Verbouwverslag, MA BW Stratus -> Estratus Vbar

laurens

Forum veteraan
Zoals sommigen van jullie weten, ben ik bezig mijn Stratus aan het ombouwen van brandstof naar electro. Er zit tot nu toe niet veel schot in, maar het gaat vrij aardig.

Waarom bouw ik hem om vraag je je af? Omdat de plekken om te oefenen met een brandstofheli steeds schaarser worden, en bovendien blijft de brandstof erg duur. Dan heeft electro ook nog meer gebruiksgemak en vermogen, dus dan is de keus snel gemaakt.

estratus006.jpg




Om te beginnen moet er natuurlijk een electromotor gekozen worden, en deze moet in het model gemonteerd kunnen worden. Hiervoor kies ik de Pyro 30-12 van Kontronik, omdat dit een bewezen sterke en betrouwbare motor is. De motorplaat is ontworpen door CgBole, maar dit is een erg ruwe plaat. Dit wordt waarschijnlijk vervangen door een speciaal voor de pyro ontworpen motorplaat, wat de motor hoger plaatst. Het lagerblok van de koppeling gaat als tegenlager gebruikt worden.

estratus015.jpg



Verder moet de tandwielverhouding natuurlijk veranderd worden. Omdat electro meer koppel heeft, moet het tandwiel eigelijk een stuk groter zijn om de krachten beter aan te kunnen. IVM de pyro heb ik gekozen voor een tandwielverhouding van 10:1. Met het KV van 510 op 12s lipo kom ik op maximaal toerental van 2264 rpm op kop uit. Dit word met een kwaliteitsregelaar zoals de Jive of YGE teruggebracht naar een wat normaler toerental.

Het brandstoftandwiel in vergelijking met het electrotandwiel, 87 vs 100T:
stratus004-1.jpg


Met een probleempje, wat later opgelost moet worden:
estratus013.jpg



En om het geheel nog mooier te maken, nog een vooruitgang. Ik heb deze zomer met de T600N van Nick Wolsink mogen vliegen, en alhoewel het niet mijn eerste T600N was die ik heb gevlogen, was het wel de eerste heli met Vbar. Ik vind dit zo'n ervaring, dat ik heb besloten dit per se te gebruiken op mijn Stratus. Hiervoor heb ik de Cyberhead van Kasama gebruikt, net als Nick en Tjerk. De kwaliteit hiervan is ongeevenaard!

estratus007.jpg

estratus007.jpg

estratus009.jpg



Met dan wel weer een probleem, de antirotatiearmpjes raken nog net de antirotation guide....
estratus010.jpg



Als laatst moet er nog een speciale accuplaat ontworpen worden, omdat ik nu vind dat de 5mm bodemplaat wel wat overkill is. Dit komt later, als de accu binnen is.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Laurens

Als je teveel toeren hebt kun je ook nog voor de Kontronik Pyro 700-45L 450 kv kiezen
hoef je de regelaar ook niet zo teknijpen.

jan
 
Laurens, is dat smalle maingear sterk genoeg voor 3D stijl ?? Kun je niet het dubbele maingear van de ion-x2 gebruiken ??

En natuurlijk last but not least: waarom geen ion-x2 genomen ?? Kant en klaar uit de doos elektro !

Bas
 
Ik neem aan van wel, want er zijn zat andere mensen die het gelukt is. Je moet wel een goede regelaar erbij, om de krachten er soepel op over te brengen. Ik heb gekozen voor dit, omdat je een heli zoals die over het algemeen toch niet snel voor een nette prijs verkoopt, en ik ben er nog steeds erg tevreden mee. Ik zie er geen tekortkomingen in als hij electro zou zijn.
 
Als regelaar kan ik je de YGE120HV aanraden, het afstellen is wel wat meer werk dan van een Kontronik, maar hij is ook erg robuust opgebouwd en de governor werkt uitstekend (vanmiddag de eerste testvlucht gedaan).
Bovendien krijg je dan wel goede service ... ik heb al veel contact gehad met Heino Jung. Je krijgt altijd binnen een paar dagen antwoord .
Het moet maar eens afgelopen zijn met dat arrogante kontronik !! (sorry dat moest er even uit ...)

succes !
Bas
 
En een update:

BWstratusmount001.jpg

BWstratusmount002.jpg


De motorsteun is binnen, nu kan er weer het een en ander aangepast en gemonteerd worden. Ik heb helaas een Pyro met korte as besteld, en dat word te kort voor een counterbearing. Hier moet dus nog een oplossing voor gevonden worden. Waarschijnlijk moet Kontronik aangesproken worden.

