Verherbouwing Robbe Buchhorn

@indoor vlieger: gewicht naar achter makkelijker in plane??? is modelboot constructie dan zo anders dan 1 op 1 dat het exact tegen gesteld werkt? mijn ervaring is juist dat gewicht in de neus een boot eerder doet planeren. (echter lever je wel topsnelheid in, als het gewicht na het planeren niet naar achter kan.

Dat zou kunnen, maar je hebt geen schuivend gewicht in de gemiddelde modelboot. Wat ik zelf heb gemerkt, als het gewicht te ver naar voren lag, bij de 2 boten die ik heb die kunnen planeren, is dat ze dan maar met moeite de boeg omhoog kregen, en vooral veel water aan de kant schoven. Accu's wat meer naar achteren bij de ene, en de andere voorzien van een lichtere accu, en beide boten kwamen mooier uit het water, fraaier vaarbeeld, en voeren sneller.

men dat ik ergens gelezen had dat je met Pb accu's werkt? (2 x 6v 4.5ah?)

indien ja : vergeet het dan maar dat die boot ooit gaat planeren met de huidige motor hoor !

ten eerste wegen die dingen als lood :-)
ten tweede gaan ze waarschijnlijk nooit voldoende stroom kunnen leveren als je een 700 type met de gepaste schroef opentrekt

hier moet je nimh of eventueel lipo's voor gebruiken

maar zoals iemand hier al schreef vind ik de boot wel zijn schaalsnelheid behalen

mvg

men dat ik ergens gelezen had dat je met Pb accu's werkt? (2 x 6v 4.5ah?)

indien ja : vergeet het dan maar dat die boot ooit gaat planeren met de huidige motor hoor !

ten eerste wegen die dingen als lood :-)
ten tweede gaan ze waarschijnlijk nooit voldoende stroom kunnen leveren als je een 700 type met de gepaste schroef opentrekt

hier moet je nimh of eventueel lipo's voor gebruiken

maar zoals iemand hier al schreef vind ik de boot wel zijn schaalsnelheid behalen

mvg

Hoi Ben, het klopt inderdaad, ik vaar nu op 2 x 6 volt 4.5 Amp accu's.
De boot krijg ik inderdaad nooit in planee, want daar heeft ie net wat te weinig vermogen voor.

Dan zou de hele elektronica incl motor eruit moeten en vervangen worden door Lipo's en Brushless.
Plus dat er een merkbaar verschil is met het varen met en zonder opbouw.
Die weegt zelf ook best veel, dat komt door het houten gedeelte.

Kortom, te veel aanpassen/verbouwen etc, dan ken ik net zo goed weer van voor af aan beginnen. :p En dat was ik nou net niet van plan.

Ik laat hem verder zoals ie nou is.
Voor "de grap" wil ik wel even kijken of zo'n speedschroefje nou meerwaarde heeft voor deze boot.
Dat is misschien het enig nog wat ik aan de aandrijving ga veranderen.

De steun is inmiddels gemaakt, maar moet alleen nog in een kleur geverft/geolied worden.
En er zijn nog wat kleine dingetjes die nog op de lijst staan, maar die kunnen eventueel in de winter nog gedaan worden.

Zoals een touwmand maken voor op het voordek en een geluidsgenerator inbouwen.
Verder hier en daar nog wat plekjes bijwerken, en dan is het wel ver klaar.

Bedankt allemaal voor jullie tips en positieve (soms negatieve, maar wijze) commentaar.
Ik heb er zeker van geleerd en ga het ook toepassen.

Binnenkort maar eens beginnen met een nieuw project.

Groet, Mark

Een paar packs 6V NiMh 4600 mAh zou best al eens genoeg kunnen zijn om het vlotter te krijgen. Is echt niet altijd brushless en lipo voor nodig. Maar op zich vaart de boot nu ook al goed, dus als je dit project wil afsluiten, ook begrijpelijk.

Zoals Henk ook al schreef, een paar lichtere accu's is waarschijnlijk al voldoende. Deze buchorn ligt behoorlijk diep als ik de diverse filmpjes op youtube bekijk.(zie de golven)

*met nimh hoef je verder niets aan de electronica in de boot te vervangen*

mocht je veranderen zou ik geen lipo's nemen : je opbouw schijnt nogal zwaar te zijn en dus heb je toch wat gewicht nodig in de romp om stabiel te blijven

maar ook met lipo's zou je de electronica niet moeten veranderen hoor; koop er een lipo alarmpje bij ( kost 5 euro) en dat maakt een hels kabaal als je spanning te laag wordt zodat je ook weet wanneer je moet stoppen

mvg

hallo

de buch horn was oorspronkelijk bedoelt voor nicad's
dan krijg je die wel in planee
heb ooit eens 2 pakken van 6 in serie gezet
dan wordt het pas echt lachen
de romp is zeer stabiel wat dat betreft
we konden bochten maken dat de schroef boven water kwam zonder enig gevaar dat de boot om zou gaan
wel zorgen dat wat er in zit ook werkelijk vast zit

gr raf

Mooie verherbouwing! Tweede leven van deze Buchhorn is begonnen :thumbsup:

Dank je wel!! Dit had je in vergelijking met vorig jaar niet verwacht he?
Deze week zal ik een paar "before-after" foto's posten.

