Verherbouwing Robbe Buchhorn

Ziet er echt heel erg netjes uit, al is het maar een sneak-preview! Maar hoe krijg jij het zo strak en netjes recht, want als ik zoiets maak wordt het toch altijd een beetje scheef?

Groeten,

Jesse

Ziet er echt heel erg netjes uit, al is het maar een sneak-preview! Maar hoe krijg jij het zo strak en netjes recht, want als ik zoiets maak wordt het toch altijd een beetje scheef?

Groeten,

Jesse

Ik denk dat je in deze hobby zo secuur en rustig mogelijk moet werken, en als je niet meteen tevreden bent met je resultaat, het gewoon nog eens overnieuw doet of corrigeert.

Maar het allerbelangrijkste is GEDULD.

Blijven oefenen dan kom jer wel ;)

Groet, Mark

Ik denk dat je in deze hobby zo secuur en rustig mogelijk moet werken, en als je niet meteen tevreden bent met je resultaat, het gewoon nog eens overnieuw doet of corrigeert.

Maar het allerbelangrijkste is GEDULD.

Blijven oefenen dan kom jer wel ;)

Groet, Mark

Precies, gewoon goed de tijd ervoor nemen en oefening baart kunst.

Wat overigens ook helpt, is eerst even nadenken en tekenen voordat je gaat zagen. Dat scheelt je alvast de domste fouten. Én natuurlijk iets ruimer afzagen en vervolgens naar je lijn toe vijlen, net zo lang tot het past.

@Nitro: Ik ben er nog niet over uit of ik de nieuwe mast nou mooier vind dan de vorige. Ik vond die hele stellage op het dak stiekem ook wel stoer eigenlijk.

Ik vond de oude mast ook wel mooi maar hij was al diverse malen gebroken en ook nog ontzettend krom.

Verder was hij ook te hoog naar mijn zin.

En die nieuwe mast is wat compacter en ook wat netter gebouwd.
Het komt straks allemaal goed ;)

Groet, Mark

Even een kleine up date van de mast:

Het toplichtmastje is heel even verwijderd, omdat het een @$%^$& karwei is om de bedrading er door te pielen ;)

Ook de flitslampen zijn in principe klaar om gemonteerd te worden.

Die witte bol en de luidsprekers zijn "geleend" van de Robbe Maris II :lol:
En de ronde ankerbol is nu vierkant gevijld tot een radarreflector. (huub huub huub, barbatruc ;) )
Groet, Mark

Laatst bewerkt:
Een kleine update voor wat betreft de mast;

De bedrading is getrokken en getest, en werkt allemaal.
Op het filmpje knipperen de blauwe en de oranje led maar wat, maar in werkelijkheid is het echt 2 keer een snelle flits.

Hier dus het beeldmateriaal:

<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/k_eDel5VjRA" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Groet, Mark

Laatst bewerkt:
Zo, heb net centen overgemaakt na een medeforum lid, voor een nieuwe motor.

Als het goed is past deze zonder mijn motorsteun aan te passen direct op zijn plek.

De oude was nog niet stuk, maar ik vond twaalf volt als boordspanning iets makkelijker werken dan zes volt.
Misschien vaart hij dan zelfs nog een tikkie harder dan met een 6 volt exemplaar.

En het is beter voor de regelaar, want die werkt tussen de 7.2 volt en de 12 volt.

Ook omdat het flitsprintplaatje van 7 tot 25 volt werkt, en dus bij 12 volt een mooie volle flits krijgt.

Dus veel voordelen om H.M. te hermotoriseren.

De verlichting blijft wel op 6 volt werken., en de radar op 3 volt.

Tot zover deze update.

Groet, Mark

Ps:

Even jullie mening gevraagd:

Als ik op het voordek ipv het gat in het dek een blusmonitor neerzet, zou dit raar staan?

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het heel mooi is. Maar als je nou een oplossing bedenkt dat je naar keuze een blusmonitor of gewoon een rond dekluik kan plaatsen, kan je er mee experimenteren tot je kleine oud genoeg is om voor jou te beslissen :D

Ik vind het niet echt passen, daar een blusmonitor neer te zetten. Als je toch een extra functie wil inbouwen, misschien een rubberbootje achterop, dat je kan laten zakken?

Mark, zit er onder de boot nog dat plastic schroefje?
ik denk dat het mooier is om er een vijf blads messing schroef onder te zetten van dezelfde maat.
ik had ook nog even de filmpjes bekeken, als je nu die ledjes mat schuurt heb je een nog betere lichtspreiding.
probeer het eerst maar eens met een heldere led
groetjes piet

Hoi Piet,

Dat schroefje zit er inderdaad nog onder.
Ik ben zelf al aan het speuren geweest, en dan kom ik op een M4 vierblads van ongeveer
tussen de 40 en 50 mm uit.
Ik kan natuurlijk niet te groot gaan , vanwege de grootte van de motor (jaja, ik heb opgelet ;))

(stukjes geknipt en geplakt uit de raboesch folder.)

Wat betreft de LED's, met welke korrel moet ik dat schuren? 1200 of zo?
Ik heb het al voorzichtig geprobeerd met een schuurspons, maar dat werkte niet :D

@ Setsunakaede en Indoorvlieger:

Ik was er zelf ook nog niet helemaal over uit of ik het wel of niet ging doen.
Maar de meeste grote ambtelijke schepen hebben wel zo'n ding op het voordek staan, als was het voor mijn model alleen maar voor de sier.

