Vergeet Calmato en neem deze, Wot trainer

• Topicstarter Topicstarter NexusII
  • Startdatum Startdatum
ik heb met mijn andere trainer (thunder tiger easy trainer) 3 jaar gevlogen, die was ook op deze manier gelijmd.. Is het aan te raden om het folie weg te halen??, ziet er straks dan wel een stuk minder mooi uit. Ik het idee dat het wel stevig zit, alle delen die op elkaar zitten(dus de hele zijkant van de vleugel) is ook ingesmeerd met epoxy.

Ik heb een tijdje les gegeven met een Avistar, lekker goedkoop, 79 euro.
Maar wel loodzwaar!
Dat de vleugel breekt ligt meer aan de bouwer dan aan de constructie.
Ik heb hem echt bijna haaks omhoog getrokken maar blijft heel.

Nadeel is het gewicht, waardoor je weer wat sneller moet vliegen dan een Calmato.
En hij heeft een echt Clark-Y profiel dus aerobatics gaat met hangen en wurgen, calmato doet dat beter.

GJ

wat weegt de kist bij jouw(zonder brandstof). Ik vind dat hij aerobatisch niet heel slecht is, iig beter dan mijn vorige trainer. Wat houdt het clark-y profiel precies in.

Bij landen kan ik goed binnenkomen hoor, dus gewicht is goed te doen. Mijne is vliegklaar 2600 gram, dat is inderdaad een stuk zwaarder dan een calmato, maar nog steeds lichter dan mijn vorige trainer (bijna 3 kilo vliegklaar..). Dat gewicht vd avistar wat hoger licht komt denk ik doordat de romp helemaal massief is, waar bij de calmato in de staart gaten zijn gemaakt.

Laatst bewerkt:
Volgens 'de folder' heeft de avistar een vol symmetrisch profiel. Clark-Y is niet symmetrisch toch?

Kennelijk toch een clark-y en een verkeerde folder.. zou niet de eerste fabrikant zijn die niet helemaal de waarheid vertelt. Er staat op de doos vast ook dat ie 1,5kg weegt vliegklaar ;)

Een Clark Y heeft een vrijwel platte onderkant.
En dat heeft de Avistar.

Het ding waar ik mee lestte woog tegen de 3 kilo, zal tussen de 2700 en 2900 gezeten hebben.
Is een prima ding maar de Calmato is beter, en eigenlijk ook goedkoper (149,95 met motor).

GJ

een clark-y is toch een profiel voor zwevers? met een ietwat holle onderkant? (sla er maar een slag naar hoor)

nee Hezik, dat is een Jedelsky.
Clark Y is gewoon plat op een bouwplank te bouwen.
En dan een bolle bovenkant.
Meest simpele profiel wat je kan bedenken , grote draagkracht en langzaam te vliegen maar als je hem op de kop legt dan moet je behoorlijk drukken.
GJ

Ah, ik zie het
800px-Clark_y.JPG

Henri was me voor met de afbeelding:)

je hebt ook verschillende versie, je hebt de avistar select(RTF versie) en een ARF versie, de avistar monokote. Mijn vleugels is in ieder geval aan de onderkant niet plat maar redelijk bol;), semi symmetrisch dus.

Ze geven als gewicht 2,3 kilo aan. Dit vind ik nog best redelijk, als je nagaat dat de aangeraden motor een os .40 LA is. Die motor is namelijk 200! gram lichter dan mijn motor. Het vlieggeiwhct zonder brandstof zit er dan dus wel goed in de buurt.

Als ie redelijk bol is dan is het niet de Avistar die ik had.
Er was destijds wel een andere kist, zelfde model maar met een andere vleugel.
En van dezelfde fabrikant.
Dat was een half-symmetrisch profiel, dus een beetje bol aan de onderkant.
Die heb ik toen express niet genomen want ik vond dat elke idioot met die kist moest kunnen vliegen.
Ik hielp af en toe iemand met zijn vliegschool, in die tijd.
Dus dan is het lekker als je snel resultaat boekt.

GJ

Nog eens nagezocht.. je hebt een 'avistar select'.

The Avistar Select's semi-symmetrical airfoil offers more agility than a basic trainer's flat-bottom wing, but its high wing mounting maintains the predictable landing characteristics and in-flight stability of your trainer. The design lets you ease into new flying challenges with confidence, helping you learn faster

airfoil.jpg

Niet symmetrisch dus, maar ook geen Clark-Y. Hobbyco geeft 2.2 kg op als gewicht, dat zal dus wel te optimistisch zijn :P

Anyways, back on topic.. voorlopig zet ik de calmato nog niet aan de kant voor de hier genoemde trainers..

Kwam deze topic tegen door een linkje van Hezik.

