Verherbouwing Robbe Buchhorn

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Nitromethane, 22 mei 2011.

  1. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Hier ben ik weer met een kleine update.

    Het dakraam zit weer op zijn plek, dit geeft weer een "bijna af gevoel".
    Het raam in het dek, daarvan is het kozijn aluminium geverft.
    Nu alleen nog een speakertje netjes onder wegwerken.

    Ik was begonnen met een touwmand van massief koperdraad te solderen, maar dat wil nog niet naar mijn zin.

    Verder zit de stootrand aan de buitenzijde er op, dat viel me echt enorm mee.
    Op de foto's is het slecht te zien, maar het is brandstofslang met een soort stoffen mantel eromheen.

    Ze ligt nu even op een opgerolde deken, want ik ben ook nog bezig met een nieuwe steun te maken.

    Foto's bij het verhaal:


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Groet, Mark
     
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    De stootrand lijkt een beetje gebogen te lopen, maar verder niets dan lof.

    Is dat trouwens de foto of zitten er een paar barstjes in de verf op het dak? :confused:
     
  3. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Er zitten inderdaad barstjes in de verf.
    Dat komt helaas omdat het dak meer krimpt en uitzet dan de spuitlak.

    Hopelijk kan ik het een beetje wegwerken met revell mat wit....

    Ik baal er zelf ook van...is ze bijna klaar kan je opnieuw beginnen.

    En dat profiel liet zich slecht vormen, vandaar de onregelmatigheden in de stootrand.
    Schoonheidsfoutje of een keer hard tegen de aanlegsteiger aangevaren. ;)
    Gr. Mark
     
  4. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Hoort er allemaal bij Mark!
    Ik vindt het een fraai schip geworden.
    Is het vaarbeeld wel naar volle tevredenheid?
    Groetjes,
     
  5. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt Bertus.

    Over het vaarbeeld ben ik nog niet tevreden.
    Hij mag misschien een tikje sneller en dan minder verbruiken.

    Ik ben nog aan het overwegen of "brushless" een optie is.
    Anders gewoon een geschikte vervanger zoeken voor de Decaperm, want die gaat er zeker uit.

    Groet, Mark
     
  6. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    ik denk dat er iets mis is met jou baterij/regelaar omdat met zo'n motor je wel kracht genoeg moet hebben!
     
  7. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    dat is een 42 watt motor,niet echt een overschot aan vermogen dus

    hangt er vanaf wat je wilt natuurlijk maar , ik meen dat ik dat vroeger al eens geschreven had ,om er dit type schip iets van te maken:
    rechtstreeks aandrijven ,een 40 mm hochleistungsprop van graupner erop (eventueel 42.5 en 45 uitproberen)
    nimh of lipo en geen lood ivm gewicht

    maar het blijven maar 42 watjes hé ,tegen 8000rpm

    een 700 motortje draait die schroef wat sneller rond en zal voor betere snelheid zorgen ,gaat wel wat meer sap vragen :)

    mvg
     
  8. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Goedemorgen.

    Weer even een vraagje.

    Hoe maak ik het beste een simpele sterke motorsteun zonder lastige constructies te maken?
    Ik heb al een keer gezien dat men gebruik maakte van siliconenkit?

    Dit vraag ik ivm het inbouwen van een andere motor.
    Als ik tijd vandaag heb zal ik even de foto's uploaden.

    Groet Mark
     
  9. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Even de foto's van de nieuwe motor en de koppeling van 4mm (schroefas) naar 5mm (motoras)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is een motor uit een pistoolstarter om nitromotoren mee aan te slingeren ;)
    Hij draait onbelast 3 tot 4 keer zo hard als de Decaperm.

    Dat ie wat meer gaat verbruiken neem ik voor lief, dan maar een extra set accu's aanschaffen.

    Nu dus kijken of ik het erin gebouwd krijg.

    Groet, Mark
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Even spannend of zo'n "toerenmotor" genoeg koppel levert om de schroef direct aan te drijven. Er zat vast een vertraging op, in zijn vorige toepassing, of niet? Meer verbruik is op zich geen ramp, maar je loopt kans dat de motor snel warm gaat lopen.

    Eenvoudige motorsteun, haaks omgezette staalplaat?
     
  11. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Nee,deze motor werkte zonder vertraging.