Ik heb maar een twee kanaals zendertje, dus uitbreiden is in dit geval toch niet mogelijk. De verlichting en de radar krijgen dalijk allemaal tuimelschakelaars.

Het is voor mij voor dit model toch maar kijken wat er wel en niet op kan, omdat ik geen replica aan het bouwen ben :lol:

Groet, Mark

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf het gevoel dat een monitor op het dak van de brug of op het achterdek "logischer" is.

Ik heb trouwens van die oranje 6-kanaals HobbyKing zenders gekocht (intern hetzelfde als de Jamara FCX6), die kosten incl. verzending iets van 35 euro/st. Twee van de drie heb ik wel aangepast, met Signal Reverse schakelaars zoals op de 4-kanaals versies wel zitten, schakelaars om de twee laatste kanalen als schakelkanalen te gebruiken (kiesbaar) en met een dremel de sticktravel zo aangepast dat ik wél op alle sticks +/- 100% uitslagen kan halen (af fabriek zijn de aanslagnokjes te conservatief gegoten).

HobbyKing R/C Hobby Store : Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)
Dat is een complete set, als in: zender en ontvanger. En je kan losse ontvangers bijbestellen. Verder raad ik aan om ook de programmeerkabel mee te bestellen, kan je hem op je computer een beetje bijtweaken. Dat is best nodig, omdat dus de stick travel af fabriek bij lange na niet het complete bereik haalt.
Wat je dus moet doen als je hem binnen krijgt:
-Checken of hij het doet....
-Als je verder tevreden bent: Lekker laten, lekker varen.
Zo niet:
-Met een dremel ruimte maken voor de sticks; de horizontale limieten haal je van bovenaf (dus met de zender dicht) weg, de verticale moet de zender even voor open.
-Met de PC regel je het laatste stukje bij.
Ik kan je daar wel bij helpen, ik heb inmiddels al twee zenders zo "gedaan". Het dremelen en bijregelen is bij elkaar misschien een half uurtje werk ofzo.

Overigens werken voor kleine, simpele, lichte modellen de 3ch receivers ook.

Ledjes schuren gaat goed met korrel 240 oid. Niet té grof doen, dan blijf je de schuurstrepen zien en dat is lelijk.

Bedankt voor de goede tips heren...

Ik ga kijken of ik het met korrel 400 waterproof mooi kan maken.

De 12 volt decaperm is vandaag binnengekomen, dus de 6 volt motor gaat er uit.
Zonder vertragingskast heeft ie gewoon precies de zelfde afmetingen, dus dat is echt supah.

Wat ik me nog wel afvraag is wat de 3.5 ampere voor staat wat op motor geprint staat,
is dit de maximale stroom die hij mag krijgen of wat hij maximaal trekt?

Nu nog afwachten op een klein pakketje van Conrad, voor nog meer leuke dingetjes.

*Zucht*

Is het al bijna 20 graden??
Ik wil mijn bootje spuiten!! :(

Groet, Mark

Laatst bewerkt:
Ik ben momenteel met een aanpassing van mijn mini-springertje bezig en de spuitplamuur over de lak heen blijkt erg delicaat te zijn om te spuiten (goh...). Hoe ik het doe:
De boot ligt in de woonkamer, dus lekker op temperatuur. Voor het spuiten ga ik even snel naar de garage, ik zet er een dun laagje op, snel weer terug naar de hal waar het ook gewoon 17graden is. 5 minuutjes wachten, nieuw dun laagje. Terug naar de hal... en dat dan 3x, en daarna de boot in de keuken te drogen leggen.
Die Motip verf stinkt gelukkig niet zo heel erg tijdens het drogen, dus ik kom daar mee weg :D

@ Setsunakaede

Ik moet eerst 4 verdiepingen naar beneden voordat ik geoorloofd kan spuiten.
Straks als het mooi weer is kan dat mooi op het balkon...;)

Zo, weer een kleine update.

Gisterenavond de laatste restjes zwart van de opbouw afgeschuurd en gelijk het hout ook nog eens goed geschuurd.
De bevestigingsgaten van de oude mast aan de onderzijde dichtgemaakt met een stukje hout.
De bovenzijde word later dichtgesmeerd met plamuur.
En weg is het gat ;)

Alvast een klein laagje filler over de opbouw gespoten zodat ik de oneffenheden dalijk beter kan zien. Helaas was de bus leeg, dus daar moet ik eerst nog even een nieuwe voor scoren voordat ik hiermee verder kan.

Geeft een beetje rare kleur op de foto, maar het is gewoon tl licht.

Bij Conrad nog wat spulletjes besteld, zoals schakelaars, een batterijhouder met aansluiting, een aantal 6 volt lampjes en stekkers voor het aansluiten van de accu's.

Ook nog de twee ledjes geschuurrd met waterproof korrel 400 in de gootsteen.
Ben enorm tevreden met het resultaat.
En jet geeft inderdaad iets meer licht, door een betere verstrooiing van het licht door al die kleine krasjes.

Ik heb ook met onze videocamera een korte (jaja, alweer een, het is de laatste, ik zweer het :p) filmpje gemaakt van de flitsledjes.

<iframe width="480" height="360" src="Flitsledjes blauw en geel mat geschuurd laatste test. - YouTube" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Tot zover deze update.

Groet, Mark

Hmm, dat kale hout ziet er ook goed uit (hoewel ik er van uit ga dat dit ook door de foto komt - dat maskeert altijd kleine onregelmatigheden).
Filler is altijd een beetje raar kleurtje, althans degene die ik tot nu toe heb gezien dan... Een beetje onbestemd geel/groen kleurtje.

Back