Verherbouwing Robbe Buchhorn

hallo Mark,
erg leuk draadje en ik heb ook nog een oude buchhorn staan vanuit mijn jeugd. Gekocht toen ik jong was en bootje net uit was. Is nog wel varend maar zou ook een groot overhaal kunnen gebruiken. Wie weet heb ik nog ergens de gebruiks-/bouw handleiding
Volg het draadje verder met plezier en alles ziet er tiptop uit!

groeten Peter.

hallo Mark,
erg leuk draadje en ik heb ook nog een oude buchhorn staan vanuit mijn jeugd. Gekocht toen ik jong was en bootje net uit was. Is nog wel varend maar zou ook een groot overhaal kunnen gebruiken. Wie weet heb ik nog ergens de gebruiks-/bouw handleiding
Volg het draadje verder met plezier en alles ziet er tiptop uit!

groeten Peter.

Bedankt voor de complimenten mensen!

Ik zal blij zijn als ze dalijk te water kan, en we het hoofdstuk Verherbouwing kunnen afsluiten.

Ik heb er, ondanks de tegenslagen, ontzettend veel plezier in om van deze ouwe trut een mooi wijf te maken.

Groet, Mark

Vandaag had ik weer even een avondje voor mezelf, en heb deze gelijk goed benut om een hersenloos klusje te doen, namelijk het relingwerk ontdoen van de oude verf...

Jaja, deze jongen neemt geen risico, stel je voor dat de verf niet hecht of iets dergelijks.
Neen, je kan het nu maar beter in 1 keer goed doen...

Na een uurtje of twee krabben en schuren is alle verf er wel af, en zijn de relingen bijna klaar voor montage.

Hier en daar ff nog wat aanpassen en solderen, dan moet het uiteindelijk goed komen.

Ff de voor en na foto:

Dit was het weer even....
Alvast voor iedereen een fijne jaarwisseling en een gezond 2012.

Groetjes, Mark

Laatst bewerkt:
Hee Mark,

Ik zat nog te prakkedenke of ik de oude railing ga gebruiken, de "lage" railing wel maar de railing achterop en voorop vindt ik persoonlijk te hoog en ook de zwemtrap vind ik te fors.

Heb jij nagedacht over de kuip? Kan hier geen water in komen wat vervolgens blijft staan, of erger, zich een weg door het luik naar beneden baant?
Ik zat er aan te denken om een afvoertje vanuit de kuip naar de achterkant te boren.
Ik hoor wel of jij hier ervaring mee hebt.

iig alvast een prettige jaarwisseling en een goed en gezond 2012

Arjan

Arjan:

ik heb ook eerst getwijfeld om de relingen helemaal weg te laten of gedeeltelijk weg te laten.
Maar de voorste reling heeft ook de functie om de bovenbouw vast te zetten, dus als ik die weg laat heb ik meer kans dat ik de bovenbouw verlies.

En een douane-ambtenaar moet wel veilig kunnen werken, dus komen alle relingen gewoon terug op hun plek.

Ik denk zelf dat er nauwelijk water in de kuip kan komen, alleen wat er bijvoorbeeld in zou regenen of in gesproeit word.
In ieder geval verwacht ik geen spatwater van de romp in de kuip.
En ik zorg er wel voor dat er geen directe elektronica onder het luikje zit (behalve de stuurservo dan).

Mochter wel water in komen, dan kan dit niet meteen kwaad, vanwege de hoge plaatsing van de componenten.

Groet Mark

Laatst bewerkt:
Ik had nog even bij Leds-Buy geinformeerd waar mijn bestelling bleef.
Bleek dat het flits printplaatje waarschijnlijk pas begin februari geleverd gaat worden.
Terwijl ik de 21e december mijn bestelling doorgegeven had.
Beetje jammer dus, maar goed, afwachten dus.

Ik heb in ieder geval gevraagd of ze de twee ledjes alvast op kunnen sturen, zodat ik in ieder geval die nog kan opbouwen op de boot.

Groet, Mark

Laatst bewerkt:
Ik heb ondertussen de blauwe en oranje led binnen, en ik heb een andere led doehetzelfpakketje binnen

De link naar het flitsled pakketje:

LED flitser 2 kleuren, 1 LED: LEDs-buy.nl het grootste online LED assortiment - LEDs-buy · Het grootste online LED assortiment!

en de twee leds:

Oranje LED 180 graden 8mm: LEDs-buy.nl het grootste online LED assortiment - LEDs-buy · Het grootste online LED assortiment!
Blauwe LED 180 graden 8mm: LEDs-buy.nl het grootste online LED assortiment - LEDs-buy · Het grootste online LED assortiment!

Kwam er later pas achter dat de blauwe LED meer volt nodig heeft om te branden,dus ipv 1.8 heeft deze 3.3 volt nodig.
En nu maar hopen dat wat ik wil gaat werken.
Anders moet ik nog zo'n kitje bestellen, maar dat is gelukkig het geld niet.

Nu alleen nog even tijd vinden het spul te assembleren.
De ledjes passen zijn perfect op schaal, echt super.
De mensen van Leds-buy hebben mij geweldig geholpen!

Groet, Mark

ps: Mocht je nou grote verlangens voelen om over LED's te praten, dan kan je dat op dit forum doen:

http://www.ledtalk.nl/

Het valt niet mee om met behulp van een smartphone een berichtje te typen,laat staan een video te plaatsen.
Ik ga het toch proberen.

Het setje heb ik ff in elkaar gesoldeerd, het werkte meteen (meevaller),alleen is het nog niet wat ik zocht

Het gaat nu aan/uit in plaats van een flits.

Toch maar even kijken voor iets anders.

videotje: YouTube - Broadcast Yourself.

De volgende keer maar weer gewoon via de laptop... ;-)

Het valt niet mee om met behulp van een smartphone een berichtje te typen,laat staan een video te plaatsen.
Ik ga het toch proberen.

Het setje heb ik ff in elkaar gesoldeerd, het werkte meteen (meevaller),alleen is het nog niet wat ik zocht

Het gaat nu aan/uit in plaats van een flits.

Toch maar even kijken voor iets anders.

videotje: YouTube - Broadcast Yourself.

De volgende keer maar weer gewoon via de laptop... ;-)
There, ifixeditforyou:

Laatst bewerkt door een moderator:
Als het goed is dit weekend (zaterdag) even proefvaren in een bassin op het hobbyfestival in de Flora hallen in Bleiswijk.

Heb even provisorisch een accubakje gemaakt en de elektra aangesloten.

Videotje volgt.

Groet, Mark

Nou, ik was vandaag vroeger klaar met werken...dus ik dacht, laat ik maar even gaan proef-proefvaren, je weet tenslotte maar nooit, en je zal altijd zien bla bla bla.

Jawel dames en heren, hare majesteit de buchhorn heeft gevaren.
Er kwam wel redelijk snel een klein laagje water in te staan, dus na een kwartier had ik ook ziets van "laat ons eens kijken waar dat vandaan komt."

Blijkt dat de scheurtjes in de romp, die van de lijm van de oude motorsteun gewoon allemaal open waren. Met het blote oog niet te zien, maar toch lek.

Dus weer naar huis, de plek met scheurtjes kaalgeschuurd, en de scheurtjes uitgevijld.
Vervolgens gevuld met epoxy, glad gestreken met een stukje verpakkingskunststof. laten uitharden en klaar is Mark.

Daarna weer naar buiten en wederom te water met dat kreng.
Ze vaart netjes, ik denk alleen dat ik even op zoek ga naar een speedschroef, of een koperen vierbladsschroef.

Tja, ik kon niet filmen en varen tegelijk, dus helaas nog geen filmpje.
Moeten jullie toch even wachten tot morgen, als ik op de hobbybeurs in Bleiswijk ben.

Groetjes, een blije Mark :D

Gisteren een leuk printplaat-kitje gekocht op de beurs. Kostte me 25 euro, maar dan heb je iets wat conrad en leds-buy niet kunnen leveren.
Het printplaatje vanmorgen in elkaar gezet, met een half uurtje was het in elkaar gesoldeerd.
Even profisorisch de leds op de mast "geknoopt" en aangesloten.

Het resultaat mag er zijn:

Vanaf de hobbybeurs in Bleiswijk dit korte filmpje van mijn werkende flitslampen.

[URL="
blauw/geel test - YouTube[/URL]

het vaarfilmpje komt nog, dat kreeg ik niet geupload.

Groetjes mark

Laatst bewerkt door een moderator:
Die Buchhorn begint er toch best al heel aardig uit te zien! Zeker met die draaiende radar en werkende flitslichten, ziet er goed uit hoor.
Ik ben benieuwd naar het vaarfilmpje.

Het was weer een gezellige beurs in Bleiswijk.
Er waren weer leuke scheepjes te bewonderen, evenals de mooie treinbanen en de grote rc trucks.

Ik heb de Buchhorn even lekker kunnen uitproberen.
Het vaart echt geweldig.
Ik heb ook even een vierbladsschroef van 40mm mogen uitproberen, en dat vaart zelfs nog beter.

Kortom: Ge-wel-dig!!!

Even het lang verwachte vaarfilmpje:

http://www.youtube.com/embed/wMosaAcHvT4

Laatst bewerkt:
Jammer dat je hem niet even vol open kon gooien in dat kleine bassin, maar hij reageert in ieder geval goed op roer en stootjes gas. Radar en verlichting voegen ook zeker wat toe. :D

Ik heb em vol open gehad, maar ik was diegene die filmde, en de persoon die voer, had nog nooit met mijn boot gevaren ;)

Ik heb nog meer filmpjes om te laten zien, alleen Youtube is zoooo traag met uploaden :(

Goed

Back