    Er zit een koelven in de motor ingebouwd, dus hopelijk valt de warmte mee.

    En ik heb een schuine romp, dus in V vorm en de motor staat ook nog eens onder een hoek.
    Met de Decaperm ging dat redelijk mbt de steun.
    Ik wilde deze motor even "snel" er in hangen om deze te kunnen testen.

    Gr. Mark
     
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    In dat geval zou ik het niet met kit doen - als je dat nog los krijgt wordt het een geheide teringzooi en dat is zonde.
    Beter even van triplex een motorsteuntje fabrieken.
     
  13. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    wat je ook doet geen siliconen kit gebruiken... als je later nog wat wil overspuiten, kom je er altijd achter dat er ergens kit is komen te zitten waar je het niet wilt. siliconen komen er bij ons (spuiterij) niet meer in.

    wat ik zou doen is inderdaad van hout of abs een constructie te maken die je in de boot kan lijmen en dan motor met boutjes daarin vastzetten, als motor geen plek heeft om schroeven in te draaien, dan zou ik hem met Tie Wraps vast kunnen zetten, maar dan wel een nauw sluitend frame maken.
     
  14. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Wat heb je er nu onder? Ik zou inderdaad richting een speedschroef denken, of net iets minder belastend voor de motor, maar toch een goed rendement, Robby Dynamic drieblad. Die zit er bij mijn Paul Denker onder, en haalt met een 2:5 op 1 vertraging op 7.2 volt een leuke snelheid.
     
  16. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Er zit nu een drieblads 45 mm onder.
    Ik weet niet of het veel verschil uit gaat maken.

    Misschien net iets minder belastend voor de motor.
    Het schijnt dat je achteruit dan ook slechter word met een speed schroef?

    Gr. Mark

    Bedoel je met de Robbe Dynamic de schroef afgebeeld bij post 215?
     
    Laatst bewerkt: 23 jul 2012
  17. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Speedschroef heeft meer wieleffect, achteruit varen zal zeker minder worden. Met de Paul Denker had ik eerst een ietsje kleiner roer en een 42,5 mm speedschroef. Achteruit kon ik zelfs met vol roer maar net recht varen, achteruit een bocht tegen het wieleffect in kon ik vergeten. Nu een 40 mm 3 blad Dynamic en het gaat achteruit beter, terwijl de snelheid prima is.


    Die uit bericht 215 lijkt wel op een Dynamic, maar het is er volgens mij geen eentje, de propnaaf is puntiger, bij een dynamic is die stomper:

    [​IMG]

    Of het is wel een Dynamic, maar dan eentje die voor straalbuizen is bedoeld, het lijkt alsof de punten van de bladen scherper zijn bij de jouwe, net als bij een afgetopte schroef.


    Weet je wel zeker dat je motor lekker op toeren kan komen met je huidige schroef, en geen imitatie van een kachel aan het doen is? Want anders heeft een grotere prop of eentje met meer spoed weinig zin. Anders zou je een net iets grotere Dynamic kunnen proberen, stel je hebt nu een 45, dan een 50. Of een 4 blads messing. Ik denk dat het type wat Roel onder zijn Kmar boot heeft wel een optie kan zijn. Ook een motor die redelijk wat toeren maakt.


    Maar wat je eerst ook eens kan proberen, iets gewicht naar achteren schuiven, dan kan de boot makkelijker in plané komen wellicht.
     
  18. Nitromethane

    Nitromethane

    Lid geworden:
    18 apr 2010
    Berichten:
    678
    Locatie:
    Rotterdam
    Ok. bedankt voor de reply.

    Ik ga er even mee puzzelen.

    Gr. Mark
     
  19. kuperus

    kuperus

    Lid geworden:
    18 nov 2005
    Berichten:
    1.220
    Locatie:
    Den Haag
    @indoor vlieger: gewicht naar achter makkelijker in plane??? is modelboot constructie dan zo anders dan 1 op 1 dat het exact tegen gesteld werkt? mijn ervaring is juist dat gewicht in de neus een boot eerder doet planeren. (echter lever je wel topsnelheid in, als het gewicht na het planeren niet naar achter kan.
     
  20. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Ik vindt hem een mooie schaalsnelheid hebben. Alleen iets minder stuuruitslag bij het bochten maken, trek je de snelheid er niet zo uit.
     

Deel Deze Pagina