Heb even snel door de pagina's gekeken maar heb een kleine melding en weet niet of het vaker voor kwam.

Een clublid bij ons had er 1
Bij wat hogere snelheid heeft de WOT ongelofelijk veel last van flutter op de ailerons.
Zelfs met borging werden de ailerons nog uit de vleugel getrokken.

De 2e had het ook maar minder. Werd overigens wel kosteloos vervangen door hobby-in na melding van het probleem.

Reden: ik denk door de relatief dikke achterlijst van de vleugel.

Flutter treed meestal op bij speling in de aansturing.
Aansturing dus spelingvrij maken.

Ook kan er een te grote luchtspleet tussen aileron en vleugel zitten, luchtspleet afplakken met scharniertape (tesa plakband).

Dan zou hij geen flutter meer mogen hebben.

Als je toch bezig bent, doe ook meteen het hoogteroer.

GJ

Ik heb deze trainer aangeschaft voor MVC-MN als clubtrainer. Als motorisering komt er een Turnigy SK 42-50, met een Turnigy Plush 60A ESC. Dit geheel op 4 cellen 5000mAh pakketten.

Ik zal kijken of ik wat foto's kan schieten tijdens de bouw.

mbt. flutter.. 2 aspecten, 1 is natuurlijk dat ie goed gebouwd moet worden, dus een spelingsvrije aansturing en geen ruimte tussen roer en vleugel. Het 2e is dat een trainer geen pylonracer is, niet gebouwd is voor 'hoge snelheid'.

Henri, waarom geen 5S4000 pakket genomen. Daar vlieg ik ook mee namelijk op mijn trainer, bevalt prima:) (heb dezelfde motor en regelaar met APC-E 13*8 )

Omdat het niet nodig is, maar, veel belangrijker, omdat de club mijn oude 4s packs krijgt.

Ik vlieg met 8s pakketten bestaande uit 2x4s 5000mAh. Daarmee haal ik zo'n 250 vluchten per pack. 1 pack ben ik in z'n geheel kwijtgeraakt in een maisveld, maar ik heb 3 andere packs die de 250 vluchten gehaald hebben (nu ik dit schrijf, besef ik mij dat dat inhoudt dat ik op ca. 900 vluchten zit met de WindS nu).

Die packs zijn voor mij niet meer bruikbaar, ze kunnen het vermogen niet voldoende meer leveren.

Voor een clubtrainer kunnen die packs nog rustig 100 cycles per pack minimaal hebben, aangezien die minder stroom trekt.

Zo kan de club dus, zonder kosten, gelijk beginnen met een voorraad van 6 packs voor de clubtrainer.

Het is ook niet de bedoeling dat het een sportkistje wordt, alhoewel deze aandrijving daar op 4s ook al voldoende vermogen voor zou moeten hebben. Het is een trainer.

Mocht het niet toereikend zijn, kunnen we straffeloos 1 pack slopen en er 4 5 cellen packs van maken, zowel motor als regelaar kunnen dat hebben, echter ik verwacht niet dat dat nodig zal zijn.

Ripmax adviseert zelf overigens ook 4s, met een nagenoeg gelijke motor (700kV ipv 650, maar dat mag het feestje niet bederven).

Ik heb het ding in huis, ziet er netjes uit, denk dat het prima zal vliegen.. de kit zelf is op zichzelf goed, maar de meegeleverde hardware is gewoon ronduit k*t.

Ze leveren van die klemtonnetjes mee van het ergste soort, het stukje draadeind aan de onderkant, wat door de hevel gaat, is geheel draad, je kunt ze dus niet goed vastschroeven. Zou je ze echt vastschroeven, kunnen de tonnetjes niet meer bewegen en gaan ze zichzelf losschroeven als de servohevel beweegt. Pure rotzooi dus.

De roeren zitten allemaal al ingelijmd, alleen is dat gedaan door iemand die er geen zin in had. Het zijn CA scharnieren en de CA is er zomaar een beetje opgekwakt, op 1 aileron zit het op de folie en bij een andere aileron zit 1 scharnier helemaal niet vast.

De constructie voor de ailerons is ook de slechtste in zijn soort, van die stuurstangen die door de vleugel lopen en dan bij het midden eruit komen, omhoog.

Als je de twee vleugelhelften tegen elkaar zet, zit er aan één kant een dikke kier, dit is niet exemplarisch, ook in een bouwverslag op internet vind ik dat terug.

Met andere woorden.. het is een mooi trainertje maar de kwaliteit is beduidend minder dan die van een Calmato. Het ding heeft maar één groot pluspunt, en dat is de folie. Volgens Dennis van Hobbyin is het Oracover, maar dat is niet waar, het is geen Oracover, ik vermoed dat het monokote is, maar hoe dan ook, het is betere folie dan de troep die op een Calmato zit.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back