laurens
Forum veteraan
Zoals sommigen van jullie weten, ben ik bezig mijn Stratus aan het ombouwen van brandstof naar electro. Er zit tot nu toe niet veel schot in, maar het gaat vrij aardig.
Waarom bouw ik hem om vraag je je af? Omdat de plekken om te oefenen met een brandstofheli steeds schaarser worden, en bovendien blijft de brandstof erg duur. Dan heeft electro ook nog meer gebruiksgemak en vermogen, dus dan is de keus snel gemaakt.
Om te beginnen moet er natuurlijk een electromotor gekozen worden, en deze moet in het model gemonteerd kunnen worden. Hiervoor kies ik de Pyro 30-12 van Kontronik, omdat dit een bewezen sterke en betrouwbare motor is. De motorplaat is ontworpen door CgBole, maar dit is een erg ruwe plaat. Dit wordt waarschijnlijk vervangen door een speciaal voor de pyro ontworpen motorplaat, wat de motor hoger plaatst. Het lagerblok van de koppeling gaat als tegenlager gebruikt worden.
Verder moet de tandwielverhouding natuurlijk veranderd worden. Omdat electro meer koppel heeft, moet het tandwiel eigelijk een stuk groter zijn om de krachten beter aan te kunnen. IVM de pyro heb ik gekozen voor een tandwielverhouding van 10:1. Met het KV van 510 op 12s lipo kom ik op maximaal toerental van 2264 rpm op kop uit. Dit word met een kwaliteitsregelaar zoals de Jive of YGE teruggebracht naar een wat normaler toerental.
Het brandstoftandwiel in vergelijking met het electrotandwiel, 87 vs 100T:
Met een probleempje, wat later opgelost moet worden:
En om het geheel nog mooier te maken, nog een vooruitgang. Ik heb deze zomer met de T600N van Nick Wolsink mogen vliegen, en alhoewel het niet mijn eerste T600N was die ik heb gevlogen, was het wel de eerste heli met Vbar. Ik vind dit zo'n ervaring, dat ik heb besloten dit per se te gebruiken op mijn Stratus. Hiervoor heb ik de Cyberhead van Kasama gebruikt, net als Nick en Tjerk. De kwaliteit hiervan is ongeevenaard!
Met dan wel weer een probleem, de antirotatiearmpjes raken nog net de antirotation guide....
Als laatst moet er nog een speciale accuplaat ontworpen worden, omdat ik nu vind dat de 5mm bodemplaat wel wat overkill is. Dit komt later, als de accu binnen is.
Waarom bouw ik hem om vraag je je af? Omdat de plekken om te oefenen met een brandstofheli steeds schaarser worden, en bovendien blijft de brandstof erg duur. Dan heeft electro ook nog meer gebruiksgemak en vermogen, dus dan is de keus snel gemaakt.

Om te beginnen moet er natuurlijk een electromotor gekozen worden, en deze moet in het model gemonteerd kunnen worden. Hiervoor kies ik de Pyro 30-12 van Kontronik, omdat dit een bewezen sterke en betrouwbare motor is. De motorplaat is ontworpen door CgBole, maar dit is een erg ruwe plaat. Dit wordt waarschijnlijk vervangen door een speciaal voor de pyro ontworpen motorplaat, wat de motor hoger plaatst. Het lagerblok van de koppeling gaat als tegenlager gebruikt worden.

Verder moet de tandwielverhouding natuurlijk veranderd worden. Omdat electro meer koppel heeft, moet het tandwiel eigelijk een stuk groter zijn om de krachten beter aan te kunnen. IVM de pyro heb ik gekozen voor een tandwielverhouding van 10:1. Met het KV van 510 op 12s lipo kom ik op maximaal toerental van 2264 rpm op kop uit. Dit word met een kwaliteitsregelaar zoals de Jive of YGE teruggebracht naar een wat normaler toerental.
Het brandstoftandwiel in vergelijking met het electrotandwiel, 87 vs 100T:

Met een probleempje, wat later opgelost moet worden:

En om het geheel nog mooier te maken, nog een vooruitgang. Ik heb deze zomer met de T600N van Nick Wolsink mogen vliegen, en alhoewel het niet mijn eerste T600N was die ik heb gevlogen, was het wel de eerste heli met Vbar. Ik vind dit zo'n ervaring, dat ik heb besloten dit per se te gebruiken op mijn Stratus. Hiervoor heb ik de Cyberhead van Kasama gebruikt, net als Nick en Tjerk. De kwaliteit hiervan is ongeevenaard!



Met dan wel weer een probleem, de antirotatiearmpjes raken nog net de antirotation guide....

Als laatst moet er nog een speciale accuplaat ontworpen worden, omdat ik nu vind dat de 5mm bodemplaat wel wat overkill is. Dit komt later, als de accu binnen is.
Laatst bewerkt: