grote moer in de neus verwerkt. Ik ben benieud hoe het vliegt, daar had ik nog geen tijd voor. Misschien wil ik het richtyingsroer nog wat vergroten want dat is nu maar zo'n klein reepje schuim en zal alleen effect hebben met een draaiende propellor.
Ik denk dat het hoogteroer wel aardig werkt. Heb jij al gevlogen?

Ik heb al eens gevlogen met een originele x-plane, met de originele besturing.
Hij vliegt bijzonder goed, maar door de besturing slecht te controleren.
Gas geven ging bijvoorbeeld door op een knopje te drukken en een ander knopje voor gas minder.
Erg irritant, zeker als je gewend bent om met een knuppel te werken, en laat daar nou net het hoogte roer op zitten....

Mijn x-plane heeft nog wat uurtjes werk te goed voordat die kan vliegen.

Ik heb er zelf een aantal keer mee gevlogen met de originele bediening maar dat is niet te doen. Bovendien haperde het zenderding vaak en viel uit. Maar het vliegtuig ging dan gewoon door. Morgen eens kijken of hij wil vliegen.

ben benieuwd...alhoewel ik wel bijna zeker weet dattie vliegt.
Maak je er ook een mooi filmpje van??
Eeeh, ik heb helaas geen film apparatuur maar zal wat met mn telefoon proberen te doen. Of dat wat wordt is dan maar de vraag. Hij zal best vliegen maar ik denk dat ik straks nog eerst het richtingsroer wat groter maak. Dan stuurt hij wat beter volgens mij.

Afgelopen weekend niet zo gek veel kunnen doen.
Ik heb het batterij-klepje functioneel gemaakt en pas gemaakt op het batterijvak. Niet zo heel veel werk.

991210945_5_4WbK.jpeg

Het accuvak ook mooi compleet en afgewerkt. Strookjes hout langs de zijkant geplakt voor extra stevigheid van de romp

991211192_5_apWh.jpeg

en het hele zaakje compleet. Het plastic moest nog wel wat worden bijgewerkt, want de accu paste niet meer...

991211252_5_3IiE.jpeg

even wachten totdat de foto's zijn ge-upload...

Vandaag weer eens veel kunnen doen. Door een onverwachte aandoening, moest ik helaas me ziek melden (ader-onsteking), was geen straf: mooi weer en voetbal !!!!

Ik heb eerst maar eens alle kabels voorzien van nieuwe stekkers, daarna het motortje een nieuwe prop aangemeten

991211401_5_Fl42.jpeg

991211512_5_LZ5t.jpeg

Vervolgens voor de eerste keer proefgedraaid. Alles werkt naar wens (propje was iets kleiner dan het origineel, maar levert voldoende trekkracht)
Daarna heb ik de servo's vastgelijmd in de romp

Nu kon ik beginnen met het hoogteroer en richtingsroer.
Als eerste de schuine kant weggesneden.

991211637_5_uj66.jpeg

en gelijk daar al de fout ingegaan: Het hoogteroer was toch ietsje tekort, dan maar weer wat bijplakken met een 5x5 latje balsahout.

991211759_5_K6PO.jpeg

Daarna heb ik de achtervleugel verlijmd met de romp voor meer stevigheid en betere fixatie van de achtervleugel

Toen was het de beurt om de beide aanstuurkabels in de romp te lijmen.

991210490_5_5Qkv.jpeg

De kabel voor het richtingsroer heb ik in de bovenste helft van het staartstuk gelijmd.
Nu alleen nog dubbelzijdig tape weer op de romp plakken, om dan de rompdelen weer samen te kunnen voegen.

991211864_5_Jc7P.jpeg

Morgen wil ik proberen om de roeren vast te zetten op de vleugels en de servo's erop aansluiten.

En??? al gevlogen??

Nee, helaas niet. Het ontbreekt me de laatste tijd aan tijd. wel even in de straat een aanloopje genomen en heel even omhoog laten komen voor het gevoel. Het reageert vééél beter dan met de originele bediening. Ook het motortje heeft kracht genoeg met 7,4 ipv 8,4 volt. Jij bent trouwens veel verder aan het gaan met knutselen aan de x-plane als ik de foto's zo zie. Ik heb verder eigenlijk alles origineel gelaten. Ging jij ook nog rolroeren maken?

Nee, helaas niet. Het ontbreekt me de laatste tijd aan tijd. wel even in de straat een aanloopje genomen en heel even omhoog laten komen voor het gevoel. Het reageert vééél beter dan met de originele bediening. Ook het motortje heeft kracht genoeg met 7,4 ipv 8,4 volt. Jij bent trouwens veel verder aan het gaan met knutselen aan de x-plane als ik de foto's zo zie. Ik heb verder eigenlijk alles origineel gelaten. Ging jij ook nog rolroeren maken?

rolroeren staan wel in de planning, maar ik wil eerst kijken of hij nog wel vliegt met het extra gewicht. Ik heb het meeste al wel voorbereidt, dus het is alleen dan een kwestie van servo erin lijmen en de rolroeren uitsnijden.

leuk projectje dit :)

maar waarom heb je niet gekozen voor een leuk brushless setje? :)

Dat heb ik gedaan om een aantal redenen.
Ik ben bang dat een brushless motortje te sterk is voor de motorophanging.
Plus: ik weet niet eens of hij nog wel vliegt, zoals ik hem nu heb gebouwd:rolleyes: , daarnaast zou ik de complete plek van de motor moeten verbouwen om een brushless erin te kunnen zetten.
Tja...en dan nog een geldkwestie....een andere motor kost nou eenmaal geld, en aangezien ik maar 1 brushless motortje heb liggen (voor een heli), is dat voor mij nu even geen optie.
Ik heb gewoon teveel hobby's. Ik heb ook nog een motorfiets staan, die ik nog moet oplappen na een valpartij van een week of 8 geleden........maar dat is weer een ander forum:p

Vandaag niet zo heel veel kunnen doen.

Richtingsroer en hoogteroer gemaakt van 5mm depron en vastgezet met schanieren op het vliegtuig.
Daarna de servo's aangesloten op de roeren.

993561597_5_eErf.jpeg

Ik wil proberen om eind deze week de eerste testvlucht te gaan maken, maar het weer werkt een beetje tegen (volgens de vooruitzichten, windkracht 4-5)

Laatst bewerkt:
Back