H
Henri Zikken
Guest
Ik lees het terug en zie dat ik uit mijn hum was, zoals dat heet.. uiteindelijk is het een prima kit en kun je 'm met de spullen in de kit afbouwen.
Van het bouwen heb ik geen foto's gemaakt, denk ook niet dat het heel zinvol is, het is geen rocket-science. Er zit een duidelijke handleiding bij met veel foto's, dus iedereen moet er uit kunnen komen.
Wat weer een pluspunt van dit ding is, is de vleugelconstructie, de vleugelhelften hoeven echt niet aan elkaar verlijmd te worden, met de vleugelbuis is het geheel meer dan stevig genoeg. Op de doos staat 'geen lijm nodig', en dat is waar. Wel zou ik alle roeren even goed navoelen, het blijkt dus dat de scharnieren niet echt met aandacht verlijmd zijn.
Was nog wel begonnen met foto's maken..
De inhoud van de doos:
Uitgepakt:
Motorophanging:
De setup die we ('t is een clubtrainer) erin hebben:
- WOT trainer ( EUR 99, Hobbyin)
- HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 42 SK Series 42-50 650Kv / 1150w
- HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller
- HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT Alloy Composite Firewall Mount (110/45mm)
- 3x Futaba S3003
- HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 5000mAh 4S1P 30C
Op deze motor heb ik een 13x8 prop gezet. Daarmee trekt ie statisch (op de grond) maximaal 38A. Bij 15 volt is dat iets van 570 Watt. Het totaalgewicht is uitgekomen op 2750 gram, dat is dus inclusief een eigenlijk veel te zwaar 4s 5000mAh 30C lipo, en ca. 25 gram lood in de staart.
Vanmiddag heb ik het ding ingevlogen bij een hele stevige wind (gok kracht 5), vlagerig, en dat ging nog prima. Het ding vliegt heel goedmoedig, hij is amper te overtrekken, stuurt gewoon lekker.
De setup doet wat hij moet doen, alles is gewoon nog koel bij landen. In principe zou er best een zwaardere prop op mogen (14x8 bv), maar met deze setup heeft ie het perfecte vermogen voor een trainer waarmee gelest wordt. Verticaal gaat ie niet, althans, niet lang, maar een looping kun je gewoon zonder aanduiken vliegen. Als je dit ding zou hebben als eigen trainer, zou je er naar verloop van tijd een 5s pakket in kunnen stoppen, met dezelfde 13x8 prop zal ie dan wel verticaal gaan.
Ik ben zelf begonnen met een brandstof calmato en kan het dus denk ik goed vergelijken. Deze kist zoals deze afgebouwd is, is gewoon beter, maar die vergelijking is niet eerlijk, omdat dat ook voor een groot deel door de electrosetup komt. Wat is dat toch een genot; je hoeft niets in te laten lopen, af te stellen, geen gepruts met starten of tanken, accu erin en vliegen, en als je geland bent is de kist nog net zo mooi en schoon als dat ie was toen je opsteeg. In de lucht is het ding niet te horen, je kunt iemand er mee in de rug aanvliegen, je hoort 'm niet aankomen.
Als trainer is dit kistje denk ik beter dan een Calmato. Met maximale rolroeruitslagen (kan mechanisch gewoon niet verder) rolt ie nog heel rustig en dociel, het blijft allemaal heel mooi rustig en stabiel, wat je ook doet. Het ding heeft een erg groot zweefvermogen, is amper tot niet te overtrekken en valt niet weg over een vleugel als je 'm toch overtrekt. Landen is een kwestie van een landingscircuit vliegen en dan kun je op je 'downwind leg' je motor uit zetten. Een beetje up houden en dan land het ding zichzelf.
De kwaliteiten van een Calmato liggen verderop in de vliegcarriere. Dit kistje wil ook wel meer en is zeker geen watje, maar de Calmato is net iets sportiever. Een calmato kun je wel als een dwaas rollende krijgen, dit kistje niet, tenminste, niet zonder er aan te verbouwen. Dit is meer een trainer, de Calmato meer een sportkistje.
Hoe dan ook, als ik nu een beginner zou moeten adviseren, zou ik 'm toch dit kistje aanraden boven de Calmato. Simpelweg omdat het ding wel erg goed vliegt, voor een beginner nog beter dan een Calmato, omdat er een behoorlijk betere folie opzit en omdat ik 'm er in het echt gewoon leuker uit vind zien.
Nadeel van dit soort kistjes bljift toch de totale prijs. Wil je vanuit het niets beginnen met de hobby, dan ben je in totaal toch wel weer een 450 euro verder, inclusief lader, zender en 1 accupack. Je hebt dan wel een hele goede investering gedaan waarmee het vliegen goed te leren is, maar het blijft toch een sloot geld bij elkaar opgeteld.
Kortom.. vergeet de Calmato? Nee. Maar denk ook aan de WOT trainer
Van het bouwen heb ik geen foto's gemaakt, denk ook niet dat het heel zinvol is, het is geen rocket-science. Er zit een duidelijke handleiding bij met veel foto's, dus iedereen moet er uit kunnen komen.
Wat weer een pluspunt van dit ding is, is de vleugelconstructie, de vleugelhelften hoeven echt niet aan elkaar verlijmd te worden, met de vleugelbuis is het geheel meer dan stevig genoeg. Op de doos staat 'geen lijm nodig', en dat is waar. Wel zou ik alle roeren even goed navoelen, het blijkt dus dat de scharnieren niet echt met aandacht verlijmd zijn.
Was nog wel begonnen met foto's maken..
De inhoud van de doos:

