Vergeet Calmato en neem deze, Wot trainer

  • Topicstarter Topicstarter NexusII
  • Startdatum Startdatum
Ik lees het terug en zie dat ik uit mijn hum was, zoals dat heet.. uiteindelijk is het een prima kit en kun je 'm met de spullen in de kit afbouwen.

Van het bouwen heb ik geen foto's gemaakt, denk ook niet dat het heel zinvol is, het is geen rocket-science. Er zit een duidelijke handleiding bij met veel foto's, dus iedereen moet er uit kunnen komen.

Wat weer een pluspunt van dit ding is, is de vleugelconstructie, de vleugelhelften hoeven echt niet aan elkaar verlijmd te worden, met de vleugelbuis is het geheel meer dan stevig genoeg. Op de doos staat 'geen lijm nodig', en dat is waar. Wel zou ik alle roeren even goed navoelen, het blijkt dus dat de scharnieren niet echt met aandacht verlijmd zijn.

Was nog wel begonnen met foto's maken..

De inhoud van de doos:
kimg0017.jpg


Uitgepakt:
kimg0018.jpg


Motorophanging:
kimg0025.jpg


De setup die we ('t is een clubtrainer) erin hebben:

- WOT trainer ( EUR 99, Hobbyin)
- HobbyKing Online R/C Hobby Store : TGY AerodriveXp 42 SK Series 42-50 650Kv / 1150w
- HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller
- HobbyKing Online R/C Hobby Store : HXT Alloy Composite Firewall Mount (110/45mm)
- 3x Futaba S3003
- HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 5000mAh 4S1P 30C

Op deze motor heb ik een 13x8 prop gezet. Daarmee trekt ie statisch (op de grond) maximaal 38A. Bij 15 volt is dat iets van 570 Watt. Het totaalgewicht is uitgekomen op 2750 gram, dat is dus inclusief een eigenlijk veel te zwaar 4s 5000mAh 30C lipo, en ca. 25 gram lood in de staart.

Vanmiddag heb ik het ding ingevlogen bij een hele stevige wind (gok kracht 5), vlagerig, en dat ging nog prima. Het ding vliegt heel goedmoedig, hij is amper te overtrekken, stuurt gewoon lekker.

De setup doet wat hij moet doen, alles is gewoon nog koel bij landen. In principe zou er best een zwaardere prop op mogen (14x8 bv), maar met deze setup heeft ie het perfecte vermogen voor een trainer waarmee gelest wordt. Verticaal gaat ie niet, althans, niet lang, maar een looping kun je gewoon zonder aanduiken vliegen. Als je dit ding zou hebben als eigen trainer, zou je er naar verloop van tijd een 5s pakket in kunnen stoppen, met dezelfde 13x8 prop zal ie dan wel verticaal gaan.

Ik ben zelf begonnen met een brandstof calmato en kan het dus denk ik goed vergelijken. Deze kist zoals deze afgebouwd is, is gewoon beter, maar die vergelijking is niet eerlijk, omdat dat ook voor een groot deel door de electrosetup komt. Wat is dat toch een genot; je hoeft niets in te laten lopen, af te stellen, geen gepruts met starten of tanken, accu erin en vliegen, en als je geland bent is de kist nog net zo mooi en schoon als dat ie was toen je opsteeg. In de lucht is het ding niet te horen, je kunt iemand er mee in de rug aanvliegen, je hoort 'm niet aankomen.

Als trainer is dit kistje denk ik beter dan een Calmato. Met maximale rolroeruitslagen (kan mechanisch gewoon niet verder) rolt ie nog heel rustig en dociel, het blijft allemaal heel mooi rustig en stabiel, wat je ook doet. Het ding heeft een erg groot zweefvermogen, is amper tot niet te overtrekken en valt niet weg over een vleugel als je 'm toch overtrekt. Landen is een kwestie van een landingscircuit vliegen en dan kun je op je 'downwind leg' je motor uit zetten. Een beetje up houden en dan land het ding zichzelf.

De kwaliteiten van een Calmato liggen verderop in de vliegcarriere. Dit kistje wil ook wel meer en is zeker geen watje, maar de Calmato is net iets sportiever. Een calmato kun je wel als een dwaas rollende krijgen, dit kistje niet, tenminste, niet zonder er aan te verbouwen. Dit is meer een trainer, de Calmato meer een sportkistje.

Hoe dan ook, als ik nu een beginner zou moeten adviseren, zou ik 'm toch dit kistje aanraden boven de Calmato. Simpelweg omdat het ding wel erg goed vliegt, voor een beginner nog beter dan een Calmato, omdat er een behoorlijk betere folie opzit en omdat ik 'm er in het echt gewoon leuker uit vind zien.

Nadeel van dit soort kistjes bljift toch de totale prijs. Wil je vanuit het niets beginnen met de hobby, dan ben je in totaal toch wel weer een 450 euro verder, inclusief lader, zender en 1 accupack. Je hebt dan wel een hele goede investering gedaan waarmee het vliegen goed te leren is, maar het blijft toch een sloot geld bij elkaar opgeteld.

Kortom.. vergeet de Calmato? Nee. Maar denk ook aan de WOT trainer :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Leuk verslagje.
Hopen dat er nu nog meer mensen gelijk over gaan op elektro modellen.
Dit is gewoon makkelijker/praktischer. Zeker voor beginners. Plug n Fly.

Als leskistje heeft hij zat vermogen. Persoonlijk had ik net iets hoger in de kv's gaan zitten en dan ook op 4s draaien.
Probleem is vaak dat je met de grondspeling zo krap uit komt. Leuk dat die elektro motoren grote props kunnen draaien maar kwijt kan je het niet altijd. Daarom toch liever dan iets hoger de toeren in om de prop klein te houden.
Hoeveel draai je nu aan toeren? 7500rpm?

Wat zou je met origineel landingsgestel kwijt kunnen?

Heb je hem als 3 punts of taildragger?

Seagull Boomerang is ook een leuke optie voor elektro.
welke-modelvliegtuig-moet-ik-kiezen-brandstof

Is ook plakplastic maar decals zijn gedrukt. Denk een beetje het zelfde spul als de WOT.

Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel draai je nu aan toeren? 7500rpm?

Het zal rond de 7900 zitten, heb het vluchtig gemeten, zal het volgende keer wat beter meten.

Wat zou je met origineel landingsgestel kwijt kunnen?

Dan is met 3punts 14" wel de max, met 2punts mss 15"

Heb je hem als 3 punts of taildragger?

Helaas als 3 punts. Ik zou 'm zelf taildragger gemaakt hebben. Dan heb je ws. ook geen lood nodig.

Seagull Boomerang is ook een leuke optie voor elektro.
welke-modelvliegtuig-moet-ik-kiezen-brandstof

Die vliegt ook bij ons, ook een prima trainer, maar wat hoekiger en dus niet gefolied inderdaad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een hoger kV is nooit nodig je kunt ook bv. een 13*8 drieblads erop zetten..
 
Is inderdaad ook nog een optie.
persoonlijk ben ik niet zo een fan van 3 blads.
Of het zo is weet ik niet maar alles wat ik met 3blad heb gevlogen had minder trekkracht. In vergelijk met een gelijk belastende 2 blads.
 
Met deze kleinere maten, is een 3 blads minder efficient. Maar eigelijk is deze 13x8 te licht, ik zou dus naar een 13x8 drieblads toegaan dan, en dan heeft ie in totaal wel degelijk meer trekkracht/vermogen.

Maar dat gaat helemaal niet gebeuren, met deze setup vliegt ie gewoon precies zoals een trainer moet vliegen. Een leskist hoort helemaal niet overpowered te zijn of ongelimiteerd verticaal te gaan. Dit vliegt gewoon vergelijkbaar aan een 6.5cc motor.
 
Back
Top