verbouwing: Silverlit X-Plane

Pinty, weet jij trouwens wat voor een motortje er in zit? Is dat een 6 volt geval?
Ik ben benieuwd hoe silverlit dat dan deed met die 8,4 volt accu's. Zou er een spanningsregelaartje in dat ontvangerdeel van silverlit zitten?
Anders ben ik benieuwd hoe lang de motor het uithoudt op 7,4 volt.

Ik heb het motortje gewoon laten lopen op 8,4 volt, tot nu toe zonder problemen.

Wilde vandaag een klein testvluchtje maken. Het vliegtuig in elkaar gezet, bleek het zwaartepunt niet goed te liggen.......26 gram extra gewicht in de neus moeten plakken. Ik zit nu op 65 gram aan extra gewicht.
Ik hoop maar dat hij nog wil vliegen....

Goed, accu's aangesloten, zender aan.........stond al aan!
Heeft die de hele nacht aangestaan >> accu leeg.
Maiden moet dus maar eventjes wachten, eerst accu's laden :(

En dan istie klaar voor de eerste vlucht !!!

993561698_5_bvM_.jpeg

993561895_5_2xXd.jpeg

Er zit nog wel wat afwerk dingen aan, maar zo moet hij toch kunnen vliegen.
Ik wil het accu deksel nog afwerken met een stukje depron, boven op de romp zit ook nog een beschadiging en de romp is niet zo stevig als ik dacht, maar met een beetje plakband blijft het wel zitten.
993562009_5_egzI.jpeg

993562070_5_ox6l.jpeg

Het landings gestel kan het extra gewicht maar net aan, maar ach, zo wordt het misschien iets makkelijker om op te stijgen :)

Ik ga hem later nog verstevigen met een paar staafjes koolstof, want de romp boog wel erg door, zodat de aansluiting van de vleugel en de cockpit een flinke gleuf kreeg.
Maar hier en daar wat stevig plakband doet wonderen....

in de tussentijd ook nog even de originele accu's op de lading gezet. Die doen het nog!!
De lader lijkt me een simpele druppellader, dus die kan ik mooi gebruiken voor andere accu-pakketten, niet verkeerd van silverlit.

maar waarom ze nou de plus en min pool net andersom hebben zitten dan normaal???? Verder zitten er gewoon bec-stekkertjes aan, dus even snel de draden doorgeknipt en weer aan elkaar gesoldeerd, en natuurlijk ook even in de lader de draden verwisseld.

Misschien ga ik die nog wel gebruiken voor een ander indoor-vliegtuigje (ik heb nog steeds geen lipo's :) )

achja, als je dan toch bezig bent....ook maar even snel een standaardje in elkaar geknutseld voor op mijn zender, zodat ik kan filmen met mijn mobiel en vliegen tegelijk

Vanavond dan toch nog even een uurtje tijd gehad voor de maiden. Ik heb er helaas geen filmpje van kunnen maken, ik had mijn handen vol om hem in de lucht te krijgen en te houden.
De wind was ongeveer 2-3, soms 4. Beetje veel, maar de komende dagen zou het nog harder gaan waaien en ik wilde toch echt weten of hij het zou doen.

Eerst met de originele accu. Omdat ik nog aan het herstellen ben van een sleutelbeen breuk en ontstoken ader in mijn been, gekozen voor een normale start.
Rijden deed hij goed, sturen ook, maar los komen ho maar.....
Dan toch maar gooien. En het vloog..........niet.
De wind kwam meteen onder de vleugel en een mooie crash was het gevolg.

Gelukkig istie gemaakt van taai schuim.

Zo nog een aantal gooien gedaan, maar hij wilde niet vliegen. Het was net, alsof de motor te weinig power had.( of het vliegtuig te zwaar)
Na een paar minuten begon de motor iets in toeren af te nemen, om er vervolgens mee te kappen.
De regelaar heeft dus een cut-off bij minder dan 6-7 volt.

Vervolgens met de zwaardere accu (uit een hm004). Dit was gewoon veel te zwaar (40 gram zwaarder dan origineel).

Dan maar alles anders. Lood uit de neus (27 gram), regelaar voor in de neus, ontvanger naar voren en de vliegaccu op de originele plaats.

Eerst maar weer een grondstart.
Nu kwam hij wel los van de grond om maar meteen weer in de grond te duiken....

Toch maar weer een handstart dan. Nu vloog hij wel, en redelijk goed zelfs!!
Zo een paar rondjes gevlogen, totdat de cut-off weer inschakelde.
Met een mooie landing op het asfalt, poging geslaagd !! maar ik moet nog wel veel gaan veranderen.

Klinkt an sich wel als een leuke uitdaging dus. Misschien vanavond als de wind wat is gaan liggen ga ik hem ook vliegen.

Het belangrijkste is, dat hij vliegt.
Ik wil nog wel een aantal dingen veranderen zoals:
# langere koolstof staafje in de vleugel, zodat hij minder kan doorbuigen
# iets verzinnen op de vleugeltippen, die wel erg omhoog staan. Handig voor extra stabiliteit, maar als de wind er even onder komt, ben je hem "kwijt"
# versteviging van de romp. Iets van ook een koolstof staafje
# andere, lichtere regelaar (elke gram is er 1)
# grotere prop of toch maar over naar brushless

genoeg werk dus.
Vanavond ga ik niet vliegen, ze voorspellen aan de kust windkracht 5-6.

vanavond alweer begonnen met het verbeteren.
3 diverse propjes bestelt bij rc-technics en een adapter voor de as.
Carbon staafje uit de vleugel gehaald en de sleuf verder door getrokken (cm of 8 naar beide kanten) zodat de vleugel iets stijver wordt en de opstaande vleugeltips kleiner.

Nu nog even wachten tot de onderdelen binnen zijn, en dan een nieuwe testvlucht.

En?? al gevlogen inmiddels??

Nee, helaas niet. :(
Het ontbreekt me zo net voor de vakantie (nog 2 weken :p ) aan tijd.
Deze week zit ook alweer volgepland met andere zaken dan modelvliegen
helaas. Maar ....., in de vakantie hoop ik meer tijd te hebben/claimen.
:D

jammer, had graag gezien hoe die van jou vloog.
Gisteravond een andere regelaar gevonden. Ik had hier nog een ander vliegtuig staan en daar de regelaar uitgehaald en alle draden vervangen.
In dat vliegtuig komt nu een brushless motortje uit een heli (die het toch niet doet).

leuk...weer een projectje erbij.....:)
Als het goed is, dan komen vanavond de andere props binnen van rc-technics

gisteren lag er dus een leuk envelopje klaar met leuke items.
's Avonds had ik even tijd om de nieuwe props te proberen. Om een goede indicatie te kunnen hebben, eerst maar eens de andere regelaar erin gezet.

999986811_5_GNYQ.jpeg

Om een beetje verschil te kunnen meten, heb ik een windmetertje gebruikt.
De prop die ik erop had (3.0 X 2.0), blies 34 km/u
De tweede (3.0 X 3.0) deed het veel beter: 42 km/u, alleen werd nu de motor wel erg warm na 20 sec volgas.
De laatste (4.0 X 2.5) werkte nog het beste: 36 km/u, maar omdat deze groter was, heb ik veel meer trekkracht. Deze gaat het dus worden.

999986543_5_Lbz-.jpeg

Alles op een rijtje:

999987171_5_2mlK.jpeg

Van links naar recht: 3.0 x 2.0; 3.0 x 3.0; 4.0 x 2.5; originele silverlitprop.