@Henk; zo'n 6 volt nimh accu heeft weer een andere lader nodig dan die voor een loodaccu?

Is dat zo'n zelfde "pack" die ze in elektro autos gebruiken?

@ Ben : Mijn opbouw is inderdaad aan de zware kant. Een beetje gewicht onderin is wel zo prettig.

Ik heb de 45 mm messing drieblad schroef vervangen door een 42 mm 3 blads speedschroef.
Maar echt merkbaar is het verschil niet.

Ben ondertussen ook begonnen aan een duwboot.
Dit word een "springer pusher" met een lengte van 67 cm en een breedte van 24 cm.
De romp is 10 cm verlengt, zodat ik de motor een beetje normaal kan plaatsen.
Het bouwmateriaal is 3 tot 5 mm pvc plaat.

Binnenkort wat foto's plaatsen.

Groet, Mark

Je kan NiMH niet met een loodaccu-lader laden, maar hoe laad je je zender nu dan op? Of heb je daar ook een loodaccu in? ;)

In auto's worden meestal 7.2 volt packs gebruikt, maar het is wel dat type accu.

Mijn zenders werken allemaal op die "fijne" penlites.
Behalve twee oudere zenders, die hang ik gelijk aan een 12 volt 7 ah accu.

Dat weegt wel iets maar dan heb je ook een langere vaartijd....
In principe moet ik gewoon lekker overstappen op de 2.4 ghz..maar ja, daar heb ik nu effe geen geld voor.
Dus roei ik maar met riemen die ik heb.

Wat betreft de Nimh accu's, dan weet ik inderdaad wat je er mee bedoelt.

Groet, Mark

2.4 hoeft niet duur te zijn. De zenders van Hobby King zijn over het algemeen ook goed bruikbaar, en anders het "te koop" gedeelte goed in de gaten houden.

Voor het laden van NiMh en eventueel zelfs nog LiPo, zou je een eenvoudige lader als de Imax B6 kunnen overwegen. Dit kun je in Nederland voor rond de 40 euro of net iets minder vinden.

Na een avondje prutsen, lijmen en solderen...

[media=youtube]NxnftrRKz4s[/media]

Zit het er nog niet in maar werkt het al wel.

Verder heb ik nog wat reparaties gedaan..plekjes bijwerken en het anker aangepast.
Volgend projekt...motor opnieuw vast zetten want die is aan het los komen en de naam achterop.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het anker aangepast, staat nu verder naar achteren waardoor ik deze er niet zo makkelijk meer afvaar.

Uploaded with ImageShack.us

De bijgewerkte scheurtjes in het hout.
Het is nog niet helemaal netjes, maar voor mij acceptabel genoeg.
Ik ga niet weer de complete opbouw schuren en verven ;)

De motor opnieuw vastgezet, door middel van de steunen voor en achter in de epoxy lijmen.

Het ingebouwd luidsprekertje in het voordek.
Er zit een zwarte panty overheen voor de afwerking.
Mijn vrouw klaagt nu inmiddels al een week over tocht, maar ik weet van niks ;)

En de naam staat er op.
Het zijn niet de letters die bij de "douane huisstijl" horen.
Maar ja, ik vind het voor nu ff prima zo.

Het enigste waar ik mij wel gruwelijk aan stoor is de stand van de treden van de zwemtrap.
Dit moet ik nog even corrigeren..anders ziet het er ook niet uit.

Tot zover even deze kleine update.

Netjes Mark. Wat is het toch een leuk scheepje geworden.

Dank je wel Stefan. Maar jouw werk is soms nog mooier hoor.

netjes hoor!
zou graag samen varen met de Gillis!

Weet je wat je doet Paul? Kom je toch ook lekker soepvaren bij AMVZ op 6 april ;)

gaat hij nu sneller?
ik hoop je ook te zien op de wsd net zoals vorig jaar!
is een leuk scheepje geworden!

Ja Brecht, hij gaat wel iets sneller als de vorige keer toen je hem gezien hebt.
Of ik naar de WSD dag kan komen is nog niet zeker.
Dat ligt eraan of mijn vrouw moet werken of niet.

ik zag dat je in je andere draadje vroeg wat de schaal was van de Buchhorn!
ik heb ff mijn Robbe catalogus erbij gepakt uit 1980, toen liep ik nog niet eens op deze wereld rond, en daarin staat: Schaal 1:12, maar dan in het Duits. En nog 1 ding, officieel is het een "Zollboot".

Hier heb je het antwoord Paul. Dit stond ergens in het begin van dit topic. ;-)

Back