Verder heb ik besloten niet voor de 80HV te gaan wat ik eerst van plan was. Eergister heeft Matt Finke op rc-heli.de geschreven dat ze met de 120HV betere resultaten hebben bereikt dan met de 80HV. Met de laatste hebben ze pieken van 120A, maar met de PowerJive hebben ze pieken van 150A. Dat betekent waarschijnlijk dat de PowerJive wat efficienter is.

Verder vind ik de YGE een mooie regelaar, maar ik twijfel nog over de BEC. Schulze heeft nu ook een prachtige, geschikt voor 14s en 100A. Ook nog aardig geprijsd, maar helaas geen BEC.
 
Hij heeft gevlogen! Eigelijk meer een testhopje van een minuut, want het is te laat om nog naar het veld te gaan. Een goede update komt later.
 
Helaas:
accu.jpg



De rest gaat ook niet geweldig. Ik heb de Estratus nu afgesteld met de standaard BW mixers. Deze vergroten de mechanische uitslag van je servo's, waardoor de heli directer reageert met flybar. Met de Vbar is dit alleen een nadeel, want voor de Vbar stuurt dit alleen maar kritischer. Ik heb ook een erg lage cyclic ring. Dat zou dus aangepast moeten worden, zodat de Vbar het makkelijker krijgt.

Verder moet de throttle nog beter gecalibreerd worden ivm problemen met de PowerJive. Deze staat nu nog lang niet goed genoeg geprogrammeerd door afwijkende signalen tussen de PJ, Vbar en DX7.

Nu nog een oplossing zoeken voor mijn accuprobleem.
 
Verder moet de throttle nog beter gecalibreerd worden ivm problemen met de PowerJive. Deze staat nu nog lang niet goed genoeg geprogrammeerd door afwijkende signalen tussen de PJ, Vbar en DX7.

Nu nog een oplossing zoeken voor mijn accuprobleem.

Normaal moet je helemaal niets programmeren met de Jive. Gewoon op mode 11 zetten en met je minst goede lipo je toerental meten en that's it. Ik heb gewoon op 80% 2050rpm met 1:10 en 500KV Scorpion 4035.

Welke KV en overbrenging heb je?

Groeten,

Jurrien.
 
oei, dat is flink balen !
Waarschijnlijk te lang doorgevlogen waardoor een of meerdere cellen te diep is (zijn) ontladen waardoor hij(ze) op gaat bollen. Is mij ook eens overkomen. Sindsdien gebruik ik altijd de jetibox en de logger (van Jeti) om er zeker van te zijn dat ik ca.80% leeg vlieg en niet meer.

Aan de kleur te zien is dit een Hyperion pack ?

succes, moedig dat je het project doorzet
bas

Helaas:
accu.jpg




Nu nog een oplossing zoeken voor mijn accuprobleem.
 
De modes is hetgene wat ik het programmeren noem. Eigelijk heb ik alleen mode 4 en mode 7 gebruikt.

Mijn overbrenging is nu 1:10, met een Pyro 700-52. Dit zou 520 kv zijn. Op 11s zou ik nog steeds aan de 1850 rpm moeten komen, met een ruime bovengrens.

De packs zijn 12s4000 40c Turnigy's. 1 van de accus kwam al leeg, want die wou maar niet geladen worden met een balancer. Ik dacht dat hij leeg opgestuurd was, dus heb ik hem zonder balancer op spanning gebracht. Dat bleek een fout, want in werkelijkheid was er 1 cel gaar. De rest was dus toch als 6s lipo opgeladen...

Na de eerste vlucht heb ik weer bijgeladen, toen pas kwam ik erachter dat die cel stuk was. Ondertussen is die verwijderd, en gaat het pack verder door het leven als een 11s accu. Ik ben benieuwd wat dat voor het vermogen gaat doen.

Volgende keer toch maar betere accu's kopen ipv dit...
 
Einde bouwdraadje, begin modificeerdraadje:


Met dank aan Andries.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Lau, heel anders geluid dan ion trouwens , maar volgens mij net zo luid .... Hoeveel toeren draai je ?

succes en hou hem heel !

Bas
 
Back
Top