Nou, he he, het is er vanavond dan toch van gekomen. Met de originele roeren nog wel. De 1ste vlucht ging als volgt:
Ik wilde eerst even taxiën maar met wat meer gas steeg hij meteen op.
Accu leeggevlogen (Rhino 460mAh 2s 7,4 V). Hij was wel erg staartlastig en
bij t minste of geringste tikje op het hoogteroer ging hij meteen verticaal.
Toen de accu leeg was kwam hij wat onzacht neer en het oude tape van het hoogteroer scheurde los. Snel weer ff naar huis en gerepareerd en de accu weer geladen. Tevens een flinke moer onder zn neus getaped. Nu zit t CofG net een 3mm voor de plastic staaf in de vleugel. Na dat de accu geladen was weer naar het veldje en vanaf de straat weer de lucht in. Hij vloog prima nu.
Gewoon in zo´n 6 á 7 minuutjes de accu leeg gevlogen. Met half gas blijft ie keurig rondsnorren. T was erg leuk zo. Alleen toch nog het richtingsroer iets vergroten zodat ie wat strakker stuurt.
:p

das goed nieuws om te horen. Die van mij vloog met volgas bijna niet, maar ik denk dat nu opgelost te hebben met een grotere prop.
Volgens een site waar ze de x-plane verkochten, was het mogelijk om 400 gram aan gewicht mee te nemen. Lijkt me erg veel, maar het schept wel vertrouwen dat hij het deze keer wel gaat doen.

Ben erg benieuwd hoe die vliegt met de grotere prop. Ik vond mijn x-plane een
beetje traag op die 7,4V LiPo en gisteravond had ik even de originele accu's geladen en de regelaar naar NiMh omgezet en even gasgegeven en het voelde wel feller aan moet ik zeggen. Het voltage is nominaaal 8,4 V van die accu-tjes en ik vermoed dat er zo wat meer vermogen aanwezig is. Ik ga denk ik de 3S variant van die Rhino LiPo bestellen. 11,1 V is misschien veel maar ik denk dat dat motortje het wel aan kan mits niet continue volgas.

oei, dat lijkt me net teveel van het goede. Toen ik teste met een iets grotere spoed, werd het motortje toch al snel warm / heet.
Ik zou het eerst voorzichtig op de grond proberen met volgas en dan kijken hoe warm alles wordt.
Het is nou eenmaal geen top-kwaliteit

Ik ga vanavond eerst kijken hoe hij met de NiMh accu's van Silverlit vliegt. Door het hoger voltage maakt ie toch iets meer toeren denk ik. En uiteindelijk hoger voltage met (een aangenomen) zelfde stroomafname is toch een hoger vermogen. Ik heb er gelukkig drie en neem mn ladertje mee (turnigy accucel 6) zodat als ik vlieg de lege weer geladen wordt. Ik zal vanavond ook even foto-tjes maken van mn x-plane. Ik had gisteravond provisorisch het richtingsroer
vergroot.

Ik ben benieuwd.
Ben zelf net ook weer even aan het prutsen geweest. Voorkant vond ik altijd al wat slapjes, dus daar 2 koolstof staafjes ingefreesd.
1004283389_5_mbzS.jpeg

aan elke kant 1 natuurlijk.
Omdat ik toch al lekker bezig was, ook maar staafjes gebruikt voor de bevestiging van de vleugel (het plastic pinnetje was niet zo stevig meer)

1004283253_5_SsE-.jpeg

en de hele boel vrolijk versiert met de stickers....

1004283522_5_H6Ax.jpeg

Op deze foto is ook goed te zien, dat de vleugel een stuk rechter is geworden door het langere staafje in de vleugel.

1004283639_5_FHIU.jpeg

misschien vanavond ook even vliegen.

Ik kan er maar niet over uit,

Dán weer een moer deronder, dan nog eventjes het e.a. versterken met koolstof, dan flinke stuurkabels, vliegen ho maar! oplossing, sterkere motor erop.. Tsjah,

't is niet mijn ding zo, sorry!

maar dit is dan ook geen playmobil of foxje.

deze heeft een span van bijna 800, daar kun je wel wat aan plakken en frutselen :)

Back