Uitgepakt:

Motorophanging:

De setup die we ('t is een clubtrainer) erin hebben:
- WOT trainer ( EUR 99, Hobbyin)
- HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 42 SK Series 42-50 650Kv / 1150w
- HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller
- HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT Alloy Composite Firewall Mount (110/45mm)
- 3x Futaba S3003
- HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 5000mAh 4S1P 30C
Op deze motor heb ik een 13x8 prop gezet. Daarmee trekt ie statisch (op de grond) maximaal 38A. Bij 15 volt is dat iets van 570 Watt. Het totaalgewicht is uitgekomen op 2750 gram, dat is dus inclusief een eigenlijk veel te zwaar 4s 5000mAh 30C lipo, en ca. 25 gram lood in de staart.
Vanmiddag heb ik het ding ingevlogen bij een hele stevige wind (gok kracht 5), vlagerig, en dat ging nog prima. Het ding vliegt heel goedmoedig, hij is amper te overtrekken, stuurt gewoon lekker.
De setup doet wat hij moet doen, alles is gewoon nog koel bij landen. In principe zou er best een zwaardere prop op mogen (14x8 bv), maar met deze setup heeft ie het perfecte vermogen voor een trainer waarmee gelest wordt. Verticaal gaat ie niet, althans, niet lang, maar een looping kun je gewoon zonder aanduiken vliegen. Als je dit ding zou hebben als eigen trainer, zou je er naar verloop van tijd een 5s pakket in kunnen stoppen, met dezelfde 13x8 prop zal ie dan wel verticaal gaan.
Ik ben zelf begonnen met een brandstof calmato en kan het dus denk ik goed vergelijken. Deze kist zoals deze afgebouwd is, is gewoon beter, maar die vergelijking is niet eerlijk, omdat dat ook voor een groot deel door de electrosetup komt. Wat is dat toch een genot; je hoeft niets in te laten lopen, af te stellen, geen gepruts met starten of tanken, accu erin en vliegen, en als je geland bent is de kist nog net zo mooi en schoon als dat ie was toen je opsteeg. In de lucht is het ding niet te horen, je kunt iemand er mee in de rug aanvliegen, je hoort 'm niet aankomen.
Als trainer is dit kistje denk ik beter dan een Calmato. Met maximale rolroeruitslagen (kan mechanisch gewoon niet verder) rolt ie nog heel rustig en dociel, het blijft allemaal heel mooi rustig en stabiel, wat je ook doet. Het ding heeft een erg groot zweefvermogen, is amper tot niet te overtrekken en valt niet weg over een vleugel als je 'm toch overtrekt. Landen is een kwestie van een landingscircuit vliegen en dan kun je op je 'downwind leg' je motor uit zetten. Een beetje up houden en dan land het ding zichzelf.
De kwaliteiten van een Calmato liggen verderop in de vliegcarriere. Dit kistje wil ook wel meer en is zeker geen watje, maar de Calmato is net iets sportiever. Een calmato kun je wel als een dwaas rollende krijgen, dit kistje niet, tenminste, niet zonder er aan te verbouwen. Dit is meer een trainer, de Calmato meer een sportkistje.
Hoe dan ook, als ik nu een beginner zou moeten adviseren, zou ik 'm toch dit kistje aanraden boven de Calmato. Simpelweg omdat het ding wel erg goed vliegt, voor een beginner nog beter dan een Calmato, omdat er een behoorlijk betere folie opzit en omdat ik 'm er in het echt gewoon leuker uit vind zien.
Nadeel van dit soort kistjes bljift toch de totale prijs. Wil je vanuit het niets beginnen met de hobby, dan ben je in totaal toch wel weer een 450 euro verder, inclusief lader, zender en 1 accupack. Je hebt dan wel een hele goede investering gedaan waarmee het vliegen goed te leren is, maar het blijft toch een sloot geld bij elkaar opgeteld.
Kortom.. vergeet de Calmato? Nee. Maar denk ook aan de WOT trainer

Laatst bewerkt door een moderator: